Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی در هشتمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: شبکه شاد باهدف شبیه‌سازی فضای آموزشی حضوری شکل‌گرفته است و از طریق برگزاری تشکل‌های دانش‌آموزی، جشنواره‌ها و مسابقات، برنامه‌های قرآن، عترت و نماز، فرهنگی، هنری و شوراهای دانش‌آموزی در برنامه شاد به موضوع پرورش و تربیت توجه کرده است، به‌عنوان‌مثال برای رأی‌گیری شوراهای دانش‌آموزی تقریباً یک‌میلیون دانش‌آموز در شبکه شاد برای این رأی‌گیری شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاهده فیلم های آموزشی در شاد تا 10 میلیون بار

وی بابیان اینکه با شیوع کرونا و آموزش مجازی، دانش‌آموزان از فعالیت‌های پرورشی مبتنی بر حضور محروم شدند، افزود: با بارگذاری فیلم‌های آموزش‌های ورزشی، آمادگی جسمانی، ورزش‌های گروهی و کنترل وزن و چاقی در شبکه شاد به این موضوع توجه شد و در شاد این فیلم‌ها تقریباً بین 5 تا 10 میلیون بار مشاهده ‌شده است.

حاجی میرزایی پیرامون نحوه ارزشیابی در شبکه شاد، اظهار داشت: امکان برگزاری آزمون آنلاین، امکان تصحیح و نمایش نتایج به معلم و دانش‌آموز، برگزاری مجدد آزمون و یا ارسال آن برای معلمان دیگر و امکان استفاده از تماس صوتی و تصویری برای برگزاری آزمون شفاهی و کتبی در این شبکه فراهم است.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: تاکنون 12 میلیون و 121 هزار و 224 دانش‌آموز، 701 هزار و 922 معلم و 110 هزار و 609 مدیر در شبکه شاد اهراز هویت شده و فعال هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از ابتدای سال تحصیلی بر آموزش حضوری تأکید داشتیم اما با توصیه‌های بهداشتی و نگرانی‌های خانواده‌ها، امکان آموزش غیرحضوری از طریق شبکه شاد به‌عنوان یکی از روش‌های جایگزین آموزش حضوری فراهم شد.

پوشش 97 درصدی مدرسه تلویزیونی ایران

حاجی میرزایی با اشاره به ظرفیت تلویزیون برای آموزش غیرحضوری خاطرنشان کرد: مدرسه تلویزیونی ایران 97 درصد پوشش جغرافیایی برای آموزش دانش‌آموزان را فراهم کرده و دانش‌آموزی که امکان دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارد از تلویزیون برای آموزش استفاده می‌کند.

وی بر لزوم تدوین سند اطلس آموزشی در هر مدرسه تأکید کرد و گفت: به مدارس اعلام‌ شده است که برای مشخص شدن شرایط درس خواندن دانش آموزان به‌صورت حضوری، تلویزیونی و یا از طریق شبکه شاد، اطلس آموزشی تهیه شود و با توجه به آن برای تقویت و رفع نیازها و مشکلات دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شود.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: همچنین بسته‌های خودآموز در بین دانش‌آموزان مناطق محروم که دسترسی به اینترنت، گوشی هوشمند، تلویزیون و... ندارد، توزیع ‌شده است.

حضور همزمان ٢ میلیون و 200 هزار کاربر در شبکه شاد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در شاد رکورد 600 هزار ارتباط زنده و حضور همزمان ٢ میلیون و 200 هزار کاربر به ثبت رسیده است و پهنای باند 326 گیگابیت بر ثانیه در شاد تجربه‌ شده است.

وی افزود: نزدیک به 2 میلیون و 900 هزار کلاس آنلاین، 25 میلیون ارتباط زنده و 350 هزار آزمون در شاد برگزارشده است. علاوه برآن هشت میلیون فایل و یک‌میلیون تکلیف در این شبکه بارگذاری شده است و همین‌طور به‌طور متوسطه ٩ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر روزانه در شاد فعال هستند.

حاجی میرزایی عدم برخورداری برخی دانش آموزان از دستگاه هوشمند، عدم تعریف نقش اولیا و بعضی از کادر آموزشی در شبکه شاد، مشکل سرعت و عدم دسترسی به اینترنت را ازجمله چالش‌های پیش روی استفاده از شبکه شاد عنوان کرد.

"افزایش کیفیت و تنوع خدمات"، "بهبود زیرساخت"، اهدف آینده شبکه شاد

وی ادامه داد: تقویت سرعت و پهنای باند تأمین‌کننده‌های خدمات اینترنت و تقویت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات با همکاری دستگاه‌های مربوطه، افزایش پوشش دهی خدمات اینترنت در مناطق کم برخوردار، جلب همکاری خیرین سازمان‌های مردم‌نهاد کمیته امداد و غیره برای تأمین و پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان، رایزنی بین دستگاهی برای پاسخگویی به نیاز تولید دستگاه هوشمند برای دانش آموزان ازجمله راهکارها و اقدامات انجام ‌شده برای رفع این چالش‌هاست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برقراری امنیت در اپلیکیشن شاد برای تعامل دانش آموزان به‌منظور حفاظت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی در بالاترین سطح ممکن انجام می‌شود.

وی گفت: ارتقاء کیفیت و توسعه معنای آموزش‌وپرورش با افزوده شدن روش‌ها و ابزارهای جدید، امکان ایجاد مدارس مجازی برای آموزش فارسی‌زبانان سراسر دنیا و مدارس خارج از کشور، امکان ایجاد مدارس مجازی برای آموزش فارسی‌زبانان سراسر دنیا و مدارس خارج از کشور و... ازجمله فرصت‌های ایجاد شده توسط شاد است.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان سخنان خود تأکید کرد: "افزایش کیفیت و تنوع خدمات"، "بهبود زیرساخت"، "استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تقویت نقش تنظیم‌گری آموزش‌وپرورش" سه هدف اصلی برای آینده شبکه شاد است.

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش دانش آموزان پهنای باند نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی حاجی میرزایی آموزش وپرورش دانش آموزان شبکه شاد برای آموزش دانش آموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۲۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم

به گزارش همشهری آنلاین: اما این امکان برای بسیاری از دانش‌آموزان در نقاط محروم روستایی و حواشی شهرهای بزرگ و کوچک میسر نیست. برای رفع این معضل، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با ثبت اختراع میز سیار آزمایشگاهی سعی در کمک به پرورش استعدادهایی دارد که از این امکانات محروم هستند.

تمرکز بر پرورش مهارت‌های فناورانه

طراحی میز آزمایشگاهی سیار با هدف تسهیل دسترسی دانش‌آموزان در مناطق کم‌برخوردار و محروم از طریق یک استارت‌آپ بومی صورت گرفته است. البته این تنها محصول آموزشی فناورانه این شرکت نیست. گردانندگان این شرکت از سال۱۳۹۹با هدف پرورش و تقویت خلاقیت، استعداد و تقویت بنیه علمی کودکان و نوجوانان با رویکرد بازی و سرگرمی و تجربه‌محوری کار خود را آغاز کرده‌اند و در فاز نخست فعالیت‌های خود روی تولید بسته‌های علمی‌- آموزشی مهارت‌محور در حوزه‌های مختلف ازجمله آموزش مهارت‌های پزشکی، نانوفناوری، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، دانش هوافضا و روباتیک متمرکز بودند.

میز سیار آزمایشگاهی چیست؟

مصطفی راهوار، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیرعامل این مجموعه درباره ساخت میز آزمایشگاه سیار گفت: «میز آزمایشگاه سیار یک میز کوچک و قابل حمل است که فضایی مانند کلاس درس را برای علم‌جویان فراهم می‌کند. این میز سیار در مدارسی که دانش‌آموزان امکان استفاده از آزمایشگاه را ندارند یا در مدارس روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در کشور ثبت اختراع شده است و به‌دنبال ثبت اختراع بین‌المللی آن هستیم.»

او با تأکید بر اینکه این میز سیار، فضایی امن و شخصی در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد افزود: «علاوه براینکه بچه‌ها می‌توانند کارهای علمی، عملی و آزمایشگاهی خود را با این میز انجام دهند از آن به‌عنوان میز تحریر و کتابخانه هم می‌توانند استفاده کنند.» راهوار با بیان اینکه عدم‌اطلاع‌رسانی از دلایل ناشناخته ماندن میز آزمایشگاه سیار است گفت: «میز آزمایشگاهی ما ثبت اختراع شده، اما کسی آن را نمی‌شناسد، زیرا در تبلیغات و اطلاع‌رسانی محدودیت داریم و شناخت مردم از این محصول کم است.»

تقویت مهارت‌های عملی

سوق ‌دادن آموزش از محور تئوری به محورهای عملی علاوه بر بالا بردن کیفیت آموزش، منجر به تقویت مهارت‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان می‌شود. همین مورد مهم‌ترین هدف این استارت‌آپ بومی در مسیر پرورش استعدادهای نوپاست. این نوع آزمایشگاه سیار در بسیاری از کشورهای خارجی نیز ابداع و استفاده شده است.

در آمریکا نیز یک شرکت به نامEducate Main آزمایشگاه سیاری با عنوان BIOLAB در مدارس روستایی معرفی کرد. این آزمایشگاه یادگیری سیار برای هیجان دادن به بچه‌ها در مورد مشاغل علوم، مهندسی، ریاضی و فناوری طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی اهمیت وجود آموزش آزمایشگاهی

از آنجا که آزمایشگاه علوم دبیرستان یا راهنمایی با یادگیری اصول اولیه شیمی از طریق تعامل اسیدها و بازها یا کالبدشکافی قورباغه محلی برای کشف استعداد است، بخشی حیاتی از آموزش به‌حساب می‌آید. در اکثر فلسفه‌های آموزشی، یادگیری علم به‌سادگی کافی نیست.

برای درک کامل ماهیت تجربی علم، دانش‌آموزان به فضایی نیاز دارند تا آزمایش‌های خود را انجام دهند، نحوه تحقیق را بیاموزند و یادگیری علمی را از طریق آزمون و خطا تمرین کنند. به همین دلیل است که در بسیاری از نقاط دنیا سعی دارند امکانات مساوی از این دست در مناطق محروم فراهم کنند.

کد خبر 845040 برچسب‌ها آموزشی مدرسه و مدارس تکنولوژی (فناوری) - دیجیتال آزمایش دانش آموز

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • برگزاری جشنواره دختران آفتاب در شهرستان گچساران
  • اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان در سروستان
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند «تک ماده» کنند
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور