Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@04:48:12 GMT

چالش‌های حاتمی‌کیا برای ساخت سریال حضرت موسی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۵۷۴۶

چالش‌های حاتمی‌کیا برای ساخت سریال حضرت موسی

روز گذشته خبر آمد که ابراهیم حاتمی‌کیا جایگزین زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور برای کارگردانی سریال حضرت موسی (ع) شده است. از برآیند صحبت‌های احمد میرعلایی، تهیه‌کننده سریال می‌توان فهمید که اصل خبر صحت دارد، اما او راه تکذیب را هم باز گذاشته. نمی‌دانیم؛ در هر کار حرفه‌ای هزار اماواگر وجود دارد. عجالتا بنای این گزارش بر چالش‌های پیش‌روی ابراهیم حاتمی‌کیا برای ساخت یک سریال تاریخی – مذهبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین ابتدا تاکید کنیم که او بهترین گزینه برای به‌سرانجام‌رساندن این پروژه محسوب می‌شود.

چالش اول؛ سابقه سریال‌سازی

به گزارش روزنامه هفت صبح، ابراهیم حاتمی‌کیا در عرصه فیلمسازی خیلی زود تبدیل به ستاره شد و همچنان کارگردانی مهم و تاثیرگذار است. او طی این سال‌ها دوبار سریال ساخته. اولی خاک سرخ است با موضوع دفاع مقدس که طرفداران و مخالفانی جدی دارد. موافقان، درون‌مایه سریال و نوع قصه‌گویی آرام آن را دوست دارند؛ از بازی‌ها تعریف می‌کنند و فضایی که حاتمی‌کیا ترسیم کرده را باورپذیر و همراهی‌برانگیز می‌دانند.

مخالفان، اما به ریتم کند سریال ایراد گرفته‌اند. دومین سریال حاتمی‌کیا؛ یعنی حلقه سبز تمی ماورایی دارد. این سریال هم محل مناقشه موافقان و مخالفان است. حاتمی‌کیا در سریال‌سازی کارنامه‌ای موفق از خود به‌جا گذاشته، اما موفقیتش همپای آثار سینمایی‌اش نیست. حالا به نظر می‌رسد این تجربیات در سریال حضرت موسی (ع) عصای دستش شود.

چالش دوم؛ آزمون تاریخی‌سازی

دومین چالش ابراهیم حاتمی‌کیا، ورود به عرصه تاریخی – مذهبی است. او در این زمینه تجربه ندارد و همین سخت‌ترین کار او محسوب می‌شود. تاریخی‌سازی آداب خاص خود را دارد و احتمالا حاتمی‌کیا دنبال روش‌های خاص خود برای تسلط بر آن است.

او کارگردانی زیرک است که حتی وقتی می‌خواهد فیلم شخصیت‌محوری مثل چ را بسازد، می‌داند از چه زاویه‌ای به شخصیت شهید چمران نزدیک شود. با این پیشینه می‌توان به موفقیت حاتمی‌کیا امید داشت و حتی گفت او در این سبک، به دنبال نوآوری است. حاتمی‌کیا در «چ» نشان داد که تسلط کامل بر تکنیک‌های فنی دارد و این تجربه حالا به کمکش خواهد آمد.

چالش سوم؛ تجربه همنسلان

مسیری که ابراهیم حاتمی‌کیا گام در آن نهاده است را پیش‌تر دو هم‌نسل او طی کرده اند. احمدرضا درویش و مجید مجیدی هم تجربه ساخت فیلم تاریخی نداشتند، اما جسارت کردند و به این حوزه وارد شدند. حاصل کار مجیدی فیلم محمد رسول‌الله (ص) شد که اثری درخور است. احمدرضا درویش هم با ساخت رستاخیز تبحرش را در ساخت سریال تاریخی به رخ کشید. این دو نمونه موفق، نشانه‌هایی هستند که می‌توان به نتیجه کار حاتمی‌کیا امیدوار بود.

چالش چهارم؛ نتخاب بازیگر

یکی دیگر از سختی‌های کار ابراهیم حاتمی‌کیا، انتخاب بازیگر است؛ چه برای نقش حضرت موسی (ع) و چه برای شخصیت‌های دیگر. کارنامه او نشان می‌دهد عمدتا با بازیگران حرفه‌ای همکاری کرده است و فقط علی دهکردی در فیلم او چهره شده. شاید حاتمی‌کیا به سراغ بازیگران معمول تلویزیونی برود و به دلیل دستمزد‌های بالا نتواند دست روی چهره‌های سینمایی بگذارد. این اتفاق هم کارش را سخت‌تر می‌کند و هم روی نتیجه نهایی سریال اثر منفی خواهد گذاشت. او برای حل این مشکل چه تمهیدی خواهد اندیشید؟

چالش پنجم؛ فاصله طولانی از سینما

حاتمی‌کیا با چند چالش فرامتن هم مواجه است. از جمله اینکه سریال‌سازی امری زمان‌بر است و او دست‌کم چهار سال از فیلمسازی دور خواهد بود. حاتمی‌کیا کلی طرح و ایده سینمایی برای ساخت دارد که سریال حضرت موسی (ع) این امکان را از او سلب خواهد کرد. تنها امیدواری او به شرایط کنونی سینما برمی‌گردد که به دلیل کرونا تعطیل است و در دوران بازگشایی با ترافیک اکران مواجه خواهد شد.

دیگر چالش فرامتن حاتمی‌کیا، قیاس سریال او با سلمان داوود میرباقری است. احتمالا پخش این دو سریال همزمان می‌شود و این قیاس، ناخودآگاه شکل می‌گیرد. حال آنکه میرباقری در ساخت آثار تاریخی به دلیل تجربه و تبحر با هیچ کارگردانی قابل قیاس نیست… فعلا آنطور که تهیه‌کننده سریال حضرت موسی (ع) گفته، حاتمی‌کیا این روز‌ها در حال بررسی فیلمنامه سریال است.

به گفته میرعلایی قرار است فیلمنامه تغییرات اساسی داشته باشد: «سعید بهمن‌پور به عنوان سرپرست نویسندگان پروژه قبلی که با شورجه کار می‌کرد در این پروژه هم حضور دارد و خیرالله تقیانی‌پور، کارگردان سریال نجلا هم به عنوان دستیار کارگردان و مسئول انتخاب بازیگر در پروژه سریال حضرت موسی (ع) فعالیت خواهند داشت.» ابراهیم حاتمی‌کیا چگونه از پس تازه‌ترین آزمون سخت حرفه‌ای خود بر خواهد آمد؟

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سریال حضرت موسی سریال ابراهیم حاتمی کیا سریال حضرت موسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۵۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل مرحله نخست اسکلت چوبی ضریح جدید حرم حضرت معصومه(س)

مراحل ساخت اسکلت چوبی ضریح جدید حرم حضرت معصومه(س) مورد بازدید تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار گرفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی از کارگاه ساخت اسکلت چوبی ضریح مطهر حرم بانوی کرامت بازدید کرد و در جریان روند فعالیت‌های این پروژه قرار گرفت.

 ساخت ضریح مطهر حرم حضرت معصومه (س) سال گذشته به دستور تولیت این حرم مطهر آغاز شد و اکنون ساخت مرحله اول اسکلت چوبی آن تکمیل و نهایی شده و با توجه‌ به تکمیل طراحی ضریح مطهر، کارهای مربوط به وصل بندی، مقرنس‌کاری، معرق‌کاری و خاتم‌کاری در دست اجراست و قلم‌زنی ضریح مطهر نیز پیشرفت مناسبی داشته است.

به گزارش تسنیم، برای پروژه ساخت ضریح مطهر حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها از چوب ساج کشور برمه که مرغوب‌ترین و مناسب‌ترین چوب برای ساخت ضریح‌های مطهر است استفاده شده و فعالیت‌های هنری روی این چوب‌ها توسط هنرمندان قمی در حال اجراست.

 همچنین مطالب محتوایی که قرار است در جای‌جای این ضریح مطهر نگاشته شود، در این بازدید توسط آیت‌الله سعیدی مورد بررسی و تدقیق قرار گرفت و مشخص شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟
  • دستمزد نجومی بازیگران تلویزیون؛ شایعه یا واقعیت؟
  • «موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟
  • آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ / دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • آخرین خبر‌ها از ساخت «پایتخت ۷»؛ دستمزد نجومی سلبریتی‌ها
  • رایزنی‌های فشرده برای ساخت پایتخت ۷ کلید خورد + جزئیات
  • «موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟
  • (ویدئو) لیلا حاتمی از احساسش درباره پدر مى‌گوید
  • مرحله اول اسکلت چوبی ضریح حرم حضرت معصومه(س) تکمیل شد
  • تکمیل مرحله نخست اسکلت چوبی ضریح جدید حرم حضرت معصومه(س)