Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران با اشاره به اینکه برخی نسبت به طولانی شدن فرایند اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با غیرایرانی اعتراض می کنند، گفت: به دلیل تقاضاهای بالا، کار زمانبر شده است. فقط در تهران در چند روز اول ۱۸ هزار خانوار تقاضا داده اند. شاید بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تقاضا فقط در تهران طی چندماهه آینده متقاضی صدور شناسنامه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، منصور حاجی در وبینار «قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی (۱۳۹۸) » که به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه این قانون بعد از سالیان دراز و موانع قانونی که وجود داشت با تایید مجلس و شورای نگهبان به مرحله اجرایی رسید و با کمک دستگاه های مرتبط اولین شناسنامه در چند روز گذشته به نام دو تن از فرزندان اتباع خارجی که با مادر ایرانی ازدواج کرده بودند صادر شد، گفت: هر دو نفری که شناسنامه گرفتند مادرشان عضو شهدای سلامت هستند و اخیرا مادرانشان را در راه سلامت از دست داده اند.

وی افزود: صدور شناسنامه برای فرزندانی که مادرانشان ایرانی هستند قدم بزرگی برای تحقق حقوق شهروندی است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران بیان کرد: بخشی از این قانون، به حوزه اجتماعی مربوط می شود اما یک سیاست گذاری که در دراز مدت، میان مدت یا کوتاه مدت وضع می شود باید از شاخص های جامعه نگری خاص خودش برخوردار باشد و از زوایای گوناگون سیاست، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: برخی نگرش های بخشی دستگاهها باعث می شود دیدگاه های کارشناسی مختلفی پیرامون یک موضوع مطرح شود.

حاجی افزود: به عنوان مثال درباره علل این ازدواج ها دلایل مختلف و آمارهای مختلفی مطرح  می شود. بخش عظیمی از این ازدواج ها به دلیل ناامیدی زنان از مردان ایرانی رخ داده است و آنها ناچار به ازدواج شده اند. یا برخی دیگر به علت مشکلات اقتصادی تن به ازدواج داده اند و بخشی هم به علت وجود روابط عاطفی شکل گرفته است. اشتراکات بسیار زیادی با اتباع افغانستانی داریم و در سنوات دور یک کشور بوده ایم. این اشتراکات فرهنگی بی تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه دستگاههای خدماتی، رفاهی، گروه های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در شکل گیری این قانون اثرگذار بوده اند، گفت: اینکه کودکانی بدون هویت بخواهند در جامعه زندگی کنند، معضلی بزرگ بود و باعث شد دستگاهها به این فکر بیفتند که برای این افراد چاره اندیشی کنند. از زمان ارائه این قانون به مجلس این نگاه حاکم بود که هیچ فرزندی در ایران بدون هویت نباشد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران درباره آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به این فرزندان توضیح داد و گفت: وزیر کشور در ۱۷ تیر ۹۹ آیین نامه را به استانداران ابلاغ کرد و ادارات کل اتباع موظف شدند در چارچوب قانون و ملاحظات موجود این فرایند را طی کنند که شامل چند مرحله است.

حاجی افزود: خانواده ای را درنظر بگیرید که مادر ایرانی و پدر خارجی است و دو یا سه فرزند دارند که باید دارای هویت مشخصی باشند. بر اساس قوانین، فرایند ما اینطور تعیین شده که ابتدا باید در سایتی ثبت نام کنند.  ما دفاتر خدماتی داریم که همانند دفاتر پیشخوان دولت به ارائه خدمات به اتباع خارجی می پردازند. اتباع محترم به این دفاتر مراجعه و فرم ها را پر می کنند و اطلاعات مورد نظر در اختیارشان قرار می گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: اداره اتباع استانداری تهران در چارچوب قوانین، اطلاعات را در اختیار دستگاه های امنیتی قرار می دهد و آنها پس از استعلام که این افراد دارای سوءسابقه ای نیستند بلامانع بودن صدور شناسنامه را به ما اعلام می کنند که بعد از تکمیل فرم ها برای ثبت احوال استان ارسال و آنها مبادرت به صدور شناسنامه می کنند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران با اشاره به اینکه در کشور ما بروکراسی های اداری وجود دارد و تعاملات اداری زمانبر است، اظهار کرد: برخی نسبت به طولانی شدن فرایند اعتراض می کنند اما به دلیل تقاضاهای بالا، کار زمانبر شده است. فقط در تهران در چند روز اول ۱۸ هزار خانوار تقاضا داده اند. شاید بین ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر فقط در تهران طی چندماهه آینده متقاضی صدور شناسنامه داشته باشیم.

حاجی با بیان اینکه وضعیت اتباع با یکدیگر متفاوت است و برخی تصور می کنند باید دایره شمول قانون بسیار بالا باشد در حالی که اینطور نیست گفت: ممکن است یک خانم ایرانی ازدواجش را به صورت رسمی ثبت کرده باشد، ولی خانم دیگری فقط یک مجوز شرعی از دفتر مراجع گرفته باشد. یا کسی را داریم که اصلا همان را هم ندارد و فقط یک استشهادیه از اقوام دارد که شاهد عقدش بوده اند. همه این موارد را اداره کل اتباع با کمک دستگاه های مربوط بررسی و بعد از کارشناسی نسبت به صدور شناسنامه تصمیم گیری و موارد را تعیین تکلیف می کند.

وی در پاسخ به اینکه بعد از دریافت شناسنامه استفاده از سایر مزایا مانند دریافت کارت ملی، کارت بانکی و ارکان دیگر شهروندی چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: یک تفاوت تفسیری وجود دارد؛ یک تفسیر می گوید فرد ایرانی الاصل یعنی کسی که در ایران به دنیا آمده و پدر و مادرش ایرانی هستند؛ اما تفسیر دیگر می گوید یک ایرانی فردی است که تابعیت ایران را دریافت کرده است. با این حال تفاوتی بین این دو  وجود ندارد. اگر فردی ایرانی محسوب شود باید از همه امتیازات برخوردار شود.

حاجی افزود: مگر آنکه دستگاه مربوطه بخواهد شرایطی را تعیین کند. مثلا برای کارت بانکی مرجع مربوط تعیین کننده باشد. چون صدور شناسنامه ها به تازگی شروع شده هنوز از سوی بخش های دیگر عکس العملی نداشته ایم. صدور شناسنامه برای این افراد جزو قوانین عام است و تصور می کنم مشکلی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صدور شناسنامه فقط در تهران داده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف راز عمر طولانی آلیاژهای حافظه‌دار توسط دانشمند ایرانی

دانشمند جوان دانشکده مهندسی و علم‌ مواد دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ تحقیقات جالبی در رابطه با ریزمکانیک کششی آلیاژ حافظه‌دار مس‌ ـ‌‌ طلا‌ ـ روی انجام داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مصطفی کرمی؛ دانشمند جوان دانشکده مهندسی و علم‌ مواد دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ تحقیقات جالبی در رابطه با ریزمکانیک کششی آلیاژ حافظه‌دار مس‌ ـ‌‌ طلا‌ ـ روی انجام داد.

مقاله دکتر مصطفی کرمی؛ استادیار دانشکده مهندسی و علم‌ مواد دانشگاه صنعتی شریف و تیم تحقیقاتی همراهش، با عنوان "استحاله­ فازی مارتنزیتی بدون اتلاف انرژی پس از چندین میلیون سیکل سوپرالاستیک" در مجله معتبر فیزیکال ریویو لترز PRL به صاحب امتیازی انجمن فیزیک آمریکا منتشر شد.

در این پژوهش که با همکاری پژوهشگرانی در دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ (HKUST) و آزمایشگاه ملی لارنس برکلی (Lawrence Berkeley National Lab) به انجام رسیده است؛ آلیاژ حافظه‌داری فرآوری شده که قابلیت تغییرشکل استثنایی را حتی پس از تحمل 10 میلیون سیکل سوپرالاستیک از خود نشان می‌دهد.

این دستاورد دریچه جدیدی را درباره طبیعت بنیادین استحاله‌­های مارتنزیتی فعال شونده با تنش باز می‌­کند و یکی از چالش‌‌های مهم در دستیابی به عمر خستگی بالا تحت تنش­‌های کششی چند میلیون سیکلی را برطرف می‌سازد. چنین مواد حافظه­‌داری با عمر خستگی بالا می­‌توانند به طور گسترده در کاربردهای مختلفی مانند استنت‌ها، ایمپلنت‌های پزشکی، میکرونوسانگرها و دستگاه‌های خنک­‌کننده حالت جامد مورد استفاده قرار گیرند.

حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در بزرگترین نمایشگاه پزشکی آسیا

این گروه پژوهشی دریافته‌اند که استحاله مارتنزیتی بروز کرده در این آلیاژ حافظه‌­دار حتی پس از تحمل چندین میلیون سیکل مینیمم هیسترزیس را بدون لغزش یا عیوب ساختاریِ مشخص از خود نشان می‌دهد. همچنین‌ در این پژوهش از شرایط فوق سازگاری (supercompatibility conditions) به عنوان مکانیزم حاکم بر چنین رفتار ایده‌­آلی یاد شده است.

کرمی و همکارانش با تشریح مکانیزم حاکم بر این رفتار حائز مینیمم هیسترزیس، توانستند مسیر نوینی را در طراحی آلیاژهای مارتنزیتی پیشرفته با عمر خستگی بالا باز کنند. در نتیجه، کاربرد این آلیاژهای حافظه‌­دار به عنوان مواد با عمر خستگی بالا می‌تواند در دستگاه­‌های مورد استفاده در علوم پزشکی و انرژی گسترش ­یابد.

مجله Physical Review Letters (PRL) یکی از معتبرترین مجلات جهان با شاخص اچ-ایندکس 700 (رتبه دهم در میان مجلات در تمام حوزه‌های علمی در نظام رتبه‌بندی SJR) است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه اندازی بازارچه محصولات اتباع در سمنان
  • برخی از فرزندان مادر ایرانی همچنان در انتظار صدور شناسنامه
  • افتتاح کارگزاری صدور شناسنامه فرش کُردی در کردستان
  • زنجیره ارزش فرش دستباف در کردستان ایجاد می‌شود
  • مادر شهیدان رادی مهمان فرزندان شهیدش شد
  • کشف راز عمر طولانی آلیاژهای حافظه‌دار توسط دانشمند ایرانی
  • سحر دولت‌شاهی: از ازدواج‌های جنجالی تا مادر شناگرش!
  • سحر دولت‌شاهی: از ازدواج‌های جنجالی تا مادر شناگرش! پ
  • اتاق های مادر و کودک در مترو دوباره باز می شوند | صدور مجوز به واحدهای تجاری و مراکز خرید به شرط ایجاد این اتاق
  • صدور شناسنامه هوشمند شد