Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:30:03 GMT

کشف ۲ تابوت سفالی در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۸۹۰۳

کشف ۲ تابوت سفالی در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز

ایسنا/خوزستان در جدیدترین فصل کاوش در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز ۲ تابوت سفالی در این منطقه کشف شد و این تابوت‌ها به منظور مطالعات اولیه و حفاظت‌های لازم به پایگاه میراث جهانی هفت‌تپه انتقال یافتند.

به گزارش ایسنا، برپایه اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اعلام این خبر افزود: فصل دوم عملیات نجات‌بخشی محوطه باستانی جوبجی به سرپرستی میثم حسین‌زاده از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از ابتدای پاییز سال جاری آغاز که کاوش‌های فصل اخیر در این محوطه تاریخی منجر به نمایان شدن دو تابوت سفالی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: باتوجه به فراهم بودن شرایط انجام آزمایش‌های اولیه در مجموعه میراث جهانی و موزه هفت‌تپه، بنا بر درخواست سرپرست تیم کاوش، گروه باستان‌شناسی پایگاه به سرپرستی مهدی عالی‌پور به محل کاوش اعزام شدند و پس از انجام عملیات نجات‌بخشی در محوطه، دو تابوت سفالی با رعایت استاندارهای حفاظتی لازم برای انجام مطالعات اولیه، مرمت و حفاظت‌های لازم، به موزه هفت‌تپه منتقل شدند.

در این خصوص مهدی عالی‌پور، سرپرست تیم نجات‌بخشی و حفاظت تابوت‌ها، نیز بیان کرد: از ابتدای این کاوش نجات‌بخشی تنها یک تابوت نمایان شده بود که پس از استقرار تیم و انجام اقدامات اولیه مطالعه و حفاظت و آزادسازی تابوت نخست، تابوت دیگری نیز در پشت آن نمایان شد.

او افزود: با توجه به شرایط بد آب هوایی، سبک‌سازی تابوت‌ها در محل کاوش انجام نشد و تابوت‌ها به صورت کامل بلوک‌برداری و به محل مطالعه (موزه هفت‌تپه) منتقل شدند.

عالی‌پور در تشرح اقدامات آتی بر این ۲ تابوت اظهار کرد: جابه‌جایی هر ۲ تابوت با رعایت قوانین حاکم بر حفاظت، پس از انجام مستندنگاری، تثبیت، حفاظت‌های اولیه و بلوک‎برداری توسط کارشناسان متخصص پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه انجام شده و برای مطالعات تخصصی‌تر انسان‌شناسی و مرمت، به موزه هفت‌تپه انتقال یافته‌اند.

او با بیان این ‌که جنس تابوت‌ها سفالی و تدفین در آن‌ها احتمالا کامل است اضافه کرد: با توجه به عدم تکمیل مطالعات هنوز دوره تاریخی تابوت‌ها مشخص نیست و پس از تکمیل نمونه‌برداری‌ها و سن‌یابی، گزارش‌های تکمیلی در این باره توسط پایگاه میراث جهانی هفت‌تپه منتشر خواهد شد.

جوبجی، محوطه‌ای چند دوره‌ای متعلق به دوره ایلامی، دوره هخامنشی و اشکانی است. محوطه تاریخی جوبجی بین روستاهای جوبجی و دهیور شهر رامهرمز قرار دارد. این محوطه در سال ۱۳۸۵ حین عملیات عمرانی انتقال آب به رامهرمز کشف شد و در سال ۱۳۸۶ دو تابوت متعلق به دو بانوی ایلامی حین عملیات کانال‌کشی سازمان آب و برق خوزستان کشف شد. محوطه روز ۲ مرداد ۱۳۸۷ با شماره ۲۳۰۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کاوش و نجات‌بخشی در این منطقه از سال ۸۶ تا ۹۷ به سرپرستی آرمان شیشه‌گر، عضو هیات علمی پژوهشگاه باستان‌شناسی، و پس از آن به سرپرستی میثم حسین‌زاده، مسئول بخش باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، ادامه یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی خوزستان رامهرمز تابوت تاریخی در جوبجی پایگاه میراث جهانی موزه هفت تپه تابوت سفالی نجات بخشی تابوت ها ۲ تابوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۸۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس گفت: مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس در هنگام گشت زنی در جاده روستای طشک به جزین  شهرستان بختگان به سه سرنشین یک دستگاه موتورسیکلت مشکوک شدند و برای بررسی آن را متوقف کردند.
مسعود رزمجویی افزود: ماموران پس از بازرسی، یک دستگاه فلزیاب را  از کوله پشتی آنها کشف کردند.
وی بیان کرد: متهمان دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی بختگان تحویل داده شدند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس گفت: خرید، فروش، نگهداری و استفاده از دستگاه‌های فلزیاب با دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور امکان پذیر است.

دیگر خبرها

  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد