Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، پنجمین دور مذاکرات سند جامع همکاری های راهبردی ایران و افغانستان امروز یکشنبه 25 آبان 1399 در تهران بین هیات های دو طرف به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و میرویس ناب معاون وزیر امور خارجه افغانستان برگزار شد.
 
در پی بیش از هفت ساعت مذاکرات،  سید عباس عراقچی با اظهار رضایت از پیشرفت های حاصله در این دور،  ابراز امیدواری کرد که  سند جامع همکاری های راهبردی  ایران و افغانستان به زودی آماده امضای روسای جمهور دو کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
این سند چشم انداز روابط درازمدت دو کشور را در حوزه های سیاسی،  امنیتی،  اقتصادی،  فرهنگی،  و مسائل مربوط به اتباع دو کشور و نیز موضوع آب را در برمی گیرد.
 
پیش از شروع مذاکرات،  سید عباس عراقچی و میرویس ناب معاونین وزرای امور خارجه دو کشور در دیدار جداگانه ای روند مذاکرات را بررسی و دو طرف بر اراده کشورهای خود برای نهایی سازی هر چه سریعتر این سند تاکید کردند.
 
این مذاکرات فردا دوشنبه ادامه خواهد یافت.
 
انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا

یک مقام وزارت امور خارجه چین با اشاره به تعارضات همیشگی در روابط پکن- واشنگتن و ضرورت مدیریت آنها، به رسانه‌ها گفت که کشورش در سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بر پنج هدف اصلی متمرکز خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری «سی جی تی ان»، یانگ تائو مدیر کل دپارتمان امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه چین گفت: این پنج هدف شامل ایجاد درک صحیح، تقویت گفتگوها، مدیریت مؤثر اختلافات، ترویج همکاری سودمند متقابل و بر عهده گرفتن مسئولیت‌های مشترک به عنوان کشور‌هایی بزرگ است.

یانگ تائو درباره ایجاد درک صحیح گفت که چین و آمریکا نمی‌توانند مبادلات یا تعاملات خود را متوقف کنند و همچنین نباید دچار مناقشه و مشاجره شوند.

وی تاکید کرد: روابط چین و آمریکا باید ثابت بماند، بهتر شود، در مسیری باثبات، سالم و پایدار حرکت کند و چین منافع و اصول خود را حفظ کند.

وی افزود: تیم‌های دیپلماتیک دو طرف به رایزنی‌های خود درباره اصول راهبردی روابط چین و آمریکا بر اساس هفت نقطه اجماع یعنی احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز، حفظ ارتباط، جلوگیری از مناقشات، پیروی از منشور سازمان ملل، همکاری در زمینه‌هایی با منافع مشترک و مدیریت مسئولانه عوامل رقابتی در روابط دوجانبه ادامه می‌دهند.

یانگ تائو با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ رایزنی نهادی که پس از دیدار سران این دو کشور در سانفرانسیسکو ایجاد یا از سر گرفته شدند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، گفت: در‌های چین همواره برای گفتگو و ارتباط باز بوده است. وی از آمریکا خواست که حرف و عملش یکی باشد و از توهم ارتباط با چین «از موضع قدرت» دست بردارد.

این مقام چینی درباره مدیریت موثر اختلافات گفت: تعارضاتی میان چین و آمریکا وجود داشته، دارد و خواهد داشت، اما آنها نباید اجازه دهند این اختلافات بر روابط دوجانبه غلبه کند.

یانگ تائو گفت چین بر شفاف‌سازی موضع رسمی خود و طرح مطالباتی روشن درباره مسائل مربوط به تایوان، تجارت، علم و فناوری و دریای چین جنوبی تمرکز می‌کند.

یانگ تائو درباره برعهده گرفتن مسئولیت‌های مشترک به عنوان کشور‌هایی بزرگ، بیان کرد که آمریکا باید با سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای ایفای مسئولیت‌های بین المللی خود، حمایت از قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت و تلاش برای برقراری آتش‌بس جامع هرچه سریع‌تر در غزه همکاری کند. وی افزود: چین در این زمینه مطالبات روشنی را از طرف آمریکایی مطرح می‌کند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از روز چهارشنبه تا جمعه در چین به سر می‌برد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • بررسی آخرین وضعیت طرح جذب منابع و سرمایه های خرد اتباع
  • افغانستان جنایات رژیم صهیونیستی در بیمارستان ناصر را محکوم کرد
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است
  • کنعانی: ایران حتما در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی شرکت خواهد کرد/ «سطح حضور» در بازه زمانی نزدیک به اجلاس اطلاع‌رسانی می‌شود + فیلم
  • امیرعبداللهیان: ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست