Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «طرفداری»
2024-04-25@21:42:03 GMT

خاویر ماسکرانو؛ کاپیتان بدون بازوبند

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۹۴۷۴

خاویر ماسکرانو؛ کاپیتان بدون بازوبند

خاویر ماسکرانو، هافبک 36 ساله و آرژانتینی سابق لیورپول و بارسلونا پس از 17 سال فوتبال حرفه ای، با پیراهن استودیانتس آرژانتین از فوتبال خداحافظی کرد.

وقتی پای ورزش و طرفداری از بازیکن محبوبمان به وسط می آید، همه می خواهیم که مطمئن شویم به خوبی از بازیکن مورد نظر خود دفاع کرده ایم و می خواهیم مطمئن شویم که قهرمانان ما از یاد برده نشوند و به خوبی مورد توجه قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی بحث به سوال بی جواب «چه کسی بهترین تاریخ است؟» می رسد، هوادار هر ورزشی که باشی چندین اسم در ذهنت نقش می بندد و در بین هواداران فوتبال نیز نام دیگو مارادونا، پله، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو به ذهن فوتبال دوستان می رسد. اما گاهی بازیکنان خاصی در ذهن آدم نقش می بندند که دفاع از تاثیرگذاری و جذابیت بازی آن ها، کار دشوارتری است. این بازیکنان اغلب به عنوان بزرگان فوتبال شناخته نمی شوند اما می دانیم که بازیکنان متوسطی نیستند. آن ها تفاوت هایی را رقم زده اند، آن ها لحظات کلاسیکی را تجربه کرده اند.

وقتی چنین بازیکنانی به روزهای پایانی فوتبال خود نزدیک می شوند، یک سوال ذهن هواداران و طرفداران آن ها را مشغول می کند: «چگونه او را به یاد خواهند آورد؟». خاویر ماسکرانو، رئیس کوچک، امروز از فوتبال خداحافظی کرد و حال سوال این است که «سال ها بعد، او را چگونه به یاد خواهید آورد؟»

خاویر ماسکرانو از آن بازیکنانی بود که نه ظاهر زیبایی داشت، نه تیپ جذابی و نه حتی پست بازی مورد توجهی، او حتی گلزن هم نبود اما عجیب در ذهن هواداران حقیقی فوتبال جا خوش کرد. او فوتبالش را از ریور پلاته آغاز کرد. پس از آن به کورنتیانس پیوست اما در این تیم نتوانست بدرخشد و زمان زیادی را مصدوم بود. پس از آن نیز راهی وست هم شد که با چکش ها نیز روزهای خوبی را سپری نکرد. وست هم در پرونده ای متهم شد و مالکیت این تیم بر ماسکرانو و کارلس توز زیر سوال رفت. چند روز پیش از متهم شدن وست هم، ماسکرانو راهی لیورپول شد. با وجود ژابی آلونسو، جرارد و مومو سیسوکو، پرداخت 20 میلیون یورو برای ماسکرانو، عجیب به نظر می رسید اما آرژانتینی به خوبی توانایی های خود را اثبات کرد.

ماسکرانو با پیراهن لیورپول

ماسکرانو 139 بازی برای قرمزها انجام داد و به خاطر سرسختی و تکل هایش، حفاظتش از خط دفاعی و همچنین پخش توپ فوق العاده اش به شهرت رسید. او آن قدر خوب و تاثیرگذار ظاهر شد که در یازدهمین بازی خود با پیراهن لیورپول در چارچوب فینال لیگ قهرمانان مقابل میلان در آتن، به نوعی بهترین بازیکن لیورپول بود. بازی مقابل میلان بازی راحتی نبود، آلونسو و ماسکرانو باید زوج کاکا و سیدروف را متوقف می کردند و در نهایت لیورپول بازی را 2-1 واگذار کرد اما تلاش و جنگندگی ماسکرانو چیزی بود که چشم هواداران لیورپول را گرفت و هواداران در وب سایت باشگاه لیورپول، ماسکرانو را بهترین بازیکن تیم خود در فینال دانستند. با این حال، همیشه زحمات و تلاش این هافبک دفاعی جنگنده، دست کم گرفته شد و هرگز آن گونه که باید مورد تحسین هواداران فوتبال واقع نشد. کریستین والش، خبرنگار لیورپول اکو در مورد او و حضورش در خط هافبک طلایی لیورپول نوشت:

آیا ماسکرانو یکی از دست کم گرفته شده ترین بازیکنان دهه اخیر است؟ او در لیورپول بود. آلونسو رهبر ارکستر بود، جرارد ستاره بود؛ پس آرژانتینی در خط هافبک رافا بنیتز چه هدفی را دنبال می کرد؟ او نه کلاس آلونسو را داشت، نه شخصیت و ذات فراطبیعی کاپیتان را. اگر چه او چیز دیگری را برای تیم به ارمغان آورد. سرسختی، تمایل، سازگاری و تداوم. اگر بازیکنان هجومی سیستم دقیق بنیتز ناموفق بودند، ماسکرانو سد محکمی در برابر خط دفاعی لیورپول بود.

هواداران لیورپول دوست دار ماسکرانو بودند اما عده ای هرگز از نحوه جدایی و انتقال او به بارسلونا راضی نبودند و نیستند. او در شرایطی از لیورپول جدا شد که قرمزها درگیر تغییر مدیریت خود بودند و ماسکرانو نیز عاشق پوشیدن پیراهن بارسلونا بود. ماسکرانو یک بار در این مورد بیان کرد که لیورپول کار را برای او سخت کرده بود و راهی مقابل پای او نگذاشت. با این حال پس از این که ماسکرانو پیروزی با پیراهن بارسلونا مقابل منچستریونایتد در سال 2011 را به هواداران لیورپول نیز تقدیم کرد، خشم آن ها نسبت به او فروکش کرد.

ماسکرانو در پیراهن لیورپول جنگید و تلاش بسیاری کرد اما نتوانست جامی کسب کند و روزهای پر از افتخارات او با انتقال به بارسلونا رقم خورد. بهترین روزهای آرژانتینی پس از انتقال به بارسلونا فرارسیدند و او حتی تا مرز قهرمانی در جام جهانی نیز پیش رفت. او در بارسلونا بیشتر یک مدافع و همکار جرارد پیکه بود. ماسکرانو همان طور که پیش از انتقال به بارسلونا مورد تحسین واقع شده بود، پس از آن نیز مورد تحسین جامعه فوتبال واقع شد و خیلی زود شروع به پر کردن کابینت افتخارات خود کرد. او در طول 8 سال حضور درخشان در بارسلونا، توانست 18 جام با این تیم به دست آورد. ماسکرانو در طول 8 سال حضور در نیوکمپ و 334 بازی با پیراهن آبی و اناری بارسلونا، هرگز ناامید نشد و همه جا آثار خود را به جا گذاشت و مورد تحسین تمام مربیانش قرار گرفت.

ماسکرانو در بارسلونا موفق به کسب 18 جام شد

هواداران بارسلونا به خوبی می دانستند باید از ماسکرانو چه انتظاری داشته باشند اما بهترین بازی های او هرگز در رده باشگاهی نبود. بهترین بازی های او در پست هافبک دفاعی و با پیراهن آلبی سلسته و به خصوص در جام جهانی 2014 بود. در نیمه نهایی همین جام مقابل هلند بود که در وقت های اضافه ماسکرانو به زیبایی با تکلی صحیح مانع از درخشش و گلزنی آرین روبن شد و تیمش را در جام نگه داشت تا در چشم هواداران آلبی سلسته همانند یک خدا باشد. با وجود این که آرژانتین در پایان آن جام قهرمان نشد، عملکرد ماسکرانو آن قدر درخشان بود که از ذهن هواداران فوتبال خارج نشود.

فراموش نشدنی ترین لحظه فوتبال ملی ماسکرانو

در سال 2008 و در جریان بازی های مقدماتی جام جهانی در آمریکای جنوبی، آرژانتین روزهای خوبی را سپری نمی کرد و با وجود جمعی از ستارگان اعم از لیونل مسی، کارلس توز، خوان ریکلمه و سرخیو آگوئرو، نتوانسته بود در آن سال در حتی یک بازی رسمی پیروز شود. آرژانتین باید در نهمین بازی خود در مرحله مقدماتی، مقابل اروگوئه ای قرار می گرفت که در 5 تقابل قبلی موفق به شکست آن تیم نشده بود. در آن زمان بود که در یک برنامه تلویزیونی در آرژانتین، از دیگو مارادونا در مورد تیم ملی آرژانتین در آن زمان سوال شد و او پاسخی داد که تا ابد در ذهن طرفداران آرژانتین باقی خواهد ماند. مارادونا گفت: «من می گویم این تیم ماسکرانو و 10 بازیکن دیگر است.»

با وجود این که اهمیت ماسکرانو به خوبی اثبات شده بود و این بازیکن در خط هافبک لیورپول فیکس بود، این سخن مارادونا همه را در بهت و حیرت فرو برد و بسیاری به او خندیدند. بله، ماسکرانو مهم بود اما در نگاه سایرین، او بهترین و مهم ترین بازیکن وقت آرژانتین نبود. بسیاری با نظر مارادونا مخالفت کردند اما او مارادونا بود. چند هفته بعد، وقتی مارادونا به جای آلفیو باسیل، سرمربی آرژانتین شد؛ به عنوان اولین اقدام خود، رئیس کوچک را کاپیتان تیم ملی آرژانتین کرد تا باز هم تمام فوتبال دوستان را متعجب کند. همه معتقد بودند که شاید ماسکرانو بهترین هافبک دفاعی زمان خود باشد اما بحث کاپیتانی و رهبری، بحثی کاملاً متفاوت است و او نمی تواند کاپیتان خوبی برای تیم ملی باشد.

ماسکرانو برای تیم ملی آرژانتین همیشه یک اسطوره خواهد بود

آرژانتین در جام چهانی 2010 با نتیجه 4-0 مقابل آلمان شکست خورد تا مارادونا و بازیکنانش زیر سوال بروند اما همچنان ماسکرانو تحسین کننده هایی داشت و خبرنگارانی معتقد بودند که علی رغم حذف، ماسکرانو بازیکنی بود که تمام توان خود را برای تیم ملی اش گذاشت. در جام چهانی بعدی اوضاع متفاوت شد، سرمربی آرژانتین تغییر کرد و حال لیونل مسی کاپیتان آلبی سلسته بود. با این حال، قبل از به اتمام رسیدن تورنمنت و تقابل آرژانتین با آلمان در فینال، باز هم ماسکرانو بود که رهبر حقیقی آرژانتین بود و کاپیتان شدن مسی چیزی را تغییر نداد. حال دیگر کسی به جمله معروف مارادونا در سال 2008 نمی خندید. رئیس کوچک هنوز هم صدای الهام بخش و انگیزه اصلی رختکن آرژانتین در آن تورنمنت بود. در جام جهانی 2014، این ماسکرانو بود که در تک تک لحظات مهم و حساس بازی ها، به هم تیمی های خود روحیه می داد و آن ها را به جنگیدن فرا می خواند. ماسکرانو برای اثبات رهبر بودن خود، نیازی به بازوبند نداشت.

همیشه وقتی به بزرگ ترین هافبک دفاعی های تاریخ فکر می کنیم، نام بازیکنانی مانند جنارو گتوزو، ادگار داویدز، کلود ماکلله و.. به ذهن ما می آید اما حال که ماسکرانو نیز بازنشسته شده است، می توان او را یک الگوی دفاعی دانست. ماسکرانو الگویی است که شاید نتوانسته باشد همه را از خود راضی کند، اما کاری کرد که حتی منتقدانش نیز به او احترام بگذارند. ماسکرانو یک استاد بود، استاد تکل های صحیح. روزی نیست که هواداران فوتبال آرژانتین و بارسلونا دلتنگ رئیس کوچک نشوند. ماسکرانو، رئیس کوچک همانند لقب خود جثه کوچکی داشت اما روحیه و ذهنیتی به بلندای قله یک کوه داشت.

او این گونه به یاد آورده می شود؛ یک جنگجو، یک رهبر، یک کاپیتان بدون بازوبند.

همچنین بخوانید:

رسمی؛ خاویر ماسکرانو از فوتبال خداحافظی کرد

 

منبع: طرفداری

کلیدواژه: هواداران فوتبال خاویر ماسکرانو ترین بازیکن بهترین بازی هافبک دفاعی مورد تحسین رئیس کوچک جام جهانی برای تیم تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۹۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس بدون حضور بانوان+عکس

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان لیگ در نامه ای به هیات فوتبال استان مرکزی اعلام کرد دیدار تیم های آلومینیوم اراک و پرسپولیس بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

در نامه سازمان لیگ به هیئت فوتبال استان مرکزی و باشگاه آلومینیوم اراک آمده است:

احتراماً به دلیل مشکلات ساختاری و نبود دستورالعمل مشخص در کنترل مبادی ورودی استادیوم امام خمینی (ره) اراک که منجر به عدم تامین و بکارگیری استاندارد در رویه مهمان‌پذیری بانوان گردیده است و همچنین نظر به عدم رفع کامل نواقص در زیرساخت ورزشگاه و عدم تامین ایمنی بانوان محترم، به استحضار می‌رساند ورزشگاه مذکور تا رفع نواقص و بهبود موارد خواسته شده، فاقد شرایط پذیرش بانوان محترم می‌باشد.

بدیهی است، باشگاه موظف است سازمان لیگ را از برنامه و روند استقرار شرایط حضور بانوان هرچه سریع‌تر مطلع ساخته تا پس از ممیزی شرایط بهبود یافته، نسبت به حضور بانوان محترم تصمیم‌گیری شود.

تصویر نامه سازمان لیگ را مشاهده کنید:

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد تند کاپیتان سرخ‌ها از چند بازیکن این تیم!
  • کاپیتان لیورپول پشت جانشین کلوپ درآمد
  • لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد
  • کاپیتان سابق ناامید شد: لیورپول قهرمان لیگ نمی‌شود
  • تصمیم جنجالی خاویر تباس؛ مسابقات لالیگا را در آمریکا برگزار می‌کنیم!
  • برگزاری بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس بدون حضور بانوان+عکس
  • خاویر تباس: اگر تکنولوژی خط دروازه بی‌نقص بود، از آن استفاده می‌کردیم
  • اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس
  • جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد
  • حمله به دروازه در تمرین پرسپولیس بدون کاپیتان