Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرمزگان-گفتنی است نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن‌ماه پارسال در «بندرنخیلو» از توابع بندرلنگه در غرب هرمزگان گزارش شد و علت مهاجرت آن‌ها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد.

قدس آنلاین-گروه استان ها:  ملخ‌های صحرایی یا مهاجم معمولاً همه‌ساله بر اساس فیزیولوژی زیستی‌شان در فصل بهار به‌ویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد مهاجرت خود را از خاستگاهشان در کشورهای حاشیه دریای سرخ و شبه‌جزیره عربستان آغاز  می‌کنند و پس از عبور از ایران به‌سوی هند و پاکستان می‌روند و بار دیگر در ماه‌های آبان و آذر و درراه بازگشت به خانه در میانه راه بازهم سری به ما می‌زنند و تا جایی که می‌توانند هر آنچه  را بر سر راهشان باشد  می‌خورند و تخریب می‌کنند و ما را به دردسر می‌اندازند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر آمار سازمان کشاورزی وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان ۱۶۲ هزار هکتار با تولید سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰هزار تن محصول با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل است و لذا بازگشت ملخ‌های مهاجم باری دیگر بر دغدغه کشاورزان منطقه افزوده است.

دغدغه کشاورزان

در همین راستا برخی از کشاورزان جنوب ازآنجاکه قیمت سموم کشاورزی بیش‌ازحد گران شده است اظهار دغدغه کرده و به قدس می‌گویند: تا چند ماه پیش یک قوطی سم «دیازینون» تنها ۶۰ هزار تومان قیمت داشت اما در حال حاضر قیمت همین سم به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

جاسم صولت بابیان اینکه از این سم به میزان یک لیتر در هر هکتار استفاده می‌کردیم اظهار می‌کند: در حال حاضر باید سه برابر بابت آن هزینه پرداخت کنیم و لذا اگر جهاد کشاورزی مبارزه با ملخ‌ها را جدی نگیرد ما در این اوضاع تمام کشت و کار خود را از دست می‌دهیم.

وی اذعان می‌کند: سال گذشته هم جهاد کشاورزی از کشاورزان خواست تابه صورت داوطلبانه برای مبارزه با ملخ‌ها با این سازمان همکاری کنند اما واقعیت این است که کشاورزان برای مقابله با ملخ‌ها حتی سوخت موردنیاز برای تراکتورهایشان را هم ندارند!

ضرورت همراهی نهادهای دولتی

در همین حال معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بابیان اینکه باید برای مقابله با این آفت سایر دستگاه‌های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی را همراهی کنند اظهار کرد: نشست‌های متعددی تاکنون پیرامون هماهنگی لازم

در قالب برگزاری ستاد بحران با موضوع ملخ صحرایی به ریاست فرمانداران برگزارشده است.

مهدی ترابی بیان کرد: نظارت برافزایش قیمت سم در عملیات مبارزه با ملخ صحرایی، دقت در نگهداری از خودروها، جمع‌آوری مستندات اجرایی در طول عملیات، تعمیر باندهای فرودگاهی موجود، انجام ردیابی با نرم‌افزار موبایل و تهیه گزارش فنی، مدیریتی و مالی به سازمان حفظ نباتات همواره از سرفصل‌های مورد تأکید در این نشست‌ها بود ه است.

وی با اشاره به دغدغه برخی از کشاورزان داوطلب به‌منظور تأمین سوخت نیز بیان کرد: متأسفانه کمبود خودرو  و هم‌چنین وجود خودروهای فرسوده و خراب همواره یکی از چالش‌های پیش روی این سازمان در مبارزه با ملخ‌های صحرایی بوده است.

وی ادامه داد: تأمین سوخت تراکتور کشاورزان داوطلب، نیاز به تعمیر سم‌پاش و نبود همکاری لازم فرمانداری‌ها در عملیات‌ها از چالش‌های مشترک مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های هرمزگان در ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی است که امیدوارم امسال با کمترین چالش و مشکل بتوانیم از مبارزه با این آفات پیروز شویم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حمله ملخ ها هجوم ملخ ها مبارزه با ملخ جهاد کشاورزی ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۲۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانور عملیاتی وسراسری مبارزه با آفت سن غلات در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان نیشابور گفت: آفت سن غلات یکی از مهم‌ترین آفات گندم وجو می‌باشد که خسارات جبران ناپذیری را هم به لحاظ کمی وهم کیفی به محصول کشاورزان وارد می‌کند.

علی مبارکی افزود:  شهرستان نیشابور با انجام مانور کنترل و مبارزه با سن غلات که یک اقدام نمادین است، بحث مبارزه با این نوع آفت را به تمامی کشاورزان هشدار داد.

وی گفت: این کاروان تخصصی پس از حرکت در مسیر خیابان‌های شهرستان و پس از تقسیم بندی اکیپ ها، به مراکز روستا‌ها جهت اطلاع رسانی وبازید اعزام شدند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نیشابور افزود: با توجه به اینکه پرندگان به صورت بیولوژیک از سن غلات استفاده می‌کنند، اداره محیط زیست بایستی بحث کنترل شکار پرندگان را توسط شکارچیان جدی‌تر ببیند تا این آفت در سطح اراضی کنترل شود.

مبارکی گفت: شهرستان نیشابور با سطح ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار گندم آبی و دیم و ۱۰ هزار و ۸۸۰ هکتار جوآبی و دیم در سال زراعی جدید از شهرستان‌های پیشتاز در مبارزه با آفت سن است.

دیگر خبرها

  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها
  • توصیه مهم پلیس راهور؛ از سفر به استان‌های جنوب شرقی اجتناب کنید
  • مبارزه با انواع بیماری و آفت در سطح دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از مزارع کشور
  • اجتناب از سفر به استان‌های جنوب شرقی با توجه به هشدار هواشناسی
  • کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد
  • کشاورزان استان دغدغه تهیه کود شیمیایی نداشته باشند
  • اهمیت نقش پرندگان در کنترل آفات
  • مانور عملیاتی وسراسری مبارزه با آفت سن غلات در نیشابور
  • ۲.۲ میلیون هکتار مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم عملیاتی شد
  • مبارزه با سن غلات در کشتزار‌های شهرستان کبودراهنگ