Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری صبح امروز (روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه) در نشست علمی و بین الادیانی با موضوع «محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی» که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اوصاف خداوند متعال قدوس است، قدوس از کلمه قداست می‌آید و به معنای منزه بودن از هر عیبی است و به نوعی تنزیه ذات اقدس الهی است؛ اگر ما دین را مقدس می‌دانیم، این قدسیت و این تنزیه الهی ناشی از ذات اقدس خداوند متعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دین مقدس است به دلیل اینکه خداوند متعال مقدس است؛ الگوی فرازمینی و منزه از عیوب و منتسب به تمامی اوصاف دین است از این جهت دینی که به معنای اعتقاد به خداوند است، امر مقدسی به حساب می‌آید.

شهریاری تصریح کرد: در تمامی ادیان یک اصل و اصول و عقیده مشترک وجود دارد و آنهم اعتقاد به خداوند متعال است؛ بنابراین انسان هایی که معتقد به خداوند باشند متدین هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه خداوند متعال مبدأ هستی و تنه اصلی دیانت، اعتقاد به او است، اظهار داشت: خداوند هم مبداء است و هم منتها و اصولاً اگر معاد و قیامتی وجود دارد به خاطر اصل و اصول و دیانت خداوند متعال می‌باشد؛ این اعتقاد به خدا در میان ادیان مختلف مشترک است و هرکدام از متدینان معتقد هستند که پیامبر (ص) آمده است تا آنها را هدایت کند و پیام آور خداوند متعال باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری اذعان داشت: اینکه ما می‌بینیم برخی از افراد نادان به یک امر قدسی توهین می‌کنند، نشان از جهالت آنان دارد؛ دنیای غرب یک دنیای وازده از دین است و دین در اروپا از سوی حاکمان در حاشیه‌ای از زندگی قرار گرفته و آن چیزی که محور حیات در زندگی و تفکر غربی وجود دارد انسان است.

وی در همین خصوص ادامه داد: انسان به دنبال منافع و سود خودش است، شواهد و مدارک در صحنه هم حاکی از آن است که تا سال ۲۰۱۵ یک درصد از مردم جهان ۵۰ درصد ثروت جهان را در بر می‌گیرند یعنی همین دنیای مستکبر؛ و ۹۹ درصد آن را مستضعفین تشکیل می‌دهند و جالب است که بدانیم طبق گزارشات بانک جهانی این فاصله، یعنی فاصله غنی و مستضعف در حال رشد است و روند صعودی را به خود گرفته است، البته باید گفت که انباشتگی ثروت به سمت رفع فقر نمی‌رود بلکه به سمت قدرت و زر و زور استکبار جهانی در حال حرکت است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: استکبار جهانی با ویژگی هایی که دارد اگر بخواهد قدرت و ثروت خویش را حفظ کند می‌بیند که در مقابل او ۹۹ درصد از مردم جهان قرار گرفته اند؛ بنابراین اقدام به نقشه کشیدن علیه آنان می‌کند و اولین نقشه این است که بررسی کنند چگونه میتوانند تا در بین آنها شکاف ایجاد کنند؛ چراکه گمان می‌کند اگر این ۹۹ درصد جمعیت باهم متحد باشند و دست به دست هم دهند به ضرر استکبار می‌شود؛ بنابراین برنامه ریزی میکنند که در جهان اسلام، در عقاید، قومیت ها، ملیت ها و زبان ها تفرقه بیاندازند و آنها را تکه تکه کنند و با این تفرقه میتوانند اقتدار خودشان را حفظ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تصریح کرد: ما قبل از انقلاب اسلامی و قبل از بیانات امام راحل چنین تفکری در عالم نداشته ایم که کسانی بیایند تا جلوی استکبار بیاستند، باید گفت با تفکر حضرت امام (ره) نه تنها مستضعفان بلکه همه ادیان مختلف در یک گروه قرار گرفتند؛ حال چگونه میشود که مذاهب با یکدیگر به دلیل تفاوت در رای متحد شوند بنابراین دشمن از همین تفاوت رای وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در تاریخ بیش از هزار ساله کشورمان همانند امام خمینی (ره) را نداشته ایم، گفت: اولاً ایشان فقیه بودند یعنی شریعت اسلام را به خوبی می‌شناختند، علاوه بر این مسئله فیلسوف هم بودند، تفکر فلسفی امام (ره) یک دید جدیدی بود که این دید نوعی وحدت را در دل مستضعفان و ادیان ایجاد کرد؛ در واقع ما یک دین فقاهتی در اسلام داریم و یک دید مسلک عرفانی که از فلسفه هم برخوردار است و برجسته ترین شخصیت این تفکر محی الدین عربی در اسلام بوده که قائل به تفکر وحدت ادیان است و توضیح و تفسیرشان این است که تعدد انبیاء موجب تعدد جوهره دین نیست.

وی با اشاره به اینکه انبیاء (ع) آمده اند تا دست ما را بگیرند و به نورانیت الهی و ملکوت برسانند، گفت: یعنی خدای حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) که آمدند تا بندگان را هدایت کنند، واحد است این مهم است که بدانیم جلوه های خدا متعدد است اما ذات اقدس الهی منفرد است.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تصریح کرد: همه ما باید علیه استکبار جهانی یکی شویم این استکبار داعش، تفرقه میان شیعیان و اهل سنت، درگیری بین ادیان مذاهب مختلف را به وجود آورده است آنها در پی حفظ اقتدار خود هستند بنابراین وظیفه همگانی ما این است که مراقب قداستی که منشاء آن خداوند هست، باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: یکی از بهترین راهکار استکبار برای تفرقه افکنی در بین مذاهب اسلامی، اهانت به مقدسات است و بر این اساس گروه های افراطی شروع به توهین علیه مذاهب میکنند و تفرقه را در بین ادیان رواج می‌دهند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه اسلام در باب توهین به مقدسات میگوید که حتی به بت پرستان هم توهین نکنید، گفت: امیدوارم که برگزاری چنین جلساتی به همدلی، هم افزایی بین ادیان و اقوام و فرق های مختلف کمک شایانی کند.

کد خبر 5069256

منبع: مهر

کلیدواژه: حمید شهریاری توهین به پیامبر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توهین به پیامبر مجمع جهانی صلح اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی وبینار عرفان اسلامی علامه طباطبایی مسابقات قرآنی پیامبر اکرم ص گفتگوی ادیان قرآن فرهنگستان هنر حجت الاسلام والمسلمین خداوند متعال مذاهب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۱۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسوی لاری: ممکن است دولت و مجلس در مقابل همدیگر قرار گیرند/ تفرقه‌افکنان تغییر مشی دهند تا فضای وحدت ملی فراهم باشد/ شورای نگهبان بپذیرد که یکی از ‎عوامل شکستن وحدت ملی نوع رفتار این شورا است

‎‎پایگاه خبری جماران: وزیر کشور دوره اصلاحات با تأکید بر اینکه کسانی که درطول مدت چند دهه تفرقه‌افکنی کرده وجامعه را تجزیه کرده اند باید تغییر مشی بدهند یا از سمت هایی دارند منفک شوند تا فضای وحدت ملی فراهم باشد، گفت: من معتقدم باید منتظر بود که عوامل اصلی ایجاد تفرقه که برای همه هم شناخته شده هستند، با این پیام رهبری چطوری برخورد می‌کنند. اگر اینها تغییر کردند یا تغییر جهت دادند، معنایش این است که فرمایش رهبری ان شاء الله زمینه تحقق پیدا می کند و ما شاهد نوعی همدلی میان همه اقشار ملت و همه کنشگران سیاسی و اجتماعی خواهیم بود.

‎مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالواحد موسوی لاری را در ادامه می‌خوانید:

‎مقام معظم رهبری اول فروردین امسال چند نکته را مورد اشاره قرار دادند از جمله اینکه «به دست خودمان وحدت ملی و همدلی اجتماعی را مخدوش کرده‌ایم. همه هم در این غفلت شریکیم و همه نیز وظیفه داریم وحدت ملی و اتحاد مردم و مسئولان را حفظ و روز به روز تقویت کنیم». از نظر شما مخاطب این بخش از فرمایشات رهبری چه اشخاص یا گروه‌هایی هستند و راه حل عبور از این مسأله چیست؟

‎ایشان در سخنرانی قبل هم از نوع برخوردهای ناصحیحی که افراد دارند گلایه داشته و گفته بودند که افراد همدیگر را تخریب و فضای شیرین انتخابات را تلخ نکنند؛ و معلوم بود که مخاطب ایشان جناح‌های حاضر در صحنه انتخابات؛ یعنی شانا و غیر شانا بود، اما از صحبتی که اخیرا کرده‌اند می‌شود دو تفسیر داشت. یک تفسیر این است که در ادامه همان تذکر است. یعنی جریاناتی که در صحنه حضور دارند، از مجلس و دولت و جاهای دیگر، با همدیگر صحبت صمیمانه ‎و کریمانه‌ای داشته باشند. شرایط به سمتی می‌رود که ممکن است دولت و مجلس در مقابل همدیگر قرار بگیرند. احتمالا جریان محدود اقلیتی که الآن در صحنه هستند، این تفسیر را از فرمایشات ایشان داشته باشند.

‎ولی چیزی که از ظاهر فرمایشات ایشان فهمیده می‌شود، به خصوص فرموده‌اند که همه در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم و باید اصلاح کنیم، نشان می‌دهد که توجه ایشان به کل کشور، کل مردم و همه کنشگران هست؛ و حتی خودشان را هم استثناء نکرده اند. ایشان می‌خواهند این حرکت را مدیریت کنند که ما برگردیم به مسیری که مسیر وحدت، همدلی و هماهنگی بین همه اقشار بوده است. این برداشت ما است.

‎من فکر می‌کنم وقتی که ایشان پذیرفته همه ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم معنایش این است که آنچه تا حالا اتفاق افتاده مطلوب نبوده، ما هم آن را قبول نداریم و باید برگردیم. اگر این تفسیر باشد، که ما این تفسیر را قبول داریم، قاعدتا یک سری کارها باید صورت بگیرد. تا به نقطه مورد نظر ایشان برسیم اول بایدعواملی که در به هم زدن وحدت ملی نقش داشته ودارند شناسایی و لیست شوند بی تعارف کسانی که همیشه بر طبل تفرقه می‌کوبیدند، باید حضورشان کمرنگ و یا در چهارچوب راهبرد جدید حرکت کنند.

‎مثلا شورای نگهبان در جایگاه خود قرار بگیرد بپذیرد که یکی از ‎عوامل شکستن وحدت ملی نوع رفتار این شورا در سه دهه اخیر است، «کیهان»ِ حسین شریعتمداری دیگر نمی‌تواند کیهان گذشته باشد؛ با آن ادبیاتی که همیشه تفرقه و تشتت از آن می‌بارید؛ یا باید حسین شریعتمداری کنار برود و یا نگاه او تغییر اساسی کند. یا بعضی از ائمه جمعه که می‌شود گفت همیشه پایه ثابت تفرقه و تشتت بوده‌اند، باید یا تغییر مشی بدهند و یا جا به جا شوند.

‎معنای حرف من این است که این نگاه دومی که من دوست دارم همین باشد، باید علامت‌هایی داشته باشد. اولین علامتش این است ‎که در نگاه وحدت گرایانه، در اداره کشور توجه کامل به نظر اکثریت ملت باشد البته با حفظ حقوق ‎اقلیت؛ آن نگاهی که می گوید منظور از اکثریت اکثریت مؤمنان است و لابد مؤمن و غیرمؤمن هم خود او تعیین می کند، نمی تواند در حرکت به سمت وحدت ملی جایی داشته باشد.

کسانی که عمل، سخن و قلم آنها در خدمت تفرقه بود عوض شوند و یا خودشان تغییر جهت دهند تا فضای وحدت ملی فراهم باشد، وگرنه اگر آقای علم‌الهدی با همان مشخصات خطبه بخواند، آقای شریعتمداری با همان مشخصات قلم بزند و آقای انبارلویی و امثال او در روزنامه رسالت به همان شکل حرکت کنند، این فرمایش رهبری هم مثل خیلی از مسائل دیگری که قبلا مطرح کرده‌اند، بلا اثر و عقیم می‌ماند و چیزی از آن بیرون نمی‌آید؛ فضای با نشاطی که مدنظر ایشان هست و فضای همدلی ملت از آن بیرون نمی‌آید.

‎به همین دلیل هم من معتقدم باید منتظر بود که با عوامل اصلی ایجاد تفرقه که برای همه هم شناخته شده هستند، چطوری برخورد می‌شود. اگر اینها تغییر کردند یا تغییر جهت دادند، معنایش این است که فرمایش رهبری ان شاء الله زمینه تحقق پیدا کند و ما شاهد نوعی همدلی میان همه اقشار ملت و همه کنشگران سیاسی و اجتماعی خواهیم بود.

‎ایشان در فرمایشات خودشان اشاره داشتند به اینکه همدلی و اتحاد دل‌ها باعث ایجاد امید و شکوفایی می‌شود. از نظر شما اگر بتوانیم به وحدت ملی و اتحاد دل‌ها برسیم، چه تأثیری در فضای کشور دارد؟

‎این مسأله یک امر بدیهی است. اگر یادتان باشد، چند سال پیش که آقای خاتمی همین بحث آشتی ملی و همدلی بین همه اقشار را مطرح کرد، پیرو آن همین بود که اگر فضایی به وجود بیاید که همه شهروند درجه یک باشند، نه اینکه ما شهروند درجه یک و درجه دو داشته باشیم. اگر این فضا به وجود بیاید یعنی یک نشاط بسیار خوبی در جامعه ایجاد می‌شود، امید به آینده تقویت می‌شود و فضای تعاملات اجتماعی مثبت می‌شود. از نظر اقتصادی هم وقتی جمله‌ای که ایشان فرموده‌اند مبنا قرار بگیرد، دیگر نهادهایی که از اول بر اساس رانت تعریف شده‌اند باید جای خودشان را به فعالیت‌های بخش خصوصی بدهند.

در دولت آقای رئیسی که پروژه مهم جدیدی نداریم و همان پروژه‌های قبلی است؛ ولی اگر بخواهند یک پروژه‌ای شروع کنند، متاسفانه فقط نهادهای خاص مثل قرارگاههای ریز و درشت نهاد های امنیتی ‌و نظامی یا بنیادهایی مثل بنیاد مستضعفان و ستاد ‎اجرایی و اگر چیزی برای بخش خصوصی بماندیک عده خاص هستند که می‌توانند پروژه بگیرند و عامه کنشگران اقتصادی از گرفتن این پروژه‌ها محروم بوده و اگر بخواهند اندک حضوری داشته باشندمعمولا دست دوم از‌ان بالا دستی‌ها میگیرند در مورد واگذاری ها که وضع  اسفبارتر است، ولی وقتی فضا برای صاحبان حرفه وفن به وجود بیاید، خواه ناخواه هم شکوفایی و هم نشاط ایجاد می‌شود.

‎در هر حال به نظر من نکته‌ای که ایشان به آن پرداخته‌اند همان چیزی بوده که انتظار همه دلسوزان انقلاب و نظام است. اما اینکه با مخاطبان اصلی این مسأله چه رفتاری می‌شود، یعنی کسانی که بر طبل تفرقه و تشتت می‌کوبیدند، چیزی است که امیدواری یا ناامیدی را رقم می‌زند. یعنی اگر اینها تغییر کردند و یا مشی اینها عوض شد، امیدواری ایجاد می‌کند و اگر روال همان باشد و قطار روی همان ریل حرکت کند، شاید این عامل ناامیدی بیشتری هم بشود که رهبری در این زمینه صحبت کردند و مخاطب اصلی هیچ توجهی نکردند.

‎مثل داستان رد صلاحیت علی لاریجانی برای ریاست جمهوری که ایشان گفتند باید جبران شود و شورای محترم نگهبان اصلا به این مسأله توجه نکرد و به همان روال خودش ادامه داد.

‎لذا من فکر می‌کنم همه اینها منوط به تغییراتی است که در رابطه با عوامل اصلی تشتت صورت می‌گیرد، اگر در آنجا این تغییر مشی یا تغییر افراد صورت بگیرد، ان شاء الله باید به فال نیک گرفت و سال 1403 را باید سال امید و نشاط و همدلی ملی بدانیم.

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت صید و صیادی و بهره برداری از آبزیان دریاچه سد ارس
  • روز جهانی قدس؛ روز فریاد امت اسلامی بر ضد استکبار و رژیم صهیونیستی
  • روز قدس فرصتی برای کنار زدن نقاب های دروغین استکبار است
  • طاغوت‌ها می‌خواهند رابطه انسان را با خداوند از بین ببرند
  • مومن با تقوا پیشه کردن راه وحدت را پیش گرفته و از اختلاف دوری می کند
  • مجازات شاهزاده سرین چیست؟
  • دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند
  • اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان تشکیل شود
  • رمضان را دریاب
  • موسوی لاری: ممکن است دولت و مجلس در مقابل همدیگر قرار گیرند/ تفرقه‌افکنان تغییر مشی دهند تا فضای وحدت ملی فراهم باشد/ شورای نگهبان بپذیرد که یکی از ‎عوامل شکستن وحدت ملی نوع رفتار این شورا است