Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-29@15:18:31 GMT

مهم‌ترین به‌روزرسانی ‌های گوگل در ۱۰ سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۹۲۷۱

مهم‌ترین به‌روزرسانی ‌های گوگل در ۱۰ سال گذشته

در ۱۰ سال اخیر گوگل سال به سال با ارائه الگوریتم‌های جدید و ارتقای الگوریتم‌های قبلی تغییرات بنیادینی در شیوه جست‌وجو و رتبه‌بندی خود اعمال کرده است. با برخی از این الگوریتم‌ها و طرز کار آن‌ها بیشتر آشنا شوید:

 پاندا (Panda):  اولین به‌روزرسانی مهم گوگل در دنیای سئو سال ۱۳۹۰/ ۲۰۱۱ اجرایی شد. کار پاندای گوگل این بود که از پس شناسایی وبگاه‌هایی برآید که صرفا برای گرفتن امتیاز در موتور‌های جست‌وجو ساخته شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمرکز پاندا بیشتر روی فاکتور‌های داخل صفحه‌ها بود تا بتواند معلوم کند آیا هر صفحه اصولا می‌تواند داده‌های مفید و متناسب با جست‌وجوی کاربران  ارائه بدهد یا خیر. این به‌روزرسانی‌ها بعد‌ها نیز در گوگل بسیار توسعه یافت و مچ بسیاری از سئوکار‌های متقلب را گرفت.

ونیز (Venice): به‌روزرسانی الگوریتم ونیز در سال ۱۳۹۱/۲۰۱۲ موجب شد نتایج جست‌وجوی گوگل بر اساس منطقه و موقعیت جغرافیایی کاربر یا طبق نشانی آی‌پی او در فضای وب جست‌وجو و نمایش داده شود.

پنگوئن (Penguin): به‌روزرسانی پنگوئن نیز در سال ۱۳۹۱/۲۰۱۲ اعمال شد و کارش توجه به لینک‌هایی بود که وبگاه‌ها از دیگر صفحه‌ها در وب دریافت می‌کردند. پنگوئن باید بررسی می‌کرد تا معلوم کند آیا بک‌لینک‌هایی که کاربران را به یک وبگاه هدایت می‌کند واقعی است یا صرف هنرنمایی سئوکار‌ها برای فریب موتور جست‌وجوی گوگل بوده است. شاید پیش‌تر از سئوکار‌های قدیمی شنیده باشید که برای خریدن لینک و لینک‌دادن به وبگاهی هزینه می‌کنند تا بتوانند رتبه یک صفحه در گوگل بالا بیاورند. پس از آغاز به کار پنگوئن کافی بود این الگوریتم چنین صفحه‌هایی را پیدا کند تا به آن امتیاز منفی بدهد. به این ترتیب این الگوریتم و ارتقا‌های بعدی‌اش بساط لینک‌دهی و لینک‌خریدن در فضای سئو و طراحی وب را برچید.

 الگوریتم دزد دریایی (Pirate): این به روزرسانی نیز در سال ۱۳۹۱/۲۰۱۲ انجام شد و کارش مبارزه با محتوای کپی‌برداری‌شده و غیرقانونی از منابع دیگر بود. به این ترتیب الگوریتم دزد دریایی توانست بر اساس کپی‌رایت که اکنون در اکثر قریب به اتفاق کشور‌های جهان اجرایی و جدی گرفته می‌شود، به صفحه‌هایی که محتوایشان را با کپی‌برداری تأمین کرده‌اند در رتبه‌بندی امتیاز منفی بدهد.

 مرغ مگس‌خوار (Hummingbird): در سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ با انتشار الگوریتم مرغ مگس‌خوار، تمرکز گوگل بر جست‌وجوی صوتی قرار گرفت. علت این موضوع نیز توسعه استفاده از دستیار‌های صوتی نظیر الکسا و گوگل‌هوم در جست‌وجو‌های اینترنتی بود. تمرکز این به‌روزرسانی روی هر واژه در عبارت است تا همه آن عبارت در جست‌وجو استفاده شود و پاسخ‌های مناسب‌تر و مرتبط‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد.

کبوتر (Pigeon): در سال ۱۳۹۳/ ۲۰۱۴ الگوریتم کبوتر با تمرکز روی سئوی داخلی در موتور جست‌وجوی گوگل به‌کار گرفته شد. کار کبوتر روی صفحه نتایج متناسب با نقشه گوگل اثرگذار بود تا نتایج رتبه‌بندی صفحه‌ها با توجه به موقعیت مکانی کاربر نمایش داده شود و به این ترتیب رتبه‌بندی صفحه‌ها در هر منطقه کاربرپسندتر شود.

 الگوریتم HTTPS/SSL: اهمیت امنیت وب با توسعه استفاده از اینترنت روز به روز بیشتر می‌شود. از این رو بود که گوگل در سال ۱۳۹۳/۲۰۱۴ با تأکید بر لزوم دادن امتیاز بالاتر برای وبگاه‌هایی که از پروتکل امن HTTPS استفاده می‌کنند، تلاش کرد نتایجی را در صفحه‌های اول خود نمایش دهد که بتواند خیال کاربرانش را از بابت امنیت آن صفحه‌ها راحت‌تر کند. جالب است بدانید به تدریج و با گذشت زمان تا امروز اهمیت این مسأله در رتبه‌بندی گوگل بسیار بیشتر شده است.

به‌روزرسانی موبایل (Mobile Update): با رواج استفاده از گوشی‌های هوشمند متصل به اینترنت، گوگل در سال ۱۳۹۴/۲۰۱۵ تصمیم گرفت این الگوریتم را در رتبه‌بندی خود اعمال کند. تا آن زمان بیش از نیمی از جست‌وجو‌ها در گوگل با استفاده از گوشی‌های هوشمند بود. این الگوریتم این‌طور کار می‌کند که به وبگاه‌هایی که برای بازشدن در صفحه‌های گوشی سازگار شده‌اند امتیاز بالاتری می‌دهد.

الگوریتم رتبه‌بندی مغز (RankBrain): این الگوریتم که سال ۱۳۹۴/۲۰۱۵ ارائه شد با تکیه بر فناوری یادگیری ماشین، نتایج جست‌وجو را نمایش می‌دهد. به‌روزرسانی پیچیده‌ای که کلمات بد تایپ شده را حدس می‌زند، واژه‌های با معنای مشابه را می‌یابد و نتایج جست‌وجو را بر اساس این واژه‌ها و همین‌طور جست‌وجو‌های قبلی مشخص می‌کند. به این ترتیب گوگل سعی کرد فکر کاربر را در جست‌وجو‌هایی که در موتور جست‌وجویش انجام می‌دهد بخواند. این را باید آغازی بر پررنگ‌شدن نقش یادگیری ماشین در رتبه‌بندی گوگل در نظر گرفت که اکنون پیوسته بر اهمیتش افزوده می‌شود. آنقدرکه چهار سال پیش گوگل اذعان کرد الگوریتم رتبه‌بندی مغز یکی از سه معیار امتیازدهی اصلی در این موتور جست‌وجو است.

  الگوریتم پوزوم (Possum): با ارائه این به‌روزرسانی گوگل نشان داد چقدر به موقعیت مکانی کاربران و نقش آن در رتبه‌بندی صفحه‌ها اهمیت می‌دهد. در شهریور ۱۳۹۵ / سپتامبر ۲۰۱۶ پوزوم جست‌وجو‌های محلی را در گوگل یکی دو پله ارتقا داد. به این ترتیب بسیاری از کسب‌وکار‌های خوب و موثر در هر منطقه که پیش از آن به دلایل فنی در جست‌وجو‌های گوگل در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گرفتند، توانستند به صفحه اول گوگل و رتبه‌های یک تا سومی که کاربران منطقه‌شان جست‌وجو می‌کردند، ارتقا یابند.

 الگوریتم به‌روزرسانی سرعت موبایل (Mobile Speed Update): باز هم اهمیت گوشی‌ها در ارائه به‌روزرسانی‌های گوگل خود را در ارائه این الگوریتم نشان داد. بر این اساس صفحه‌هایی که در گوشی‌ها با سرعت بالاتری باز می‌شدند رتبه بالاتری را در جست‌وجو‌ها از آن خود می‌کردند. این به‌روزرسانی که در سال ۱۳۹۷/۲۰۱۸ اعمال شد دمار از روزگار وبگاه‌هایی در آورد که روی نسخه موبایل خود کار نکرده بودند.

الگوریتم مدیک (Medic): لزوم حفاظت از سلامت کاربران موجب ارائه این به‌روزرسانی در سال ۱۳۹۷/ ۲۰۱۸ شد. با آغاز به کار این الگوریتم بسیاری از صفحه‌های مشکوک فعال در حوزه سلامت و پزشکی رتبه‌شان کاهش یافت تا کاربران کمتری گرفتار اطلاعات پزشکی نادرست و نامعتبر در فضای وب شوند.

 الگوریتم برت (BERT): از این الگوریتم که مبتنی بر فناوری یادگیری ماشین است با عنوان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات گوگل در پنج سال گذشته یاد می‌شود. برت که بر اساس شبکه عصبی برای پردازش زبان طبیعی (NLP) کار می‌کند قادر است معنای کلی یک واژه را ضمن بررسی کلمات قبل و بعد از آن دریابد. به این ترتیب گوگل می‌تواند به جای تکیه بر ترجمه واژه به واژه، با تمرکز بر متن و یافتن ارتباط بین واژه‌هایی که یک کلمه در میان آن‌ها قرار گرفته است، بهترین معنا را برای آن پیدا کند. این الگوریتم نه‌تن‌ها به ارتقای قابلیت ترجمه در گوگل بلکه به دقیق‌ترشدن جست‌وجو‌هایی که در گوگل انجام می‌شود کمک شایان توجهی خواهد کرد.

منبع: روزنامه جام جم

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گوگل سئو اینترنت گوگل سئو سبک زندگی پارسی خبر لینک اینترنت موتور جست وجو جست وجو ها رتبه بندی جست وجو جست وجوی وبگاه ها گوشی ها صفحه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۹۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست همشهری ۹ فروردین

برای مطالعه صفحه با کیفیت اینجا کلیک کنید.

کد خبر 841012 برچسب‌ها همشهری روزنامه همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • صفحه نخست همشهری در دهم فروردین
  • پیش‌بینی زمان مرگ با هوش مصنوعی
  • صفحه نخست همشهری ۹ فروردین
  • گلکسی A۵۵ قابلیتی دارد که گلکسی S۲۴ هم ندارد!
  • گلکسی A۵۵ سامسونگ قابلیتی دارد که گلکسی S۲۴ هم ندارد!
  • گلکسی A55 سامسونگ قابلیتی دارد که حتی گلکسی S24 هم ندارد!
  • پس از به‌روزرسانی، آیفون ۱۵ هنوز هم داغ می‌کند؟
  • ​​​​​​​روش های بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل
  • مبالغ جرایم رانندگی به‌روزرسانی شد (فیلم)
  • مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی به‌روزرسانی شد