Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@04:12:49 GMT

قیمت خانه با مسکن ملی پایین می‌آید؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۴۰۸۹۲

قیمت خانه با مسکن ملی پایین می‌آید؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حمید نجف، اظهار کرد: با توجه به نابسامانی بازار مسکن و سردرگمی متقاضیان در صورتی که ساخت و تحویل واحدهای مسکن ملی با سرعت بیشتری دنبال شود گام بزرگی در کاهش قیمت مسکن خواهد بود.

وی گفت: دولت در تلاش است تا در راستای سیاست تامین مسکن اقشار ضعیف و کم درآمد، طرح مسکن ملی را در سریع ترین زمان ممکن پیش ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس افتتاح اولین واحدهای مسکن ملی را در دستور کار قرار داده که پیش بینی می شود با ساخت و تحویل آن بخش اعظمی از متقاضیان خرید و اجاره مسکن ساماندهی شوند و از این طریق ثبات و آرامش به بازار مسکن بازگشته و کاهش نرخ اجاره بها و مسکن اتفاق بیفتد.

ثبات اجاره بها و قیمت خانه با تحویل واحدهای مسکن ملی 

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: همچنان که مسکن مهر باعث شد تا چندین سال قیمت اجاره بها و مسکن ثابت بماند، مسکن ملی هم می‌تواند ادامه دهنده این راه باشد و با توجه به اشتغال بالای صنعت ساختمان، چشم انداز روشنی از اشتغالزایی بخش مسکن ترسیم کند.

نجف در ادامه درباره ورود کارگران به عرصه ساخت مسکن، اظهار کرد: معتقدم قبل از حوزه مسکن باید به حوزه زمین وارد شویم چون زمین متعلق به دولت است و به نمایندگی از مردم وظیفه دارد به ساخت مسکن یا احداث شهرهای جدید اقدام کند بنابر این برای ساخت مسکن توسط گروههای کارگری بهترین راه این است که کارخانه های دولتی و خصوصی یا شهرکهای صنعتی با وزارت راه و شهرسازی وارد مذاکره شوند و از طریق وزارت راه و شهرسازی زمین رایگان در اختیار بگیرند و با تشکیل تعاونی های مسکن به نسبت تعداد کارگران و کارکنان خود ساخت مسکن را آغاز کنند.

وی افزود: در جریان ساخت و ساز، نظام بانکی هم می تواند وام ساخت و تعمیرات بدهد تا هم کمک هزینه ای برای خرید مسکن کارگران باشد و هم به اشتغالزایی در بازار مسکن کمک کند اما دولت باید نظارت خود را تا پایان کار اعمال کند و این نظارت از طرف وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها که زیرمجموعه های دولت به شمار می روند، تداوم یابد.

واگذاری زمین رایگان و ساخت مسکن ارزان برای کارگران

نجف تصریح کرد: اگر زمین به طور رایگان یا با قیمت بسیار پایین به کارگران واگذار شود، آورده آنها هزینه مصالح و ساخت و ساز می شود و با مشارکت تعاونی های مسکن کار سرعت می گیرد در غیر این صورت اگر زمین در اختیار انبوه ساز و بساز بفروش گذاشته شود، قیمت تمام شده مسکن برای کارگران بیشتر شده و مسکن رشد سرسام آوری پیدا می کند.

به گفته این کارشناس حوزه کار، تجربه واگذاری بافتهای فرسوده به مردم نشان داده به دلیل عدم نظارت بر روند ساخت و ساز بخشی از ساختمانها با کیفیت پایین و مصالح ساختمانی نامرغوب ساخته و این امر باعث شده تا پرونده های حقوقی متعددی در قوه قضاییه تشکیل شود.

پربیننده ترین اجاره‌ آپارتمان ۷۰متری در تهران چند؟/ ارقامی بزرگ برای واحدهای کوچک! قیمت مسکن در تهران/ با ۲ میلیارد کجای پایتخت می‌توان خانه خرید؟ قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران (جدول معاملات یک ماه اخیر) نرخ‌های عجیب مسکن در قلب تهران! قیمت‌های عجیب اجاره بها در شمال تهران!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت مسکن مسکن مسکن مهر خرید مسکن بازار مسکن حمید نجف مسکن ملی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت اجاره بها ساخت مسکن مسکن ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۰۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

فرید ولدی کارشناس اقتصادی در مورد اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن گفت: در راستای تحقق رشد اقتصادی پایدار، تقویت مشارکت فعال مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از راه های اصلی برای دستیابی به این امر در حوزه ساخت و ساز مسکن است، جایی که مشارکت مستقیم شهروندان می تواند باعث افزایش تولید شود و به رونق اقتصادی کشور کمک کند. با اتخاذ یک رویکرد استراتژیک که ترکیبی از حمایت دولت، تخصیص زمین و تامین مالی قابل دسترس است، می‌توانیم پتانسیل طرح مسکن متحول کننده را که با مشارکت مردم به اجرا در بیاوریم، باز کنیم

وی ادامه داد: کلانشهرهای اصلی ایران مانند تهران و کرج با پیامدهای گسترش عمودی شهری، عرضه محدود زمین و افزایش تراکم جمعیت دست و پنجه نرم کرده اند. این وضعیت نه تنها تراکم ترافیک را تشدید کرده است، بلکه قیمت مسکن را به قیمت های بی‌سابقه‌ای رسانده و مانعی بزرگ برای بسیاری از صاحبان خانه‌های مشتاق ایجاد کرده است. کمبود زمین شهری و محدودیت‌های توسعه افقی باعث شده است که قیمت زمین در تهران به نزدیک به هفت برابر هزینه ساخت و ساز افزایش یابد که بر ضرورت رسیدگی به این موضوع مبرم تاکید دارد.

ولدی با اشاره به لزوم عرضه زمین توسط دولت برای شکستن انحصار زمین گفت: برای مقابله با چالش قیمت بالای مسکن، رفع نیاز روزافزون مردم و شکستن انحصار زمین، یک رویکرد دو جانبه ضروری است. اولاً، دولت باید تأمین زمین برای مردم را در اولویت قرار دهد، و بداند که دسترسی به زمین سنگ بنای ساخت مسکن و کاتالیزور رشد اقتصادی است. ثانیاً، بخش بانکی باید با ارائه گزینه‌های تامین مالی در دسترس و تسهیل جریان اعتباری از طریق پرداخت تسهیلات بانکی به مردم در راستای پروژه‌های ساخت مسکن، نقش محوری را ایفا کند و از این طریق شهروندان را قادر به مشارکت فعال در فرآیند ساخت‌وساز کند.

وی ادامه داد: با اتخاذ این راهبرد، دولت می تواند به تعهد خود مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی عمل کند و در عین حال حس مالکیت و توانمندی را در میان مردم تقویت کند. علاوه بر این، اعطای مجوز برای ساخت خانه های یک طبقه با اصول توسعه شهری افقی مطابقت دارد و رویکرد پایدارتر و عادلانه تر به مسکن را ترویج می کند. همچنین گسترش افقی شهرها و مجوز ساخت خانه های یک طبقه، پتانسیل ایجاد تحول در چشم انداز مسکن در ایران را دارد. این رویکرد نه تنها کاهش قابل توجهی در هزینه‌های ساخت و ساز را نوید می‌دهد، بلکه راه را برای گزینه‌های مسکن مقرون به صرفه‌تر هموار می‌کند و در نتیجه به موضوع مبرم مقرون به صرفه بودن ساخت مسکن می‌پردازد.

این کارشناس اقتصادی  گفت: سال جاری فرصتی محوری برای دولت برای تحقق وعده های خود و رفع نیازهای مسکن ملت است. ایران با توانمندسازی شهروندان از طریق تخصیص زمین، تأمین مالی در دسترس و ترویج ساخت و ساز مسکن یک طبقه، می‌تواند مسیری را به سوی رشد اقتصادی باز کند که ریشه در مشارکت عمومی دارد. این رویکرد نه تنها حس مالکیت و غرور را در میان مردم تقویت می‌کند، بلکه به توسعه پایدار شهرها کمک می‌کند و توزیع عادلانه‌تر منابع و فرصت‌ها را تضمین می‌کند. ایران با پذیرش این چشم انداز می تواند راه را برای آینده ای هموار کند که در آن مسکن نه تنها یک ضرورت بلکه کاتالیزوری برای شکوفایی اقتصادی و انسجام اجتماعی باشد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟
  • رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟
  • دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟
  • اولویت طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان، ساخت خانه ویلایی است
  • چند نفر در ایران مستاجر هستند؟
  • ۶.۵ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند/ تامین مسکن در اولویت دولت
  • ۷ افسانه و سبدی از «خیال‏‏‌پردازی‏‏‌ها» در بازار اجاره مسکن
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در تهران
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در روستاهای تهران
  • دولت با حمایت از ساخت مردمی مسکن به دنبال تحقق شعار سال