Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@11:26:04 GMT

بحث بر سر تامین بذر گندم در گلستان بالا گرفت

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۴۶۶۴

بحث بر سر تامین بذر گندم در گلستان بالا گرفت

ایسنا/گلستان دبیر خانه کشاورز استان گلستان، علت مشکلات بوجود آمده در تأمین بذر مورد نیاز گندم را اختلاف قیمت بذر دولتی و بازار و رغبت برخی کشاورزان به تهیه بذر با قیمت پایین‌تر عنوان کرد.

علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سنوات گذشته اکثر کشاورزان گندم بذری را با توجه به گرانتر بودن قیمت آن، از مراکز دولتی تهیه نمی‌کردند به طوری که در سال گذشته حتی مراکز تولید بذر در خطر ورشکستگی قرار داشتند تا اینکه دولت به کمک آنها آمد و توانستند ۱۵ هزار تن بذر مانده را به کارخانجات تولید آرد تحویل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به گلایه‌های کشاورزان در تهیه بذر گندم، افزود: امسال اختلاف قیمت گندم در بازار و بذر دولتی باعث شده تا کشاورزان به تهیه بذر دولتی روی بیاوردند. در حال حاضر قیمت بذر دولتی با توجه به نوع آن بین ۳۷۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان و در بازار آزاد ۴۵۰۰ تومان است.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان با اشاره به اینکه بوجاری کردن گندم به‌طور مستمر در حال انجام است، خاطرنشان کرد: امسال ۳۶ هزار تن بذر دولتی برای توزیع بین کشاورزان تدارک دیده شده که نسبت به مصرف سال قبل، ۴۵ درصد افزایش داشته است.

ایمانی با بیان اینکه هیچ سالی چنین مشکلی را در استان نداشتیم، گفت: امسال در زمان قیمت‌گذاری بذر دولتی پیش‌بینی می‌شد که اختلاف قیمت باعث ایجاد برخی مشکلات شود. در ابتدا قیمت ۳۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود که جلوی آن گرفته شد و افزایش یافت. اگر این کار صورت نمی‌گرفت مشکلات خیلی بیشتر می‌شد. اگر شرایط قیمتی به این شکل نبود، امسال نیز شرکت‌ها می‌بایست بخش زیادی از بذرهای خود را به کارخانجات تولید آرد تحویل می‌دادند.

وی بیان کرد: در حال حاضر جهاد کشاورزی با شرکت‌های بزرگ تولید بذر هماهنگی انجام داده تا بذور را ضدعفونی و بوجار کنند و در اختیار کشاورزان قرار دهند تا با این کار از تهیه بذرهای موجود در بازار که هیچ مشخصه‌ای از آن معلوم نیست، جلوگیری شود. شرکت‌ها ارقام مختلف بذر را به نوبت بوجاری و در اختیار مرکز خدمات کشاورزی قرار می‌دهند.

ایمانی با تأکید بر اینکه کشاورزان حتماً بذرهای مورد نیاز را از محل‌های مطمئن تهیه کنند، گفت: بهترین زمان کشت گندم در استان گلستان از نیمه آذر تا اواخر آذر یا اوایل دی‌ماه است. کشاورزان نگرانی از بابت کشت گندم نداشته باشند و فرصت زیادی برای کشت باقی‌مانده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گندم گلستان بذر دولتی تهیه بذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۴۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین تاکنون بیش‌از ۱۰ هزار ۱۲۶ تن گندم از کشاورزان شهرستان‌های جنوبی استان خریداری شده است. - اخبار استانها -

سیدمحمدرضا سیدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: از دهه دوم فروردین تاکنون بیش‌ از 10 هزار 126 تن گندم از کشاورزان شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال زراعی جاری 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است، افزود: کار برداشت 10 درصد از گندمزارهای سیستان و بلوچستان به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از 150 دستگاه کمباین بومی و مهاجر و 600 دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و  16 مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش‌بینی و آماده خدمت‌رسانی هستند.

سیدحسینی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته 32 هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان 70 هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • ذخیره‌سازی ۲۱ هزار و ۹۴۴ تن گندم مورد نیاز در چهارمحال و بختیاری
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی
  • نظارت مستمر بر تامین کالاهای اساسی انجام می‌شود