Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه سیاست کاخ سفید در رابطه با ایران تقریبا با شکست مواجه شده خاطر نشان کرد، دولت ترامپ در روزهای پایانی خود گزینه‌های زیادی علیه تهران ندارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی به قلم «ایشان تارور» سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را تقریباً شکست خورده دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه آمریکایی در توضیح درباره این استدلال نوشت: «با توجه به اینکه فقط دو ماه به دوران ریاست‌جمهوری‌ ترامپ باقی مانده، وی برای چهار سال جنگ‌طلبی علیه ایران چیز کمی برای نمایش در اختیار دارد... بر خلاف، هیاهوی دولت او، اعمال دوباره تحریم‌ها، ایران را به میز مذاکره نکشاند تا به یک توافق سخت‌تر دست یابند».

بیشتر بخوانید: یاران بایدن معماران تحریم‌ علیه ایران +جدول

در ادامه، نویسنده مدعی شد که سیاست «فشار حداکثری» نیز نفوذ و دخالت ایران در کشورهای همسایه خود را محدود نکرد و این کشور جایگاه مهمی را در یمن، عراق، لبنان و سوریه از طریق نایبان و متحدان خود حفظ کرد.

نویسنده همچنین در خصوص این استدلال توضیح داد: «دولت ترامپ بعد از حمله‌ای که به قتل (شهادت) قاسم سلیمانی منجر شد، در قبال ایران اعمال بازدارندگی کرد، اما اقدامات تنش‌زایی که نیروهای مرتبط با ایران انجام دادند این سیاست را ناکام گذاشت».

در ادامه نویسنده نوشت، روشن است که مقامات دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری را به عنوان راهبردی در نظر گرفتند که منجر به براندازی حکومت در ایران خواهد شد، اما با وجود اعتراضات گسترده‌ در ایران، مقامات دولت وی نتوانستند کار زیادی در این خصوص انجام دهند.

در این یادداشت همچنین آمده است در حالی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا درد عمیقی را برای مردم عادی ایران و اقتصاد این کشور به وجود آورده، اما تحریم‌ها موجب از سرگیری ذخیره‌سازی اورانیوم در این کشور شده است.

واشنگتن پست همچنین روز گذشته در گزارشی با اشاره به افزایش صادرات نفت و اورانیوم‌ ذخیره‌شده ایران نوشت سیاست فشار حداکثری دولت فعلی آمریکا به بن‌بست خورده است.

بیشتر بخوانید: آیا پیروزی بایدن باعث بی ثباتی در بازار نفت می‌شود؟

این روزنامه آمریکایی به تلاش‌های دقیقه نودی دولت ترامپ برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت: «دولت ترامپ با نزدیک شدن به ماه‌های آخر خود با موجی از تحریم‌های جدید قصد دارد ایران را تحت فشار اقتصادی قرار دهد. اما با هر معیاری که بسنجیم، این تلاش‌ها رو به افول هستند».

واشنگتن پست همچنین نوشت به گفته تحلیلگران این حجم از نفت انتقالی بعد از فصل بهار، ۱۰ برابر شده است و بر اساس آنچه که متخصصان می‌گویند نشان می‌دهد که سیاست فشار حداکثری به طور جدی تضعیف شده است؛ سیاستی که دولت ترامپ بعد از خروج از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸ آن را بر ایران اعمال کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام وعده داده بود با پیگیری سیاست فشار حداکثری، ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و پس از آن بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران قرار گرفته است. این در حالی است که هر دوی این تلاش‌ها با مخالفت اعضای شورای امنیت روبه‌رو شد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ دونالد ترامپ ایران لبنان تهران یمن واشنگتن جمهوری ترامپ سوریه تحریم ایران فشار حداکثری سیاست فشار حداکثری واشنگتن پست دولت ترامپ تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۷۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!

فرارو- همزمان با ورود به سال ۱۴۰۳، چشم کارشناسان اقتصادی به تحولات حوزه سیاست خارجی دوخته شده است. تحولاتی که شاید مهمترینشان، انتخابات آتی ایالات متحده خواهد بود. دونالد ترامپ، سه شنبه بزرگ را با پیروزی پشت سر گذاشت و برخی معتقدند شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات آتی به وضعیت سیاست خارجی ایران نیز گره خورده است.

به گزارش فرارو، مسئله سیاست خارجی ایران صرفا به موضوع انتخابات آمریکا محدود نمی‌شود، نوع رابطه ایران با کشور‌های منطقه و کشور‌های اروپایی از دیگر مواردی است که در سال ۱۴۰۳ تا چشم انداز‌های سیاسی کشور را ترسیم خواهد کرد. پرونده توافق نانوشته ایران و ایالات متحده و شکل گیری برجامی جدید نیز از دیگر مواردی است که از سوی کارشناسان مورد توجه قرار دارد. شاید مهمترین پرسش‌ها پیرامون سالی که گذشت و سال ۱۴۰۳ این باشد که برای پیروزی در عرضه سیاست خارجی چه برنامه‌هایی لازم داریم و آیا به ابزار‌های دیپلماتیک کافی دسترسی داریم یا خیر؟ قاسم محبعلی، دیپلمات پیشین ایران در یونان و مالزی و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:

 واقع بین‌تر شدند

قاسم محبعلی به فرارو گفت: «در سالی که گذشت نه شاهد اتفاق ویژه‌ای بودیم و نه دستاورد خاصی داشتیم. در رابطه با روابطمان با همسایگان، که این روابط در آستانه ورود به حالت بحرانی بودیم، تا حدودی موفق شدیم روابط را به حالت متعادل درآورده و آرام کنیم. اما اتفاقی که در روابطمان با پاکستان افتاد، به معنای واقعی کلمه بی سابقه بود و کار به جایی رسید که پاکستانی‌ها به خود اجازه دادند اهدافی را داخل خاک ایران، مورد هدف قرار دهند. در مجموع پیشرفت چشمگیری که بتواند جایگاه ما را در منطقه متحول کند، ثبت نکردیم. برقراری روابط با عربستان نیز در حد بازگشایی سفارت و ایجاد روابط عادی دیپلماتیک بود، ولی چیزی فراتر از این رخ نداده است. حتی درباره مصر که صحبت‌های بسیاری شد و برنامه‌های بزرگی داشتیم هنوز بازگشت روابط رخ نداده است، گرچه ملاقات‌ها همچنان در جریان است.»

وی افزود: «شاید تنها تغییر بزرگی که دولت امسال تجربه کرد این بود که کمی واقع بین‌تر شد. در واقع دولت در سال اول، تصور می‌کرد در حوزه سیاست تهاجمی علیه قدرت‌های بزرگ دنیا، دست بسیار بازی خواهد داشت، اما به مرور زمان متوجه شد که باید احتیاط پیشه کرد و با طمانینه بیشتری به وقایع منطقه واکنش نشان داد. در ماجرای فلسطین نیز در روز‌های ابتدایی واکنش ایران کمی شتابزده بود و برخی تا مرحله جشن گرفتن نابودی کامل اسرائیل پیش رفتند، اما گذشت زمان نشان داد که باید فاصله ایران با تحولات خطرناک منطقه حفظ شود؛ بنابراین همانطور که گفتم تنها تغییر مثبت را می‌توان واقع بین‌تر شدن برخی افراد تندرو دانست که در حوزه تصمیم گیری‌های سیاست خارجی حضور داشتند.»

بحران‌های اقتصادی ناشی از وضعیت سیاسی است

دیپلمات پیشین ایران در یونان و مالزی در ادامه گفت: «درگیری‌های نیابتی به ویژه در عراق نیز تا جایی پیش رفت که در نهایت با تبعاتی سنگین متوقف شد. در حوزه ارز و تورم نیز شاهد تحولات چشمگیری نبودیم و توفیق چندانی حاصل نشده است، این در حالیست که از شعار‌های دولت؛ کاهش نرخ ارز، فقر و بیکاری بود. از سوی دیگر با توجه به این که اقتصاد ما به سیاست خارجی گره خورده، متاسفانه جایگاه ما در حوزه‌های شفافیت، کسب و کار بین المللی و صادرات نزول کرده است و این روز‌ها واردات بیش از صادرات شده است.»

وی افزود: «طبیعیست که با این شرایط بزرگ‌ترین بحران پیش روی دولت، بحران اقتصادی ناشی از وضعیت سیاسی است. طی سال آتی باید منتظر باشیم و ببینیم با این کسری بودجه بزرگی که سر راهمان قرار دارد، چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا می‌توانیم فروش نفت را افزایش دهیم یا سرمایه گذارانی را برای سرمایه گذاری به داخل کشور جذب کنیم؟ در حال حاضر نیاز شدید به سرمایه گذاری در بخش‌های انرژی، گاز و نفت وجود دارد و ناترازی‌هایی که پیش بینی می‌شود طی سال آینده بیشتر شود، بسیار نگران کننده است. هم اکنون، تولید گاز کشور، حتی کفاف مصرف داخلی را نیز نمی‌دهد و برق نیز در چنین شرایطی است. در حوزه تکنولوژی‌های لازم برای توسعه نیز به غرب وابستگی داریم، چون اگر قرار باشد مسائل مان را با شرق حل کنیم، تا کنون توانسته بودیم و از طریق روس‌ها و چینی‌ها با بحران‌ها مبارزه می‌کردیم. ما به تکنولوژی وارداتی اروپا و کشور‌های غربی نیاز داریم. این حقیقت را نمی‌توانیم انکار کنیم، اما چون کمی بعید به نظر می‌رسد که کشور ما طی سال اتی نیز در این مسیر گام بردارند، چندان نمی‌توان به سال ۱۴۰۳ خوش بین بود.»

مدیرکل اسبق خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه، گفت: «ما همیشه امیدواریم که وضع بهتر شود، اما چشم انداز چندان مثبت نیست. در حوزه انتخابات آتی ایالات متحده و احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات هم نمی‌توانیم خود را بازنده مطلق در نظر بگیریم. اتفاقا توپ در زمین ما است و همه چیز به تصمیمات ما بستگی دارد. یک تیم سیاسی و دیپلماسی قوی می‌تواند بازی را تغییر دهد، هرچند که هم اکنون و با تیم فعلی، چندان شانسی برای پیروزی نمیبینم. در نهایت، امیدوارم کاسبان تحریم اجازه دهند و کارشکنی نکنند تا مذاکرات ایران برای شکل گیری روابط خارجی بهتر و کاهش تحریم‌ها در سال جدید موفق باشد.»

دیگر خبرها

  • پاکستان: موضع روشنی در قبال طرح انتقال گاز از ایران داریم
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران، یمن و لبنان وضع کرد
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم می‌کند
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم‌ می‌کند