Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با بیان اینکه ۴۵ هزار نفر در استان مرکزی عضویت فعال در کتابخانه ها دارند، گفت: همچنین بیش از ۱۷۰ نفر عضو نابینا در دو کتابخانه تخصصی نابینایان اراک و ساوه فعال دارند که خدمات خوبی به مراجعین ارائه می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی ثامنی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: امروز در شرایط شیوع بیماری کرونا یکی از نیازهای اصلی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی استفاده از ظرفیت هایی همچون رسانه و مبلمان و المان های شهری است که باید از آنها به خوبی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز نیاز است بنا به مناسبت های مختلف و بر طبق نیازهای جامعه از این دو ظرفیت مهم برای ترویج کتابخوانی و کمک به امر کتاب خواندن استفاده شود و البته این اتفاق باید پیوسته باشد تا بتوان فرهنگ کتابخوانی را به خوبی ترویج داد.

ثامنی اظهار کرد: آنچیزی که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد این است که این ظرفیت ها در راستای فرهنگ کتاب خوانی باید فعال شوند چراکه نهاد کتابخوانی عمومی استان درآمد خاصی ندارد و تنها هزینه های آن از نیم درصد شهرداری ها تأمین می شود و لذا نمی تواند بابت این تبلیغات شهری هزینه ای متقبل شود.

سرانه مطالعه در کشور و استان در وضعیت مناسبی قرار ندارد

وی ادامه داد: امروز یکی از نیازهای اصلی جامعه کتاب و کتابخوانی است که متأسفانه سرانه مطالعه ما در کشور و استان در وضعیت مناسبی قرار ندارد و لذا امروز کلیه دستگاه های فرهنگی باید با مشارکت یکدیگر برای ترویج کتابخوانی تلاش داشته باشند و اگر در این مسئله کاری انجام می شود کمک به فرهنگ کتابخوانی در جامعه است و تبلیغ برای نهاد کتابخانه های عمومی نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بیان کرد: برنامه ریزی های پیوسته و مدون در المان های شهری و ساخت تولیدات موثر در رسانه ملی امروز یک نیاز مهم محسوب می شود و در واقع باید چشم و گوش مردم را به کتابخوانی آشنا کنیم تا بتوان آن را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به وضعیت کتابخانه های استان گفت: استان مرکزی ۷۳ باب کتابخانه عمومی دارد که از این میزان ۵۲ باب کتابخانه عمومی شهری و ۲۱ باب کتابخانه دیگر روستایی است که در نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر آماده پذیرش می باشد اما شرایط کرونایی و نسبت به وضعیت هر شهرستان شرایطی را برای کتابخانه ها ایجاد کرده است.

ثامنی افزود: در خصوص خدمات الکترونیکی نهاد کتابخانه ها علاوه بر سایت خود این اداره یک سامانه ای با عنوان مدیریت کتابخانه های عمومی به آدرس  www.samanpl.ir/  وجود دارد که یک مرجع رسمی برای ترویج کتابخوانی است و کلیه کتاب های کشور در این سامانه به ثبت رسیده اند و افراد می توانند با عضویت کتابخانه خود هر کتابی را به امانت دریافت کنند و این یک اتفاق بزرگی است

کمبود سالن مطالعه در استان

وی در این خصوص ادامه داد: بیش از ۱ میلیون و ۱۹۵ هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد و اگرچه این تعداد شاید کم باشد اما از نظر تعداد مراجعین و پاسخگویی به مردم خیلی زیاد است و تاکنون با این مسئله مواجه نشدیم که کمبودی داشته باشیم ولی کمبود سالن های مطالعه در استان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با بیان اینکه ۴۵ هزار نفر در استان مرکزی عضویت فعال در کتابخانه ها دارند، گفت: همچنین بیش از ۱۷۰ نفر عضو نابینا در دو کتابخانه تخصصی نابینایان اراک و ساوه فعال دارند که خدمات خوبی به مراجعین ارائه می دهند.

وی با اشاره به راه اندازی کتابخانه سیار در سطح استان بیان کرد: در سالجاری یک اتفاق بسیار مبارک راه افتاده و آن هم راه اندازی کتابخانه سیار است که یک اتوبوس مجهز برای این کار آذین بندی و مجهز شده که در سطح استان به مردم و علاقمندان کتاب خدمات ارائه می کند و حتی در این شرایط سخت کرونایی به درب منازل مردم خدمات ارائه می دهد.

تا پایان دولت یک یا دو فاز کتابخانه مرکزی افتتاح شود

ثامنی با اشاره به آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی اراک گفت: در خصوص کتابخانه مرکزی شهر اراک با توجه به بازدیدی که معاون ریاست جمهوری از آن داشتند این احتمال را می دهیم که تا پایان دولت یک یا دو فاز آن افتتاح شود و البته بیشتر قسمت هایی که برای مردم نیاز است مد نظر است.

وی افزود: البته این نکته حائز اهمیت است که اداره کل کتابخانه های استان مرکزی بهره بردار کتابخانه مرکزی اراک است و از لحظه ای که تحویل این نهاد شود در اسرع وقت آماده کتاب و کتاب خوانی خواهد شد اما ساخت و مسائل عمرانی آن بر عهده اداره کل راه و شهرسازی و استانداری است و هر زمان تحویل داده شود ظرف مدت دو ماه آماده کتاب و کتاب خوانی خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با اشاره به اقدامات در راستای هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: در شرایط کرونایی کلیه کتابخانه های استان به اینترنت تجهیز شده اند و با توجه به ارائه خدمت غیرحضوری در برخی از ایام همه کتابخانه ها نیز دارای کانال مجازی هستند و با مسئول کتابخانه در ارتباط هستند.

وی افزود: استودیو مجازی برای برگزاری نشست های کتابخوان راه اندازی شده که کلیه اعضای آن کتابخانه با حضور مسئولین می توانند نشست حضور مجازی داشته باشند و در سایر فعالیت ها مشارکت داشته باشند.

ثامنی در پایان خاطر نشان کرد: در هفته کتاب و کتابخوانی برنامه های محتوایی مناسبی در نظر گرفته شده که ارائه خدمات توسط کتابخانه سیار در سطح استان، نشست مجازی با مسئولین استان ، اختتامیه جشنواره رضوی، اختتامیه مسابقه سلام احمد ، کتابخانه گردی مجازی ، تقدیر از نویسندگان بومی، تهیه تألیفات نویسندگان بومی برای کتابخانه ها، برگزاری محافل ادبی مجازی، برگزاری دوره آموزشی کیفیت سیستم اداری برای همکاران کتابدار، راه اندازی مرکز تحقیق و پژوهش در کتابخانه کرهرود اراک، بهره برداری از کتابخانه مشارکتی پالایشگاه شازند، کلنگ زنی یک کتابخانه در شهر کلاوه که در مجموع ۴ کتابخانه بهره برداری و کلنگ زنی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی کتابخانه های استان کتاب و کتابخوانی کتابخانه مرکزی کتابخانه ها کتاب و کتاب کتاب خوانی برای ترویج فرهنگ کتاب راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نادری، فوتبالیستی که کتاب می‌خواند (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تیم تراکتور با جت اختصاصی این تیم که تنها ظرفیتی در حد بازیکنان و اعضای کادرفنی دارد، تبریز را به مقصد ساری ترک کرد تا آماده بازی حساس با نساجی شود.

در این بین تصاویری که از لحظه پرواز اعضای تیم منتشر شده، نکات جالبی را در خود دارد. از جمله در مورد محمد نادری که در حال مطالعه یک کتاب دیده می‌شود و نکته قابل توجه اینکه او اواسط این کتاب هم رسیده است.

نادری بازیکنی است که برخلاف بیشتر همبازیانش، اوقات فراغت خود را با مطالعه کتاب پر می‌کند و از این نظر وجه تمایز جالبی دارد. او این فصل تمرکز خوبی هم کرده تا در بازگشت به فوتبال ایران شمایل همان مدافع چپ مطمئن، تکنیکی و رونده پرسپولیس و استقلال را به طرفداران فوتبال نشان دهد.

دیگر خبرها

  • حس خوب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان جاری است
  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • نادری، فوتبالیستی که کتاب می‌خواند (عکس)
  • مسابقه بزرگ کتابخوانی به مناسبت شهادت امام علی (ع) + جوایز ویژه
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود