Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در زلزله ۷.۳ ازگله استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ تعداد بیش از ۳ هزار پسلرزه به ثبت رسید، بر ضرورت تقویت شبکه شتابنگاری و لرزه نگاری در این منطقه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا دکتر علی بیت اللهی در نشست بازخوانی زلزله ۲۱ آبان ماه ۹۶ سرپل ذهاب کرمانشاه افزود: روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶، در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه زلزله ای به بزرگی۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ محدوده‌های ازگله، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصر شیرین، سومار و آبادی‌های واقع در دشت ذهاب و گستره وسیعی از غرب کرمانشاه را به شدت تکان داد.

وی آمار نهایی تلفات و خسارت این زلزله را ۶۲۱ نفر و تخریب ۳۸ هزار واحد مسکونی و آسیب دیدگی ۵۲ هزار واحد مسکونی دانست و اظهار کرد: بررسی این زلزله نشان داد که یک سوم ساختمان‌های این منطقه فاقد اسکلت است و در برابر زلزله استحکام کافی ندارد.

بیت اللهی با بیان این که این زلزله استان‌هایی چون ایلام، لرستان، همدان و کردستان را متاثر کرد، ادامه داد: مورفولوژی این استان نشان می‌دهد که استان کرمانشاه جزو ۱۰ استان لرزه‌خیز کشور و از نظر جمعیت نیز جزو ۱۰ استان با تراکم بالای جمعیتی است.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی در زمینه لرزه خیزی این منطقه قبل از رخداد زلزله ۷.۳ یادآور شد: در این مطالعات تاکید کردیم که منطقه سرپل ذهاب احتمال رخداد زلزله‌هایی با شتاب ۹ را دارد که در زلزله ۷.۳، این شتاب تجربه شد.

بیت اللهی، اضافه کرد: این منطقه لرزه خیز و با خطر ریسک زلزله بالا است.

وی با اشاره به زلزله‌های تاریخی این منطقه، خاطر نشان کرد: تا قبل از سال ۱۹۰۰ تعداد ۴۲ زلزله تاریخی در سرپل ذهاب و قصرشیرین و مناطق اطراف آن رخ داده است.

بیت اللهی دلیل لرزه خیز بودن این منطقه را وجود گسل‌های متعدد در آن دانست و اظهار کرد: گسل "اصلی عهد حاضر زاگرس" یکی از گسل‌های این منطقه و یک زون گسلی باریک از مجموعه‎ای از گسل‌های امتداد لغز است. علاوه بر آن گسل "درود"، "نهاوند"، "کارون" و گسل "صحنه" از دیگر گسل‎ها است.

بیت اللهی گسل‌های "زاگرس مرتفع" و "پیشانی کوهستان" را از دیگر گسل‌های کرمانشاه نام برد و یادآور شد: احتمال می‌رود که گسل پیشانی کوهستان مسبب زلزله ۷.۳ ازگله باشد، ضمن آنکه منطقه ازگله در وضعیت لرزه خیزی با خطر بالا دسته بندی می‌شود.

زلزله‌ای که موجب پرتاب سنگ از کوه شد

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه زلزله ۷.۳ ازگله شتابی برابر با ۱۰ داشته است، رخنمون آن را در پرتاب شدن سنگ‌ها به محورهای مواصلاتی دانست و یادآور شد: تا قبل از این رخداد لرزه‌ای بزرگ، وضعیت لرزه خیزی این منطقه تفاوت معنی داری با گذشته نداشته است و تنها دقایقی قبل از این زلزله مهیب زلزله‌ای به بزرگای ۴.۴ رخ داد که به عنوان پسلرزه این زمینلرزه بوده است.

بیت اللهی با اشاره به اجرای مطالعاتی در زمینه زمینلرزه‌های ۱۵ ساله این منطقه از ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ توضیح داد: از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ تعداد ۱۳۸ زمینلرزه در بازه ۳ ساله در این منطقه رخ داد که از ۲.۵ تا ۴.۹ بوده است.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ تعداد ۲۲۶ با بیشینه ۴.۷ زمینلرزه در این منطقه به ثبت رسید، افزود: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ شاهد افزایش نسبی رخدادهای لرزه‌ای به ویژه در جنوب سومار و حوالی ایلام بودیم، به گونه‌ای که تعداد ۴۵۰ زلزله بین ۲.۵ تا ۵.۷ در این حوالی رخ داده است.

به گفته وی از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۳۳۱۸ زمینلرزه در کرمانشاه رخ داده که اغلب آنها پسلرزه‌های زمینلرزه ۷.۳ روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ و بزرگترین آنها با بزرگای ۶.۱ در حوالی ثلاث باباجانی رخ داده است.

بیت اللهی ثبت بیش از ۳ هزار پسلرزه بیش از ۲.۵ و احساس شدن آن تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری رومرکز زلزله را دیگر ابعاد این زلزله عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از مهمترین ابعاد این زلزله احداث ساختمان‎های مسکونی در خاک نرم "سراب شرف آباد" است که به دلیل نرم بودن خاک زمین، ساختمان‌ها به شدت تخریب شدند.

ضرورت توسعه شبکه شتابنگاری در منطقه

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر ضرورت تقویت شبکه‌های شتابنگاری و زلزله نگاری در این منطقه تاکید کرد و گفت: علاوه بر آن لازم است بر کیفیت بتن‌های مورد استفاده در سازه‌ها توجه بیشتری صورت گیرد، چرا که در این زمینلرزه مشاهده کردیم ساختمانی که از بتن مناسبی برخوردار نبود، بر اثر زلزله به صورت ساندویچی طبقاتش فرو ریختند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زلزله کرمانشاه مرکز تحقیقات راه و مسکن مسکن و شهرسازی لرزه خیزی بیت اللهی سرپل ذهاب زلزله ۷ ۳ رخ داده لرزه ای گسل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۶۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۲۰۰ کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: تاکنون ۳۲۰۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در مناطق مختلف استان نصب شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی مرادی امروز _ چهارشنبه پنجم اردیبهشت _ در جلسه کمیته راهبری طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی استان که در سالن جلسات این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۴۰۱، حدود ۵۳۷۵ چاه غیرمجاز و در سال ۱۴۰۲ نیز ۳۹۶ چاه غیرمجاز و در مجموع با حجم ذخیره ۱۵۶.۷ میلیون مترمکعب مسدود شده است.

وی با اشاره به وضعیت نصب کنتور هوشمند چاه‌های استان، افزود: تعداد کنتورهای نصب شده از اول برنامه تا پایان ۱۴۰۱ حدود ۲۶۴۱ دستگاه بوده و سال گذشته نیز با نصب ۵۵۹ دستگاه مجموع کنتورهای نصب شده چاره‌های استان به ۳۲۰۰ دستگاه رسید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: سال گذشته طی تفاهم‌نامه‌ای با صنایع پیشرفته رضوی قرار شده است که در دو محدوده شاخص استان به صورت ویژه ماهیدشت کرمانشاه روی چاه‌های آب ۲۴۰۰ کنتور نصب شود که برنامه همچنان ادامه دارد.

مرادی اضافه کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با بانک کشاورزی در راستای ارائه تسهیلات به کشاورزان که وُسع مالی ندارند، منعقد شد.

رسول فرهادی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز تاکید کرد: امسال مجموعه همکاران با توان و برنامه‌ریزی بهتر کارها را در حوزه حفاظت و صیانت از منابع‌آب پیش خواهند برد.

وی ادامه داد: کاستی‌ها و نواقصی وجود دارد که باید همکاران با انگیزه کافی با تقسیم و تشریح وظایف با استفاده از ظرفیت‌های نرم‌فزاری و سخت‌افزاری، خلاءها را جبران کنند.

مدیرعامل آب و منطقه‌ای استان کرمانشاه از گشت‌های بازرسی خواست تا با جدیت براساس برنامه زمان‌بندی در فصول کم‌آبی و پرآبی از تمام دشت‌ها و منابع آبی تحت نظارت شرکت، بازدیدهای در راستای پر کردن چاه‌های غیرمجاز و مبارزه با حفر چاه‌های غیرمجاز داشته باشند.

کد خبر 747588

دیگر خبرها

  • ۳۲۰۰ کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • عین‌اللهی: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است
  • اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • بهاباد امروز لرزید
  • بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله بامدادی این استان جنوبی را لرزاند