Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-16@17:28:43 GMT

کاهش زمان پیش گشایش در بورس

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۴۹۶۷۴

سازمان بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه ای از تغییر زمان پیش گشایش معاملات بورسی از شنبه خبر داد.

سازمان بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد:
به اطلاع کلیه کارگزاران و فعالان محترم بازار سرمایه میرساند، از روز شنبه مورخ 1399/08/24،مطابق مصوبه هیات مدیره محترم شرکت بورس اوراق بهادار تهران، زمان سفارش گیری پیش گشایش در تمامی بازارهای بورس اوراق بهادار تهران به مدت 15 دقیقه از ساعت 8:45 الی 9:00 می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه ، سهامداران لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000KjI

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه سهامداران بورس اوراق بهادار تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۹۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز سبز بورس تهران

بورس تهران در روز گذشته (دوشنبه) در مدار صعودی قرار گرفت و کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را پس گرفت.

به گزارش دنیای اقتصاد، کاهش دامنه نوسان بازار به مثبت و منفی یک‌درصد توسط سازمان بورس، موجب شد تا بازار زودتر به وضعیت باثباتی برسد. چابکی سیاستگذار در تصمیم‏گیری سبب شد تا سازمان در ایفای وظیفه خود در راستای حمایت از منافع سهامداران به خوبی نقش‏آفرینی کند. از سویی دیگر برخی کارشناسان می‌‏گویند محدود بودن دامنه نوسان به‌عنوان یک مانع در برابر نقد شوندگی عمل می‏کند و باید هر چه زودتر به روال سابق برگردد.

بورس تهران در روز گذشته، با شفاف‌تر‌ شدن نسبی اوضاع، در مدار صعودی قرار گرفت و بخشی از افت روز‌های گذشته خود را جبران کرد. در روز گذشته، عمده سهام شاخص ساز بازار در محدوده سقف قیمتی روزانه، معاملات را به اتمام رساندند و صندوق‌های اهرمی نیز با صف خرید کار خود را به اتمام رساندند.

دامنه‌نوسان صندوق‌های طلا نیز در روز گذشته به روال سابق (مثبت و منفی ۱۰‌درصد) بازگشت و با تداوم افت قیمت دلار در بازار آزاد، صندوق‌های طلا نیز در محدوده سرخ تابلوی معاملاتی قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات بازار سهام نیز با توجه به صف خرید‌ بودن اکثر نماد‌ها در روز گذشته، در قیاس با روز‌های قبلی، ارقام نازلی را ثبت کردند.

در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۰.۴۶‌ درصدی همراه شد و مجددا سطح ۲‌ میلیون و ۲۰۰‌ هزار‌ واحدی را پس‌گرفت. نماگر هم‌وزن نیز رشد ۰.۳۴‌ درصدی را تجربه کرد و به سطح ۷۲۶‌ هزار واحدی رسید. با توجه به اینکه اکثر سهام حاضر در بازار در محدوده سقف قیمتی روزانه قرار گرفتند و دامنه‌نوسان نیز محدود شده است، بازار نتوانست ارزش معاملات بالایی را تجربه کند. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق تقدم می‌شود، رقم ۲‌ هزار و ۴۱۲‌ میلیارد‌ تومان را ثبت کرد. با توجه به قرار گرفتن نماد‌ها در محدوده سبز تابلوی معاملاتی، ۱۳۴‌ میلیارد تومان نیز وارد گردونه معاملات سهام شد. می‌توان گفت که با توجه افت قیمتی که در روز‌های قبل در بازار تجربه شده‌بود، عده‌ای ترجیح دادند که در قیمت‌های کنونی خریدار باشند.

اقدام قابل‌ستایش سازمان بورس

در ماده‌۲ قانون بازار اوراق‌بهادار صراحتا قید شده که در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارآی اوراق‌بهادار و به‌منظور نظارت بر حسن اجرای قانون بازار اوراق‌بهادار، شورا و سازمان با ترکیب، وظایف و اختیارات مندرج در قانون مذکور تشکیل شده‌است. در واقع وظیفه سازمان بورس این است که در مواقعی که بازار با شرایط اضطراری دست‌وپنجه نرم می‌کند و سرمایه سهامداران در معرض تهدید قرار می‌گیرد، در لحظه تصمیمات و اقدامات مقتضی را در راستای حفظ منافع سهامداران به‌عمل آورد. در آغازین ساعات روز یکشنبه و قبل از شروع معاملات بازار سهام، سازمان بورس تشکیل جلسه داد و دامنه‌نوسان را در بازار‌های مختلف دستخوش تغییر کرد تا هیجانات ایجادشده در تالار شیشه‌ای که در قالب بیش واکنشی در بازار بروز و ظهور می‌کرد، سرمایه سهامداران را به ورطه نابودی نکشاند.

سازمان بورس قبل از آغاز معاملات روز یکشنبه، دامنه‌نوسان سهام بورسی و فرابورسی را به مثبت و منفی یک‌درصد کاهش داد و دامنه‌نوسان صندوق‌ها را نیز مثبت و منفی ۲‌ درصد تعیین کرد و اشاره شد که این جریان برای سه روز متوالی، ادامه‌دار خواهد بود. هر چند که بازار در جریان معاملات روز یکشنبه، در همان محدوده‌های کف قیمتی روزانه معامله شد، اما از هیجانات کاذب و افراطی در بورس جلوگیری به‌عمل آمد. از آغازین دقایق معاملات روز گذشته نیز با فروکش کردن التهابات و دورشدن از رفتار هیجانی و مخابره اخبار مثبت، بازار وضعیت باثبات تری پیدا کرد و اکثر سهام حاضر در بازار در محدوده سقف قیمتی روزانه کار خود را به اتمام رساندند؛ در واقع می‌توان گفت که سازمان بورس در ایفای وظیفه حیاتی خود در برهه حساس کنونی، به‌خوبی نقش‌آفرینی کرده‌است و می‌توان به چابکی سیاستگذار در تصمیم‌گیری در این مقطع نمره قبولی داد.

سابقه تاریخی مشابه

در سال‌۹۸ نیز که سردار سلیمانی در بغداد ترور شد، بازار سهام گرفتار صفوف فروش گسترده شد، اما سیاستگذار در آن مقطع با تاخیر، ماجرای کاهش دامنه‌نوسان را عملی کرد. در اولین روز پس از بازگشایی بازار بعد از شهادت سردار سلیمانی در عراق، شاخص‌کل بورس با افت ۴.۳۶‌ درصدی همراه شد، اما نکته قابل ستایش در مقطع کنونی این است که سیاستگذار در مقطع کنونی ترجیح داد تا سریعا دست به‌کار شود و در به تعادل رسیدن بازار نقش‌آفرینی قابل‌توجهی داشته‌باشد.

در معاملات صندوق‌ها چه گذشت؟

همان‌طور که در بالاتر نیز عنوان شد، هر پنج صندوق اهرمی حاضر در بازار در محدوده‌های سقف قیمتی روزانه، کار خود را به اتمام رساندند. با توجه به افت قیمت دلار در بازار آزاد، صندوق‌های طلا نیز در روز گذشته در مسیر نزولی قرار گرفتند. می‌توان گفت که روند حرکتی دلار و قیمت‌های بازار طلا، سکه و بورس در روز گذشته به‌نحوی بوده‌است که می‌توان بازگشت فضای آرامش به بازار‌های دارایی را مشاهده کرد. به‌نظر می‌رسد که در روز‌های آتی و با فروکش کردن نسبی هیجانات، دامنه‌نوسان در بورس و صندوق‌های سهامی نیز به روال سابق بازگردد. در روز گذشته دامنه‌نوسان صندوق‌های طلا نیز به روال سابق یعنی مثبت و منفی ۱۰ درصد بازگشت.

دیگر خبرها

  •  پیش‌بینی بورس فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • ساختمان تاریخی بورس اوراق بهادار دانمارک طعمه حریق شد
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • روز سبز بورس تهران
  • بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی از چهارشنبه
  • دامنه نوسان تا ۳ روز مثبت و منفی ۱ درصد تعیین شد
  • افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در دومین روز هفته
  • دامنه گواهی سکه و شمش طلا چند در صد شد؟
  • دامنه نوسان بورس کاهش یافت
  • اطلاعیه فوری سازمان بورس/ دامنه نوسان بورس چه تغییری کرد؟