Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:11:50 GMT

مطالعات لیمونولوژی در هشت سد کردستان انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۰۹۶۹

مطالعات لیمونولوژی در هشت سد کردستان انجام شد

حمید حسین‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سدها شامل قشلاق (وحدت)، شهید کاظمی، گاوشان، سنگ سیاه، آزاد، گاران و دریاچه زریوار است که با همکاری معتبرترین مشاوران داخلی از جمله پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و دانشگاه کردستان مطالعات انجام و نتایج آن به همه ارگان‌های ذیربط و مدیریت سدها بویژه آب منطقه‌ای ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نتایج مطالعات همگی تاکید بر امکان رهاسازی بچه ماهیان فیلتر کننده (کپور ماهیان) در منابع آبی شرب و غیر شرب را دارند چرا که این اقدام می‌تواند ضمن کمک به کاهش بار مواد آلی موجود در سدها،  موجبات تولید ماهی ارگانیک را نیز فراهم کنند.

حسین‌پور با اشاره به اینکه اکنون رها سازی بچه ماهی در سدهای با هدف آب شرب استان انجام نمی‌شود، یادآور شد: طبق ماده ۱۹ قانون و آیین نامه اجرای حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان شیلات می‌تواند پس از مطالعه و هماهنگی با وزارت نیرو در خصوص برنامه‌های تامین آب، به آبزی دار کردن منابع آبی شرب و کشاورزی اقدام کند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس تمام اقدامات انجام شده در استان در منابع آبی بر اساس هماهنگی و کسب مجوز از تمام دستگاه‌های ذیربط از جمله شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل دامپزشکی صورت گرفته و هر ساله نیز بر اساس کمیته مشترک صیادی شرایط و موضوعات مربوطه به صید و رهاسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسین‌پور گفت: پس از شکل گیری مخازن پشت سد ها پدیده یوتریفیکاسیون (تغذیه گرایی) و شکوفایی جلبکی همیشه سلامت اکوسیستم و کاهش شفافیت آب را تهدید می‌کند که این پدیده می‌تواند بدلایل متعددی از جمله ورود فاضلاب‌های انسانی روستاهای بالادستی، ورود رسوبات از رودخانه‌های ورودی و از بین رفتن گیاهان و جانواران آبزی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان دارای ۲۳۰ مزرعه تولید ماهیان سردآبی به مساحت ۶۷ هزار مترمربع و تولید چهار هزار تن ماهی در سال است، تاکید کرد: پنج مزرعه تولید ماهیان زینتی با تولید یک هزار و ۳۰۰ قطعه انواع ماهیان زینتی نیز در استان فعال است.

هم اکنون تولید آبزیان در این استان به ۲ صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در ۶ منبع آبی در قالب ۶ تعاونی صیادی برای ۴۸۷ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

مصرف میانگین سالیانه حدود پنج کیلو و ۷۳۰ گرم ماهی از سوی هر کردستانی یکی دیگر از محرک‌ها در اهمیت توسعه فعالیت شیلات است که برای تحقق این امر مهم باید با برنامه ریزی و جلب حمایت دولت در این مسیر گام برداشت.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی پرورش ماهی کردستان دانشگاه کردستان شرکت آب منطقه ای سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پرورش ماهی کردستان دانشگاه کردستان شرکت آب منطقه ای سازمان شیلات ایران وزارت جهاد کشاورزی پرورش ماهی کردستان دانشگاه کردستان شرکت آب منطقه ای سازمان شیلات ایران اخبار کنکور تولید ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ داراب بیرنوندی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در تشریح عملکرد سال ۱۴۰۲ حوزه فاضلاب از ۱۱۰۰ کیلومتر شسشوی شبکه فاضلاب شهرها و نیز ویدئو متری ۳۷ کیلومتری شبکه و خطوط انتقال فاضلاب در سطح استان قزوین خبر داد.

وی تکمیل و افتتاح اولین تصفیه خانه مدرن فاضلاب روستایی در نیکویه، تکمیل فاز اول تصفیه خانه شریفیه، پیشرفت ۸۵ درصدی تصفیه خانه فاضلاب آبگرم و استفاده از سامانه نانو کلر در سیستم گندزدایی تصفیه خانه فاضلاب تاکستان را از دیگر خدماتی برشمرد که با هزینه ای بالغ بر ۷۸۵ میلیارد ریال صورت گرفته است.

بیرنوندی، در بخش دیگری از توضیحات خود از اتمام ۸ قرارداد مربوط به پروژه های فاضلاب، انعقاد ۶ قرارداد جدید و ۱۰ قرارداد در حال انجام خبر داد و برگزاری مناقصات احداث مدول اول تصفیه خانه شهرستان البرز، تجهیز تصفیه خانه نیکویه، احداث لاگون های جدید در تصفیه خانه فاضلاب قزوین با مجموع هزینه ۲۷۶۰ میلیارد ریال را از عملکردهای سال گذشته برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در پایان عقد قرارداد مطالعات پژوهشی بومی سازی دانش تصفیه فاضلاب در اجتماعات کوچک استان و انجام مطالعات مرحله دوم فاضلاب در شهرهای قزوین و تاکستان و نیز مطالعات فاضلاب اقبالیه،اسفرورین و چوبیندر، ضیاء آباد و روستاهای آتان و آکوجان منطقه الموت را از جمله فعالیت های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899495

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان