Web Analytics Made Easy - Statcounter

رادیو فرهنگ، رادیو ایران و رادیو زیارت برنامه‌های ویژه‌ای ویژه هفته کتاب در نظر گرفته‌اند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به پویش کتابخانه ایران اشاره کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رادیو برای هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌هایی را درنظر گرفته که از مهمترین آن‌ها می‌توان به برنامه‌های رادیو فرهنگ، ایران و زیارت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی دادجو سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ تأکید کرد: ما در مسائل فرهنگی به تمرکز نیاز داریم، اینکه در یک هفته از سال بیش از پیش به موضوع کتاب می‌پردازیم اهمیت بسیار زیادی دارد و هستند کسانی که در هفته کتاب به سوی مطالعه بیشتر کتاب گرایش پیدا می‌کنند.

او با اشاره به اینکه باید نیاز به مطالعه کتاب را بین مردم ایجاد کنیم، درتشریح برنامه‌های این شبکه برای پوشش رسانه‌ای بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب، گفت:  تمامی گروه‌های برنامه‌ساز رادیو فرهنگ در کنار گروه کتاب با توجه به دغدغه مدیر شبکه مبنی بر اهمیت ترویج کتاب و کتابخوانی در این هفته به موضوعات مختلف حوزه کتاب می‌پردازد.

وی افزود: مردمی که در دوره‌ای واقعاً اهل مطالعه کتاب بودند بنابر دلایل بسیاری چون هجوم رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مجازی و مسائل اقتصادی، اکنون کمتر سراغ کتاب می‌روند و به نوعی سرانه مطالعه کشور پایین آمده است؛ وقتی سرانه مطالعه پایین باشد یعنی آگاهی و دانش جامعه پایین است و مردم به راحتی فریب می‌خورند.

دادجو خاطرنشان کرد:  یکی از فعالیت‌هایی که ما در رسانه باید توجه کنیم ترویج سواد رسانه‌ای است که  رادیو فرهنگ نیز در برنامه‌های مختلف پیگر آن است و در هفته کتاب نیز بیش از پیش به این مهم می پردازد و با توجه به اینکه کتاب نیز نوعی رسانه محسوب می‌شود و اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشیم ممکن است ما را فریب دهد تکنیک‌های مختلف فرهنگی برای لذت کتاب خواندن را بیان می‌کنیم.

وی همچنین بیان کرد: ما در مسائل فرهنگی به تمرکز نیاز داریم و اینکه در یک هفته از سال بیش از پیش به موضوع کتاب می‌پردازیم اهمیت بسیار زیادی دارد. کسانی که در هفته کتاب به سوی مطالعه بیشتر کتاب گرایش پیدا می‌کنند. در واقع با حداقل‌ها نیز می‌توان اتفاق‌هایی را رقم زد. ما باید در بین مردم نیاز و عطش مطالعه کتاب را ایجاد کرده و در ادامه این تشنگی را با کتاب‌های خوب رفع کنیم‌.

سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ افزود: همچنین با معاونت صدا در استان‌های مختلف هماهنگی‌هایی صورت گرفت و بنا شد گزارشگرهای خود را در اختیار ما قرار دهند تا در بخش‌های مختلف هر فعالیتی که به نوعی با کتاب سر و کار دارد را اطلاع‌رسانی کرده و به سرعت روی آنتن زنده قرار گیرد. نگاه رادیو فرهنگ نگاهی ملی است به ویژه در مناطقی که امکان دسترسی کمتری به پایتخت دارند.

وی ضمن بیان این که در مجموع رویکرد رادیو فرهنگ به قومیت‌ها و مناطق مختلف بسیار است، گفت: در هفته کتاب نیز این سیاست را ادامه می‌دهیم کما این که در حوزه موسیقی هم بیشتر از سایر شبکه‌ها از موسیقی‌های مناطق استفاده می‌کنیم.

طراحی مسابقه رادیویی به نام "کتابستان"

دادجو در ادامه بیان کرد: آنچه که بناست تا شبکه فرهنگ‌ علاوه بر اطلاع‌رسانی رقم بزند بحث راه‌اندازی پویش نذر کتاب در سراسر کشور با همکاری بسیج دانشجویی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است؛ به این صورت که هر فردی که در توانش است کتاب‌هایی را خریداری کند یا کتابی را که لازم ندارد به دفاتر صدا و سیمای هر منطقه تحویل داده و توزیع نیز از همانجا صورت گیرد. البته قرار شد پس از هفته کتاب نیز این پویش ادامه پیدا کند.

او در خصوص برنامه‌های دیگر رادیو فرهنگ در ایام برگزاری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های رادیو فرهنگ برگزاری مسابقه "کتابستان" است که اولین قسمت آن در اولین جمعه هفته کتاب این دوره آغاز می شود و پس از آن نیز  ادامه خواهد داشت. این برنامه از  سی‌ام آبان‌ماه، 90 دقیقه به صورت زنده برگزار می‌شود و ما با کتاب به دل خانواده‌ها می‌رویم و سعی در شادی‌آفرینی بین آن‌ها داریم. در واقع به جای این که مردم را عادت به جایزه دهیم بیشتر قصد داریم لذت کتاب و مطالعه آن را به مخاطبان نشان دهیم.

سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ ادامه داد: در این برنامه علاقه‌مند می‌توانند جدید‌ترین آثار خود را رایگان در برنامه معرفی کنند. جلب توجه خانواده‌ها به کتاب و کتابخوانی در قالب یک مسابقه رادیویی پرنشاط است. کتاب‌شناسی، نویسنده‌شناسی، کتابخوانی بخش‌‌های مختلف کتابستان است 

وی با اشاره به این که ما از نظرات سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران حوزه کتاب برای تولید در این حوزه استقبال می‌کنیم عنوان کرد: ما در برنامه کتابستان تلاشمان بر این است در کنار اجرای برنامه مفرح برای مردم، کتاب را در بین خانواده‌ها زنده کنیم. این که بگویم به دنبال افزایش سطح مطالعه مردم هستیم شعار بزرگی است اما این فعالیت گام کوچکی در این جهت است.

پویش "نذر کتاب" تشکیل شد

دادجو افزود: برنامه زنده هفت اقلیم رادیو فرهنگ نیز که هر روز روی آنتن این شبکه می‌رود در بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب به طور ویژه به برنامه‌های روزشمار  این دوره هفته کتاب اختصاص پیدا می‌کند و بنا شد تا هر روز یک خبرنگار حوزه کتاب به صورت زنده با مردم صحبت کرده و خبرهای روز هفته کتاب امسال را اطلاع‌رسانی کند. همچنین در کنار این برنامه‌ها ما مهمان‌های متعدد از نویسندگان و هنرمندان خواهیم داشت و درباره کتاب بسیار صحبت خواهیم کرد. این امکان نیز در شبکه فرهنگ فراهم شده تا اگر برنامه ویژه و خاصی در جای جای این کشور درباره کتاب برگزار شد در هفته کتاب آنتن شبکه فرهنگ در اختیار آن‌ها قرار گرفته تا بتوانیم هر آنچه که درباره کتاب و کتاب‌خوانی در این هفته برگزار می‌شود را پوشش دهیم.

وی درباره تشکیل پویش "نذر کتاب" به‌مناسبت هفته کتاب در رادیو فرهنگ گفت: رونمایی از پویش نذر‌کتاب یکی از دیگر از برنامه‌های رادیو فرهنگ در هفته کتاب است. این پویش نتیجه همکاری بسیج دانشجویی و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است علاوه‌ براین احتمال همراهی «گروه  فرهنگی ـ جهادی شهدا» نیز وجود دارد؛ در قالب این پویش به جمع‌آوری و توزیع کتاب به‌ویژه در بین خانواده‌های محروم سراسر کشور اقدام خواهد شد.

مهدی دادجو در پایان گفت: اتفاق خوبی که این روزها به مدد وجود تکنولوژی‌های جدید فراهم شد این است که رادیو تصویری نیز شده است؛ در واقع در رادیو نمای رادیو فرهنگ این امکان را داریم تا برخی از  برنامه‌ها را به صورت تصویری نیز اجرا کنیم. همچنین استودیویی را نیز تجهیز کرده‌ایم تا برنامه‌‌هایی هم به صورت زنده و تصویری برای مردم اجرا شود.

رادیو ایران و راه‌اندازی پویش "کتابخانه ایران"

رادیو ایران به مناسبت هفته کتابخوانی پویش «کتابخانه ایران» ( کتابخانه ای به وسعت ایران) را برگزار می کند. این پویش ازامروز به مناسبت روز کتابخوانی آغاز شده و تا 24 آذرماه روز پژوهش ادامه دارد.

این پویش هر روز به معرفی یکی از مهمترین کتابخانه‌های کشور که آثار خود را به شکل بر خط (آنلاین) در اختیار مردم می‌گذارد می‌پردازد. پویش "کتابخانه ایران" برای معرفی کتابخانه های استانهای مختلف از ظرفیت "ایرانیاران" همان گزارشگران افتخاری رادیو ایران بهره می‌گیرد.

این گزارشگران از شهرها و روستاهای مختلف کشور،گزارش‌های متنوعی را  از کتابخانه های فعال استان و شهرستان خود اماده و برای برنامه "کافه هنر" ارسال می‌کنند.

پویش "کتابخانه ایران" با توجه به روزهای دشوار کرونا اولویت را به کتابخانه‌هایی می‌دهد که در فضای مجازی و دیجیتال توانسته‌اند کتا بهای خود را در اختیار مخاطبان قرار دهند تا فرصت‌های پیش آمده را غنا بخشند. پویش "کتابخانه ایران" در برنامه‌های کافه هنر ، تالار آیینه و فضاهای پخش بازتاب خواهد داشت  و از یاری مخاطبان فرهیخته رادیو ایران  بهره می‌برد.

هفته کتاب در رادیو زیارت با گفت‌وگوی ویژه

رادیوزیارت به‌منظور روشن شدن میزان انتشار انواع کتب در حوزه زیارت و همچنین میزان توجه و خوانش این کتب، به بررسی این موضوع در گفت‌وگوی ویژه خود می‌پردازد.

با توجه به آغاز بیست و هشتمین دوره هفته کتاب، رادیوزیارت با توجه به نقش روشنگری رسانه، گفتگوی ویژه امروز خود را به واکاوی و تحلیل نقد و بررسی میزان نشر و خوانش کتاب های زیارتی و مذهبی اختصاص داده است. "گفت‌وگوی ویژه" در رادیو زیارت ساعت 15/13  با سردبیری و اجرای واله نعمتیان منعمی پخش خواهد شد.

در این برنامه سیداحمدمیرزاده معاون امور محتوایی و تولید انتشارات به‌نشر و عضو هیأت مدیره انجمن قلم، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، حامد عسکری نویسنده و شاعر، محمدجواد مرادی نیا مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و مهرزاد دانش مدیرکل دفتر چا‌پ و ‌نشر وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

البته با توجه به شرایط ویژه کشور و بویژه مشهد در بحران کرونا قرار روند اجرای طرح محدودیت‌ها با حضورمعاون سیاسی استاندار و بحرینی رییس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بررسی شود که بدلیل عدم حضور میهمانان، این برنامه به تأخیر افتاده است.

"رادیوزیارت" را می‎توان از طریق موج FM  ردیف 99.5 در شهرهای مشهد مقدس، شیراز، بجنورد، بیرجند و در شهر تهران ردیف 89.5 و شهر قم 99.1 مگاهرتز و همچنین در سراسر کشور و همچنین برای همه مشتاقان در سرتاسر جهان از طریق پایگاه اطلاع رسانی شبکه به نشانی ziarat.seda.ir  و پایگاه ایرانصدا به‎صورت زنده قابل دریافت است.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از امروز شروع شده تا 30 آبان ماه 1399 با شعار "دانایی؛ مانایی" ادامه دارد.

"کمند" سریال جدید رادیو تهران و نمایش شدتقابل رادیو عربی ایران با رادیوهای پولدار خارجی/ وقتی شنوندگان از دل عربستان، پیام می‌دهند!

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رسانه ملی رادیو کتاب رسانه ملی رادیو کتاب کتاب و کتابخوانی کتابخانه ایران هفته کتاب صورت زنده کتابخانه ای اطلاع رسانی رادیو ایران کتابخانه ها رادیو زیارت رادیو فرهنگ کتاب و کتاب خانواده ها کتاب رادیو گروه کتاب برنامه ها نذر کتاب کتاب نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۲۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم» ادای احترام کرد

به گزارش قدس آنلاین رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان، به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد و در بدو ورود با حضور در آرامگاه محمدعلی جناح، به مقام «قائد اعظم» و رهبر استقلال این کشور ادای احترام کرد.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز - سه‌شنبه - در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان، پس از سفر به ایالت پنجاب و شهر لاهور، به کراچی مرکز ایالت سند نیز سفر کرد و در بدو ورود با حضور در آرامگاه محمدعلی جناح «قائد اعظم» و پدر استقلال این کشور، با تقدیم تاج گل و قرائت فاتحه به مقام وی ادای احترام کرد.

محمدعلی جناح ملقب به قائد اعظم در ۲۵ دسامبر سال ۱۸۷۶ در یکی از محله‌های کراچی به دنیا آمد. پدرش بازرگان و خواهرش «فاطمه» یکی از مبارزان دوران استقلال پاکستان و هندوستان بود. وی در سال ۱۸۹۵ از دانشگاه انگلیس فارغ التحصیل شد و بعد از دریافت مدرک دکترای قانون، فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد.

جناح در سال ۱۸۹۶ به کنگره هند پیوست و در سال ۱۹۱۳ به عضویت «حزب آل اندیا مسلم لیگ» که توسط مسلمانان هند تشکیل شده بود درآمد. وی در سال ۱۹۱۶ بعد از برگزاری اجلاس ویژه حزب مسلم لیگ در شهر «لکهنو» به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد.

محمدعلی جناح نقش مهمی در نزدیکی کنگره هند با حزب مسلم لیگ برای بیرون کردن انگلیس از هندوستان داشت. در سال ۱۹۲۹ جناح در گزارشی به عنوان «گزارش نهرو» بر ۱۴ نکته اساسی درباره حقوق مسلمانان تأکید کرد که بعدها مقدمه‌ای برای تشکیل یک کشور مسلمان شد.

جناح تمام عمر خود را صرف حمایت از حقوق مسلمانان شبه‌قاره کرد و، چون مسلط به قانون بود تلاش‌های وی به ثمر نشست و سرانجام توانست کشور پاکستان را تشکیل دهد.

با ورود محمدعلی جناح به حزب کنگره ملی هند که برای کمک به انگلیسی‌ها تأسیس شده بود، فعالیت‌های این حزب که مقرر بود متناسب با منافع انگلیسی‌ها باشد، مخالف اهداف آنان عمل کرد. مسلمانان هم برای حفظ منافع خود حزبی به نام مسلم لیگ را تأسیس کردند. این دو حزب راه استقلال را هموار نمودند و فعالیت‌های جناح به استقلال پاکستان منجر شد. جناح از تعصب‌های فرقه‌ای دوری می‌کرد و به همین خاطر یکی از بهترین نمایندگان اتحاد مسلمانان با هندوها به شمار می‌رفت.

در مارس ۱۹۲۷ جناح توانست طرح‌های مسلمانان دهلی را تدوین کند، اما در طرح مربوط به قانون اساسی حق رأی دادن از مسلمانان گرفته شد و کارهای جناح بی‌نتیجه ماند. در سال ۱۹۲۹ محمدعلی جناح طرح معروفی را در ۱۴ ماده تنظیم کرد و به کنگره داد. گنگره ملی هند به طرح ۱۴ ماده‌ای جناح چندان توجه نکرد. او پس از این ناکامی‌ها به لندن رفت و از دور فعالیت‌های اجتماعی سیاسی شبه قاره را دنبال می‌کرد.

در ۱۹۴۰ محمد علی جناح بیمار شد و در سال ۱۹۴۷ درست یک سال بعد از تشکیل کشور مستقل مسلمان به عنوان پاکستان در سپتامبر سال ۱۹۴۸ دار فانی را وداع گفت، اما فداکاری‌های او برای تشکیل یک کشور مستقل مسلمان همیشه در یاد و خاطره مسلمانان شبه‌قاره باقی خواهد ماند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم» ادای احترام کرد
  • تدارک رادیو فرهنگ برای هشتاد و چهارسالگی رادیو
  • ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری + تصاویر
  • ادای احترام رئیسی به اقبال لاهوری
  • اجرای طرح کوله پشتی کتاب در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری