Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا زنجان با حضور حجت‌الاسلام مهدی باقری نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زنجان به بیان مطالبات و پیشنهادات خود در رابطه با مسائل مختلف پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسؤول بسیج دانشجویی پردیس الزهرای زنجان در رابطه با حرکت اخیر مجلس در زمینه الحاق و اصلاحیه تبصره‌ها به تعیین تکلیف قانون استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهار داشت: متاسفانه امروز بحث تخصص در معلمی فدای منافع اقتصادی و سایر منافع می‌شود.

فاطمه حمدی تصریح کرد: طبق دغدغه مقام معظم رهبری مسیر ورود معلم بایستی از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد.

مسؤول بسیج دانشجویی پردیس الزهرای زنجان در رابطه با کمبود معلم در سال‌های آتی گفت: به جای پذیرش معلم از راه غیر تربیت معلم، باید از نیروی با کیفیت که تربیت یافته دانشگاه فرهنگیان هستند در امر تعلیم و تربیت استفاده شود.

سند تحول بنیادین بهترین نقشه راه در نظام آموزش و پرورش است

در ادامه این جلسه مسؤول مطالبه و گفتمان بسیج دانشجویی پردیس الزهرای زنجان در رابطه با وضعیت امروز آموزش و پرورش اظهار داشت: وضعیت امروز آموزش و پرورش طوری است که آن نظام مطلوب برای ساختن تمدن اسلامی و در مسیر حیات طیبه نیست.

سمانه خان احمدی ادامه داد: سند تحول بنیادین با وجود همه انتقاد‌هایی که به آن وارد است در حال حاضر بهترین نقشه راه برای تغییر اساسی در نظام آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: آنچه که ما به آن نیاز داریم اولا فهم سند تحول است، این فهم مادامی که از راس کشور ما تا ذیل آموزش و پرورش صورت نگیرد، اتفاقی نخواهد افتاد و در این ۹ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد یا سند اجرا نشده یا مسؤولین سلیقه‌ای و طبق برداشت خودشان اجرا کرده‌اند.

مسؤول مطالبه و گفتمان بسیج دانشجویی پردیس الزهرا با اشاره به انتظارات از مجلس گفت:  انتظار داریم که نمایندگان مجلس در این دوره نسبت به مسائل آموزش و پرورش تخصصی‌تر ورود کنند و شناخت عمیقی نسبت به سند تحول داشته باشند که در پی آن ما دیگر شاهد این نخواهیم بود که در مجلس نسبت به مسائل حیاتی آموزش و پرورش تصمیمات آنی و لحظه‌ای صورت بگیرد.

در ادامه یکی از فعالان بسیج دانشجویی پردیس الزهرا در رابطه با اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت:

این دانشگاه با سیاست تربیت نیروی متخصص شکل گرفته و روال اصلی جذب معلم باید از طریق کانال دانشگاه فرهنگیان باشد با این وجود ما هر ساله شاهد کم لطفی مسؤولین نسبت به این دانشگاه هستیم.

 شیوا نیاری خاطر نشان کرد: آیا بهتر نیست وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی معلم به جای توسل به ماده ۲۸ و حق‌التدریس و نهضتی و ...از داوطلبان رتبه‌های برتر کنکور که مشتاق ورود به عرصه معلمی هستند استفاده کند.

نیاری به مشکلات اساسی دانشگاه اعم از کاهش ظرفیت دانشگاه و مشکلات زیر ساختی،کمبود هیأت علمی هم اشاره کرد.

در ادامه یکی دیگر از فعالان بسیج دانشجویی به بیان ضعف‌های عدالت آموزشی و مصادیق ناقض آن اعم از خرید خدمات آموزشی و مدارس غیر دولتی، معلم توانمند و کم توان، مدارس مجهز و مدارس کپرنشین ،کنکور سراسری، و بودجه پرداخت و گفت: تشکیل و توسعه مدارس غیر دولتی در کشور نه تنها باعث ارتقای کیفیت در مدارس دولتی نشده، بلکه ما شاهد کاهش کیفیت در مدارس دولتی هستیم و توده بحران بی‌عدالتی تربیتی شکل گرفته است‌.

زهرا موسوی در رابطه با بحث بودجه بیان کرد: در سال‌های اخیر آموزش و پرورش به بهانه کسری بودجه دست به خرید خدمات آموزشی و کاستن از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و کوتاهی در اجرای سند تحول زده است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا آموزش و پرورش برای مشکل مالی خود به این فکر نیفتاد که از صندوق ذخیره ملی درخواست بودجه کند هر چند که مشکل پول نیست.

مشکلات آموزش و پرورش یک تهدید بزرگ است

در ادامه این جلسه نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ابتدا بر ضرورت تعلیم و تربیت درست اشاره کرد و افزود: که اگر این اتفاق به طور صحیح صورت گیرد در پی آن بشر نیز کار خود را درست انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام مهدی باقری تصریح کرد: مشکلاتی که در آموزش و پرورش و نظام مطرح است یک تهدید بزرگ است که می‌تواند به فرصت تبدیل شود و در واقع فرصتی است برای بچه‌های انقلابی که همت آنها را برای رفع مشکلات می‌طلبد.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر دولت چاره کار را ماده ۲۸ و خرید خدمات قرار داده به خاطر بی‌تدبیری مسؤولین است.

باقری در نهایت، پیشنهادهایی برای فعالان بسیج دانشجویی داشت و گفت: امروز ما شاهد تجارت آموزش در مافیای آموزش و پرورش هستیم، بنابراین مسائل ریشه‌ای و کلان باید بر اساس سند تحول پیگیری شود که ریشه‌ای‌ترین مشکلات هم با سند تحول بنیادین قابل حل است.

انتهای پیام/73002/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: حجت الاسلام مهدی باقری زنجان فعالان بسیج دانشجویی بسیج دانشجویی پردیس دانشگاه فرهنگیان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۲۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی متولیان، فعال فرهنگی در یادداشتی به موضوع وارفته گی جنبش دانشجویی و فردگرایی نسل جدید که در تضاد با فعالیت اجتماعی در جنبش دانشجویی و تشکّلی مثل بسیج است، پرداخته است. او این پیشنهاد را مطرح کرده که شاید بهتر است از خیر تشکل‌های سنتی بگذریم و به اشکال نوین تشکل - مثلاً تشکل مجازی – رو بیاوریم.

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

امروز در جلسه‌ای حضور داشتم که بحث از وارفته‌گی جنبش دانشجویی بود و از سخنان اخیر رهبر انقلاب در ملاقات رمضان گذشته با دانشجویان یاد شد:

"...توقّع بنده از تشکّل‌ها خیلی زیاد است. این مقداری که شما راجع به توقّع از دولت و نظام و شخص حقیر و مانند این‌ها این‌جا بیان کردید، بدانید چند برابرش من از شما توقّع دارم... اوّلین توقّع این‌که شما باید در محیط دانشجویی اثر بگذارید؛ این اثر دیده نمی‌شود، کم دیده می‌شود. شما تشکّلید. تشکّل‌ها باید در درجه‌ی اوّل، نگاهشان به داخل دانشگاه باشد؛ شماها در درجه‌ی اوّل، نگاهتان بیش‌تر به بیرون دانشگاه است. به بیرون دانشگاه [هم] نظر داشته باشید؛ همین‌طور که گفتم، دغدغه‌مند باشید، انتقاد کنید، اشکال داشته باشید، راه حل ارائه بدهید، این‌ها خوب است، امّا از این خوب‌تر، از این لازم‌تر این است که شما به داخل دانشگاه نگاه داشته باشید؛ روی دانشگاه کار بکنید. تشکّلهای ما در دانشگاه‌ها کم کار می‌کنند؛ انصافاً این کم‌کاری وجود دارد..." (بیانات ۱۹/۱/۱۴۰۳)

در مقایسه با زمان دانشجویی ما، حدود ۲۰ سال پیش، امروز برای جنبش دانشجویی نا و رمقی نمانده و از آن تأثیرات اجتماعی و مطالبه‌گری‌های جریان‌ساز دیگر خبری نیست... در آن جلسه ما این را حمل بر ضعف مدیریت دانش‌گاه و امثالهم می‌کردیم، اما یکی از دوستان گفت: دقت داشته باشید که نسل امروز نسبت به نسل گذشته به‌شدت فردگراتر شده است و آمارها و تحلیل‌ها هم شاهدند که جامعه‌ی ایران به‌سرعت به سمت فردگرایی می‌رود؛ و پیش خودم گفتم چه راست ‌گفت!

همین ابزارهای تکنولوژیک که به‌طور گسترده در اختیار فرزندان ماست و آن‌ها را به طرز نگران‌کننده‌ای خانه‌نشین کرده، یکی از لوازم این فردگرایی است و البته عوامل دیگر که گفتن‌اش در این مقال نمی‌گنجد.

اما فعالیت اجتماعی در جنبش دانشجویی و تشکّلی مثل بسیج، دقیقاً پرورنده‌ی روحیه‌ی جمع‌گرایی و در تضاد با این میل عمومی نسل جدید قرار دارد. برای این باید چه فکری کرد؟ شاید بهتر است اساساً از خیر تشکل‌های سنتی بگذریم و به اشکال نوین تشکل - مثلاً تشکل مجازی – رو بیاوریم؟!

اما واقعیت این است که فردگرایی، مسلخ زندگی و تفکر دین‌مدارانه است. فردگرایی ملازم فرو رفتن هرچه بیش‌تر در منیت و خودبنیادی است. و منش بنده‌ی باایمان خدا، دقیقاً نفی منیت و خودبنیادی است. این مهم‌ترین وجه تضاد دین الهی با دین مدرنیسم است. پس بروز این وضعیت در جامعه‌ی ایرانی را فی‌نفسه باید یک بیماری انگاشت که خود منشأ پیدایش انواع بیماری‌های روحی و روانی در آحاد جامعه خواهد بود. این فردگرایی با آن خلوت‌گزینی هر از گاه که برای تفکر و بازنگری در خویشتن توصیه شده، هیچ مناسبتی ندارد.

این فردگرایی رفته‌رفته منجر به کوته‌بینی، تنگ‌نظری و خودخواهی فرد، در عین ناتوانی و عجز از حل مسائل فردی و اجتماعی می‌شود. این فردگرایی تکنولوژیک تفکر و قوه‌ی عاقله‌ی عمومی را پایین می‌کشد و هوش جمعی را مختل می‌کند. هم‌چنین بلندنظری و آینده‌نگری را ضایع می‌کند. با چنین وضع و حالی چه‌طور باید جامعه‌ی آینده را به دست نسل جدید سپرد تا بسازند؟ یا چه‌طور می‌توان به توسعه‌ی معنوی و روحی جامعه امید بست؟

اما دقیقاً به‌ترین درمان برای این بیماری، تقویت، توسعه و تنوع‌‎بخشی به تشکّل‌های اجتماعی، و از سوی دیگر جامعیت بخشیدن به تشکّل مردمی است و البته ما آن تشکّل جامع را هم‌اکنون در اختیار داریم: بسیج. اما چه‌قدر برای آن تبلیغ می‌کنیم و نسل‌های جدید را به فعالیت در آن تشویق و ترغیب کرده‌ایم؟ به‌ویژه بسیج سازندگی هم در کانسپت تفکر دینی، یک حرکت جذاب و بسیار انسان‌پرور است که با وجود گسترش فوق‌العاده‌ی آن تا امروز، اما در حیث کلی سطح تماس ناچیزی با جمعیت جوان کشور دارد.

به تصور حقیر باید مسئولین دست از دیدن نوک بینی‌شان بردارند و برای راحتی و فراغت امروزشان، تشکّل‌های عمومی و به‌خصوص دانشجویی را تضعیف نکنند. امروز روزی است که باید صِرف فعال بودن‌ و رونق گرفتن تشکل‌ها - صَرف نظر از اثرگذاری‌شان – یک اولویت اجرایی در حوزه‌ی فرهنگ عمومی شود. حتی اگر هم‌سو با ایده‌ی نظام اسلامی نباشند...

کد خبر 6086084 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
  • زلفی گل: بیشتر از این در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم؟/ شوخی وزیر علوم با بسیج دانشجویی + فیلم
  • هر کاری می‌کنیم با بسیج دانشجویی رفیق بشویم نمی‌شود! / بیشتر از این در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم؟+ فیلم
  • سوالات بسیج دانشجویی از نامزدهای انتخابات برای شناخت بیشتر
  • سامانه بارشی در زنجان تقویت می‌شود
  • آموزش و پرورش ما نباید حافظه محور و ایستا باشد
  • توجه ویژه به ساحت تربیت زیست بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • بانک ایده‌ها و تجارب نظام آموزشی در بوشهر ایجاد می‌شود