Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جواد امام درباره عملکرد فراکسیون امید مجلس دهم گفت: این فراکسیون در مجلس دهم در اقلیت بود. برخی اعضای آن در همان روزهای اول تغییر فراکسیون دادند و به مستقلین و اصولگرایان پیوستند.

دبیر کل حزب مجمع ایثارگران اصلاح طلب، سیستم حزبی کشور را دچار اشکال دانست و گفت: در کشور ما حزب جایگاهی ندارد به همین دلیل امروز شاهد حضور دست‌کم ۱۲۰ حزب در کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب می‌تواند برنامه تولید و تدوین کند و کادرسازی انجام دهد. حزب باید با حضور در انتخابات برنامه خود را به رای بگذارد. این در حالی است که نظام انتخاباتی ما برای احزاب جایگاهی تعریف نکرده است.

جواد امام یادآور شد: اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات ۱۴۰۰ با برنامه حاضر شده و نامزد خود را معرفی کنند و او باید برنامه مورد نظر اصلاح طلبان را نمایندگی کند. به لحاظ سیستم‌های حزبی، جریان اصلاحات باید در پی نیروی تشکیلاتی و حزبی مورد نظر برود تا مطالبات خود را پیگیری کند.

وی همچنین فقدان سازوکار حزبی را از عمده ترین دلایل ناکارآمدی مجلس یازدهم ذکر کرد و گفت: مجلس یازدهم در حالی شکل گرفت که محدودیت هایی برای سایر رقبا  فراهم شد در حالی که اگر رقابت واقعی شکل می‌گرفت، ترکیب مجلس این نبود. الان هم به نظر می رسد این مجلس برنامه خاصی ندارد و اشخاصی که امروز در آن هستند غیر از ضرباتی که به خودشان زدند خروجی خاصی نداشتند.

جواد امام خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس یازدهم اگر دوباره در معرض رای مردم قرار گیرند، شاید دوباره موفق به حضور در مجلس نشوند و رای نیاورند به دلیل اینکه مردم احساس می کنند این افراد نمی‌توانند آنها را نمایندگی کنند و موثر باشند.

ضعف عملکرد مجلس یازدهم دلیل هشدارهای رهبر انقلاب بود

جواد امام به هشدارهای رهبر انقلاب به مجلس یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: این هشدارها به دلیل ناکارآمدی و ضعف عملکرد این مجلس بود. در حالی که در جنگ اقتصادی هستیم عده ای برای منافع زودگذر خود و برای هموار کردن راه انتخابات ۱۴۰۰، منافع مردم را در نظر نمی‌گیرند و در پی ضربه زدن به دولت هستند در حالی که قوه مجریه یکی از ارکان اداره کشور است و تداوم چنین رویکردی مشکلات کشور افزایش می‌دهد. رهبر انقلاب در این جریان ورود کردند و با تذکر به نمایندگان خواستند آنها مسیر درست را پیدا کنند. جای تاسف است این اقدام از طرف افرادی انجام می‌شود که سابقه حضور در مجلس را داشته اند.

مدیر عامل بنیاد باران گفت: مجلسی که جایگاه قانونگذاری دارد و باید براساس قاعده و نظم حرکت کند، در اختیار جریانی است که از بیرون به مجلس فشار می‌آورد تا آن را از مسیر اصلی اش خارج کند. مجلسی که برای همه امور کشور باید فکر و اندیشه کند و به سمت تدوین و تصویب قانون برود با قانون کاری ندارد به نحوی که یک نماینده در آن علیه رییس جمهوری حکم صادر می کند. مسلما این نمی‌تواند نتیجه مثبتی برای حل مشکلات مردم داشته باشد.

جواد امام یادآور شد: آیت الله شیخ محمد یزدی حدود چهل سال پیش در سخنرانی خود در قم می گوید کار مجلس قانونگذاری است باید به امورات ملی بپردازد. کار نماینده، خدمات عمرانی شهری نیست این کار شورای شهر است و نهادهای اجرایی باید این کار را انجام دهند. کار نماینده مجلس، قانون گذاری  و نظارت عالی بر حسن اجرای قانون است و اگر تحقیق و تفحص و دیوان محاسبات را در اختیار مجلس گذاشتند به دلیل اختیارات حقوقی است که این نهاد دارد و قرار نیست  تحت عنوان نظارت میدانی در کار اجرایی دخالت کند.

وی گفت: اگر قرار است نمایندگان هم قانون تصویب کنند و هم در عزل و نصب و هم در اجرا در میدان باشند، نیازی به قوه مجریه نیست و وقتی رییس کمیسیون امنیت ملی حکم اعدام صادر می‌کند دیگری نیازی به دستگاه قضایی وجود ندارد.

عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با تاکید بر آسیب‌های یک دست شدن دولت و مجلس، گفت: حاضر نشدن گروه‌ها و احزاب در صحنه رقابت آسیب جدی به ساختار سیاسی وارد می‌کند. چون همه مردم مانند هم فکر نمی‌کنند اگر اینگونه بود رقابت و انتخابات معنا نداشت. باید ببینیم کدام فکر و گروه می‌تواند در کشور موفق باشد و آن را در انتخابات به رقابت بگذارد.

جریان اصلاح‌طلب نظام را متعلق به خود می‌داند

جواد امام یکی از دلایل کاهش نرخ مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را رد صلاحیت اصلاح طلبان دانست و گفت: با کمرنگ شدن حضور اصلاح طلبان، رقابت در انتخابات درون جریانی شد و این فضا دیگر اسمش رقابت نیست. رقابت انتخاباتی با حضور همه احزاب و گروه‌ها معنا پیدا می‌کند.

عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان بیان کرد: برگزاری انتخابات مشارکتی با حضور پرشور مردم نیازمند بازنگری و تجدیدنظر در سیاست‌های برگزارکنندگان انتخابات است. اگر این روند احراز صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری هم ادامه پیدا کند شاهد رقابت و مشارکت کمتری خواهیم بود.  

جواد امام، اصلاحات را یکی از جریان‌های درون نظام عنوان کرد و گفت: جریان اصلاح طلب، نظام را متعلق به خود می‌داند. نظام متعلق به همه کسانی است که دل در گرو منافع کشور و مردم دارند. اینگونه نیست که جریانی فکر کند نظام فقط مختص آنان است و دیگران هیچ نقش و سهمی ندارند.

وی گفت: اقلیتی در تلاش هستند با کنار گذاردن نیروهای موثر و سابقه‌دار انقلاب، که متفاوت از آنها فکر می‌کنند مشارکت را بی معنا کنند. این  اقدام باعث بی‌انگیزگی برای حضور در انتخابات می‌شود. مردم برای انتخاب افراد و گروه‌هایی که اهداف آنان را نمایندگی می‌کنند در انتخابات مشارکت می‌کنند.

نیازمند انتخابات پرشور با حضور تمام گروه‌های سیاسی هستیم

جواد امام گفت: نیازمند انتخابات پرشور و مشارکتی با حضور تمام جریان‌های سیاسی و فکری هستیم و اگر این اتفاق نیفتد بنا به گفته یکی از فعالان اصولگرا انتخابات چیزی رقابت درون جریانی نیست. اگر رقابت درون جریانی است و اعضای یک جریان خاص قرار است با هم رقابت کنند به نظر می‌رسد نباید این هزینه تحمیل شود و باعث بی‌انگیزگی بیشتر مردم شود.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: ما برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ نیازمند تحرکاتی هستیم تا افرادی که تعلق به نظام و کشور دارند امیدوار شوند و در انتخابات حاضر شوند.

اصلاح‌طلبان تاکنون به انتخاب نامزد قطعی نرسیده‌اند

جواد امام در ادامه به سازوکار انتخاب نامزد جریان اصلاحات اشاره کرد و گفت: با گذشت بیش از ۷ سال همچنان از رای به رییس دولت دفاع می‌کنیم. چون آن روز درست تشخیص دادیم و اقتضا چنین بود چون نامزد رای آور اصلاح‌طلب که بتواند انسجام را فراهم کند، نداشتیم. بنابراین از نامزد میانه‌رو مقابل جریان تندرو حمایت کردیم. آقای روحانی هیچ گاه مدعی اصلاح‌طلبی نبوده است و ما هم برای منافع و مصلحت ملی به او رای دادیم.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: امروز مجبوریم نامزد جریان اصلاحات را انتخاب کنیم و او باید متعهد شود که برنامه‌های مورد نظر ما را نصب العین خود قرار دهد. بنابراین دنبال نامزد ناب و تمام عیار جریان اصلاح‌طلبی هستیم.

جواد امام گفت: در حال حاضر هم وظایف شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دنبال می‌شود تا بتوانیم به سمت یک مجموعه اجماع ساز برویم که دربرگیرنده همه احزاب، گروه‌ها و اشخاص اصلاح طلب و موثر باشد و برنامه مناسبی تدوین شود تا جریان اصلاح طلب را نمایندگی کند.

مدیرعامل بنیاد باران اظهار کرد: در رسانه ها افرادی در جبهه اصلاحات بر اساس حدس و گمانه‌زنی و شاید علاقمندی مطرح می‌شوند اما اصلاح طلبان تاکنون به انتخاب نامزد قطعی نرسیده‌اند. ظرفیت‌های زیادی برای نامزدی ریاست جمهوری در جریان اصلاحات وجود دارد و باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این ظرفیت‌ها اجازه حضور پیدا می‌کنند یا نه که این موضوع بحث و دغدغه جدی کشور است.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به مسلخ بردن جمهوریت است

جواد امام با بیان اینکه تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با بخشهایی از قانون اساسی مغایرت دارد، گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات محدود کننده حضور و انتخاب مردم است و تاثیرات منفی در مشارکت مردم و تاثیرگذاری آنان بر سرنوشت خودشان دارد. این طرح به مسلخ بردن جمهوریت است

زنان نباید از حق نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری محروم شوند

جواد امام درباره تفاسیر موجود از اصطلاح رجل سیاسی و  بحث حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: اگرچه هیچ منعی به لحاظ قانونی وجود ندارد اما با نگاهی که تا الان وجود داشته است زنان از این حق طبیعی محروم شده‌اند.

این فعال سیاسی با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه منعی برای حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد، گفت: اگر چه منعی برای نام‌نویسی زنان وجود ندارد اما هیچ فرصتی هم برای حضور نیمی از جامعه فراهم نشده است. باید به زنانی که نامزد ریاست جمهوری می شوند اجازه رقابت داده شود.  

وی اضافه کرد: در تفسیر رجل سیاسی باید مشخص شود زنان در این مقوله جای می گیرند و اجازه رقابت و فعالیت دارند یا نه. در هر حال زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و اگر اجازه نامزدی در انتخابات را نداشته باشند می توان گفت که گامی در راه توسعه سیاسی کشور برنداشته ایم.

خوشحالی از ناکامی تروریستی که سردار سلیمانی را به شهادت رساند

جواد امام در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شکست دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت: سه دسته از افراد یعنی جریان ضدانقلاب، اقلیتی تحت عنوان کاسبان تحریم و گروهی که نگران تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بودند، این رویداد را دنبال می‌کردند.  

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح طلب درخصوص علت پیگیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی مردم هم گفت: دنبال کردن انتخابات آمریکا به دلیل علاقه به آمریکا نیست بلکه به جهت چالش‌هایی بود که ایجاد شده است. در دوران ریاست جمهوری سابق آمریکا  سختی‌هایی برای مردم  ایجاد شد و طبیعی است که امروز بخشی زیادی از جامعه از شکست او خوشحال هستند. در عین حال نباید فراموش کرد که بخشی از مشکلات کشور هم به سوء تدبیر داخلی مربوط می‌شود.

جواد امام افزود: اگر از تمام ظرفیت‌های برجام به درستی استفاده می‌شد شاید این فرصت برای ترامپ مهیا نمی‌شد به راحتی از آن خارج شود. قبل از روی کار آمدن ترامپ، کاسبان تحریم در داخل کشور سنگ‌اندازی هایی علیه دولت کردند، به رغم اینکه دولت با اذن حاکمیت وارد این عرصه شد و بارها هم از سوی حاکمیت مورد تایید قرار گرفت، اما منافع عده ای در خطر بود و مخالفت با برجام را دنبال کردند.

وی گفت: امروز ما از ناکامی تروریستی که سردار حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند خوشحال هستیم. ضدانقلاب بر این باور بود که ادامه حضور ترامپ در کاخ سفید مشکلات کشور را تشدید می‌کند به همین دلیل از شکست ترامپ ناراحت شد البته اقلیتی هم ناراحت هستند چون منافعی از طریق تحریم نصیب آنها می‌شد.

مدیر عامل بنیاد باران تاکید کرد: تغییرات در دولت جدید امریکا می‌تواند فضا را در مواجهه با ایران بازتر و برخوردها را نرم‌تر کند. ضمن اینکه باید از انتخاب جو بایدن راضی‌تر باشیم به دلیل اینکه فشار به مردم کمتر خواهد شد اما قطعاً بایدن هم دنبال حفظ منافع آمریکا است  و ما هم باید از فرصت‌ها استفاده کنیم.

جواد امام با اشاره به بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درباره آمریکا یادآور شد: امام خمینی (ه) به درستی فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. این فرمایشات مثلا ناظر بر قدرت دفاعی و تسلیحاتی آمریکا نیست بلکه درباره این است که اگر یکپارچه باشیم آمریکا غلطی نمی‌تواند بکند. اگر ما در سیاست‌های خودمان تجدیدنظر نکنیم و شکاف ‌های موجود را پر نکنیم و به گروه‌هایی که دل در گرو نظام دارند توجه نکنیم، این تهدیدات متوجه کشور خواهد بود. امروز ما شاهد حضور یک سومی مردم در پای صندوق‌های رای هستیم و باید فکری برای این موضوع بکنیم.

این فعال اصلاح طلب در ادامه به رویکرد ضدایرانی رییس جمهوری سابق آمریکا اشاره کرد و گفت: همیشه بر این باور بودیم که با ترامپ مذاکره نکنیم.  اما در دورانی که ما دست برتر را داشتیم و از سر موضع ضعف نبودیم می‌توانستیم با گفت وگو فشارها را کاهش دهیم. امروز هم باید آمدن بایدن را به فال نیک بگیریم و از این فرصت استفاده کنیم. قرار نیست در این باره امتیازی دهیم.

وی بیان کرد: باید برای تامین منافع ملی و با حفظ برجام از موضع برابر وارد گفت و گو شویم. مردم صاحبان اصلی کشور هستند و باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند چون حق طبیعی آنها است و در قانون اساسی هم تصریح شده است. حقوق مردم را باید به خودشان واگذار کرد تا آنان راجع به سرنوشت و حقوق‌شان تصمیم بگیرند.

جواد امام با اشاره به برجام گفت: وقتی ماموریت برجام به وزارت امور خارجه سپرده شد تیم تخصصی این نهاد با تجربه‌ای که داشت موضوع را به خوبی پیش برد. بنابراین در حوزه سیاست خارجی نباید اجازه دهیم که دستگاه‌های دیگر مقدم بر وزارت امور خارجه باشند.

مدیر عامل بنیاد باران اظهار کرد: بخشی از تنش‌ها باعث شد پرونده برجام از شورای‌عالی امنیت ملی به وزارت خارجه سپرده شود و در مسیر خود قرار گیرد. یکی از توفیقات دولت این بوده است، البته در این زمینه نتوانست در زمینه دیالوگ با جامعه و نخبگان قوی عمل کند. مردم هم دولت را مسوول می‌دانند اما در جاهایی اختیار از دولت سلب شد و در این زمینه باید تلاش‌های جدی تری انجام می‌شد. اگر چه فشارهای بین المللی و تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را برای دولت ایجاد کرد.

کد خبر 564657

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری جریان اصلاح طلب جریان اصلاحات اصلاح طلبان مجلس یازدهم بنیاد باران وجود ندارد جبهه اصلاح شورای عالی جواد امام گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بادامچیان: مجلس دوازدهم یک مجلس پرهیاهو خواهد بود /ائتلاف شانا و پایداری در مرحله دوم تاثیری در انتخابات ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه، در گفتگویی با ایرنا به بیان نکاتی درباره انتخابات مجلس دوازدهم، علت رای نیاوردن نوبخت و باهنر در انتخابات و ... پرداخته است.

مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید؛

انتخابات ۱۱ اسفند درحالی برگزار شد که نیروهای انقلاب به یک لیست واحد دست نیافتند و ما شاهد حضور لیست‌های متعدد از سوی اصولگرایان بودیم، چرا در انتخابات ۱۴۰۲ وحدت حاصل نشد؟ علت آن چه بود؟

طبیعی است هر دوره از انتخابات‌ ـ از این ۱۱ دوره مجلس ـ بنابر اقتضا و شرایط زمانی، تفاوت‌های خاص خود را داشت. به عنوان مثال انتخابات مجلس اول در دوره ریاست جمهوری بنی‌صدر و سلطه‌طلبی‌هایی که او دنبال می‌کرد شکل گرفت. مجلس دوم بعد از شهادت شهید بهشتی برگزار شد، از این رو هر دوره ویژگی خاص خود را داشت.

اکنون هم در این دوره که گام اول تمام شد و زیربناها آماده شده و حالا نوبت این است که در گام دوم با استفاده از زیربناهای ساخته شده شاهد تحول و تکامل در جامعه باشیم. طبیعتا مجلس جدید هم متفاوت خواهد بود. شما ملاحظه می‌کنید کسانی که در دوره قبل به عنوان شورای ائتلاف رأی آورده بودند این‌بار، هم در استان‌ها و هم در تهران دیگر در موقعیت گذشته خود قرار نگرفتند.

از طرفی شورای وحدت و شوراهای دیگر نیز وارد صحنه شده بودند. اصلاح‌طلبان هم در تهران رأی نیاوردند، بنابراین طبیعی است که شرایط فرق کرده است و بر همین اساس طبیعی بود که میان شورای وحدت و شورای ائتلاف که بیشتر مورد توجه بودند ائتلافی رخ ندهد، بلکه رقابت هم میان آنها شکل گرفت و از همین دو فهرست ( وحدت و ائتلاف) تعداد کمی راهی مجلس شدند و بیشتر به دور دوم راه یافتند و چهره‌هایی که از زبان انتقادی تند برخوردار هستند رأی آوردند و به اعتقاد من، طبیعت یک جامعه آزاد و انتخابات آزاد همین است.

آقای بادامچیان! شما به رقابت شورای وحدت و ائتلاف در ایام انتخابات اشاره کردید. در زمان انتخابات شاهد بودیم که انتقادهای تندی به نحوه سازوکار و تهیه فهرست‌های انتخاباتی ارائه می‌شد، حتی برخی از سیاسیون به صراحت اعلام کردند که ما آمده‌ایم تا زیر میز پدرخوانده‌ها بزنیم. سوال اینجا است چه تضمینی وجود دارد که اگر سازوکار جدیدی طراحی شود، باز موضوع پدرخوانده‌ها مطرح نشود؟

من این اصطلاحات را که نوعی اخلاق حسنه خوب ایرانی ـ اسلامی در آن وجود ندارد را نمی‌پسندم. انتخابات برای ملت ایران است، همه کسانی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، نیروهای همین ملت هستند. البته هر کدام روش خود را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال روش ائتلاف این بود که همه چیز در اختیار خودش باشد. هرکس می‌کوشد که خودش تسلط بیشتری بر امور داشته باشد. شورای وحدت هم کوشید که فهرست خود با مشی که دارد، رأی بیاورد. از آن‌طرف جبهه پایداری نیز ابتدا با مشی خود ظاهر و بعدا با شورای اتلاف همراه شد و دو، سه گروه جدید پدید آمدند. همه این تحرکات نشان می‌داد انتخابات آزاد بود. حال یک زمانی یک گروهی رأی می‌آورد و زمانی دیگر مردم به همان گروه رأی نمی‌دهند. جامعه فعلاً در این دوره به این سمت رفت و به این گروه (منتخبان مجلس دوازدهم) رأی داد.

یعنی معتقد هستید مردم به یک فهرست رای ندادند؟

البته در کل بیشتر منتخبان از اصولگرایان هستند و هیچ کدام از اصلاح‌طلبان در تهران رأی نیاوردند، در استان‌ها نگاه بیشتر محلی بود و شورای ائتلاف و وحدت حرف اول را نمی‌زند. حتی موتلفه که کارگردان اصلی بود هم حرف اول را نمی‌زد. البته ما در حزب موتلفه از گزینه‌های خود حمایت کردیم و بخش خوبی از این افراد هم رأی آوردند، اما همان طور که بیان شد انتخابات در استان ها با کلانشهرها و پایتخت متفاوت است و در آنجا بیشتر نگاه، منطقه‌ای و محله‌ای جاری است اما در تهران ملاحظه کردید انتخابات به مرحله دوم کشیده شد؛ روی هم رفته نیروهای جدیدی وارد مجلس شدند.

موتلفه در انتخابات از فهرست شورای وحدت با سرلیستی «منوچهر متکی» حمایت کرد، به نظر شما شورای وحدت می‌تواند فراکسیون منسجم و قوی در مجلس تشکیل دهد؟

به نظر من در مجلس دوازدهم، فراکسیون‌های متعددی از جمله وحدت، ائتلاف و موتلفه اسلامی تشکیل می‌شود. البته فراکسیون موتلفه در ادوار گذشته مجلس فعال بود و در این دوره(مجلس دوازدهم) به فعالیت خود ادامه می‌دهد. دوستان جدیدی هم که داغ، تند و خوب به صحنه آمدند فراکسیون خود را خواهند داشت، بنابراین مجلس آینده تک‌فراکسیونی نیست و چند فراکسیونی خواهد بود.

پس با این اوصاف صفِ اصولگرایان در مجلس دوازدهم از هم جدا خواهد بود؟

شورای ائتلاف و شورای وحدت قبل از انتخابات به یک فهرست واحد نرسیدند، با اینکه من پیشنهاد داده بودم و به آنها گفتم که بر مبنای «اصلح و ارجح» یک فهرست واحد ارائه بدهند؛ نمی‌شود همه با هم فهرست بدهید، اما در نهایت فهرست هر کدام مطرح و اعلام شد و همانطور که در آن مقطع نتوانستند به هم برسند، در مجلس نیز نمی‌توانند به هم برسند.

طبیعتاً کسانی که آمدند و گروه‌های جدیدی را هم راه‌اندازی کردند می‌خواهند در مجلس در قالب فراکسیون دور هم جمع شوند. بنابراین به نظر من مجلس آینده در سال اول یک مجلس پرهیاهو خواهد بود و بحث‌ و گفت‌وگوها درآن زیاد مطرح می‌شود. همه کسانی که تازه آمده‌اند می‌خواهند کاری، کارستان انجام دهند. امیدواریم همه آنها موفق شوند. اما روی هم رفته مجلس دوازدهم را مجلسی که به دنبال دعوا باشد نمی‌بینیم بلکه در آن مجلس رقابت‌ بیشتر بین اصولگرایان خواهد بود.

حضور و نقش آفرینی اصلاح طلبان در مجلس دوازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در زمان انتخابات تعدادی از احزاب اصلاح‌طلبِ فعال در صحنه می‌گفتند ما می خواهیم فراکسیون منسجم خود راتشکیل دهیم، به نظر شما آنها می توانند فراکسیون خود را تشکیل دهند؟

بله ـ اما آنها(اصلاح‌طلبان) از شهرستان‌ها به مجلس آمده‌اند، البته نه آن اصلاح‌طلبان تندی که بخواهند جبهه‌گیری کنند. به عنوان مثال آقای پزشکیان یا دیگران اهل این حرف‌ و حدیث‌ها نیستند که بخواهد برخورد تندی در مجلس داشته باشند. ضمن آنکه زمان هم مناسب نیست و اصلاح‌طلبی در ایران هم جایگاه ندارد. هر چقدر ما از قبل گفتیم که جریان اصلاحات مُرده، اما باور نمی‌کردند. با این حال گفتیم باز آنها حضور پیدا می‌کنند اما رأی نمی‌آورند، خیلی از دوستان باورشان نمی‌شد. در نهایت ملاحظه کردید که تحلیل‌های دقیق من برخلاف تحلیل‌های غلط برخی از دوستان درست بود. به نظر من مجلس دوازدهم، مجلس خوبی خواهد بود و همه تلاش خواهند کرد بهترین باشند، تیپ‌ها (افراد) جدیدی هم که به مجلس رفتند سعی می‌کنند بگویند مشکلات مردم با طرح‌هایی که ما ارائه می‌دهیم حل می‌شود. فضای انتخابات و تبلیغات انتخاباتی هم به همین شکل بود و هر کس می‌گفت اگر من به مجلس بروم کاری می‌کنم، کارستان اما نمی‌دانند که به همین سادگی‌ها نیست که کاری، کارستان انجام شود. کارهای اجتماعی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

بالاخره ۲۵ میلیون نفر پای صندوق آمدند و رأی دادند، این شوخی نیست، ۲۵ میلیون رأی کمی نیست.کسانی راهی مجلس دوازدهم می‌شوند، رسالت سنگینی بر عهده‌ دارند. مردم از آنها انتظار دارند، رهبری هم تحول و تکامل را می‌خواهند، به همین جهت باید یک کار جدی حساب شده انجام دهند.

در این دوره شاهد بودیم چهره‌های شاخص از جمله «محمد رضا باهنر» و « محمد باقر نوبخت» رأی نیاورند، علت عدم رأی آوری آنها چه بود؟

جامعه وضع موجود را نمی‌خواهد بلکه وضع مطلوب را می‌خواهد. البته نه اینکه بخواهد وضع موجود را رد کند، وضع موجود را به لحاظ زیربنایی قبول دارد. در جریان قدرت و توانایی ما در حوزه دفاع و صادرات غیرنفتی است، اما با گرانی‌ها و مشکلات رو هستند، بنابراین به کسانی که فکر می‌کنند حاصل وضع موجود هستند در انتخابات رأی ندادند و نخواهد داد از این رو به چهره‌هایی که فکر می‌کردند اگر به مجلس بروند همان نگاه گذشته خود را دنبال می‌کنند - مانند آقای باهنر- به آنها رای ندادند.

آقای نوبخت نیز در رشت قابل احترام است، ضمن اینکه همه آن آقایان برای من هم قابل احترام هستند، همه آنها دوستان ما هستند، اما می‌بینید که مردم رشت هم به او رای ندادند در تهران هم به او رای نمی‌دادند بنابراین تغییر حوزه داد و به رشت رفت. آقای باهنر هم احساس کرد که در تهران زمینه چندان برای او مناسب نیست و با تغییر حوزه به کرمان رفت. البته تنها این دو نفر نیستند، افراد دیگری هم هستند که در تهران رأی نیاوردند.

در اردیبهشت ماه انتخابات میان دوره‌ای مجلس را خواهیم داشت، به نظر شما در این دوره جبهه پایداری با شورای ائتلاف دوباره وحدت می‌کند؟

هر کاری دلشان خواست انجام دهند. مردم از میان ۳۲ نفر باید ۱۶ نفر را راهی مجلس کنند. به اعتقاد من اگر ائتلاف کنند یا نکنند، با هم شوند یا نشوند چندان تاثیری نخواهد داشت.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888531

دیگر خبرها

  • مشارکت مردمی ضریب امنیت را بالا می‌برد
  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • بادامچیان: مجلس دوازدهم یک مجلس پرهیاهو خواهد بود /ائتلاف شانا و پایداری در مرحله دوم تاثیری در انتخابات ندارد
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی جوابیه داد