Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-24@11:44:26 GMT

ال ۹۰ ایرانی؛ وقتی به شعور مردم توهین می شود!

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۵۶۴۴

اخیراً خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه گروه خودروسازی سایپا بدون حضور کمپانی رنو در ایران و با اتکا بر دانش بومی، خودرویی جدید را بر پایه ال 90 معرفی کرده است. اینکه برای خودکفایی در صنعت خودرو قدم هایی در حال برداشته شدن است، در ذات خود بسیار ارزشمند است؛ اما این دلیل نمی شود که هر اقدامی که صورت می گیرد، لزوماً از سوی مردم و کارشناسان تأیید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این باره چند نکته قابل بیان است:
 
1. باید قبول کنیم در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات، که در یک چشم به هم زدن از اتفاقات و رخدادها مطلع می شویم، توقع مردم از طراحی و تولید خودرو بالا رفته است. اگر اخبار حوزه خودرو را دنبال کنیم، هر روز اخبار جدیدی از طراحی ها و ایده های جدید و جذاب و مشتری پسند در نقاط مختلف دنیا مشاهده می کنیم.
 
در واقع  امروز دعوا بر سر جلب نظر مردم و رضایت مشتری است. این موضوع، پیچیده و غیر قابل درک نیست اما تعجب می کنیم که چرا خودروسازان داخلی با برخی کارهای خود بر روی اعصاب مردم تخته گاز می روند! مثلاً بر روی خودروهایی مثل کوییک که از نظر طراحی و زیبایی ظاهری،اصلاً در حد و قواره یک خودروی امروزی نیست، بلکه با برخی خودروهای چندین دهه  قبل قابل مقایسه است، امکانات جانبی می گذارند تا بگویند ما به روز هستیم. جایگاه و موقعیت خودروهایی نظیر تیبا و یا پژو 405 و ...  مقایسه آنها با خودروهای امروزی هم خود مثنوی هفتاد من کاغذ است.

در واقع خودروسازان کشور با این کارها خواسته یا ناخواسته تلاش می کنند که همچنان عقب ماندگی و فاصله آنها با خودروسازان مطرح خارجی حفظ شود ! علاوه بر اینکه در نهایت سرمایه ها و آبروی کشور به بازی گرفته می شود.
 
2. باید به شعور مردم احترام گذاشت. آنها به سادگی معنی پیشرفت در صنعت خودروسازی را درک می کنند. اینگونه تغییرات که در طراحی یک خودور برای رهایی از حجم وسیع انتقادات، شبیه به یک مخلوط کن عمل شود و یا با تغییر چراغ جلو و عقب، رنگ سقف و ... بازی شود و به جای تغییرات اساسی و یک اقدام خیره کننده و منحصر به فرد، دست به جراحی خودروهای منقرض خارجی بزنیم و چشم و ابروی آنها را درست کنیم، و در نهایت نیز با عنوان داخلی سازی در بوق و کرنا کنیم، در مقایسه با انتظاری که مردم از خودروسازان دارند،تقریباً نوعی شیره بر سر مردم مالیدن و در واقع توهین به درک و فهم آنهاست.


 
3. سوال اینجاست که چه کسانی باعث شده اند که کشور ایران با این همه نیروی انسانی متخصص و جوان و همچنین ظرفیت عظیم علمی، در عرصه خودروسازی چندین دهه مشغول تنفس مصنوعی دادن به خودروهای تاریخ مصرف گذشته خارجی باشد تا این خودروها به همین راحتی در دل تاریخ دفن نشوند؟!
 
قطعاً تحقیق و تفحص از خودروسازان سرنخ های خوبی به دست ما خواهد داد و امیدواریم نهادهای نظارتی مانند مجلس و قوه قضائیه هر چه زودتر در این موضوع ورود کنند.

4. اگر برای جلوگیری از زمین خوردن تولید ملی و چرخیدن چرخ صنعت کشور، از خودروی داخلی حمایت کرده و برای خودروهای خارجی تعرفه های سنگین معین کنیم، اما در  عوض در بعد نظارتی و حساب کشیدن از خودروسازان ضعیف عمل کنیم، در نهایت این می شود که امروز شاهد یک نوع دیکتاتوری تحمیلی بر مردم از جانب خودروسازان هستیم.  با توجه به اینکه امروز خودروسازان مطمئن هستند که در بازار موجود هر چه تولید کنند مردم راهی جز خرید آن ندارند، این رویه قطعاً در کیفیت خودروهای تولیدی نیز اثرگذار خواهد بود و لزومی وجود ندارد که خودروساز ما همپای شرکت های مطرح خودروسازی دنیا قدم بردارد.
 
5. نکته پایانی اینکه اخیراً خبرهای خوبی مبنی بر همکاری نیروهای مسلح و صنعت خودروسازی منتشر شده است. در صورتیکه واقعاً خودروسازی در همان مسیری قدم بگذارد که سال ها پیش ارتش و سپاه قدم گذاشته اند، جای هیچگونه شکی نیست که به زودی خبرهای خوشحال کننده ای از تحول در صنعت خودروسازی خواهیم شنید. اما در صورتیکه این همکاری ها به صورت مقطعی و یا به نوعی برای دهان پرکنی و خاموش کردن آتش نارضایتی ها و جلوگیری از سیل انتقادات و مطالبات مردمی باشد، با توجه به تجربه های پیشین، خواهیم دید که دوباره درب کارخانه های خودروسازی بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید.

منبع: جهان نیوز

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی

 لطف‌الله سیاهکلی درخصوص نوسانات بازار ارز در یک ماهه نخست سال و تحولات در عرصه اقتصادی کشور که منجر به ایجاد نگاه تورمی در میان مردم شده، گفت: وقتی که در بازار اقتصادی ما ثبات وجود نداشته باشد مردم برای حفظ قدرت خرید یا ارزش پول و سرمایه‌شان به نماد‌هایی از اقتصاد روی می‌آورند که پایداری یا ارزش افزوده دارد. مردم عاقل هستند، می‌فهمند و می‌دانند کدام بخش از اقتصاد لنگ می‌زند و کدام بخش پایداری دارد.

وی ادامه داد: بنابراین طبیعی است که وقتی ناپایداری در قیمت ارز داریم این پالس را به مردم می‌دهد که ارزش ریال رو به سقوط است، لذا وقتی شرایط اینگونه رقم می‌خورد مردم ریال را نگه نمی‌دارند بلکه به سمت حفظ ارزش پول خود می‌روند؛ به سمت مواردی مانند دلار، طلا، زمین یا کار‌های دلالی زودبازده می‌روند و نمی‌گذارند که پولشان بماند، چون قدرتش کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایلنا، نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: دولت و سیاست‌های بانک مرکزی این پالس را دادند و مردم هم پیش بینی می‌کردند، این نوع رفتار کاملا در چارچوب اقتصاد منطق دارد، بر دولتمردان است که سیاست‌های ثبات بازار را داشته باشند، اما وقتی خود دولت ارز را گران می‌کند، وقتی که دولت کالا‌هایی که خودش تولید می‌کند مانند فولاد و محصولات پتروشیمی را با قیمت‌های جهانی می‌فروشد نه با قیمت‌های واقعی و همه چیز را ما به قیمت‌های جهانی گره می‌زنیم، خب مردم هم می‌روند و در قیمت‌های جهانی زندگی می‌کنند و ثروت خود را به آن وادی می‌برند.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم چشمشان را ببندند تا ثروت‌شان آب شود و از دستشان خارج شود.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: این‌ها عواملی است که موجب می‌شود اتفاق عجیبی در بازار رقم بخورد و این سیر صعودی است. پیش بینی من این است که نیمه دوم امسال شرایط اقتصادی سخت‌تر خواهد شد. باتوجه به بودجه‌ای هم که برای سال ۱۴۰۳ تصویب شده و خود آن هم تورم‌زا است باز هم پایه پولی ما دچار مشکل خواهد شد و ضعف ریال پیدا می‌کنیم و این هم مجدد به بازار دلالی، فساد و رانت می‌انجامد.

نماینده مردم قزوین در پاسخ به این سوال که «به نقش دولت اشاره کردید، معتقدید دولت ارز را گران می‌کند؟»، اظهار داشت: ببینید مسئول ارز در کشور دولت است دیگر، ما بازیگر اقتصادی دیگری را در بازار نمی‌بینیم. ارز را دولت نگه می‌دارد، دولت توزیع می‌کند، دولت قیمت‌گذاری می‌کند خب بخشی را هم عرض کردم که از روی بی‌ثباتی افزایش قیمت داریم، چون متقاضی پیدا می‌کند. در واقع عرضه و تقاضا قیمت را جا به جا می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی ارز گران می‌شود و پیش‌بینی این است که گران‌تر شود، خب تقاضا زیاد می‌شود وقتی که تقاضا بالا برود این نگرانی را ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در واکنش به این مساله که «صحبت‌ها و مواردی که از سوی دولتی‌ها مطرح شود و از آن به عنوان پالس دلار ۱۰۰ هزار تومانی برداشت می‌شود چه اثری دارد»، عنوان کرد: اگر ارز بخواهد به ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان برسد ما باید حتما فروپاشی اقتصاد را مدنظر داشته باشیم. جیب مردم دیگر جایی برای خالی کردن ندارد، جیب‌ها سوراخ شده است.

یکی می‌گفت کفگیر ما ته دیگ خورده، دیگری می‌گفت خوش به حال شما برای ما کفگیر دیگ را سوراخ کرده و از آن هم رد شده است. الان به نظر من جیب مردم دیگر سوراخ شده است، تا حالا اگر ما از جیب مردم استفاده می‌کردیم، الان دیگر این امکان نیست.

سیاهکلی در پاسخ به این سوال که «آیا تغییر در تیم اقتصادی دولت از سطح معاون اول تا سایر نفرات مانند وزرای اقتصادی یا رییس بانک مرکزی را لازم و مفید می‌دانید؟»، گفت: جا‌به‌جایی عناصر تاثیری در روند کار ندارد یعنی سیاست‌های دولت باید در حوزه اقتصاد اصلاح شود وگرنه شما یکی را برمی‌دارید و یکی دیگر را می‌گذارید حدود ۵ تا ۱۰ درصد در کار تغییر ایجاد می‌کند، تغییرات بنیادی ایجاد نمی‌کند. نمی‌گویم تاثیر ندارد، اما یک مُسکن می‌شود و فرصتی به دولت می‌دهد برای گرانی‌های بیشتر.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکارهای مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می آیند (+عکس)
  • چگونه ترکیه از صنعت خودروسازی ایران پیشی گرفت و ما بی توجه به فرمان رهبری دنبال مدیریت دولتی خودروسازی هستیم
  • بیشترین نارضایتی مردم از خودرسازان چیست؟ | ویدئو
  • آیات و روایات، طبیعت را دارای شعور می‌دانند/ تاثیر تربت و آب زمزم بر گیاهان
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی