Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه فرامنطقه‌ای در یادداشتی با تکیه بر تحلیلهای متعدد درباره عزل‌و نصب‌های جدید در پنتاگون، نوشت که به احتمال زیاد نیروهای آمریکایی تا پایان سال میلادی و پیش از پایان دوره ترامپ از عراق و سوریه خارج می‌شوند. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، منابع آگاه میدانی و فعالان در استان الحسکه سوریه می‌گویند که نیرو‌های آمریکایی شماری از خودرو‌های نظامی و سربازان خود را از حومه شهر «المالکیه» در این استان خارج کرده‌اند و از طریق گذرگاه مرزی «الولید» به عراق انتقال داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز مشخص نیست که آیا این تحرکات بخشی از آمادگی‌های آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از شرق سوریه است یا خیر.

روزنامه القدس العربی با انتشار این خبر در یادداشتی از احتمال عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از منطقه پیش از سال جدید میلادی خبر داد و نوشت: این امر همزمان با پیام «کریستوفر میلر» وزیر دفاع جدید آمریکا برای سربازان آمریکایی صورت می‌گیرد که از نزدیک بودن زمان عقب‌نشینی آن‌ها از غرب آسیا خبر داد و گفت: «زمان آن رسیده که سربازان آمریکایی به خانه برگردند. افراد زیادی از جنگ خسته شده‌اند، اما در حال حاضر در مرحله حیاتی تبدیل نقش رهبری به نقش حمایتی هستیم. پایان جنگ‌ها مستلزم مصالحه و همکاری است. ما باید با این چالش رو در رو شویم. تمام تلاش خود را مبذول داریم. اکنون زمان بازگشت به خانه است».

اما یک منبع آگاه نظامی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با «القدس العربی» تصریح کرد که این تحرکات آمریکا در چارچوب تغییر تناوبی و دوره‌ای کارشناسان آمریکایی است نه بیشتر و یک کاروان شامل ۵۰ کارشناس آمریکایی از پایگاه «الشدادی» در حومه الحسکه به پایگاه آمریکایی در استان نینوی عراق منتقل شد.

«بدر ملا رشید» کارشناس سیاسی و تحلیلگر امور شرق سوریه نیز گفت: نزدیک یک دهه است که ایالات متحده آمریکا از عقب‌نشینی از بسیاری از مناطق خاورمیانه سخن می‌گوید. اما در عمل ما چیزی جز عملیات بازاستقرار و بازگشت به منطقه نمی‌بینیم. چیزی که در دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» در عراق و دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در شرق الفرات شاهد آن بودیم. خبر عقب‌نشینی آمریکا از منطقه پس از آن مورد توجه قرار گرفت که سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا از تسریع روند عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و خاورمیانه سخن گفت.

وی در عین حال احتمال کاهش شمار نیرو‌های آمریکایی در شمال شرق سوریه را بعید ندانست و گفت: این امر احتمال دارد؛ کاهش شمار نیرو‌های آمریکایی در شمال شرق سوریه به معنای پایان تقریبا کامل حکومت خودمختاری نیرو‌های موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) - همپیمان واشنگتن - در شرق الفرات است. حکومتی که عملا با عملیات ترکی موسوم به «نبع السلام» در اواخر سال ۲۰۱۹ دچار تزلزل و ضعف شد.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: هرگونه عقب‌نشینی آمریکا از منطقه به پذیرش قسد مبنی بر بازگشت به نظامی سیاسی سوریه با شروطی دشوارتر درباره سرنوشت نیروهایش است.

القدس العربی در ادامه نوشت: ما شاهد عملیات‌های نظامی برای مقاومت در قبال بازگشت نظام در دیرالزور، الرقه و بخش‌هایی از استان الحسکه هستیم و این امر نیازمند ایجاد تغییرات امنیتی و نظامی بزرگ در سوریه است.

این امر پس از آن است که وبگاه خبری آمریکایی «اکسیوس» افشا کرد که اقدام ترامپ در برکناری شماری از مقامات مسئول در پنتاگون پس از برکنار «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به آن دلیل صورت گرفت که دولت ترامپ بر ضرورت عقب‌نشینی از خاورمیانه و افغانستان تا پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری او در ژانویه آتی اصرار دارد.

این وبگاه آمریکایی به نقل از مقامات مسئول ارشد آمریکایی نوشت که ترامپ در سال ۲۰۱۶ به بازگرداندن نیرو‌های آمریکایی به کشور متعهد شد، اما به دلیل کندی روند عقب‌نشینی این نیرو‌ها از خاورمیانه، وی ناامید شد و به مشاورانش اعلام کرد که می‌خواهد نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، همزمان با سال نو میلادی به کشورشان بازگردند.

این وبگاه خبری درباره شرق سوریه نیز نوشت: اخبار مربوط به تعیین سرهنگ داگلاس مک‌گریگور به عنوان مشاور وزیر دفاع که به مواضع خود در حمایت از عقب‌نشینی آمریکا از شرق سوریه معروف است، به معنای اجرای این امر پیش از پایان سال جاری میلادی است. به ویژه که مک گریگور پیشتر گفته بود: باید فورا نیرو‌های آمریکایی از سوریه خارج شوند و باقی‌ماندن این نیرو‌ها به نفع منافع ملی آمریکا نیست.

وی که یک بازنشسته نظامی و حامی ترامپ است، همچنین خواستار عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان بدون حتی مذاکره با طالبان و بستن سفارت آمریکا در کابل شد. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ارتش آمریکا سوریه باراک اوباما دونالد ترامپ نیرو های آمریکایی عقب نشینی شرق سوریه نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۴۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد عراق

به گزارش تابناک، منابع خبری به نقل از یک منبع امنیتی عراق گزارش دادند پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار در غرب این کشور که مورد استفاده نیروهای آمریکایی است، هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

از اوایل فوریه گروه‌های مسلح در عراق حملات خود را به پرسنل نظامی آمریکایی متوقف کرده بودند.

این حمله یک روز پس از حملات به ۲ پایگاه آمریکایی‌ها در شرق سوریه انجام شده است.

منابع اعلام کردند صدای انفجارهایی در مجاورت پایگاه آمریکایی در میدان العمر در شرق دیرالزور شنیده شده است.

به گفته ۲ منبع عراقی به خبرگزاری رویترز، پنج موشک دست‌کم از شهرک ذمار عراق به سمت پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه شلیک شد.

یک منبع امنیتی عراقی نیز از شلیک موشک از شمال غرب موصل به سمت پایگاه آمریکایی در پایگاه خراب الجیر سوریه خبر داد.

پیشتر انفجاری مهیب در پادگان کالسو در عراق که در اوایل روز شنبه رخ داد و در آن یکی از اعضای نیروهای الحشد الشعبی به شهادت رسید، رخ داد.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند
  • حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد
  • حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد عراق
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه
  • پایگاه آمریکا در شمال حسکه هدف حمله پهپادی قرار گرفت
  • مُهر پایان طوفان الاقصی و وعده صادق بر دوره آمریکایی خاورمیانه
  • راهبرد آمریکا در غرب آسیا چرا و چگونه شکست خورد؟