Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@23:06:31 GMT

جایگاه ایران در شاخص بهبود کسب‌وکار

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۹۹۰۱

جایگاه ایران در شاخص بهبود کسب‌وکار

خبرگزاری آریا - بانک جهانی در گزارش جدید خود شاخص سهولت کسب‌وکار کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده که ‌اقدامات ایران در راستای تسهیل تجارت فرامرزی در بین سال‌های 2009 تا 2019 گسترده بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، بانک جهانی طبق روال سال‌های گذشته در گزارش سالانه «انجام کسب و کار 2020» که با عنوان "حفظ سرعت اصلاحات" نام‌گذاری شده، تعداد 190 کشور جهان را به لحاظ شاخص سهولت انجام کسب‌وکار رتبه‌بندی کرده که در آن رتبه ایران برای سال 2020، 127 اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اصلاح اخیر داده‌های مرتبط با هر یک از زیر شاخص‌ها و همچنین امتیاز شاخص کل برخی از کشورها برای سال 2019 (گزارش سال گذشته بانک جهانی)، چنانچه رتبه‌بندی مجدد با استفاده از داده‌های اصلاح شده شاخص کل کشورها صورت گیرد، رتبه ایران به 116 تغییر می‌یابد. با این حال امتیاز فاصله ایران از شاخص پیشرو در زیرشاخص‌های شروع کسب‌وکار، اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، سهولت پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی و اجرای قراردادها نسبت به گزارش سال قبل تغییر نکرده است. البته در دو زیرشاخص حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و مقررات اخذ مجوز ساخت، به ترتیب سه و یک رتبه بهبود یافته است.
طبق اعلام بانک جهانی، اقدمات ایران در راستای تسهیل محیط کسب‌وکار، طی سال‌های 2009 تا 2014، ساده‌سازی کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها از طریق سیستم ثبت الکترونیکی و ایجاد پورتال‌های وب که امکان جست‌وجو و ذخیره نام انحصاری شرکت را برای موسسان آن فراهم می‌کند و همچنین ساده‌سازی رزرو اسامی و مراحل ثبت شرکت‌ها اقدامات مثبتی در زمینه تسهیل محیط کسب‌وکار محسوب می‌شود.
طبق این گزارش، ایران در راستای تسهیل اخذ اعتبار در سال‌های 2010 و همچنین 2017 اقداماتی از قبیل تاسیس دفتر جدید اعتباری خصوصی انجام داده که موجب بهبود وضعیت دسترسی به اطلاعات اعتباری شده است و همچنین به گزارش‌گیری از خرده‌فروشان خودرو در زمینه پرداخت‌های اعتباری به منظور تسهیل دسترسی به اطلاعات اعتباری مبادرت ورزیده است و این امر در زیرشاخص تسهیل اخذ اعتبار از جمله اقدامات کارا و موثر ایران عنوان شده است.
در این گزارش آمده است که الزام فضای فوری اطلاعات طرفین معامله در ایران موجب بهبود وضعیت حمایت از سرمایه‌گذار شده و همچنین ایجاد سیستم مدیریت پرونده الکترونیکی، بایگانی الکترونیکی برخی اسناد و آگاهی از پیام‌های متنی به صورت الکترونیکی، اجرای قراردادها را در راستای تسهیل اجرای قراردادها بسیار راحت کرده است.
بانک جهانی به این موضوع هم پرداخته است که در زمینه شرایط و مقررات مجوز ساخت و همچنین پرداخت مالیات‌ها نیز تسهیلاتی انجام گرفته است که از آن جمله می‌توان به تسهیل شرایط اخذ مجوز ساخت از طریق ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی در تهران و همچنین تسهیل در فرآیند کسب تاییده محل و جوزهای ساخت و گواهی‌های تکمیل ساختمان و کاهش زمان اتصالات آب و برق اشاره کرد.
از سوی دیگر، در پرداخت مالیات نیز از طریق راه‌اندازی سیستم آنلاین برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، درخواست آنلاین استرداد مالیات بر ارزش افزوده و سیستم آنلاین ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت وسیستم پرداخت آنلاین بدهی مالیاتی از طریق اتصال به بانک سهولت انجام گرفته است.
بر اساس این گزارش، از میان همه این فعالیت‌ها، ‌اقدامات ایران در راستای تسهیل تجارت فرامرزی در بین سال های 2009 تا 2019 بسیار گسترده‌تر بوده که شامل موارد زیر است:
-کاهش زمان صادرات و واردات از طریق نصب و راه اندازی اسکنر در بنادر شهید رجایی و سازماندهی مجدد دفاتر گمرکی برای جداسازی بازرسی کالاهای خاص(پتروشیمی و شیمیایی) از کالاهای عمومی
-توسعه و بهبود خدمات صادرات و واردات از طریق پنجره واحد ملی
-بهبود فرآیند بارگذاری اسناد واردات و صادرات و همچنین بهبود فرآیند بازرسی و اداری برای صادرات و واردات که در نهایت موجب کاهش زمان و هزینه انطباق اسنادی شده است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران در راستای تسهیل بانک جهانی کسب وکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۹۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسالم بودن هوای ۲ شهر خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، طبق اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور در روز جاری (۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) وضعیت هوا در شهر خرمشهر با شاخص ۱۰۳ و هندیجان ۱۱۳ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بر اساس این گزارش وضعیت هوای شهرهای آبادان، اندیمشک، اهواز، سوسنگرد، شادگان، شوش، کارون، ماهشهر و مسجدسلیمان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.

همچنین وضعیت هوای ایذه، بهبهان، حمیدیه، دزفول، رامهرمز و شوشتر با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.

براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

استان خوزستان ۲۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد.

کد خبر 6081069

دیگر خبرها

  • جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود
  • ریزش بورس آمریکا در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • سهمیه هم لازم نیست بگیری؛ خیال راحت ادین ترزیچ از جایگاهش در دورتموند
  • ۲۱ پهپاد ارتش اوکراین در «بلگورود» روسیه منهدم شدند
  • تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه
  • ضرورت حمایت از کارآفرینان و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار
  • ناسالم بودن هوای ۲ شهر خوزستان
  • یک متر خانه در این منطقه ۲ میلیارد است!
  • کاغذبازی مجوزها در خط پایان