«لقمه» را به تلویزیون نمیدهم!
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۲۳۸۹
محمد لقمانیان چند سال قبل با اجرای یک دابسمش عروسکی و گرفتن بازخوردهای مثبت تصمیم گرفت عروسک «لقمه» را مهمان همیشگی دابسمشهایش کند. او میگوید برای اینکه «لقمه» برای خودش بماند آن را به تلویزیون نمیآورد؛ زیرا هر عروسکی که پایش به تلویزیون برسد، برای تلویزیون میشود.
لقمانیان در معرفی عروسک «لقمه» و اینکه چطور ایده ساخت این عروسک به ذهنش رسیده است به ایسنا گفت: «من لیسانس نمایش عروسکی و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر دارم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیجی در اینستاگرام داشتم و مردم مرا به عنوان عروسک گردان «فامیل دور» در مجموعه «کلاه قرمزی» می شناختند. چند سال پیش، قبل از شکل گیری عروسک «لقمه» من عروسکی را پیدا کردم و در همین پیجی که الان هم دارم به صورت سرگرمی و تفنن با آن عروسک یک دابسمش اجرا کردم. میدانستم که مردم دوست خواهند داشت زیرا آن موقع تب داسمش داغ بود و من تنها کسی بودم که با عروسک و موزیک، دابسمش انجام دادم. خیلیها تبریک گفتند و این ویدیو را بازنشر کردند. از این کار بازخورد خوبی گرفتم. تا اینکه دوستانم به من پیشنهاد دادند که تهیهکننده شوند. شرکتی پیشنهاد داد که این کار را در فضای مجازی نشر بدهم. من هم برآورد هزینه کردم و آنها هزینههای مرا پرداختند. اتاق فکر و طراح و سازنده عروسک را مشخص کردیم و شروع به کار کردیم.»
او در پاسخ به این پرسش که چرا تا به حال عروسک «لقمه» را به تلویزیون نیاورده است؟ گفت: زیرا هر عروسکی به تلویزیون بیاید، برای تلویزیون میشود. همان طور که «جناب خان» و «کلاه قرمزی» اولش برای تلویزیون نبودند و بعد تلویزیون ادعا کرد که این عروسکها برای ماست؛ البته حق هم دارد توجیهش این است که شما در بستر تلویزیون کاراکترهایتان را معرفی میکنید و بخشی از حق آن برای ما خواهد بود.
او افزود: هیچ عروسکی مثله «لقمه» نبوده است که در مدیومی غیر از تلویزیون آنقدر دیده شود و به طور کلی کار عروسکی در ایران کم انجام شده و بیشتر برای حوزه کودک است. عروسکهایی که برای بزگسالان و خانوادهها تولید شدند خیلی انگشت شمارند و همه اکثرا در تلویزیون بودند.
لقمانیان درباره علت هایی که گاه به محبوب نبودن یک عروسک و ارتباط برقرار نکردن مخاطبان با آن منجر می شود، با بیان اینکه طراحی، صداگذاری و عروسک گردانی به اضافه فکری که پشت ساخت عروسک وجود دارد، از عوامل تاثیرگذار در دیده شدن عروسک است، افزود: تهیهکنندهها اکثرا دنبال پول هستند و اینکه برنامهای بسازند که بین مخاطبان سریع بگیرد، برای همین به اندازه کافی تمرین انجام نمیشود. کارگردانها هم میخواهند حرفهای تهیهکننده را زود اجرا کنند و برنامهای بسازند که زود شروع شده و زود هم تمام شود. در زمان کم هم تمرین و مطالعه انجام نمیشود و سریع با عروسک گردانها و صدا پیشه ها صحبتشده و کمترین مبلغها به آنها پرداخت میشود و به قول معروف هر کی هر چقدر پول بدهد آش میخورد. عروسک گردانی برای خیلی از تهیهکنندهها و کارگردانها مهم نیست. همه اینها دست به دست هم میدهد تا یک کاراکتر عروسکی نگیرد.
این عروسک گردان و صداپیشه درباره هنرش تصحیح کرد: بعضیها به این کار، چرخاندن عروسک میگویند که اشتباه و توهین آمیز است. انگار که مانند بچهها عروسکی را گرفته و مثل اسباب بازی تاب بدهیم. این هنر را خیلیها درک نمیکنند.
لقمانیان با اشاره به عروسکهایی که بعد از رفتن کاراکتر عروسکی «جناب خان» به برنامه «خندوانه» آورده شده و مخاطب آنطور که باید به آنها اقبال نشان نداد، یادآور شد: وقتی «جناب خان» رفت، برنامه «خندوانه» چند تا عروسک آورد که دیده نشدند؛ در صورتی که صدا پیشههایشان بازیگران تئاتری مطرحی بودند و عروسک گردانها هم حرفهای بودند. دلیل دیده نشدن این عروسکها این بود که سازندگان برای اینکه برنامه رونق پیدا کند و زنده بماند فکر کردند میتوانند سریع مثل «جناب خان» هر عروسکی را معروف کنند. با این طرز تفکر این عروسکها را سریع آوردند به تلویزیون در صورتی که «جناب خان» از قبل تمرین شده بود و کاراکتری داشت. بدون نظر کارشناسانه سه عروسک را با هم وارد کردند که حتی با وجود هنرمندان خوب دیده نشدند. در برنامه «خندوانه» سازندگان زیاد کار عروسکی را نمیشناختند و تنها کسانی که میشناخت آقای محمد بحرانی و تیمش بودند که زحمت کشیدند.
او در همین زمینه ادامه داد: مثل یک تیم فوتبال میماند که بازیکنان خوبی داشته باشد اما مربی یا باشگاه خوبی نباشد. این بازیکنان خوب نمیتوانند با هم هماهنگ بوده و گل بزنند.
لقمانیان با نام بردن از مجموعه «کلاه قرمزی» به عنوان یک مجموعه ماندگار عروسکی گفت: مدیریت این کار خیلی مهم است. اگر «کلاه قرمزی» معروف میشود شخصی مثل آقای ایرج طهماسب را دارد که باید بگویم فیلسوف است و سالهاست کار عروسکی را میشناسد. آقای طهماسب اگر بخواهد «کلاه قرمزی» را شروع کند نمیگوید عروسک گردانها سریع بیایند و از فردا شروع کنیم. بلکه یک ماه قبلش همه را جمع کرده و تمرین میکنند. حتی با وجود تیمی قوی و حرفهای تمرینها را از پایه شروع می کنند تا شخصیتها پرورش پیدا کرده و ایدههای جدیدی شکل بگیرد.
این هنرمند تاکید کرد: هر وقت هر کارگردان و هر تهیهکنندهای فکر کند این کار را به راحتی و بدون فکر میتواند انجام دهد و عروسکی را درخشان و محبوب کند، قطعا به آن کار ضربه وارد میشود.
محمد لقمانیان که این روزها رئالیتی شو «شام ایرانی» با حضور او، محمدرضا علیمردانی، مهدی کوشکی و امیرمهدی ژوله در حال پخش از شبکه نمایش خانگی است، درباره حضور در این برنامه گفت: به نظرم بد نیست که بعضی وقتها آدم ها از مدیومهای دیگر هم اصل خودشان را به مخاطب نشان دهند. من فکر کردم که خیلی خوب است محمد لقمانیان که سالها پشت دکور و میز، عروسک گردانی و صداپیشگی کرده است، تکهای کوچک از واقعیتهای زندگی و رفتارهای اجتماعیاش را به مخاطب نشان دهد. این برنامه بازخورد خوبی هم داشت و خیلیها پیام دادند و کامنت مثبت گذاشتند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: محمد لقمانیان کلاه قرمزی برنامه خندوانه لقمه ایرج طهماسب عروسک گردان تهیه کننده کلاه قرمزی عروسک ها جناب خان گردان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زندهیاد اصغر یوسفینژاد با «عروسک» ابدی شد
اصغر یوسفینژاد را میتوان یکی از نامهای کشف شده در جشنواره فیلم فجر دانست که با اولین فیلمش «اِو» (خانه) در بخش سودای سیمرغ سیوپنجمین جشنواره فجر توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ به همین دلیل وقتی پنج سال بعد در چهلمین دوره این جشنواره با فیلم «عروسک» متقاضی حضور در جشنواره شد، فیلمش به عنوان یکی از آثار کنجکاویبرانگیز این رویداد محسوب میشد اما با رد شدن فیلم توسط هیأت انتخاب سرنوشت فیلم و شاید فیلمسازش هم تغییر کرد.
پس از جشنواره فیلم فجر اصغر یوسفی نژاد کارگردان مطرح سینمای کشورمان برای دریافت پروانه نمایش فیلم عروسک تلاش بسیاری کرد که تا قبل از فوتش بینتیجه ماند و سرانجام فیلم سینمایی عروسک چند روز پیش با حضور جمعی از اهالی سینما و منتقدین در سینماهای هنر و تجربه به نمایش در آمد.
فیلم «عروسک» (قولچاق) داستانی درام و اجتماعی دارد و ماجرای این فیلم در تبریز اتفاق میافتد. تهیهکننده فیلم جلیل صحت از اعضای انجمن منتقدان سینمای ایران است.
️مهسان فراست منتقد سینما تلویزیون درباره این فیلم گفت: اکبر خواجوی با پدرسالار ابدی شد و اصغر یوسفی نژاد با عروسک. معتقدم همان طور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی میکنیم. زنده یاد اصغر یوسفی نژاد کارگردان پر آوازه ترک زبان اثری از خود به جا گذاشت که تاریخ سینمای ایران این شاهکار ترک زبان را هرگز فراموش نخواهد کرد و در عجبم که مسؤلین جشنواره فجر چطور این فیلم را رد کردهاند.
وی ادامه داد: فیلم سینمایی عروسک حداقل در سه رشته میتوانست نامزد بهترین فیلمنامه، بهترین تصویر برداری و بهترین بازیگر نقش اول مرد قرار بگیرد اما نامهربانی داوران از ارزشهای این فیلم کم نکرد و نخواهد کرد.
این منتقد سینما افزود: همچنین قطب اصلی داستان زبان مادری بازیگران است که شیرینی این فیلم را دو چندان کرده است. زنده یاد اصغر یوسفی نژاد با تمام وجود، درد جامعه افسار گسیخته امروز را درک کرده، از سینمای لمپنیسم امروز فاصله گرفته و یک اثر کلاسیک ایرانی به جا گذاشته است.
فراست بیان کرد: فیروز عاقلی بازیگر نقش ایوب، مردی برای تمام ثانیههای فیلم عروسک است که تماشگر را با فیلم همراه و میخکوب میکند. همچنین این کاراکتر با دیالوگ های خیره کننده تماشگر را شیفته نقش منفی خود میکند.
وی مطرح کرد: فیلم عروسک با بهترین تصویر برداری و فیلم نامه ادای دینی برای بیدار شدن انسانیت و زنان بی سرپرست است. عروسک فیلمی است که بیننده آن را لمس میکند، ودرپایان داستان ببینده را به فکر فرو میبرد.
شایان ذکر است اصغر یوسفی نژاد در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر خونریزی و سکته مغزی در گذشت.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر