Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استاندار سمنان با تأکید بر لزوم ثبات قیمت شیر در نرخ ۵۲۰۰ تومانی گفت: با توزیع ۲۵۰ تن روغن جامد، مشکل کمبود روغن در استان سمنان برطرف می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، علیرضا آشناگر، بعدازظهر امروز در پنجمین جلسه کارگروه تنظیم بازار و نظارت بر فرایند عرضه مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی استان در استانداری این استان اظهار داشت: اداره کل صنعت، معدن و تجارت بایست هر چه سریع‌تر عملیات بارگیری 250 تن روغن جامد از کشت و صنعت و توزیع این میزان روغن در بازار را انجام دهد تا مشکلی از بابت کمبود روغن در بازار وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آشناگر به افزایش قیمت شیر در چند روز گذشته نیز اشاره کرد و گفت: قیمت مصوب خرید شیر از دامداران چهار هزار و 600 تومان و قیمت خرید برای مصرف‌کننده پنج هزار و 200 تومان است. قطعاً فروش بالاتر از این قیمت در بازار ممنوع است و در همین رابطه نظارت‌ها بر اجرای آن شدیدتر خواهد شد.

استاندار سمنان همچنین در رابطه با قیمت مرغ نیز بیان کرد: موضوع مهم در رابطه با قیمت مرغ، تأمین کافی نهاده‌های دامی است و در همین رابطه باید نظارت‌های دقیق بر روند توزیع این نهاده‌ها وجود داشته باشد.

بازار روغن و مرغ استان سمنان ساماندهی می‌شود/توزیع بیش از 60000 کیلوگرم روغن و مرغ برای تنظیم قیمت‌هاافزایش 144 تا 202 درصدی قیمت کالاهای اساسی طی 2 سال گذشتهقیمت گذاری لاستیک آزاد شد

وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده نباید بیشتر از 20 هزار و 400 تومان باشد و فروش با قیمت بیشتر از آن تخلف محسوب می‌شود.

آشناگر با تأکید بر لزوم نظارت هرچه بیشتر در بازار برای جلوگیری از تخلف در قیمت‌ها در بازار عنوان کرد: در این رابطه نیز باید دستگاه‌های نظارتی با رصد دقیق و کامل قیمت‌ها نگذارند تا مرغ تازه بیشتر از این قیمت به فروش برسد.

عرضه لاستیک سنگین با ارز 4200 تومانی؛ قیمت مصوب برنج خارجی 18000 تومان تعیین شد

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز در این جلسه با اشاره به توزیع لاستیک سنگین در استان اظهار داشت: توزیع لاستیک سنگین با ارز 4200 تومانی و به‌صورت حواله‌ای انجام می‌شود.

مهدی سلامتی افزود: لازم است جهت انجام کامل فرایند اجرای آن جلسات هماهنگی و کارشناسی بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان برگزار شود.

وی اضافه کرد: همچنین تعیین تکلیف لاستیک‌های دپو شده و کم‌مصرف در مراکز فروش نیز باید هرچه سریع‌تر مشخص شود.

سلامتی قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی در استان را 18 هزار تومان عنوان و بیان کرد: در رابطه با عرضه مستقیم کالا، شهرداری سمنان موظف است تا هر چه سریع‌تر نسبت به ایجاد و فعال‌سازی مراکز عرضه مستقیم کالا و بازارهای روز میوه اقدام کند.

انتهای پیام/363/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۳۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع اسکناس درشت، با اقتصاد ایران چه می‌کند؟

روز گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است اسکناس‌های درشت وارد بازار شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، برخی منتقدان عنوان می‌کنند که چاپ اسکناس درشت باعث افزایش حجم پول می‌شود؛ درحالی‌که این امر یک موضوع فنی است و هیچ اثری بر متغیر‌های پولی و تورم ندارد. درحالی‌که بی‌ارزش شدن اسکناس و ایران‌چک‌های موجود هزینه چاپ آن‌ها را افزایش داده، مقتضی است سیاستگذار با چاپ اسکناس و ایران‌چک‌های درشت‌تر، نسبت اسکناس در معاملات روزانه کشور را به سطح استاندارد جهانی افزایش دهد.

به دنبال برخی گمانه‌زنی‌ها در رابطه با انتشار ایران‌چک‌های ۵۰۰هزارتومانی از سوی بانک‌مرکزی، «دنیای‌اقتصاد» این موضوع را از این نهاد پیگیری کرد که مطابق این پیگیری‌ها به‌نظر می‌رسد بانک‌مرکزی هنوز تصمیمی برای رونمایی از اسکناس‌های جدید ندارد. فارغ از درست یا نادرست‌بودن این خبر، به نظر می‌رسد اقتصاد ایران در شرایطی قرار دارد که انتشار اسکناس‌های درشت در آن یک ضرورت به‌شمار می‌رود.

روز گذشته خبری منتشر شد که از برنامه بانک‌مرکزی برای ورود ایران‌چک‌های ۵۰۰هزارتومانی به بازار خبر می‌داد. پیگیری‌ها از بانک‌مرکزی نشان می‌دهد سیاستگذار پولی کشور هنوز تصمیمی برای افزایش ارزش اسمی اسکناس‌‎های موجود در بازار ندارد. با‌این‌حال بسیاری از کارشناسان بر جای خالی اسکناس‌های درشت در اقتصاد ایران تاکید می‌کنند. یکی از دلایل این موضوع این است که طی سال‌های گذشته، با افزایش تورم، هزینه چاپ برخی از اسکناس‌های موجود از ارزش‌ریالی آن‌ها پیشی‌گرفته و عملا چاپ اسکناس جدید را غیراقتصادی می‌کند.

افت ارزش اسکناس‌های موجود

به عبارت دیگر، طی دهه‌۹۰ با افزایش مداوم تورم و جهش‌های ارزی که رخ‌داد، قدرت خرید‌ریال در مقابل سایر ارزها، افت شدیدی را تجربه کرد. برای مثال در مهرماه سال‌۹۷ که بزرگ‌ترین شوک ارزی تاریخ اقتصاد ایران رخ‌داد، رشد نقطه‌به‌نقطه دلار در داخل کشور ۲۷۱درصد بوده‌است، یعنی ارزش این اسکناس خارجی در مقابل ریال حدود ۳‌برابر شد و هر دلار از ۴هزار‌تومان به ۱۴هزار و ۷۰۰تومان رسید. امروز نیز با درشت‌ترین اسکناس موجود که همان اسکناس ۱۰۰هزارتومانی است، تنها می‌توان کمی بیش از یک دلار و نیم خریداری کرد. همین موضوع ضرورت چاپ اسکناس‌های درشت را پررنگ‌تر می‌کند.

در همین رابطه یکی دیگر از مشکلاتی که ریز‌بودن اسکناس‌ها در ایران به‌وجود می‌آورد، تا حدودی جنبه اجتماعی دارد. بار‌ها دیده‌شده افرادی از خارج کشور به ایران سفر می‌کنند و قصد تبدیل پول خود به‌ریال را دارند، برای مثال به ازای یک اسکناس ۱۰۰دلاری یا ۱۰۰یورویی، حجم بالایی اسکناس‌ریالی دریافت می‌کنند که همین موضوع می‌تواند به وجهه بین‌المللی اقتصاد ایران ضربه وارد کند. به‌دنبال این موضوع در صورتی‌که اسکناس‌های درشت چاپ شوند این مساله تا حدودی کمرنگ خواهد شد.

غیراقتصادی‌بودن چاپ اسکناس‌های ریز

از سوی دیگر، یکی از مواردی که این مشکل در آن مشهود است، معضل تامین اسکناس خودپردازهاست. در مواقعی که تقاضا‌ها افزایش می‌یابد، مانند روز‌های پایانی سال، بار‌ها پیش‌آمده که متقاضیان به خودپرداز‌های متعددی مراجعه کرده‌اند و با نبود اسکناس مواجه شده‌اند. در بسیاری از مواقع هم اسکناس‌های ریز در خودپرداز‌ها وجود نداشته و تنها اسکناس‌های ۵۰ و ۱۰۰هزار‌تومانی موجود است. بانک‌مرکزی در همین رابطه تاکید کرده‌است که در بسیاری از موارد، هزینه چاپ برخی اسکناس‌ها از ارزش آن‌ها بیشتر شده و به همین دلیل چاپ اسکناس جدید دیگر صرفه اقتصادی ندارد. در چنین شرایطی چاپ اسکناس درشت می‌تواند این مساله را برطرف کند.

یکی از ابهاماتی که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد، امکان ردیابی معاملات افرادی که به قصد اخلال در بازار‌ها فعالیت می‌کنند با اسکناس‌های ریز است. در پاسخ به این ادعا باید گفت کسانی که در بازار فعالیت‌های سفته‌بازانه انجام می‌دهند، حجم بالایی معاملات دارند که در عمل نمی‌توانند از اسکناس استفاده کرده و معاملات خود را به‌صورت نقدی انجام دهند، بنابراین این ایراد به چاپ اسکناس درشت نیز بلاموضوع است.

چاپ اسکناس درشت تورم‌زاست؟

اما شاید بتوان مهم‌ترین مخالفتی را که با انتشار اسکناس‌های جدید مطرح می‌شود تورم‌زا‌بودن آن عنوان کرد. در همین رابطه برخی این نگرانی را مطرح می‌کنند که چاپ اسکناس‎های جدید می‌تواند اثرات تورم‌زا برای اقتصاد داشته‌باشد. دلیل این ادعا اثر نقدینگی در افزایش تورم به‌عنوان یک موتور اصلی رشد سطح عمومی قیمت‌ها مطرح می‌شود. در رابطه با این موضوع باید تاکید کرد که از سال‌۱۳۹۹که اسکناس جدیدی در اقتصاد ایران رونمایی نشده‌است، همچنان شاهد رکوردشکنی‌های تورمی بوده‌ایم.

از سوی دیگر بسیاری از اقتصاد‌های پیشرفته که اسکناس‌های درشتی در آن‌ها مبادله می‌شود، تورم‌های پایینی دارند، بنابراین نمی‌توان گفت این اقدام می‌تواند به رشد تورم دامن بزند. به‌عبارت دیگر، آنچه می‌تواند روند تورمی فعلی را مهار کند، توجه به بی‌انضباطی مالی و بودجه‌ای دولت، کاهش هزینه‌ها و به‌طور کلی مقابله با کسری‌بودجه است. همچنین لازم است در همین راستا اصلاحات گسترده در نظام بانکی صورت پذیرد تا خلق نقدینگی و تشدید تورم از این مسیر کنترل شود.

به‌عبارت دیگر آنچه موافقان انتشار اسکناس‌های جدید و درشت بر آن تاکید می‌کنند این است که عوامل اثرگذار بر تورم را باید در جای دیگری ردیابی کرد و این اقدام نمی‌تواند بر افزایش تورم اثرگذار باشد. د ر حال حاضر به نظر نمی‌رسد اقتصاددانان ارتباطی میان تورم با ارزش اسکناس‌ها پیدا کرده باشند.

دیگر خبرها

  • حداکثر کشتار دام در طول سال ۸ میلیون راس است
  • ۱۲۰۰ تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود
  • کمبود آب شرب ۳ روستای تایباد برطرف شد
  • توزیع اسکناس درشت، با اقتصاد ایران چه می‌کند؟
  • کمبود آب شرب سه روستای تایباد خراسان رضوی برطرف شد
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • حداکثر اختلاف قیمت گوجه‌فرنگی از میدان تا خرده‌فروشی ۳۵ درصد است
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • کمبودی در تولید و توزیع روغن نباتی وجود ندارد