Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@20:19:05 GMT

همایش حقوق نشر و جشنواره «دانایی توانایی» در مدارس

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۳۳۵۳

همایش حقوق نشر و جشنواره «دانایی توانایی» در مدارس

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، هفته کتاب امروز (۲۴ آبان) آغاز می‌شود و برنامه‌های متنوعی به صورت آنلاین برای علاقه‌مندان به کتاب و فرهنگ برگزار خواهد شد. مراکز فرهنگی و پژوهشی نیز بخشی از این برنامه‌ها را بر عهده گرفته‌اند، معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه فرهنگ و هنر و خانه کتاب، برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کردند و درباره کتاب، این سرمایه اجتماعی, نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای را برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری جشنواره «دانایی و توانایی» در هفته کتاب

مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اظهارداشت: با توجه به نقش و اثرگذاری وزارت آموزش و پرورش در زمینه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، ترویج این فرهنگ یکی از محوری‌ترین برنامه‌های ما محسوب می شود.

علی رمضانی، برگزاری چهارمین دوره جشنواره دانایی و توانایی را از مهمترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در هفته کتاب، عنوان کرد و افزود: این جشنواره در چهار مرحله مدرسه، منطقه، استان و کشوری با حضور ۵۰۰ هزار دانش‌آموز برگزار شده است که مرحله پایانی و کشوری آن همزمان با هفته کتاب، یکشنبه ۲۵ آبان آغاز می‌شود و تا ۲۷ آبان ادامه دارد.

وی با اشاره به فرآیند برگزاری این جشنواره، گفت: در مرحله کشوری جشنواره «دانایی و توانایی» دانش‌آموزان برگزیده کتاب‎های معرفی شده و انتخابی خود را مطالعه و به صورت یک طرح تحقیقی ارائه‌ای درباره محتوای کتاب‎ها، خواهند داشت.

 همچنین در این مرحله کلاس‎های آموزش نویسندگی به صورت مجازی و غیرحضوری برای دانش‌آموزان برگزیده با حضور اساتید به نام حوزه های مختلف کتاب از جمله، محمدرضا یوسفی، فرهاد حسن‌زاده، فریدون عموزاده خلیلی، آتوسا صالحی، عباس غدیرمحسنی، امیرحسین رحیمی زنجانبر، شیدا رنجبر، فاطمه مرتضایی‎فرد، یداله پیریایی و شهرام عظیمی، برگزار می‌شود. 

وی یادآور شد: یکی از نکات مهم در این جشنواره، خرید کتاب توسط دانش‌آموزان است. با مشارکت و همکاری بسیار خوب ناشران و نویسندگان ما توانستیم، شرایطی را فراهم کنیم که دانش‌آموزان، کتاب‎ها را با تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصدی خریداری کنند و با توجه به مشارکت نیم میلیون دانش‌آموز در جشنواره، میزان کتابی که خریداری و مطالعه شده است، اتفاق مهم، جریان‎ساز و اثرگذار در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، اظهارداشت: همزمان با هفته کتاب فرآیند برگزاری پنجمین دوره جشنواره «دانایی و توانایی» نیز برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

رمضانی در رابطه با دیگر برنامه‎ های وزارت آموزش و پرورش در هفته کتاب، گفت: برپایی۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه به صورت مجازی و برگزاری برنامه ‏های متنوع و مختلف در بیش از ۱۰۰ هزار واحد آموزشی سراسر کشور در بستر شبکه مجازی و شبکه شاد از جمله، معرفی و اهدای کتاب، پویش ‏های کتابخوانی و دیدارهای مجازی با نویسندگان کتاب‎های کودک و نوجوان از دیگر برنامه های این وزارتخانه در هفته کتاب است.

همایش حقوق نشر و معرفی ۱۰ کتاب برجسته پژوهشگاه فرهنگ، هنر

برگزاری همایش حقوق نشر، معرفی ۱۰ کتاب برجسته و رونمایی بخش کتاب «طرح ملی مصرف کالاهای فرهنگی» از برنامه‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در هفته کتاب است.

به رغم محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، با توجه به اهمیت این هفته، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات فعالیت‎ها و برنامه‎هایی را پیش‌بینی کرده است که در این زمینه می‌توان به برگزاری همایش «حقوق نشر» با مشارکت انجمن ناشران دانشگاهی اشاره کرد.

برگزاری نشست‌های علمی با مشارکت انجمن‌ها و اتحادیه‌های حوزه کتاب یکی دیگر از برنامه‎های این پژوهشگاه در هفته کتاب است و برای هرکدام از روزهای هفته کتاب نیز یک نشست علمی در نظر گرفته شده است که محتوای بحث‌ها و گفت و گوهای این نشست‌ها نیز در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

در ادامه برنامه‌های تدارک دیده شده برای هفته کتاب، ۱۰ کتاب برجسته پژوهشگاه در دو سال اخیر به صورت محتواهای ۳۰۰کلمه‌ای و در قالب پادکست و ویدئوکست، در شبکه‌های اجتماعی و سایت پژوهشگاه اطلاع‌رسانی و معرفی می‌شود. همچنین بخش کتاب «طرح ملی مصرف کالاهای فرهنگی» همزمان با هفته کتاب، رونمایی خواهد شد.

هفته کتاب باعث افزایش سرمایه فرهنگی در جامعه می شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی گفت: کتاب و کتابخوانی به افزایش سرمایه فرهنگی جامعه و رشد آن کمک شایانی می کند.

یونس اکبری، با بیان اینکه، برخی افراد سرمایه فرهنگی را تنها شکل آکادمیک و دانشگاهی آن می‌دانند، گفت: اما واقعیت این است که بخش بزرگی از این مقوله به تولیدات و خوانش محتواها و کتاب‌هایی که در حوزه غیردانشگاهی تولید شده و مورد مطالعه قرار می گیرد، برمی گردد. از این رو، برگزاری هفته کتاب باعث افزایش سرمایه فرهنگی در جامعه شده و جامعه فرهیخته تری را برایمان به ارمغان می‌آورد.

البته پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی تنها نباید مختص به یک هفته و مناسبتی خاص باشد، بلکه فرآیندی است که مادام‌العمر باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، هفته کتاب به عنوان امری سمبلیک بسیار مطلوب است، اما رواج این فرهنگ برای نهادینه شدن در جامعه و خانواده های ایرانی نیاز به کار بیشتری دارد.

اکبری با بیان اینکه در کارزار فعالیت رسانه ها و فضای مجازی ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهمیت روزافزونی برخوردار است، تاکید کرد: کارکرد اصلی مطالعه کتاب نظم دهی به ذهن و انسجام فکر از کارکردهای کتاب است که به نوعی مزیت رقابتی آن هم نسبت به سایر محتواها و محصولات فرهنگی محسوب می شود. چراکه، در کنار شبکه های اجتماعی و سایر محصولات فضای مجازی توجه به کتاب و کتابخوانی است که می تواند باعث ایجاد یک جامعه عقلانی شود.

وی پیرامون برنامه‌های انجمن جامعه شناسی در هفته کتاب، با بیان اینکه در هفته کتاب نشستی با عنوان «جامعه و نشر در ایران» توسط این انجمن برگزار خواهد شد، گفت: یکی از سخنرانان این نشست از افراد برجسته و فعال در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در رابطه با ناشران دولتی و جامعه نشر در ایران صحبت می کند و سخنران دیگر این نشست هم مشاور کتابخانه ملی در امور بین الملل است که در مورد نشر در ایران صحبت خواهد کرد.

نشست‌های خانه کتاب و ادبیات ایران در اولین روز «هفته کتاب»

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در اولین روز بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران میزبان پنج نشست تخصصی خواهد بود. نشست‌هایی که در اولین روز بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به صورت مجازی از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری سازمان‌ها، نهادها، انجمن‌ها و تشکل‌های فعال حوزه نشر برگزار می‌شود، به شرح زیر است؛

شنبه بیست‌وچهارم آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ نشست «مناسبات و همکاری ناشر و تصویرگر» با حضور دکتر علی بوذری و سحر ترهنده، با مشارکت انجمن تصویرگران ایران برگزار می‌شود؛ در این نشست رابطه ناشران و تصویرگران: آسیب ها و چالش های آن بررسی می شود. 

همچنین در این روز از ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ نشست «ویرایش در نشر (مسائل و مصائب)» با حضور دکتر علیرضا فتاح، محمدعلی معین‌فر و مهدی صالحی با مشارکت انجمن ویرایش و درست‌نویسی برگزار خواهد شد و در این نشست هر یک از سخنرانان درباره مسائل و مشکلات ویرایش در نشر خصوصی سخن خواهند گفت.

در اولین روز هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ نیز نشست «بررسی عوامل مؤثر در کاهش فروش کتاب» با حضور دکتر علیرضا داداشی، سیدمحمدجواد مهدوی‌دارگانی و جواد سرانی با مشارکت انجمن کسب و کار برگزار می‌شود.

در ادامه برنامه‌های این روز از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ نشست «نشر دانشگاهی از دیدگاه ملی و بین‌المللی» با حضور دکتر سیدعباس حسینی‌نیک، دکترعبدالامیر نبوی، دکتر حمیدرضا شعیری با مشارکت انجمن ناشران دانشگاهی، مرکز نشر دانشگاهی و انجمن نقد ادبی برگزار می‌شود. 

همچنین از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ نیز نشست «آینده دانش و کتاب در پرتو تحولات فضای مجازی» با سخنرانی دکتر رضا ماحوزی و دکتر جبار رحمانی با مشارکت موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست‌ها را به صورت زنده از طریق اینستاگرام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی دنبال کنند.

هفته کتاب در یک نگاه

در سال ۱۳۷۲ خورشیدی ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نام‌گذاری شده است. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود. بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی ۲۴ آبان ماه تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها مدارس هفته کتاب پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس هفته کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مدارس هفته کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اخبار کنکور دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وزارت آموزش و پرورش کتاب و کتابخوانی دانایی و توانایی برگزار خواهد شد مشارکت انجمن پژوهشگاه فرهنگ سرمایه فرهنگی برگزار می شود حضور دکتر هفته کتاب اولین روز دانش آموزان کتاب و کتاب برنامه ها حقوق نشر کتاب ها نشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ آقای فلاح گفت: این طرح در قالب قفسه کتاب در مناطق محروم متناسب با پایه تحصیلی ایجاد می‌شود.
به گفته وی، در مرحله نخست ۱۰۰۰ کلاس درس تجهیز و پیش بینی می‌شود به ۷ هزار کلاس درس برسد.
معاون فرهنگی کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوان کشور با اشاره به اینکه هر کلاس درس ۱۰۰ کتاب کودک و نوجوان خواهد داشت، افزود: در سال کتاب‌ها دو بار هم تعویض می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • بحران‌های اقتصادی کشور از حد متعارف فراتر رفته | فساد و فقدان دانایی‌، ما را با شوک‌های درون‌زا نیز روبرو کرده‌ | علائم نگران‌کننده در ایران داریم
  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • اسکان بیش از ۲ هزار خانوار در مدارس خراسان جنوبی
  • تمرکز برنامه های فرهنگی روی قرآن باشد
  • جشنواره دیار علویان در ۳۰ نقطه مازندران برگزار می‌شود
  • مراسم گرامیداشت ثبت ملی سیاه‌دوزی و لعبتک در سیستان برگزار شد
  • آخرین روز جشنواره بزرگ بیدمشک در ارومیه
  • برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید/امسال کتاب‌های پایه اول تغییر می‌کند
  • برگزاری جشنواره نوروز کریمانه در شیراز
  • برگزاری جشنواره‌های متنوع در بوستان لاله تا پایان ماه رمضان