Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در شرایطی که مصوبات ستاد کرونا عملاً امکان فعالیت را از قنادان گرفته و در عین حال کمبود روغن هم سبب خداحافظی قنادان با شیرینی خشک شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، در حالی که مسئولان دولت در این روزها از واردات روغن خام و افزایش تدریجی توزیع روغن در بازار مصرف خبر می‌دهند، اما مشاهده‌های ما نشان می‌دهد که هنوز قفسه‌های روغن مایع و نباتی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای خالی است و مغازه‌های خرده‌فروشی هم که مدت‌هاست رنگ روغن را به خود ندیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان صنف قنادان و شیرینی‌فروشان که وابستگی بلافصلی به روغن برای تولید شیرینی دارد، این روزها با غم نبود روغن دست و پنجه نرم می‌کند. چرا که مسئولان وزارت صمت اعتقاد دارند تامین روغن برای قنادی‌ها در شرایط فعلی واجب نیست و ابتدا باید روغن مورد نیاز مردم تامین شود.

قیمت هر حلب روغن 5 برابر شده است

نصرت‌اله حیدری، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه در حال روغن مخصوص قنادی در بازار وجود ندارد،اظهار داشت: قیمت هر حلب 16 کیلویی روغن نباتی برای پخت شیرینی خشک ظرف یک سال اخیر 5 برابر شده و از 100 هزار تومان در هر کیلو به 500 هزار تومان رسیده است.

وی با یادآوری اینکه نبود روغن در حال حاضر روی قیمت شیرینی اثری ندارد، افزود: دلیل این بی‌اثر بودن این است که شیرینی نرخ مصوب دارد که معمولاً این نرخ سالانه تغییر می‌کند. البته در شرایط فعلی که مواد اولیه مدام افزایش قیمت دارند، نرخ مصوب شیرینی هر 6 ماه تا 9 ماه افزایش پیدا می‌کند.

افزایش 30 درصدی قیمت شیرینی تر

این فعال صنفی با اشاره به بی‌اثر بودن نبود روغن روی تولید و پخت شیرینی‌های تر گفت: از آنجایی که ماده اولیه اصلی شیرینی تر خامه است، پخت شیرینی تر با همان قوت قبلی ادامه دارد؛ اما در 2 ماه گذشته با توجه به اینکه خامه کیلویی 10 تا 15 هزار تومان گران شده، شیرینی تر بسته به نوعش بین 30 درصد گران‌تر شده است.

روغن جامد از هفته آینده در بازار عرضه می‌شودگزارش تسنیم از یک اتفاق کم نظیر در بازار: فروش اجباری رب و تن ماهی برای خرید روغنمشکل کمبود روغن جامد در استان سمنان برطرف می‌شود؛ حداکثر قیمت شیر 5200 تومان است

حیدری ادامه داد: در حال حاضر تمام شیرینی فروشی‌های شهر قزوین به عرضه شیرینی تر مشغول هستند و به دلیل کمبود شدید روغن نباتی خبری از شیرینی خشک در قفسه‌های آنها نیست.

پخت شیرینی خشک 80 درصد کاهش یافته است

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان استان، شیرینی گل محمدی، کره‌ای، پای سیب و زبان را پرمصرف‌ترین شیرینی‌های خشک در قزوین دانست و گفت: با توجه به اینکه پخت شیرینی خشک وابسته به روغن نباتی است، در حال حاضر پخت شیرینی خشک در استان قزوین 80 درصد کاهش یافته است.

حیدری اضافه کرد: البته در حال حاضر که بنا به مصوبه ستاد ملی کرونا شیرینی‌فروشی‌ها را راس ساعت 6 عصر تعطیل می‌کنند، دیگر کسی نمی‌تواند شیرینی بخرد؛ چرا که مردم معمولاً ساعات غروب و شب شیرینی می‌خرند و ساعت طلایی فروش شیرینی‌‌فروشی‌ها هم از ساعت 6 به بعد است. بنابراین با توجه به این مصوبه ستاد کرونا برخی از مغازه‌های شیرینی‌فروشی قزوین عملاً به مدت یک ماه کار خود را تعطیل کرده و خانه‌نشین شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشتر شیرینی‌های سنتی قزوین با روغن نباتی و درصد خیلی کمی هم با روغن حیوانی پخته می‌شوند، ادامه داد: شیرینی‌های سنتی قزوین مانند اتابکی، حاج‌کریمی، نون چایی، نون نخودی و کسمه خیلی کم‌مصرف هستند و فقط در شب عید به مقدار زیاد پخته می‌شوند و در همان برهه زمانی هم فروش خوبی دارند.

پخت شیرینی سنتی قزوین صرفه اقتصادی ندارد

از سوی دیگر، رئیس اتاق اصناف استان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به گرانی مواد اولیه تولید شیرینی و شکلات در استان و کل کشور گفت: با وجود قیمت‌های نجومی مواد اولیه‌ای مانند روغن، هل، آرد برنج و زعفران پخت شیرینی سنتی با قیمت‌های امروز برای شیرینی‌فروش‌های ما صرفه اقتصادی ندارد.

محمد فرج‌زاده‌ها با ذکر اینکه باقوای سنتی یا باقلوای لوزی معروف‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی سنتی قزوین است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بادام، پسته و زعفران جزو مواد اولیه این نوع شیرینی هستند، در حال حاضر پخت باقوای سنتی قزوین با این مواد اولیه برای قناد ریسک فراوانی دارد و اگر شیرینی پخته‌شده به فروش نرسد، حتی ممکن ضررهای میلیاردی را نصیب قناد و تولیدکننده شیرینی سنتی کند.

وی افزود: با توجه به نبود روغن، گرانی سرسام‌آور مواد اولیه و نرخ‌های مصوب موجود باید دولت فکری به حال صنف قناد و شیرینی‌فروش کند تا در این روزگار کرونایی بتوانند حداقل شیرینی‌های تولیدشده خود را بفروشند تا حداقل جلوی ضرر هنگفت آنها گرفته شود.

به گزارش تسنیم، در شرایطی که مصوبات ستاد کرونا عملاً امکان فعالیت را از قنادان گرفته، نبود روغن هم سبب خداحافظی قنادان با شیرینی خشک شده است. در این میان رسوب برخی مواد اولیه تولید شیرینی از جمله روغن در گمرکات هم در این مدت امان فعالان این صنف را برید. با این حال آزاد شدن کالاهای فاسدشدنی از گمرکات سراسر کشور که این روزها شاهد آن هستیم، شاید بتواند روغن را به تولیدکنندگان شیرینی رسانده و پخت شیرینی خشک را احیا کند.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین استانداری قزوین شیرینی فروشان شیرینی فروش شیرینی سنتی حال حاضر مواد اولیه روغن نباتی سنتی قزوین شیرینی تر نبود روغن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۳۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عرضه نامحدود روغن موتور دیزل در اصفهان

بنابر اعلام روابط عمومی شرکت نفت سپاهان، این واحد تولیدی در راستای تنظیم بازار و کاهش التهاب در بازار روغن موتور دیزل، عرضه نامحدود این نوع روغن را با قیمت مُصوب در پایانه‌های استان (پایانه امیرکبیر) آغاز کرده است.

بر این اساس، دارندگان وسایل نقلیه سنگین اعم از باربری و مسافری با مراجعه به این مراکز و ارائه مدارک معتبر و تعاونی‌های مسافری و باربری و اتحادیه‌ها و سازمان‌های مربوطه نیز می‌توانند با اعلام تقاضای واقعی خود، روغن موتور مورد نیازشان را از مراکز عرضه شرکت نفت سپاهان دریافت کنند.


در روز‌های اخیر کاهش عرضه از سوی برخی تولیدکنندگان اصلی و شناخته شده روغن موتور موجب کمبود این محصول و در نتیجه التهاب در بازار روغن موتور دیزلی شده است.

شرکت نفت سپاهان که تنها ۲۰ درصد از سهم بازار روغن موتور دیزل در کشور را در اختیار دارد، اعلام کرد: با هدف رفع التهاب و نابسامانی به وجود آمده ناشی از عدم عرضه سایر شرکت‌ها و احتکار عاملان روغن و به منظور کمک به مصرف‌کننده نهایی، عرضه نامحدود انواع روغن موتور دیزل را بر اساس مسوولیت اجتماعی خود در کمک به دولت در دستور کار خود قرار داده است.

شرکت سپاهان بعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روغن پایه و فرآورده‌های حوزه روانکار کشور، در سال ۱۳۹۲ در بورس اوراق بهادار تهران، در گروه فرآورده‌های نفتی با نماد «شسپا» پذیرفته شد.

این شرکت در شهرستان شاهین شهر و میمه واقع در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • جانمایی پرنده‌فروشان در فاز ۲ بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت
  • جانمایی پرنده‌فروشان دربازار پرندگان خلیج فار‌س
  • جانمایی پرنده‌فروشان در فاز دوم بازار پرندگان خلیج فار‌س
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • راهنمای خرید مانیتور ال جی و سامسونگ
  • قیمت جدید مرغ اعلام شد/ ابراهیمی: مرغداران با ضرر می‌فروشند
  • آغاز عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی در اصفهان
  • آغاز عرضه نامحدود روغن موتور دیزل در اصفهان