Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مرزهای شمال غربی ایران هیچ تغییری نکرده است، گفت: در این منطقه نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری خارج از مطالب اعلام شده می‌پذیرد و کریدوری هم که گفته می‌شود جاده ترانزیتی است و آن را پیگیری هم کردیم.

به گزارش ایمنا، سعید خطیب‌زاده پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی یک هفته گذشته اظهار کرد: هفته گذشته سفر وزیر امور خارجه به دعوت همتای پاکستانی در رأس هیئت سیاسی اقتصادی به پاکستان انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان ۲۰ آبان وارد اسلام آباد شدند و ملاقات‌هایی در سفر دو روزه به این کشور داشتند.

وی با اشاره به رایزنی‌های وزیر امور خارجه در اسلام آباد گفت: در این سفر گفت‌وگوهایی درباره مسائل دفاعی و مرزی با مقامات ارتش این کشور انجام شد. همچنین درباره فنس کشی، قاچاق مواد مخدر و گروه‌های تروریستی و افغانستان بحث و تبادل نظر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: وزیر امور خارجه در دیدار با همتای پاکستانی درباره گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای، روند صلح افغانستان، جلوگیری از توهین به مقدسات و طرح‌های مخرب رژیم صهیونیستی تبادل نظر کرد. توافقنامه‌های تجاری بین دو کشور از دیگر محورهای گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه در اسلام آباد بود.

خطیب زاده افزود: در هفته‌ای که گذشت موضوع کنفرانس بین‌المللی درباره آوارگان سوریه برگزار شد که نماینده وزارت امور خارجه در این راستا ملاقاتی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه داشت.

وی درباره تحولات در مرز شمال غرب کشور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه حل و فصل بحران استقبال کرده و در سه دهه گذشته تلاش کرد این موضوع مسالمت‌آمیز حل شود و امروز هم از روند صلح استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: فکر می‌کنیم مسیر کاملاً شناخته شده و روشن است و طرح جمهوری اسلامی ایران هم با فضایی که جلو می‌رود همپوشانی‌های جدی دارد.

خطیب زاده تصریح کرد: مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه هیچ تغییری نکرده و در آینده هم این اتفاق نمی‌افتد. طبیعی است برداشت و فهم ما از این مطلب منتشر شده یک جاده ترانزیتی ساده است که نحوه امنیت و کم و کیف آن باید مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد و جمهوری اسلامی با دقت موضوع را پیگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: این یک موضوع کاملاً دقیق است و نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری خارج از مطالب اعلام شده می‌پذیرد. کریدوری که گفته می‌شود جاده ترانزیتی ساده است و در همین حد می‌فهمیم و آن را پیگیری هم کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص حضور نیروهای تکفیری در منطقه هم گفت: نیروهای تکفیری همین الان باید منطقه را ترک کرده باشند و آنچه به ما گفتند نیروهای تکفیری دیگر در منطقه نیستند و حل و فصل صلح‌آمیز برای کل منطقه مفید خواهد بود و جمهوری اسلامی بخش مهمی از تلاش‌های خود را معطوف به این موضوع خواهد کرد.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در شاهراه بسیاری از مسیرهای ترانزیتی قرار دارد و از جایگاه ژئوپولیتیک خود آگاه است و سعی کرده دوستان خود را از این جایگاه ژئوپولتیک بهره‌مند سازد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان حامل پیامی از طرف عربستان برای ایران بود یا نه، گفت: جمهوری اسلامی بارها موضع خود را اعلان کرده و نیازی به پیام آوردن یا بردن نیست. عربستان پاسخ معمول را نداد و به طور ویژه موضوعی با این محور در نشست پاکستان مطرح نشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در مورد حوزه امنیتی با دقت و هوشیاری تمام موارد را رصد می‌کنیم، گفت: درباره ایالات متحده در منطقه آنچه روشن است حضور این کشور جز جنگ و خونریزی چیزی برای منطقه نداشته است و این کشور در حالی از افغانستان خارج می‌شود که نه دستاوردی داشته و نه توانسته حتی به برخی اهداف اعلام شده خود برسد.

خطیب زاده تصریح کرد: سرنوشت محتوم خون و خونریزی این اخراج است که صورت خواهد گرفت. طبیعی است گروه‌هایی منافع خود را در جنگ طلبی می‌بینند، مزدور می‌فرستند پول می‌گیرند و سلاح می‌گیرند و منافع آنان در این است. اخراج آمریکا از منطقه به وقوع خواهد پیوست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران هم نباید نیروهای حافظ صلح در منطقه داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی نقش استراتژیک و راهبردی خود را در همه معادلات منطقه داشته و خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه‌آتش بس نباید پاسخ نهایی این بحران باشد، خاطرنشان کرد: تنها راه حل دائمی این بحران توجه به حق انصاف، حق حاکمیت کشورها است و اگر مواردی از این جنس باشد از آن استقبال می‌کنیم. بنابراین چیزی خارج از روال طبیعی نمی‌تواند شکل بگیرد.

خطیب زاده تاکید کرد: همانطور که هیچ کنش‌گر مخربی در منطقه ما نمی‌تواند جای پایش باز شود و آن کسی که باید این پیام را بگیرد می‌گیرد، ما در این مسیر هستیم.

وی رد پاسخ به سوال دیگری درباره موضع‌گیری اخیر پادشاه عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: این جملات توسط حکام سعودی غیرطبیعی نیست اما پیام ایران کاملاً روشن بوده است. رژیم آل سعود باید بداند نمی‌توان با کشتن مردم یمن به صلح رسید و با ترویج وهابیت به منطقه حکومت کرد و تا مادامی که این جریان و از این مسیر غلط برنگردند چشم اندازی برای بهبود وضعیت منزوی عربستان حتی در همین منطقه خلیج فارس وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: دردناک است که جهان عرب در شرایطی قرار گرفته که کسانی که قرار بود کمک کار ملت‌های عربی باشند، خائنان آن شدند.

خطیب زاده با بیان اینکه، دست دوستی جمهوری اسلامی بر اساس باوری که داریم، همچنان برای همه کشورهای اسلامی دراز است، گفت: ما همه نقشه و توطئه‌های آل سعود را می‌دانیم. ما انتخاب نکردیم همسایه آل سعود باشیم اما هستیم و در این شرایط همه دست به دست هم دهیم و حکام آل سعود باید از این اتهام زنی فاصله بگیرند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اتباع ایرانی که دچار مشکل شده و در حصر حضور داشتند، گفت: متأسفانه برخی هموطنان در دام قاچاقچیان انسان می‌افتند و برای ما بسیار دردناک است که شاهد این نوع سوداگری‌ها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همه نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های خارج از کشور موظفند به همه ایرانی‌ها دسترسی کنسولی بدهند در این مورد هم دفتر حافظ منافع ما در قاهره دسترسی‌های لازم را داشت و این افراد به دفتر حافظ منافع آمدند و در تهران هم تلاش شد با خانواده‌هایشان تماس گرفته شود.

خطیب زاده گفت: اصل بر بازگشت داوطلبانه افراد است و به آنان کمک می‌کنیم و دولت مصر هم تا امروز کمک‌های خوبی داشته است و گزارش را ارائه خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نشست هفته گذشته شانگهای و حضور ایران در آن گفت: مسیر همکاری جمهوری اسلامی با شانگهای روشن است. برخی تلاش می‌کنند موانع را حل نشده باقی بگذارند اما ما در چارچوب منافع ملی کارمان را انجام می‌دهیم و هر جا منافع ما ایجاب کند، عضو دائم شویم، می‌شویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای نیویورک تایمز درباره کشته شدن نفر دوم القاعده در ایران گفت: القاعده دست پرورده کدام کشور است؟ کسانی که اندکی آشنایی با ایدئولوژی تکفیری دارند می‌دانند این ایده بیشترین خصومت را با شیعیان داشته و دارند. ما یک جبهه در مقابل این ایدئولوژی تکفیری بودیم؛ بنابراین این سناریوها و اتهامات چیزی نیست که به جمهوری اسلامی بچسبد و همه می‌دانند چه کسانی به آنان پول دادند. ایالات متحده پرورش دهنده نیروهای داعش است.

خطیب زاده یادآور شد: نیویورک تایمز که مطالب ساختگی را به دیگر رسانه‌ها می‌دهد بگوید کجا او را کشتند. افغانستان اعلام کرد یک ماه قبل المصری کشته شده و بهتر است کسانی که سناریوهای هالیوودی می‌نویسند اول بگویند کجا بوده و بعد بگویند در خیابان‌های تهران کشته شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مرزهای کشور تاکید کرد: مرزهای ما نه دست خواهد خورد نه اجازه این کار را می‌دهیم. درباره کریدور هم بنا دارند یک جاده ترانزیتی ساده باشد و اینکه کجا این جاده جانمایی خواهد شد چیزی نیست بدون حضور ایران دراین‌باره حرف زد و نمایندگان ما به جدیت این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزارت خارجه هماهنگ کننده نهادهای حاکمیتی و نهایتاً مجری نهادهای حاکمیتی است و وظیفه وزارت امور خارجه اجرای این تصمیمات است. اینها موضوعی نیست که خارج از حاکمیت درباره آن تصمیم گرفته شود. برای این گفتم تا دغدغه شما و بقیه به طور کامل برطرف شود و در فضای مجازی داستان‌های خیالی دراین‌باره نوشته نشود.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره احداث سد در افغانستان و پیامدهای آن یادآور شد: همین امروز معاون وزیر خارجه افغانستان در ایران حضور دارد و موضوعات به طور جدی بحث و تبادل نظر می‌شود. موضوع آب موضوع ساده‌ای نیست و در چارچوب قراردادها موضوع را پیگیری می‌کنیم. اینکه وزارت امور خارجه کاری نکرده باید بگویم سفارتخانه‌های ما شبانه روز مشغول کار هستند.

خبر تکمیل می‌شود…

منبع: ایرنا

کد خبر 455750

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی پاکستان اتباع ایرانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سخنگوی وزارت امور خارجه وزیر امور خارجه پاسخ به سوال جمهوری اسلامی جاده ترانزیتی امور خارجه یادآور شد خطیب زاده تبادل نظر آل سعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۲۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی

 

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، رضا نصری تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: خدا می‌داند شبهه‌افکنی‌های بی اساس در مورد «ساخت قریب‌الوقوع بمب اتم» در فضای رسانه‌ای چه باری بر دوش وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و دیپلمات‌های کشور می‌گذارد تا بلکه بتوانند اثرات سوء آن را خنثی کنند! تازه وقتی تکذیب کردند، این بار نوبت رسانه‌های مغرض آن‌طرفی می‌شود که ادعای اولیه را حقیقت جلوه دهند و دستگاه دیپلماسی را به «ماله‌کشی» متهم کنند! طرح این قبیل ادعاهای بی اساس، بنزین ریختن بر آتش ایران‌هراسی و جلب توجه افکار عمومی جهان به سمت ایران است. در حالی که می‌بایست تیتر اول رسانه‌ها «حمله اسرائیل به رفح باشد» - با کدام منطق به سود کشور تمام می‌شود؟ در روزهایی که وزارت امور خارجه رژیم اسرائیل در حال نامه‌نگاری به دولت‌های عضو سازمان ملل متحد و بر پا کردن کمپین‌های وسیع تبلیغاتی است تا برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای اروپا و سایر کشورهای جهان جلوه دهد، اینکه بگویید «تازه در ظرف یک هفته کلاهک هسته‌ای‌اش را هم سوار می‌کنیم» چطور قرار است به منافع ملی و امنیتی کشور کمک کند؟

پیش از این کریمی قدوسی نمایندهخ مجلس دوازدهم و عضو کمیسیون امنیت ملی در پستی شبهه‌دار با هشتگ اقتدار ایران نوشت:

در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.

دیگر خبرها

  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • ایران حکم دادگاه کیفری فدرال آرژانتین درباره پرونده آمیا را محکوم کرد
  • اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • خیالمان از مرزهای شرقی راحت باشد؟!
  • واکنش رضا نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی
  • واکنش نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی