Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@17:47:39 GMT

پیش‌بینی فرجام کرونا در ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۷۵۰۴۶

پیش‌بینی فرجام کرونا در ایران

ایسنا/اردبیل معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: لازم است به صورت دستوری شهرهایی با وضعیت قرمز و سیاه به صورت کلی تعطیل اعلام گردند.

فرهاد پورفرضی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر در شرایط بحرانی از نظر شیوع کرونا در سطح استان اردبیل به سر می‌بریم و در نقطه سوم پیک این اپیدمی در سطح استان هستیم که به مراتب از دو پیک قبلی شدت بیشتری داشته و تعداد مراجعات و بیماران و همچنین فوت شدگان  افزایش چشمگیری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با توجه به وضعیت اپیدمی و آمار مرتبط با کرونا در سطح استان و کشور، آنچه مسلم است ما هم‌اکنون به سمت پیک شدیدی از ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در حال پیشروی هستیم.


این اپیدمیولوژیست اردبیلی ادامه داد: همانطور که بارها در رسانه‌های جمعی و همچنین گزارش رسمی وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به استحضار مردم شریف استان رسیده است، یکی از راه‌های انتقال این ویروس، ارتباط و تعاملات بین مردم در قالب مراودات عادی اجتماعی از جمله دست دادن، روبوسی و تعامل نزدیکتر از فاصله 1.5 متر است است.

 13 درصد موارد بستری ناشی از کرونا در اردبیل فوت می‌کنند


پورفرضی در پاسخ به این سئوال که تعطیلی کامل شهرهای سیاه و قرمز کرونایی در شرایط فعلی چقدر ضروری است، تصریح کرد: طبیعتا تعطیلی شهرهای سیاه و قرمز از نظر وضعیت شیوع کرونا منجر به قطع زنجیره انتقال به واسطه کاهش تعاملات بین مردم شده و شیوع این بیماری را به شدت کاهش خواهد داد. آنچه نتایج مطالعات در سطح استان و کشور تاکنون نشان داده‌اند، روند شدید صعودی ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری است، به نحوی که بیش از  13 درصد موارد بستری ناشی از کرونا فوت می‌کنند که این میزان از میانگین جهانی هم بالاتر است.

کمتر از 25 درصد مردم اردبیل از ماسک استفاده می‌کنند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه متأسفانه مردم بنا به دلایل مختلف از جمله طولانی‌شدن دوره اپیدمی، وابستگی و عادت به سبک زندگی قبلی و غیره تاب‌آوری کمتری را در برابر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان می‌دهند و آنچه آمار ما هم‌اینک نشان می‌دهد، کمتر از 25 درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند و میزان استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده  به مراتب کمتر می‌باشد.

وی با تصریح بر اینکه استفاده از این وسایل محافظت شخصی هم جای بحث دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد، ادامه داد: برای نمونه در شهر اردبیل شیوع بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در بین زنان بیشتر از مردان است، حال آنکه این نرخ در سطح دنیا برعکس بوده و مردان بیشتر از زنان مبتلا شده‌اند که یکی از دلایل عمده، تفاوت وضعیت اردبیل با سایر نقاط در سبک تعاملات زنان اردبیلی و برگزاری محافل دوستانه و هیأت‌ها و دورهمی‌ها می‌تواند باشد که به وفور مشاهده می گردد و همین عدم رعایت باعث تشدید شیوع بیماری در سطح جامعه می‌گردد و در راستای کاهش این مهم لازم است به صورت دستوری شهرهایی با وضعیت قرمز و سیاه به صورت کلی تعطیل اعلام گردند.

برای مهار کرونا هیچ راه دیگری غیر از تعطیلی و قرنطینه نیست


این دکتری پزشکی اجتماعی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تجربه ثابت کرده است فقط کشورهایی موفق شده‌اند این بیماری را کنترل کنند و تلفات کمی داشته باشند که به طور کامل کشورهایشان را تعطیل و قرنطینه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: مهار این بیماری هیچ راه دیگری غیر از این ندارد، بنابراین تا زمانی که واکسن یا داروی موثری پیدا شود، تنها راه از بین بردن این بیماری تعطیلی و قرنطینه کامل است.


وی ادامه داد: البته پیشنهاد  ما به عنوان اعضای کمیته اپیدمیولوژی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی همواره تعطیلی کامل بوده است، ولی به دلیل مشکلاتی که از نظر اجتماعی و به خصوص از نظر اقتصادی و افزایش بیکاری با این اقدام پیش می‌آید، تعطیلی کامل هیچگاه ممکن نشده است و یا اگر هم محدودیت‌هایی تصویب شده است به درستی اجرا نشده است.

بار اقتصادی ناشی از مرگ و میر زودرس و هزینه‌های نظام سلامت بسیار بالا خواهد رفت


عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: یکی از دلایلی که ما تلفات بسیار بالایی داریم این است که برای تعطیل‌کردن مشکلات زیادی داریم و نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. در شرایط فعلی هم برای مبارزه با این بیماری بار مالی بسیاری به کشور تحمیل شده است، از طرفی تعطیلی کامل مشاغل هم بار اقتصادی زیاد را به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: هم اکنون محققین ما در حال محاسبه بار اقتصادی ناشی از این بیماری در مراکز تحقیقات وابسته به دانشگاه هستند و نتایج اولیه نشان داد که در سه سطح مردم، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های تابعه و همچنین سطح کلان اقتصادی، کرونا آسیب‌های اقتصادی زیادی را به بار آورده است، ولی باید توجه کرد تا وقتی این بیماری در سطح کشور در حال توسعه است، بار اقتصادی ناشی از مرگ و میر زودرس و هزینه‌های نظام سلامت هم بسیار بالا خواهد رفت و این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مادی و هزینه‌های انسانی از جمله استهلاک نیروی درمان خواهد بود. 

سرانجام قرنطینه کامل از درب منزل و رساندن نیازها به مردم است


پورفرضی گفت: این کار از طریق سطوح گوناگون فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفت، مانند تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مسابقات ورزشی، سینماها، تجمعات دینی و غیره؛ این پایین‌ترین سطح از فاصله گذاری است. در سطح بالاتر تعطیلی فروشگاه‌ها و حمل و نقل بین شهری و درون شهری و سپس تعطیلی تمام مراکز اداری و تولیدی به جز موارد بسیار ضروری و سرانجام قرنطینه کامل از درب منزل و رساندن نیازها به مردم است.

وی بیان کرد: با توسعه این سطوح، از شدت انتقال ویروس به همان نسبت کاسته خواهد شد و پس از مدتی می‌توان تمام مبتلایان را شناسایی و از دیگران جدا کرد و مبتلایان را در قرنطینه درمانی قرار داد و دیگران به زندگی عادی خود مشغول شوند. البته سیاست در اینجا تمام نخواهد شد، پس از این مرحله نیز باید تا تولید واکسن و داروی موثر، ملاحظات بهداشتی و نظارتی را در حداکثر آن رعایت کرد.


معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به وظیفه مردم و دولت در این روزهای سخت کرونایی، خاطرنشان کرد: آنچه یک اصل انکارناپذیر است این است که باید سرعت انتشار ویروس در سطح جوامع کم شود تا ضمن امکان شرایط پیگیری و درمان بهتر بیماران حاضر، امکان پیشگیری و حفظ سلامت آحاد مردم نیز به نحو مناسبی مهیا گردد.


وی ادامه داد: طبیعتا زمانیکه بحرانی در جامعه‌ای رخ می‌دهد علاوه بر وظایف محول شده در قالب قانون به سازمان‌های دولتی و خود دولت، لازم است مردم نیز به صورت فعال در مقابله با بحران حضور داشته باشند. همواره کشور در شرایط بحرانی با اتکا به مردم توانسته مسیر پیشرفت خود را هموار کند.


پورفرضی تصریح کرد: یکی از وظایف مردم در این زمینه همکاری با سازمان‌های مسئول از جمله دانشگاه علوم پزشکی از طریق کاهش بار بیمار تحمیل شده به نظام سلامت است و این مهم دست‌یافتنی نیست مگر اینکه مردم به صورت تمام کمال پروتکل‌های بهداشتی که در طی 9 ماه گذشته به صورت موکد در رسانه‌های مختلف اعلام می‌گردد را رعایت کنند.

مردم در یک تعطیلات از سفر خود نگذشته و در تجمعات خانوادگی و دوستانه  خود همواره حضور فعال دارند

وی اذعان کرد: متأسفانه اکثر مردم این وظیفه را صرفا محول به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی می‌دانند، فارغ از توجه به اینکه وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها نیز ظرفیتی دارند و اگر آن ظرفیت تکمیل گردد ضرر اصلی متوجه خود مردم است. مردم که در یک تعطیلات از سفر خود نگذشته و در تجمعات خانوادگی و دوستانه  خود همواره حضور فعال داشته و با آسودگی در سطح شهر تردد می‌کنند، بایستی متوجه این امر باشند که هر کدام از این فعالیت‌های خطرناک خود عاملی در توزیع بیشتر بیماری است و فشار بیشتر به نظام سلامت.


این اپیدمیولوژیست اردبیلی گفت: سازمان‌های دولتی از جمله آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری و فرمانداری و به نوعی تمام دستگاه‌های مرتبط بایستی ضمن انجام وظایف ذاتی خود تلاش نمایند در راستای ارائه خدمات بهتر و کنترل اجتماعی از نظر تشدید شیوع  بیماری به نظام سلامت کمک نمایند.

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی جهت پذیرش بیماران کرونا در حال تکمیل شدن  است


وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تخت‌های بیمارستانی جهت پذیرش بیماران کرونا در حال تکمیل شدن  است و اگر روند به همین شکل ادامه یابد در آینده‌ای بسیار نزدیک دیگر امکان خدمت‌رسانی به افراد تازه مبتلا شده و شاید افراد محتاج تخت‌های ویژه را نخواهیم داشت و طبیعتا نتیجه این افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری در سطح استان خواهد بود.


این عضو کمیته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل یکی از مهمترین مراجع اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت کرونا را کمیته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: این کمیته جایی است که قاعدتا ضمن رصد تمام اطلاعات مرتبط با بیماران بستری و سرپایی، نرخ مراجعه و بستری روزانه و مرگ و میر را به تفکیک ثبت و ضبط می‌کند.


پورفرضی گفت: توصیه اکید این کمیته ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک سه لایه و حفظ فاصله حداقل 1.5 متری و عدم خروج از منزل جز در موارد ضروری، تعطیلی کامل استان(به جز مراکز بهداشتی و درمانی و واحدهای ضروری) حداقل به مدت دو هفته است. باید مبادی ورودی و خروجی استان به صورت کامل بسته شود و ترددها جز برای اقلام ضروری و آن هم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت نپذیرد. باید تمام رستوران‌ها و اماکنی که امکان تجمع جمعی در آنها وجود دارد به صورت کامل و یا با حفظ استانداردهای مربوطه تعطیل شوند.

شیوع این بیماری در گروه‌های سنی کمتر از 20 سال نیز در حال افزایش است


وی ادامه داد: اگر روند به آن صورتی که در طی هفته‌های اخیر بود ادامه یابد و توصیه‌های کمیته اپیدمیولوژی از جمله تعطیلی سراسری استان صورت نگیرد، در روزهای آتی شاهد افزایش بیش از پیش موارد بیماری و بالطبع مرگ و میر بیشتر خواهیم شد، چون همانطور که پیشتر عنوان شد با افزایش تعداد بیماران، زیرساخت‌های موجود  دانشگاه علوم پزشکی پاسخگوی حجم مراجعات نبوده و در این صورت با کمبود شدید امکانات و پرسنل مواجه خواهیم شد و همین امر به دلیل عدم امکان ارائه خدمات کامل به تمام بیماران، باعث افزایش مرگ و میر خواهد شد.

وی عنوان کرد: متأسفانه آمار نشان می‌دهد که شیوع این بیماری در گروه‌های سنی کمتر از 20 سال نیز در حال افزایش است که اگر این فرآیند ادامه یابد، بایستی بیش از پیش نگران باشیم.


پورفرضی گفت: بررسی روند بیماری در طی ماه‌های گذشته از ابتدای اپیدمی تاکنون نشان داده ما دو پیک بیماری را سپری کرده و الان در پیک سوم هستیم. پیک اول در اواخر اسفند تا اواسط فروردین طول کشید و پس از آن با فروکش کردن مقطعی اپیدمی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافت و حتی اصنافی نظیر رستوران‌ها و تالارها بازگشایی شد و به صورت گسترده شاهد برگزاری مراسمات عقد و  عروسی در سطح شهر بودیم(با توجه به نزدیکی محرم و صفر و اعتقاد به برگزاری مراسم قبل از این ایام در خانواده‌ها)، پس از آن مشاهده شد نرخ بستری و مراجعه و مرگ و میر افزایش یافت.  

ممکن هست اکثر خانوارها به دلیل از دست دادن عزیزانشان داغدار گردند

وی ادامه داد: پس از فروکش کردن پیک دوم مجدد، تعطیلی تابستان، کنکور و فراغت خانواده‌ها از بحث تحصیل فرزندان، بازگشایی محدود مدارس و در ادامه مراسمات  مذهبی تماما دست به دست هم دادند تا شاهد رخ داد پیک حاضر باشیم. کل این داستان نشان می‌دهد در صورتی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت نگیرد، تعطیل‌های تعیین شده اتفاق نیفتد و مردم به سیاق قبل به زندگی عادی خود و تردد بی‌مورد در شهر ادامه دهند، نه تنها شاهد افزایش موارد ابتلای جدید خواهیم شد، بلکه ممکن هست اکثر خانوارها به دلیل از دست دادن عزیزانشان داغدار گردند.


وی تاکید کرد: بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های کمیته اپیدمیولوژی، در یک ماه آینده مجدد روند صعودی خواهد بود، میانگین سنی مبتلایان و فوت‌شدگان کاهش یافته و در نتیجه امکان خدمت‌رسانی کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس وضعیت قرمز محدودیت های کرونایی برگزیده ها دانشگاه علوم پزشکی اردبیل رعایت پروتکل های بهداشتی کمیته اپیدمیولوژی مرگ و میر ناشی ناشی از کرونا سطح استان بار اقتصادی تعطیلی کامل نظام سلامت مرگ و میر هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۵۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ راهکار ساده برای حل مشکل خروپف

ایتنا - تمرینات آواز خواندن یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به حل مشکل خروپف کمک کند.
خروپف، بیش از نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است در اثر سبک زندگی ناسالمی که دارید، ایجاد شود.

خروپف نوعی عکس‌العمل بدن برای جبران کاهش اکسیژن خون است و در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

خُر و پُف غیر مداوم بیماری نیست، اما خُر و پُف مداوم یک بیماری محسوب می‌شود و در برخی مواقع نشان‌دهنده یک بیماری جدی مانند فشار خون بالا، ناراحتی قلبی و تنفسی، سکته مغزی، دیابت و چربی کبد است.

این مشکل می‌تواند از نظر روانی اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار بدهد و آنها را دچار فشارهای عصبی و بی‌خوابی کند.

مجاری بینی را باز کنید
شستشوی بینی با استفاده از نتی‌پات ممکن است آسان به نظر نرسد، اما تأثیر مثبت آن در حل مشکل خروپف تایید شده است.

برای انجام این کار کنار روشویی بایستید و لوله ی نتی پات (وسیله ای برای شستشوی بینی – تصویر بالا) را داخل یکی از سوراخ‌های بینی خود قرار دهید. آب داخل بینی‌تان خواهد شد و از دیگر سوراخ بینی‌تان بیرون خواهد آمد. می‌توانید این کار را به مدت یک دقیقه برای هر سوراخ بینی انجام دهید.

به یاد داشته باشید که نباید از هر نوع آبی برای این منظور استفاده کنید.

کارشناسان می‌گویند که برای اینکار باید از آب مقطر و ضدعفونی شده استفاده کنید، نه آب شیر که ممکن است حاوی آلودگی‌هایی باشد.

روی تشک مناسب بخوابید
از خوابیدن روی تشک‌های خیلی نرم خودداری کنید. در غیر این صورت لگن و کمر شما در تشک فرو می‌رود و وضعیت ناراحت کننده‌ای پیدا می‌کنید. در عوض، همیشه از تشک‌های سفتی استفاده کنید که از انحنای طبیعی ستون فقرات حمایت می‌کند.

 

به پهلو بخوابید
سعی کنید همیشه به پهلو بخوابید. این کار از تماس زبان با دیواره حلق جلوگیری می کند.

با صورت رو به پایین بخوابید
در این وضعیت، صورت رو به پایین قرار می‌گیرد، سر به یک سمت می‌چرخد و دست ها در زیر یا دور بالش قرار می‌گیرند.

به این وضعیت «سقوط آزاد» هم گفته می‌شود و یکی از مزایای اصلی آن این است که می تواند به تسکین آپنه خواب (اختلال وقفه تنفسی در خواب) یا خروپف مزمن کمک کند.

اگر به پشت می خوابید، بالش خود را تنظیم کنید
اگر نمی‌توانید به پهلو بخوابید و مجبور هستید به پشت بخوابید، چند بالش زیر سرتان بگذارید تا سرتان چند سانتی متر بالاتر از بدنتان باشد.

سعی کنید چیزی را در آغوش بگیرید
عادت به در آغوش گرفتن بالش از فواید فیزیکی‌ای از جمله کاهش آپنه خواب برخوردار است. این عادت کمک می‌کند تکیه گاهی برای تمام بدن فراهم شود و این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به پهلو خوابیدن را شروع کنید.

بالش‌تان را دیر به دیر عوض نکنید
کنه‌های گرد و غبار می توانند روی بالش‌ها جمع شوند و باعث واکنش‌های آلرژیک شوند که منجر به خروپف شود.

سعی کنید بالش خود را حداکثر یک بار در سال عوض کنید.

تمرین آواز کنید
تمرینات آواز خواندن تاثیر معجزه‌آسایی روی خواب شما می‌گذارد. هر روز به مدت ۲۰ دقیقه تمرین کنید تا عضلات حلق تان قوی شوند، چیزی که می تواند به جلوگیری از خروپف کمک کند.

ورزش کنید
ورزش کردن می‌تواند واقعاً به حل مشکل خروپف کمک کند، چرا که این کار باعث قوی شدن تمام ماهیچه های بدن می شود و جلوی شل شدن آن ها را می‌گیرد.

کاهش چربی زبان
مطالعات نشان می‌دهد که با کاهش میزان چربی در ناحیه زبان، می‌توان به تسکین علائم آپنه خواب کمک کرد.

بر اساس این مطالعات، احتمال ابتلا به آپنه خواب در تمامی افراد با هر وزنی وجود دارد هرچند چاقی فاکتور خطرزایی به حساب می‌آید.

اغلب به افراد مبتلا به آپنه خواب توصیه می‌شود که با کاهش وزن علائم بیماری خود را تسکین دهند.

دیگر خبرها

  • صحبت‌های داغ حسین رضازاده درباره بیماری، وضعیت اقتصادی مردم و حواله‌های خودرو
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • ۱۰ راهکار ساده برای حل مشکل خروپف
  • پیش‌بینی استاد دانشگاه امام صادق از تورم امسال
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارتد؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید