Web Analytics Made Easy - Statcounter

جوادی با بیان این که «پردازش زبان طبیعی» یکی از شاخه‌های «هوش مصنوعی» است، گفت: این امکان، در سامانه «مدرسه فقاهت» و برای «جستجو در متون حوزوی» به کار گرفته شده است.

«جواد جوادی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، به ارائه گزارشی از آخرین امکانات به کار گرفته شده در مدرسه اینترنتی فقاهت پرداخت و اظهار داشت: در دروس حوزوی، اصطلاح‌هایی وجود دارد که در قالب دو یا چند کلمه، یک «مفهوم فقهی» را بیان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر مدرسه اینترنتی فقاهت افزود: این اصطلاحات باید به طریقی از میان 65 هزار جلسه متن نوشته شده در مدرسه فقاهت استخراج می‌شد تا در هنگام نوشتن کلمه‌ای در کادر جستجو، مفاهیم مرکب از دو یا چند کلمه، نمایش داده شود تا محقق بداند که چه مفاهیمی در دروس مدرسه فقاهت وجود دارد و مطابق نیاز، مفهوم مرکب را انتخاب و جستجو کند.

 

وی بیان کرد: وقتی محقق کلمه‌ای را در کادر جستجو می‌نویسد، اگر «مفاهیم مرکب» در بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد، مفهوم‌های مرکب و نزدیک به کلمه نوشته شده نشان داده می‌شود و کاربر یک مورد را انتخاب می‌کند که برای رسیدن به این هدف، می‌توان اصطلاح‌ها را به صورت دستی، استخراج و در بانک اطلاعاتی وارد کرد، اما ممکن است اصطلاح وارد شده، در تقریرها وجود نداشته باشد یا به ذهن محقق نرسد و در بانک اطلاعاتی وارد نشود.

 

جوادی با اشاره به اهمیت فهم اصطلاح‌های حوزوی خاطرنشان ساخت: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان مشکل را حل و با پردازش زبان طبیعی، اصطلاح‌ها را استخراج و در بانک اطلاعاتی وارد کرد به همین دلیل صدای بهار با به کارگیری «پردازش زبان طبیعی» (NLP) حدود 65،000 جلسه تقریر را که به زبان فارسی و عربی است پردازش و اصطلاحات را استخراج نموده و با قرار دادن در بانک اطلاعاتی، امکان پیش‌بینی اصطلاح مرکب از دو یا چند کلمه را فراهم کرده است.

 

وی اضافه کرد: برای این کار لازم است ویژگی کلماتی  که در درس‌های مدرسه فقاهت به کار رفته شناسایی شود. مثلا باید تشخیص داد که هر کلمه موجود در تقریرها؛ اسم، فعل، حرف اضافه، حرف ربط یا چیزی دیگری است. تشخیص این موارد با استفاده از «پردازش زبان طبیعی» (NLP) انجام می‌شود.

 

مدیر مدرسه اینترنتی فقاهت با بیان این که بعد از این مرحله، با استفاده از قوانین زبان‎شناسی، اصطلاح‌های دو یا چند کلمه‌ای استخراج می‌شود، گفت: این اصطلاح ها بعد از استخراج در بانک اطلاعاتی وارد شد تا در هنگام جستجو، نزدیکترین پیشنهاد نشان داده و جستجو شود.

 

وی خاطرنشان ساخت: مثلا وقتی محقق، کلمه «تقویم» را در کادر جستجو می‌نویسد، پیشنهاد «تقویم ارش» (به معنای قیمت‌گذاری مابه التفاوت جنس معیوب و سالم) ، «تقویم عیب» (به معنای قیمت‌گذاری جنس معیوب)، «چگونگی تقویم ارش» و ... نشان داده می‌شود و محقق بر اساس نیاز یکی را انتخاب و درس‌های مرتبط با آن اصطلاح را می‌بیند.

 

جوای در ادامه این گفت‌وگو یادآور شد: مثلا اگر جمله «آیا در باب تقویم ارش، خبر حسی همراه با تعدد و عدالت، شرط است؟»  را به عنوان مثال در نظر بگیریم با استفاده از NLP می‌فهمیم که «تقویم» و «ارش» اسم هستند و وقتی دو اسم (با در نظر گرفتن سایر شرایط) پشت سر هم بیایند «مضاف و مضاف‌الیه» و در مجموع یک اصطلاح فقهی هستند و اگر محقق کلمه «تقویم» را در کادر جستجو نوشت، عبارت «تقویم ارش» به عنوان پیشنهاد نشان داده ‌شود. به همین ترتیب با استفاده از NLP می‌فهمیم که «خبر حسی» نیز یک اصطلاح فقهی است و اگر کلمه «خبر» در کادر جستجو نوشته شود عبارت «خبر حسی» نیز پیشنهاد داده می‌شود.

 

وی با بیان این که بهینه شدن نتایج استخراج نیازمند بهینه‌سازی قوانین استخراج است که در حال انجام است، ابراز داشت: همچنین استخراج مفاهیمی که متشکل از 3 کلمه یا بیشتر است نیز در حال تکمیل است تا پس از شناخت آن‌ها، در «بانک اطلاعاتی» قرار گیرد و به جستجوی محققین، کمک کند.

 

مدیر مدرسه اینترنتی فقاهت خاطرنشان کرد: مرحله بعدی، استفاده از هوش مصنوعی در «جستجوی ویکی‌فقه» است و امیدواریم تا بهمن ماه اجرایی شود؛ استخراج «مفاهیم فقهی» از تقریرهای مدرسه فقاهت، با روش «تحلیل صرفی» (و با اتکاء بر هوش مصنوعی) انجام شده و پروژه‌هایی در دست است که در آن از «تحلیل نحوی» استفاده خواهد شد.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: مهندس جواد جوادی بانک اطلاعاتی وارد پردازش زبان طبیعی مدرسه فقاهت هوش مصنوعی نشان داده اصطلاح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۵۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مدرسین دروس معارف دانشگاه‌ها در حمایت از حمله به اسراییل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، بیش از ۱۸۰۰ نفر از مدرسین دروس معارف اسلامی دانشگاه های سراسر کشور در حمایت از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه ای صادر کردند که متن آن به شرح زیر است:

بسْم الله الرّحْمن الرّحیم

«ولقدْ زیّنّا السّماء الدّنْیا بمصابیح وجعلْناها رجومًا لّلشّیاطین وأعْتدْنا لهمْ عذاب السّعیر» (سوره ملک، آیه ۵)

«ما آسمان پایین را با چراغهای فروزانی زینت بخشیدیم، و آنها را تیرهائی برای شیاطین قرار دادیم، و برای آنان عذاب آتش فروزان فراهم ساختیم.»

طوفان الاقصی بهانه ای بود تا بار دیگر چهره حقیقی و ددمنشانه رژیم صهیونیستی، آمریکا و هم پیمانانشان که با دستان خود گلوی مردم ستمدیده و بی گناه فلسطین را فشرده و ریختن خون انسان های مظلوم در سراسر جهان را روا دانسته، آشکار سازد و حال آنکه امت اسلامی با صبر و تحمل در مقابل جنایات رژیم غاصب و تأسی به سید و سالار شهیدان تا آخرین قطره خون پای اهداف بلندمرتبه دین مبین اسلام ایستاده است.

در پی حمله رژیم غاصب به ساختمان سفارت ایران در سوریه و به شهادت رسیدن جمعی از مستشاران ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران و بیانات ولی امر مسلمین(حفظه الله) بدین مضمون که «رژیم خبیث اشتباه کرد و باید مجازات شود و خواهد شد»، روزهاست که آیه شریفه «سنلْقی فی قلوب الّذین کفرواْ الرّعْب»، مصداق وعده حقّ الهی است و خواب و خوراک را از غاصبان صهیونیستی ربوده و معادلات منطقه و جهان را به سرپنجۀ فرزندان روح الله گره زده است. از این رو بامداد امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در امتثال امر مقام معظم رهبری(حفظه الله) مبنی بر تنبیه اسرائیل، اهداف راهبردی رژیم غاصب صهیونیستی را در خاک آن رژیم جعلی مورد هدف موشک‌ها و پهبادهای خود قرار دادند تا پاسخی باشد در مقابل خون به ناحق ریخته شده شهدای مظلوم محور مقاومت و مردم مظلوم غزه.

درود و رحمت خدا بر شهدای راه حق‌ و درود بر رزمندگان اسلام؛ همان‌هایی که با اقدام تلافی جویانه از حق قانونی جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده، نه تنها شالوده رژیم متزلزل صهیونیستی را به هم ریختند بلکه هیبت پوشالی غرب که حامیان اصلی آن بودند را درهم کوبیدند و این است وعده خداوند متعال: «فلمّا جاء أمْرنا جعلْنا عالیها سافلها وأمْطرْنا علیْها حجارةً منْ سجّیلٍ منْضودٍ» (هود/۸۲). آری «اسرائیل نابود خواهد شد» و این آغاز ماجرا در پاسخ به سالها جنایت اسرائیل است و شیرمردان بیشه ایران اسلامی، فقط پنجه‌ای بر پیکر منحوس ظالمان نواخته اند تا مرهمی بر قلب مادران و پدران داغدیده و امیدی برای مبارزان و مجاهدان مقاومت باشد.

اساتید معارف اسلامی دانشگاه های کشور ضمن محکوم نمودن جنایات و تجاوزات رژیم منحوس صهیونیستی، حمایت خود را از اقدام نیروهای مسلح کشور و محور مقاومت در پاسخ قاطع و پشیمان کننده اعلام می نماید و به تمامی جهان‌خواران و ایادی آنان یادآوری می‌کند که اساتید معارف اسلامی تا آخرین قطره خون پای اهداف بلند انقلاب اسلامی ایستاده‌ و اجازه هیچگونه دست یازی به دین و آیین و خاک و منافع این کشور نخواهد داد.

کد خبر 6080781

دیگر خبرها

  • مسئولان با افزایش تعداد دروس تک ماده راه فرار را به دانش آموزان یاد می‌دهند
  • هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد
  • امتحانات نهایی باعث حذف کنکور می‌شود؟
  • آغاز ساخت یک مدرسه و افتتاح ۴ چمن مصنوعی در بهمئی
  • کلمه به کلمه دعوای ژاوی با داور: سریالی از فحش!‏
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • زمین چمن مصنوعی مدرسه ماندگار شهید چمران افتتاح شد
  • بیانیه مدرسین دروس معارف دانشگاه‌ها در حمایت از حمله به اسراییل
  • مایلی کهن: قلعه نویی به خاطر کلمه «مردک» شکایت کرده؛ معنی‌ بدی ندارد، یعنی مرد کوچک!
  • طرح‌های توسعه، راهبرد حیاتی برای بقا و پیشرفت