Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با برخورداری از چندین نیروگاه یکی از تولیدکنندگان عمده انرژی برق در کشور است که در سال‌های اخیر با تکیه به توان و تولید داخل موفق به افزایش بهره‌وری و انجام تعمیرات در بسیاری از واحدها از جمله نیروگاه هسا شده و جهش تولید و رکورد شکنی در بخش‌های مختلف را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروگاه گازی هِسا واقع در شمال اصفهان و شرق شاهین‌شهر، یکی از نیروگاه‌های ایران و زیرمجموعه شرکت مدیریت تولید برق اصفهان از نوع گازی با ۲ واحد ۲۹ مگاواتی است؛ این نیروگاه در سال ۱۳۵۶ از کشور امریکا توسط صنایع دفاع خریداری و پس از انقلاب اسلامی و ترک امریکایی‌ها به وزارت نیرو واگذار، توسط این وزارتخانه نصب و در سال ۱۳۶۸ راه اندازی و وارد شبکه سراسری برق کشور شد.

این نیروگاه بدلیل تحریم های ظالمانه با مشکلاتی از جمله تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز مواجه بود اما در سال های اخیر موفق شد با استفاده از نیروهای انسانی نخبه و شرکت های دانش بنیان داخلی اقدام به تعمیرات اساسی و تامین و تولید برخی قطعات و تجهیزات مورد نیاز بکند که همین امر به ارتقای بهره روی و عملکرد آن و در نتیجه شکستن رکوردهای تولید منجر شد.

نیروگاه گازی هسا در سال ١٣٩٨ با تولید افزون بر ٧٦ میلیون کیلووات ساعت برق، رکورد تولید نسبت به ۱۰ سال گذشته را جابجا کرد و در ۶ ماه نخست امسال نیز با تولید ٨٠ میلیون کیلووات ساعت برق رکورد تولید ۱۱ سال گذشته را شکست.

همچنین این نیروگاه در ماه آبان سال جاری با تولید ۹۲ میلیون کیلو وات ساعت انرژی به برق به رکورد ۱۲ ساله دست یافت و به گفته علی نقدی‌پور مدیر نیروگاه گازی هسا در آستانه شکستن رکورد ۳۰ ساله قرار گرفته است.

نقدی‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته تا کنون بیشترین میزان تولید برق در نیروگاه هسا حدود ۹۵ میلیون کیلووات ساعت بود، تاکید کرد: با روند تولیدی که در زمان حاضر در این واحد وجود دارد و در ادامه ثبت رکوردهای جدید در آستانه رسیدن به این شاخص و شکستن رکورد ۳۰ ساله هستیم.

وی با تاکید بر اینکه این دستاوردها با پشتکار نیروهای جوان، متعهد، کارآمد و متخصص، روحیه و فرهنگ جهادی و کاهش هزینه‌ها حاصل شده است، تصریح کرد: در زمان حاضر تعمیرات اساسی این نیروگاه بطور کامل توسط کارکنان نیروگاه انجام و ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز توسط شرکت‌های داخلی تولید می شود.

مدیر نیروگاه گازی هسا اضافه کرد: بعنوان مثال پره های توربین نیروگاه و قطعات دیگر از جمله یاتاقان‌ها توسط چند شرکت داخلی تولید شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اولیه راه اندازی نیروگاه هسا از این واحد بیشتر در مواقع اوج مصرف شبکه برق کشور و حدود ۲ ساعت در روز استفاده می شد، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با ارتقای بهره وری و تولید نیروگاه هسا از این واحد در فصل های بهار و تابستان تا نیمه مهر استفاده و در فصل پاییز و زمستان در مواقعی که مرکز کنترل شبکه برق سراسری اعلام نیاز کند به شبکه متصل می شود.

نقدی پور اظهار امیدواری کرد که در سال جاری با روند رو به رشد تولید برق در نیروگاه گازی هسا، رکورد ۳۰ ساله این واحد شکسته شود و به تولید بیش از ۹۵ میلیون کیلووات ساعت در سال برسد و بتواند در جهت رفع نیاز کشور و خدمت رسانی به مردم سهم بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، نخستین واحدهای تولید برق در اصفهان در دهه چهل در نیروگاه اصفهان با یک واحد دیزلی با قدرت تولید سه هزار و ۳۰۰ کیلووات برق شروع به کار کرد و با افزایش مصرف برق در این استان و گسترش شبکه سراسری، این نیروگاه‌ها توسعه یافت و در زمان حاضر این خطه دارای نیروگاه‌های مختلفی همچون اصفهان، شهید منتظری، کاشان، زواره، هسا و جنوب اصفهان و نیروگاه آبی سد زاینده‌رود با توان اسمی (در شرایط ایده‌آل) پنج هزار و ۳۵۰ مگاوات است.

استان اصفهان تامین‌کننده حدود ۹ درصد برق شبکه سراسری کشور و نیروگاه‌های آن دارای اهمیت بسیاری در تامین برق مطمئن و پایدار مورد نیاز شبکه سراسری برق است بنابراین دستیابی به دانش فنی برای تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه‌ها و تعمیرات اساسی آنها جایگاه ارزشمندی در صنعت برق کشور دارد.

برچسب‌ها توسعه ایران انرژی برق جهش تولید اصفهان پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران انرژی برق جهش تولید اصفهان توسعه ایران انرژی برق جهش تولید اصفهان اخبار کنکور میلیون کیلووات ساعت رکورد ۳۰ ساله نیروگاه گازی نیروگاه هسا شبکه سراسری نیروگاه ها جهش تولید تولید برق مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۴۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۸ ظرفیت جدید سرمایه گذاری در بخش آب استان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان در این نشست گفت: اجرای این طرح‌ها ۲۰۰ مگاوات برق و دست کم ۴۰۰ شغل ایجاد می‌کند.
مصلح افزود: با وجود استعداد بالای استان در زمینه تولید انرژی برق ازآب ولی تاکنون فقط ۵ نیروگاه به ظرفیت تولید ۳۵ مگاوات برق در استان احداث شده است.
در این نشست زمینه سازی برای احداث ۲ نیروگاه بزرگ خورشیدی درگردنگاه لوداب و آبدهگاه باشت تصویب شد.
این نیروگاه‌های بزرگ مقیاس در قالب دو مجتمع صنعتی و در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار با سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی احداث می‌شود.
استاندار در این نشست گفت: برای شکوفایی ظرفیت‌های استان در زمینه تولید انرژی‌های پاک ردیف بودجه‌ای ویژه‌ای در منابع بودجه کل استان اختصاص می‌یابد.
احمد زاده افزود: سرمایه گزاری در صنایع تبدیلی، سردخانه، کارخانه‌های روغن کشی زیتون و رب گوجه فرنگی همچنان درالویت است.
معاون امور اقتصادی استاندار هم به افزایش ۲ برابری ظرفیت ذخیره سازی محصولات دامی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توسعه سردخانه‌ها، شرایط انبار نگهداری گوشت از یک روز به ۲ ماه رسیده است.
عسکری افزود: ظرفیت ذخیره سیب هم از ۲ هزار به ۲۰ هزارتن رسیده است. 
در این نشست ۳ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی و بروز رسانی و تجهیز سردخانه دو هزارتنی تعاون روستایی استان اختصاص یافت.
قبادی رئیس اتاق بازرگانی وکشاورزی یاسوج هم به لزوم فرهنگسازی برای افزایش نقش مردم در سرمایه گذاری در طرح‌های بزرگ اقتصادی اشاره کرد و گفت: برای تحقق شعار سال باید مشوق‌هایی برای مشارکت طبقات متوسط و حتی ضعیف مردم در سرمایه گذاری طرح‌ها اقتصادی بزرگ از طریق خرید سهام اعمال شود.
قبادی گفت: آسیب شناسی وحذف گلوگا‌های مشکل ساز در سرمایه گزاری حذف دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های دست و پاگیر از مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود.

دیگر خبرها

  • ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی
  • شناسایی ۱۸ ظرفیت جدید سرمایه گذاری در بخش آب استان
  • دور زدن تحریم با زدن رکورد ۶ ساله فروش نفت
  • بازگشت واحد ۴ بخار نیروگاه نکا به مدار تولید
  • طلسم اصفهان: رکورد خاص ذوب آهن شکست!
  • جانشین بیرانوند در آستانه رسیدن به رکورد حسین حسینی
  • اوجی: در رشد تولید نفت و گاز رکورد خواهیم زد
  • امسال در رشد تولید نفت و گاز رکورد می‌زنیم
  • از رکورد ۱۵۰ درصدی ایجاد اشتغال در سمنان تا افتتاح فازهای جدید نیروگاه سیکل ترکیبی
  • تقویت کادر فنی سپاهان در آستانه دربی اصفهان