Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ عمل تعویض مچ پا نخستین بار است در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده و موفقیت ‌آمیز بوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، عمل تعویض مچ پا که نخستین بار است در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است توسط دکتر علیرضا موسویان فلوشیپ جراحی پا و مچ پا و عضو هیئت علمی این دانشگاه بر روی یک بیمار که به علت آرتروز شدید، مفصل مچ پای وی تخریب شده بود با موفقیت انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی رضا موسویان در این زمینه با اشاره به اینکه در حال حاضر تخریب مفاصل به طور معمول با جایگزینی مفصل مصنوعی یا فیوژن درمان می‌شود، اظهار کرد: مچ پا جزو مفاصل خاص است که فشار زیادی چندین برابر وزن تحمل می‌کند و آرتروز پیشرفته آن می‌تواند شدیدا ناتوان کننده باشد و همچنین سبب فشار به سایر مفاصل و درد آنها شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فلوشیپ جراحی پا و مچ پا در زمینه سابقه استفاده از پروتز مچ پا  بیان کرد: از سال 1970 میلادی که اولین پروتز مچ پا معرفی شد همواره تمایل فراوانی به استفاده از این پروتز در بین بیماران و جراحان ارتوپدی بوده است. اما شکل خاص و بیومکانیک خاص این مفصل سبب شده که گذاشتن این مفصل به لحاظ تکنیکال مشکل باشد و برای سالیان طولانی در تمام دنیا جراحان ترجیح به قفل کردن مفصل می‌دادند.

رایج ترین و پیشرفته ترین روش های جراحی بسته و لیزری سنگ های کلیهجراحی‌های الکتیو در تمامی بیمارستان‌های شیراز تعطیل شدشرایط حاد کرونا و کمبود تخت‌های بیمارستانی در یزد / لغو تمام اعمال جراحی غیر اورژانسی در سراسر استان

فلوشیپ مچ پا با بیان اینکه در سال‌های اخیر طرح‌ها و نسل‌های به روزتر این مفصل وارد بازار شده و با احتیاط استفاده از آن رو به افزایش است، اظهار کرد: هنوز هم به دلیل نگرانی از سود بردن بیماران از این عمل در مقایسه با جوش دادن، اکثر بیماران با قفل کردن مفصل درمان می‌شوند. اما شرایط خاصی وجود دارد که درمان باید به سمت بازسازی مفصل و بازگرداندن حرکت به مفصل مچ تخریب شده برود.

وی ادامه داد: یکی از این موارد بیماران روماتیسمی هستند که تمام مفاصل آنها تخریب شده و قفل کردن مفاصل مچ پا منجر به ایجاد یک پای چوبی و دردناک خواهد شد و چه بسا فشار افزایش یافته به زانو منجر به کوتاه شدن طول عمر زانو می‌شود.

موسویان تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم در یکی از بیمارانی که چاره‌ای جز پروتز برای مفصل تخریب شده مچ پا برای کاهش درد و ناتوانی نداشتیم برای اولین بار در مشهد از این روش درمانی استفاده نماییم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حال عمومی بیمار را مطلوب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این بیمار دوران نقاهت خود را طی می‌کند و بزودی از بیمارستان مرخص می‌شود.

انتهای پیام/282/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی مشهد تخریب شده انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۱۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری واقعیت‌افزوده، انقلابی بزرگ در جراحی

ایتنا - دنیای جراحی با ظهور فناوری واقعیت افزوده (AR) شاهد یک تغییر کیفی است که به جراحان اجازه می‌دهد تا با دیدن جزئیات داخلی بدن در حین انجام عمل که با دقت و کیفیتی بالا ارائه می‌شود عملیات دقیق‌تر و کارآمدتری انجام دهند.
امروزه از طریق به کارگیری واقعیت‌افزوده (AR) در جراحی‌های شکم، یک پیشرفت قابل توجه در فناوری جراحی رقم خورده است. این نقطه عطف، که در ۱۱ در سانتیاگو شیلی رخ داد، استفاده از سیستم MARS Levita را با هدست Meta Quest 3 ترکیب کرد و عملکرد جراحی را بهبود بخشید و با هموارکردن راه برای دیجیتالی تقویت‌شده با هوش مصنوعی، پیشرفتی اساسی در زمینه جراحی پزشکی و جراحی از راه دور جهانی را نشان داد. 

اولین جراحی شکم با استفاده از فناوری واقعیت‌افزوده در شیلی
دکتر آلبرتو رودریگز، جراح و رئیس شرکت Levita Magnetics در سیلیکون ولی، با انجام اولین جراحی شکم با استفاده از فناوری واقعیت‌افزوده در سانتیاگو شیلی، به یک شاهکار تاریخی دست یافت.

این جراحی‌های تاریخی یکپارچه توسط دکتر آلبرتو رودریگز ناوارو، جراح باتجربه و موسس و مدیر عامل شرکت Levita Magnetics انجام شد. دکتر رودریگز ناوارو از فناوری‌های MARS و AR برای انجام کوله سیستکتومی، که معمولاً به عنوان جراحی برداشتن کیسه صفرا که به عنوان شایع‌ترین جراحی شکم در مقیاس جهانی شناخته می‌شود، استفاده کرد. 

این فناوری در طول کوله سیستکتومی دید وسیع‌تری به تیم جراحی ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده گامی بزرگ به سمت نوعی از جراحی است که با دردی کمتر و پروسه بهبودی سریعتر شکل می‌گیرد.

این جراحی همچنین یکی از اولین بارهایی است که جراح اصلی در حالی که یک هدست AR به سر داشت، عمل جراحی را انجام داد. 

دکتر رودریگز در اینباره گفت: «من خودم به عنوان یک جراح کم تهاجمی، از نزدیک همه محدودیت‌ها را برای انجام جراحی‌های بهینه تجربه کردم. از آنجایی که نتوانستم بستر جراحی رویاهایم را پیدا کنم، تصمیم گرفتم یک تیم جمع‌آوری کنم و آن را بسازم، که بازی را تغییر می‌دهد.» 

به طور سنتی، جراحی شکم به دلیل ماهیت پویای محیط و عدم وجود مراجع ثابت، به عنوان یک منطقه چالش‌برانگیز از بدن شناخته می‌شود. سیستم MARS این چالش‌ها را کاهش می‌دهد و اجرای فناوری AR نشان‌دهنده تعهد مداوم شرکت به پیشروی نوآوری و رشد جراحی است. 

دکتر رودریگز ناوارو به اهمیت این پیشرفت اشاره کرد: «لویتا همچنان مرزهای نوآوری فناوری را در اتاق عمل جابجا می‌کند، در ابتدا سیستم MARS را به کار گرفتیم و اکنون با اولین عمل جراحی شکم واقعیت‌افزوده با استفاده از سیستم MARS با فناوری‌های دیگر مانند AR، ما می‌توانیم جراحان را برای انجام روش‌های کارآمدتر و در عین حال بهبود تجسم و عملکرد ارگونومیک توانمند کنیم.»

استفاده از AR در جراحی شکم پتانسیل زیادی را ارائه می‌کند، زیرا دید پیشرفته‌تری از زمینه جراحی و توانایی ارائه داده‌های بلادرنگ به جراح ارائه می‌دهد. این جنبه‌ها تأثیر عمیقی بر آینده روش‌های مراقبت‌های بهداشتی و جراحی، از جمله جراحی از راه دور و سایر راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و رباتیک دارند. از زمان راه‌اندازی، این شرکت به گسترش قابلیت‌ها و کاربردهای خود در شیلی و ایالات متحده با سابقه پیشرفت‌های قابل توجه ادامه داده است.

استفاده از Apple VISON PRO در برزیل
امکانات فناوری واقعیت‌افزوده به شیلی محدود نمی‌شود و در برزیل نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

جراح برونو گوباتو برای اولین‌بار در حین جراحی شانه، از هدست اپل ویژن پرو استفاده کرد که با موفقیت همراه بود.

این دستگاه به او این امکان را می‌داد که تصویری به اندازه صفحه نمایش فیلم با وضوح بالا ببیند، همچنین می‌توانست معاینه‌های بیمار و مدل‌های سه‌بعدی را در زمان واقعی مشاهده کند، درک او از آناتومی را افزایش داد و او را قادر ساخت که این عمل را با دقت بیشتری انجام دهد.

انتظار می‌رود فناوری واقعیت‌افزوده به یک جزء ضروری مراقبت‌های بهداشتی تبدیل شود که به بهبود نتایج بیمار و کاهش قابل توجه زمان بهبودی کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز
  • موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع آوری خون از ناحیه جراحی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • فناوری واقعیت‌افزوده، انقلابی بزرگ در جراحی