Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارخانه‌ آزمایش مرودشت با اجرای نادرست خصوصی‌سازی تعطیل شد و امروز مطالبه اصلی مردم این منطقه، احیای این مجموعه صنعتی است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اواخر سال ۱۳۳۷ بود که کارخانه‌ای در حوزه لوازم خانگی به نام آزمایش تاسیس شد. این شرکت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
کارخانه آزمایش از سال ۱۳۷۵ جزء شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود و در ۱۳۸۱ به سازمان صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.
پیشرفت کارخانه تا آنجا به خوبی پیش رفت که علاوه‌ بر واحد تهران، واحد مرودشت نیز در استان فارس افتتاح شد. واحد مرودشت که ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون دستگاه لوازم خانگی را داشت، بیش از ۵۰۰ کارگر  را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت کرده بود.
این کارخانه در سال ۱۳۸۲ با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد. در سال ۱۳۸۳ در بورس هلدینگ پیام که دارای ۱۷ کارخانه بود، ۵۱ درصد سهام آن را حسین داوودیان خریداری کرد و مابقی سهام نیز به سایر شرکا منتقل شد.
چند سالی از فعالیت این کارخانه می‌گذشت که مشکلات آن آغاز شد، تا جایی که کارگران برای حل مشکلات دست به اعتراضاتی زدند و پس از مدتی مسئولان کارخانه به بهانه ضرر و زیان ده بودن، تصمیم بر تعطیلی کارخانه گرفتند. این شد که ابتدا کارخانه تهران و سپس مرودشت تعطیل شد.     البته گفته می‌شود یکی از عواملی که باعث شد این کارخانه سیر نزولی را پیش بگیرد به روز نبودن ماشین‌های صنعتی این کارخانه است و قطعا یکی از راه‌کار ها برای راه اندازی مجدد کارخانه، جایگزین کردن ماشین‌آلات دارای تکنولوژی است تا شرایط رقابت‌پذیری فراهم شود.
بعد از تعطیلی واحد تهران، امید‌ها به کارخانه مرودشت بود که انحلال این شرکت نیز در سال ۱۳۹۷ رخ داد. هر چند در زمان انحلال این کارخانه ، فرماندار مرودشت گفته بود  کارخانه آزمایش با مدیریت جدید و صنایع جدید در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی خواهد شد، اما با گذشت چندین ماه از این جریان تنها خبر موثق این است که مالکان آزمایش زمین‌های این شرکت را به مزایده گذاشته‌اند.
فرماندار شهرستان مرودشت حتی در مصاحبه‌ای در این باره گفته است همه تلاش‌های خود را برای راه‌اندازی این واحد انجام داده و حتی سه سرمایه‌گذار را به آنجا برده است، اما از «تهران» اجازه راه‌اندازی را نداده‌اند.  
رهام پیکری، معاون استاندار فارس و فرماندار شهرستان مرودشت می‌گوید: در این سال‌ها مسئولان کارخانه به تدریج شروع به فروش ماشین آلات کردند و با مطلع شدن مسئولان شهرستانی ، درآمد حاصل از محل فروش ماشین آلات و قطعات و همچنین اجاره سالن‌ها را بابت بدهی کارخانه به حساب تامین اجتماعی واریز کردند. البته از محل درآمد مذکور حق و حقوق پرسنل نیز به تدریج پرداخت شده است.
وی ادامه داد: این کارخانه به شهرداری و دارایی بدهی دارد و مسئولان کارخانه در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۷ بنا به آنچه در روزنامه رسمی منتشر شد اقدام به انحلال شرکت کردند . احمد شمشکی به عنوان مدیر تسویه برای مدت ۲ سال انتخاب شد و در حال حاضر معوقات شرکت از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.
پیکری می‌گوید: از سال ۱۳۹۷ پیگیر جذب سرمایه گذاری برای فعال سازی مجموعه کارخانه آزمایش بودم و از چند سرمایه‌گذار دعوت کردم که این واحد صنعتی را بازدید کردند که در نهایت یکی از سرمایه گذاران پذیرفت تا در این مجموعه خط خودروسازی و خط تولید ادوات کشاورزی را راه اندازی کند. همچنین رایزنی‌هایی با مدیرعامل بانک ملت صورت گرفت و مشخص شد میزان مطالبات مجموعه آزمایش به بانک و دارایی، حدود ۱۳۵ میلیارد تومان است.  
هر چند پیگیری‌هایی از سوی معاون استاندار فارس و فرماندار شهرستان مرودشت برای پرداخت بدهی‌ها صورت گرفت، اما به گفته پیکری، مجموعه مدیران آزمایش مانع ادامه کار شدند و گفتند خودمان می‌خواهیم مجموعه را احیا کنیم.

شنیده‌ها حاکی از این است که میزان بدهی به کارگران مجموعه آزمایش حدود پنج میلیارد تومان بوده که بسیاری از آن‌ها از حوزه قضایی رای داشتند و دستور توقیف و فروش اموال آزمایش صادر شده بود. مجموعه آزمایش نیز یکسری مزایده‌ها برگزار و اموال منقول و تاسیسات وابسته به اموال را فروختند و در حال حاضر مجموعه آزمایش عاری از هرگونه تاسیسات است. از محل فروش همین اموال، بخشی از بدهی کارگران را پرداخت شده است.

متاسفانه با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی مانند کارخانه‌های دیگری که در مسیر نادرست خصوصی سازی قرار گرفتند، شرایط برای سیر نزولی فراهم شد. در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده برای کارخانه مهمترین مطالبه مردم منطقه و استان این است که این واحد صنعتی احیا شود و دوباره با سرمایه گذاری در آن اشتغالزایی در مرودشت فراهم شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کارخانه آزمایش سازمان خصوصی سازی فرمانداری مرودشت وزارت صنعت مجموعه آزمایش راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت ورزش به شایعات پتروشیمی و بانکی

به گزارش "ورزش سه"، شروین اسبقیان پیرامون واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال می‌گوید: واگذاری این دو باشگاه مردمی که جزو مفاخر ورزش هستند و افتخاراتی برای کشور کسب کرده‌اند، در دست سازمان خصوصی‌سازی است و آنها کار را به صورت جدی دنبال می‌کنند، اما سوم اردیبهشت ماه به عنوان روز واگذاری تعیین شده است.

وی افزود: همانطور که استحضار دارید یکی از آرزوهای دیرینه هواداران بود که تکلیف این دو باشگاه مشخص شود. در دولت‌های قبل اتفاق خاصی نیفتاد، اما در دوره‌ای که آقای هاشمی حضور دارند، بسیار جدی پیگیری کردند و شخص آقای رئیس جمهور هم ورود کردند. روزش مشخص شده و قطعا پیگیری و دنبال می‌شود و سازمان خصوصی‌سازی هم پیگیر است. مشکل خاصی وجود ندارد.

او در مورد احتمال واگذاری به کنسرسیوم بانکی و همچنین پتروشیمی پاسخ داد: اینها صحبت‌هایی است که در فضای مجازی مطرح می‌شود، اما روز واگذاری که سوم اردیبهشت ماه است، مشخص خواهد شد که کدام تیم به کدام مجموعه واگذار می‌شود.

دیگر خبرها

  • احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد
  • دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند
  • تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری
  • (ویدئو) انتقاد خیابانی از واگذاری استقلال و پرسپولیس: این خصوصی‌سازی نیست
  • کارخانه فروآلیاژ پارس دامغان افتتاح شد
  • اخذ مجوز راه‌اندازی فصلنامه پژوهشی در دانشگاه آزاد مرودشت
  • انتقاد جواد خیابانی از وضع خصوصی سازی سرخآبی ها + ویدئو
  • فیلم| احیای کارخانه کاشی ۷ آسمان سمنان بعد از ۱۱ سال تعطیلی
  • فیلم/ احیای کارخانه کاشی سمنان بعد از ۱۱ سال تعطیلی
  • واکنش وزارت ورزش به شایعات پتروشیمی و بانکی