Web Analytics Made Easy - Statcounter

با درگذشت «ولید المعلم» دولت سوریه یکی از باتجربه‌ترین و باسابقه‌ترین دیپلمات‌های کارگشای خود را از دست داد. «ولید المعلم» که حدود 80 سال داشت، بیش از 57 سال از زندگی خود را در وزارت خارجه سوریه سپری کرد.

 او حدود 35 سال در پست‌های مختلف سفارتخانه‌های سوریه در کشورهای عربی، اروپایی و حتی امریکا به مدت طولانی فعالیت داشت که همین امر سبب شد او پیش از احراز پست وزیر خارجه سوریه، چندین کتاب در این زمینه تألیف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله آثار او می‌توان به «دوره استعمارگری فرانسه در سوریه»، «بحران فلسطین» و کتاب مهم اخیرش «نگاه امریکا به جهان و خاورمیانه» اشاره کرد که از آثار معروف و مستند عربی محسوب می‌شود. او از سال 2000 که در پست‌های معاونت وزیر و وزیر امور خارجه سوریه ایفای نقش داشت، با توجه به بحرانی که کشورش از سال 2011 با آن مواجه شد، در کاهش و خنثی سازی توطئه‌های خارجی بسیار مؤثر عمل کرد و زمانی که همبستگی و همدستی رژیم‌های مرتجع عرب و غرب درصدد منزوی کردن سوریه و خروج آن از اتحادیه عرب برآمدند، «ولید المعلم» با آرامش و با یک نگاه استراتژیک نه تنها وجهه سوریه را در صحنه‌های عربی حفظ کرد، بلکه  اتحادیه عرب را نیز به چالش کشانده و آن را فاقد مشروعیت دانست. طوری که ما امروز می‌بینیم  دیگر آن اتحادیه عرب وجود ندارد. دیپلماسی سوریه و نقش بسیار کارساز  آقای «ولید المعلم» را می‌توان یکی از عوامل افول اتحادیه عرب دانست. در همین برهه تاریخی و حساس در سوریه، «ولید المعلم»، در روابط با همپیمانان نیز بدون جنجال تبلیغاتی ظاهر شد و به بازسازی روابط با کشورهای میانه‌رو و ایجاد یک مجموعه متحد در برابر غرب در کنار کشورهای همپیمان و مهم پرداخت و تا حد زیادی هم موفق بود.  «ولید المعلم» با نگاه استراتژیکی که به روابط دوستانه با کشورهای همسو داشت، نقش جمهوری اسلامی ایران و روابطش با سوریه را هم استراتژیک و هم سرنوشت ساز می‌دانست و همواره بر این نقش به عنوان اصلی‌ترین نقطه کلیدی خروج سوریه از بحران تأکید می‌کرد.
در ایجاد رابطه مستحکم بین سوریه و روسیه و چین  نیز آقای «ولید المعلم» نقش اساسی داشت. حرکات دیپلماتیک هوشمندانه او در کنفرانس‌ها و سمینارهای مختلف بین المللی درباره سوریه دیده شد و دمشق از تریبون این حرکات جهانی، بر تمامیت ارضی و استقلال خود تأکید می‌کرد که در این جا نقش کلیدی یاران او مانند بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل را نباید نادیده گرفت.   از این رو  «ولید المعلم» را می‌توان پایه‌گذار دیپلماسی بحران در سوریه دانست. همان طور که شاهد بودیم، سوریه در این دوره حساس سفرا و دیپلمات‌های قدرتمند و شجاعی را به کشورهای مختلف جهان اعزام کرد که هر کدام از آنها یک جبهه را در رویارویی با توطئه‌های غرب اداره می‌کردند. از سایر ویژگی‌های «ولید المعلم» باید به صریح‌اللهجه بودن او اشاره کرد. وی ابایی نداشت از اینکه در جایگاه وزیر خارجه کشورش بدون ملاحظه صحبت کند. اکنون اگر چه آقای ولید المعلم دار فانی را وداع گفته و عرصه سیاسی سوریه را ترک کرده، اما با توجه به شناخت و تجربه‌ای که از دستگاه دیپلماسی سوریه هست، قطعاً شخصیت‌های مناسب و همتراز خود را به جا گذاشته است. هرچند که خلأ شخصیت وی از این پس در سوریه احساس خواهد شد.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه عرب ولید المعلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۰۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین از لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان قزوین به منظور پیشگیری از وقوع سیل خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدرضا علیمی ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران استان قزوین که در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان قزوین برگزار شد با اشاره به عملکرد مدیریت بحران استان قزوین در پیشگیری از سیلاب رودخانه‌ها، اظهار داشت: استان قزوین دارای حدود 2 هزار و 750 کیلومتر رودخانه اصلی در 2 حوضه آبریز رودخانه شور و دریای خزر در سطح 6 شهرستان است. 

وی افزود: در سال 1402 به منظور پیشگیری از سیل، نقاط حادثه‌خیز سیلاب استان شناسایی و مشکلات آن بررسی شد، همچنین اقدامات متعددی در راستای ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی دهانه پل‌ها و بازگشایی مسیرهای عبور سیلاب در سطح کلیه شهرستان‌های استان انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: در همین راستا و به منظور شناسایی تصرفات در بستر و حریم رودخانه‌ها به صورت مستمر پایش صورت گرفت و به منظور رفع تصرفات، گروه گشت و بازرسی تشیکل و برای متخلفان اخطاریه صادر شد، همچنین پیگیری طرح شکایت در مراجع قضایی و در نهایت اخذ احکام و یا دستورات قضایی جهت رفع تصرفات در این زمینه صورت گرفت. 

علیمی تصریح کرد: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌ها از جمله اداره کل راهداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرمانداری‌ها‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها لایروبی رودخانه ها و پاکسازی پل ها در 42 کیلومتر از رودخانه های استان صورت گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین، گفت: انجام پروژه‌های آبخیزداری در بالادست رودخانه‌ها و پروژه‌های مهندسی رودخانه شامل دیواره‌سازی رودخانه ها، سازه‌های کنترل سیلاب رودخانه در سطح شهرستان‌ها، لایروبی رودخانه های شهر قزوین، لایروبی رودخانه‌های مرکز شهرستان‌ها، کنترل سیلاب روستاهای نوآباد و شهید آباد آوج، دیواره سازی رودخانه های الموت در روستاهای هرانک و کشکدست، بازگشایی مسیر رودخانه مالی‌آباد آبیک، لایروبی رودخانه های الموت و انجام مطالعات رودخانه ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است. 

وی افزود: 71 مورد بازید مشترک جهت شناسایی، پایش و بازبینی نقاط حادثه‌خیز و سازه‌های تقاطعی رودخانه ها، 18 مورد بازید به منظور کنترل مکان‌های دفع و تخلیه پسماند، معرفی افراد خاطی در حوزه تخلیه زباله و نخاله به محیط زیست به صورت مستمر، برگزاری جلسات توجیهی برای دهیاران و شهرداران نیز از در این راستا انجام گرفته است. 

علیمی یادآور شد: در سال 1400 لایروبی رودخانه ها در 26 کیلومتر اجرا شده بود که این میزان در سال 1401 به 24 کیلومتر و در سال گذشته به 42 کیلومتر رسیده است، در نتیجه این اقدامات میزان تلفات ناشی از سیل در سال 1402 به عدد صفر رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به مقادیر بارش سال زراعی استان قزوین، تصریح کرد: میزان بارش سال زراعی استان در سال 1401 تا 1402، 170 میلی لیتر است که این میزان تا پایان 24 فروردین ماه سال جاری به 180.1 میلی متر رسیده است، در این میان شهرستان آوج با میزان 229.3میلی لیتر بیشترین میزان بارش و شهرستان تاکستان با میزان بارش 141.2میلی‌لیتر کمترین بارش را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس
  • بارش باران سیل آسا در یزد
  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش
  • پس از باران/ جاده -یزد مهریز+فیلم
  • مدارس یزد چهارشنبه غیرحضوری شد
  • سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین
  • ببینید | هشدار جدی مدیریت بحران به مردم تهران!
  • بارش های شدید در راه تهران؛ هشدار مدیریت بحران
  • آیا صندوق بین‌المللی پول می‌تواند بحران بدهی جهان را حل کند؟