Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@13:28:40 GMT

چالش بـاران

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۹۲۰۷

ساعت 24-جمع‌آوری آب‌های سطحی و دفع فاضلاب مناطق شمالی شهر به دلیل موقعیت توپوگرافی خاص این مناطق و قرار گرفتن روی شیب، همواره یکی از دغدغه‌ها و مسائل مدیریت شهری بوده است.

شیب زیاد برخی از معابر محله‌های دروس، زرگنده و درب دوم، قرارگرفتن بخش‌هایی از این محله‌ها در بافت فرسوده و رعایت نشدن اصول شهرسازی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی، هر سال با شروع فصل بارندگی مشکلات بسیاری برای اهالی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبگرفتگی برخی معابر مانند چهارراه قنات محله دروس و وجود جوی‌ها و نهرهای ناایمن که زمینه‌ساز حوادث ناگوار برای عابران پیاده شده است گوشه‌ای از مشکلاتی است که با فرارسیدن فصل پاییز و شروع بارش‌ها، گریبان ساکنان این محله‌ها را می‌گیرد. سری به این محله‌ها زده و درگفت‌وگو با اهالی و شورایاران ابعاد مشکل و اقدامات شهرداری منطقه برای رفع آنها را بررسی کرده‌ایم

با گذشت ۳ سال از آن حادثه، هنوز اهالی محله دروس و قبا سانحه دلخراشی که جان یکی از رهگذران خیابان پاسداران را گرفت فراموش نکرده‌اند. یکی از همین روزهای پاییز بود که پس از بارندگی شدید، نهر آب خیابان پاسداران در محدوده خیابان نیستان یکم مثل همیشه پر از آب شد. جوی آبی که بیش از ۹۰ سانتیمتر عمق و ۵۰ سانتیمتر عرض دارد و به گفته اهالی محله زمینه‌ساز حوادث کوچک و بزرگ بسیاری برای رهگذران می‌شود. زن میانسال مقابل چشم‌های بهت‌زده فرزند خردسالش به داخل نهر پر از آب سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

اگرچه پس از آن حادثه دردناک بخش‌هایی از این نهر حادثه‌ساز سرپوشیده شد اما اهالی محله دروس هنوز هم از مشکلات رفت‌وآمد رهگذران از این نهر و وقوع حوادث کوچک و بزرگ دیگر برای عابران پیاده خبر می‌دهند. «جعفر یزدانی» دبیر شورایاری محله دروس از لزوم سرپوشیده شدن قسمت‌های بیشتری از این جوی آب به‌ویژه در محل‌های پر رفت‌وآمد می‌گوید: «اگرچه بعد از آن حادثه دلخراش، جوی آب خیابان پاسداران از تقاطع نیستان یکم تا نیستان چهارم سرپوشیده شد اما مشکلات این جوی پرخطر همچنان پابرجاست. در محدوده خیابان نیستان چهارم تا نیستان نهم علاوه بر مراکز خرید و فروشگاه‌های بسیار، یک داروخانه شبانه‌روزی پرمشتری وجود دارد که در تمام ساعات شبانه‌روز محل‌ تردد مراجعه‌کنندگان به این مراکز است. متأسفانه بسیاری از عابران با گذر از روی نهر خودشان را به این مراکز می‌رسانند. در این سال‌ها شاهد حوادثی مانند سقوط عابران در جوی و شکستگی دست و پای این افراد بوده‌ایم. سرپوشیده شدن کامل این نهر از بروز حوادث ناگوار دیگر جلوگیری خواهد کرد.»

آبگرفتگی پرخطر در چهارراه قنات

جعفر یزدانی/دبیر شورایاری محله دروس

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ساکنان بافت فرسوده برخی محله‌های منطقه ۳ با آن دست و پنجه نرم می‌کنند شیب تند معابر و اختلاف سطح نهرهای آب است که زمینه‌ساز آبگرفتگی کوچه‌ها و تقاطع‌ها می‌شود. تقاطع خیابان‌های جان‌نثاری و معظمی گودرزی در محدوده محله درب دوم یکی از همین نقاط دردسرساز برای ساکنان این محله است.

با شروع بارندگی‌ها آبی که از جوی خیابان جان‌نثاری سرازیر می‌شود به دلیل اختلاف سطح جوی خیابان معظمی گودرزی، از کانال خارج می‌شود و آب باران تمام معبر را فرا می‌گیرد. «آرش ثمری نیک» رابط و عضو هیئت‌رئیسه شورایاری منطقه ۳ می‌گوید: «با شروع بارش‌ها، هم‌تراز شدن جوی‌ آب تقاطع خیابان‌های جان‌نثاری و معظمی گودرزی به یکی از درخواست‌های مهم اهالی درب دوم ازمدیران شهری تبدیل می‌شود.

آبگرفتگی این معبر به‌ویژه در فصل سرما باعث یخ‌زدگی معابر اطراف و وقوع سانحه برای همسایه‌ها شده و لازم است هم ترازکردن این جوی‌ها در دستور کار قرار بگیرد.» اما در برخی محله‌ها نبود شیب مناسب، زمینه‌ساز آبگرفتگی و ایجاد مشکلات جدی برای همسایه‌ها می‌شود. هر سال با شروع بارش‌ها آبگرفتگی چهارراه قنات در محدوده محله دروس مشکلات بسیاری از رهگذران و آپارتمان‌های مسکونی اطراف چهارراه ایجاد می‌کند.

یزدانی می‌گوید: «به دلیل شیب نامناسب خیابان دولت در حد فاصل چهارراه قنات تا خیابان یارمحمدی، هر سال شاهد آبگرفتگی شدید خیابان‌های اطراف چهارراه قنات هستیم. شدت آبگرفتگی به اندازه‌ای است که آب جاری در کف خیابان به زیرزمین آپارتمان‌های مسکونی اطراف نفوذ می‌کند. این مشکل در فصل پاییز و زمستان و همزمان با افزایش میزان بارش‌ها به پی ساختمان‌ها آسیب می‌زند. درخواست اهالی را به گوش مسئولان شهرداری رسانده‌ایم. امیدواریم شهرداری با حفر یک چاه جذبی یا اصلاح مسیر جوی آب، از احتمال آسیب بیشتر به ساختمان‌های مسکونی و آبگرفتگی دردسرساز خیابان جلوگیری کند.»

آماده‌باش کامل شهرداری در روزهای بارانی

آرش ثمری نیک/رابط و عضو هیئت‌رئیسه شورایاری منطقه 3

با شروع فصل بارندگی و آبگرفتگی معابر، نیروهای پیمانکاری، ناحیه و خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ نیز برای رفع آبگرفتگی‌ها در آماده‌باش کامل هستند.  
«علی خانعلی» رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ می‌گوید: «علت اصلی برخی آبگرفتگی و آب‌ماندگی‌ها در معابر منطقه مشکلات عمرانی است. بنابراین برخی نهرها نیاز به اصلاح هندسی دارند. طی ۲ سال گذشته شهرداری منطقه عزمی جدی برای احیای این نهرها داشته و به‌ویژه در نواحی یک، ۲، ۴ و ۶ بسیاری از نهرها پس از اصلاح هندسی احیا شده است. اما به دلیل موقعیت معابر و نهرهای منطقه ۳ که در مسیر روددره‌ها و آب‌های سطحی منطقه بالادستی یعنی منطقه یک قرار گرفته است شماری از نهرهای منطقه به دلیل حجم آب واریزی از منطقه بالادست، کشش و ظرفیت کافی ندارند. در نتیجه در برخی معابر شاهد آب‌ماندگی وجاری شدن آب‌های سطحی در خیابان‌ها هستیم.»

خانعلی از سرپوشیده شدن بخشی از نهر خطرآفرین خیابان پاسداران پس از آن سانحه دلخراش می‌گوید و درباره آمادگی شهرداری برای رفع خطر از دیگر نهرهای منطقه توضیح می‌دهد: «نصب دریچه فلزی روی نهرهایی که احتمال وقوع خطر برای عابران داشته باشد در دستور کار شهرداری منطقه است. شهروندان در صورت مشاهده نقاط خطرآفرین می‌توانند موضوع را از طریق سامانه ۱۳۷ به اطلاع شهرداری منطقه برسانند تا درکمترین زمان ممکن اقدامات لازم برای نصب دریچه فلزی انجام شود.»

رئیس اداره خدمات شهری منطقه ۳ از اقدامات شهرداری منطقه برای حل مشکل آبگرفتگی چهارراه قنات می‌گوید: «برای حل مشکل آبگرفتگی معابر اطراف چهارراه قنات به تازگی اقداماتی برای احیای کانال آب انجام شده است. با افزایش میزان بارش‌ها در ماه‌های آینده امیدواریم امسال مشکل آبگرفتگی در این چهارراه پرتردد رفع شود.»

همشهری آنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: خیابان پاسداران شهرداری منطقه آب های سطحی خیابان ها محله دروس زمینه ساز محله ها بارش ها منطقه ۳ جوی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۹۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل عملیات ساماندهی خیابان ۲۲ بهمن کاوه در اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه ساماندهی خیابان ۲۲ بهمن کاوه خبر داد و گفت: این پروژه در اردیبهشت سال جاری تکمیل می‌شود و به‌طور کامل در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خیابان ۲۲ بهمن به‌طول ۷۵۰ متر، خیابان کاوه را به خیابان اشراق جنوبی متصل می‌کند.

وی افزود: در سال‌های گذشته این خیابان شامل باند شمالی به‌صورت رفت و برگشت بود که با توجه به عرض کم و نبود پیاده‌رو خطراتی را برای تردد شهروندان و عابران پیاده ایجاد کرده بود، از این‌رو با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان، برای ساماندهی و ایمن‌سازی آن در قالب پروژه محله محور در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری در نظر گرفته شد.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان تصریح کرد: قراردادی به مبلغ شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، بیست‌وچهارم مرداد ۱۴۰۲ برای خیابان ۲۲ بهمن منعقد شد و ساماندهی معابر شمالی و جنوبی آن، همچنین احداث پیاده رو در ضلع‌های شمالی و جنوبی و ایمن سازی مادی آن در دستور کار شهرداری منطقه ۷ قرار گرفت.

سلطان‌آقایی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه ساماندهی خیابان ۲۲ بهمن کاوه خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح علاوه بر خیابان و پیاده رو، ساماندهی مادی و اصلاح دسترسی‌ها با ایجاد پل روی مادی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: بی‌شک اجرای پروژه ساماندهی خیابان ۲۲ بهمن کاوه، علاوه بر تسهیل در رفت و آمد و روان شدن ترافیک و کاهش تردد در خیابان‌های موازی، ارزش افزوده زیادی برای ساکنان این خیابان به همراه خواهد داشت.

کد خبر 746865

دیگر خبرها

  • بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهر زرند شد
  • آبگرفتگی در معابر اهر بر اثر بارش باران و تگرگ + فیلم
  • آبگرفتگی خیابان‌های خرم‌آباد پس از بارندگی‌های شدید (فیلم)
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیر مجاز در منطقه ۱۹ پایتخت
  • «شهید کوچه ما، روشنایی شهر» در منطقه ۱۳ اصفهان
  • تکمیل عملیات ساماندهی خیابان ۲۲ بهمن کاوه در اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در جوانرود
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در هرسین
  • نصب ۱۶۰ فلاورباکس در نقاط مختلف منطقه ۷ اصفهان
  • خط ویژه خیابان امام خمینی (ره)قم ایمن‌سازی می‌شود