Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@14:20:35 GMT

روایتی از قهرمان گچسارانی شکست حصر سوسنگرد+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۸۷۰۳

روایتی از قهرمان گچسارانی شکست حصر سوسنگرد+تصاویر

خلبان پیشکسوت اف 14نیروی هوایی گفت:شهید امید بخش نمونه بارز یک جوان ولایتمدار بود که به مردم و کشورش عشق می ورزید ،با پیروزی انقلاب ادای دین می کند و به آموزش خلبانان جوان همت می گمارد ،ابراهیم روح بزرگی داشت که قطعا اگر به شهادت هم نمی رسید یکی از فرماندهان بزرگ نیروی هوایی می شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس "ابراهیم امیدبخش" یازدهم مردادماه سال1332در شهرستان نفتخیز گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد چشم به جهان گشود،وی 2برادر و 4 خواهر داشت و پدرش "حاج علی" این خانواده سنتی و مذهبی را با درآمد مغازه اش اداره می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعزام به آمریکا

 ابراهیم دوران ابتدایی خود را در اهواز و دوره متوسطه و دبیرستان را در دبیرستان کورش کبیر (ولایت فعلی)در سال 1351 در گچساران به اتمام رسانیدو در همان سال در آزمون دانشکده افسری خلبانی در تهران پذیرفته شد.

 

وی پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال 52 به آمریکا اعزام شد که علاقه وافر و موفقیت چشمگیری در آموزش هوانوردی و پرواز با تنوعی از هواپیماهای جت باعث شود تا پس از دریافت نشان خلبانی و بازگشت به وطن در سال 54به پایگاه ششم شکاری در بوشهر اعزام شود و با شایستگی تمام به جمع خلبان هواپیمای اف ۴ بپیوندد .

هرچندابراهیم در اواخر سال 58 جهت تدریس به خلبانان به تهران اعزام می شود و در زمان جنگ تحمیلی بار دیگر برای انجام وظیفه به پادگان بوشهر منتقل شد،با شروع تجاوز رژیم بعثی عراق به میهن اسلامی این خلبان جوان و کار آزموده همچنین دیگر فرزندان خلف نیروی هوایی با احساس ادای دین به میهن اسلامی وارد عرصه کارزار با دشمن می شود .

 

عملیات های برون مرزی

اکنون خطه زرخیز خوزستان نیز همچون دیگر نقاط خاک پاک کشور در معرض تجاوز دشمن بعثی قرار گرفته بود ،پروازهای مداوم سروان خلبان "ابراهیم امیدبخش" در داخل مناطق اشغالی و عملیات برون مرزی در نوع خود کم نظیر بود .

این پروازها گاهی درقالب گشت هوایی و پشتیبانی از نیروهای سطحی و گاهی نیز در آسمان دشمن و با هدف انهدام مراکز حساس اقتصادی و نظامی باعث افزایش انگیزه های رزمی در میان دیگر خلبانان نیروی هوایی و نمایشی دلپذیر از ابراز قدرت این نیروی الهی می‌شود .

 

ماموریت سخت

 

اکنون سرتاسر جبهه های جنگ تحمیلی جولانگاه خلبان بی‌باکی همچنین ابراهیم و همرزمان غیور وی شده بود تا اینکه در پنجاه و هفتمین روز از جنگ تحمیلی و در صبحگاه ۲۷ آبان ماه سال ۵۹ به سروان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر ماموریتی سخت واگذار می شود.

 

ابراهیم به همراه خلبان کابین عقب خود ستوانیکم "محمد تقی حسینی" ماموریتی در خصوص انهدام سپاه 3 عراق که شامل پنج لشکر(3لشکر زرهی و دو لشکر مکانیزه) که با هدف تصرف سوسنگرد اهواز و آبادان شروع به پیشروی کرده بودند را بمباران هوایی نمایند تا از پیشروی نیروهای بعثی و تصرف شهر سوسنگرد ممانعت به عمل آورند.

 

انهدام سازه های نفتی فاو

 

شهید والامقام به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴(فانتوم) پایگاه هوایی بوشهر با انجام 6نوبت پرواز در ۲۷ آبان ماه ۵۹ اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه های نفتی فاو نموده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال گمرک صفوان که از کویت به بصره در حرکت بوده تا سوخته ادوات جنگی ارتش عراق را تامین کنند و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر هدف حمله موفق خلبانان دسته پروازی پیش‌گفته قرار گرفتند.

 

 شهید والامقام به همراه همرزمانش در مسیر بازگشت متوجه تجمع بخش دیگری از نیروهای دشمن اطراف سوسنگرد می‌شود در این زمان حمله جنگنده های اف ۴ به ستون پیاده دشمن در چه اثر بخش بود اما هواپیمای شماره ۲ دسته پروازی هدف آتش پدافند زمین به هوای نیروهای بعثی قرار گرفت و خلبانان آن سروان "ابراهیم امیدبخش" و همرزم خلبانش ستوان یکم "محمد تقی حسینی" به درجه رفیع شهادت نائل و برای همیشه جاوید الاثر شدند، روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.

 

روز شهادت

در عملیات آزاد‌سازی سوسنگرد در 26 آبان‌ماه سال 1359 که به شکست حصر سوسنگرد منجر شد، 24 خلبان نیروی هوایی شرکت داشتند که از این تعداد «سروان خلبان شهید هوشنگ کیان‌آرا»، «سید محمدتقی حسینی»، «محمد کام‌بخش ضیایی»، «نعمت‌الله اکبری سامانی»، «سرهنگ دو خلبان یونس خوش‌بین» و «ستوانیکم خلبان ابراهیم‌ امیدبخش» به شهادت رسیدند. 

 

هم‌چنین «استوار دوم شهید حسین سلمان‌زاده»، «گروهبان یکم شهید»، «ابراهیم قهوه‌چی‌زاده»، «استوار دوم شهید غلامعلی حلاج قدوی»، «سروان فنی شهید عبدالله عیسی پور»، «ستوان دو شهید سیدعلی اکبر حیدری» نیز از دیگر شهدای نیروی هوایی ارتش در جریان عملیات آزاد‌سازی سوسنگرد هستند.  سرلشکر خلبان جاوید الاثر "ابراهیم امید بخش" از خلبانان گردان 61 شکاری بوشهر بود.

 

 

امیر سرتیپ خلبان حسین خلیلی ،پیشکسوت دوران دفاع مقدس و از خلبانان جنگنده اف۵ و اف۱۴ در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی درباره رشادت های شهید "ابراهیم امید بخش" گفت:ابراهیم نزدیک به 35سال بعد از شهادتش برای مردم دیارشان هم گمنام بودند،شهیدی که در این شهر متولد می شود و در سال 51 وارد دانشکده خلبانی شد و عالی ترین دوره های تاکتیکی را در آمریکا طی کرد.

خلبان فانتوم

 

وی افزود:با این وجود "ابراهیم" بعد از دوسال به کشور بازمی گردند و به عنوان خلبان جنگنده فانتوم اف4 معرفی می شوند،بعد از پیروزی انقلاب آموزش ها هم متوقف می شود و در آن موقع دوره های خلبانی آمریکا لغو و پروازها نیز خیلی هم محدود بوده است.

 

خلبان خلیلی تصریح کرد:شهید امید بخش از آنجا که جوان با استعداد و با پشتکاری بوده است در این موقعیت احساس تکلیف می کند چرا که نمی توانسته نسبت به این امر مهم هم بی تفاوت باشد، بنابراین تصمیم می گیرد که از بوشهر به تهران بیاید و در دانشکده خلبانی به تعدادی از دانشجویانی که حضور داشتند آموزش دهد، پس به عنوان استاد خلبان شروع به تربیت دانشجویان جوان می کنند.

 

تدریس ابراهیم در دانشگاه

 

پیشکسوت دوران دفاع مقدس درادامه تصریح کرد:با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان "ابراهیم" کار تدریس در دانشکده را رها و به پایگاه 31شکاری بوشهر می رود، که امیدبخش در اوایل جنگ چند ماموریت ها مهم را با موفقیت انجام می دهد،تا اینکه قضیه سوسنگرد بوجود می آید و حضرت امام (ره)فرمان شکستن حصر سوسنگرد را می دهند.

 وی اظهارکرد:عملیات آزادی سازی سوسنگرد از زمین و از هوا شروع می شود ،بنابراین چند ماموریت برای نیروی هوایی مطرح می شود که تفاوت هایی با عملیات های زمینی دارد، و نخست اینکه نیروی هوایی در سه جبهه باید عملیات می کرد یکی جبهه خود شهر سوسنگرد بود ،جبهه دوم قطع خطوط مواصلاتی و جبهه سوم نیز انهدام عقبه دشمن در خود خاک دشمن بود.

 

انهدام عقبه دشمن

 

خلبان خلیلی افزود:بنابراین ابراهیم و شهید حسینی ماموریت پیدا می کنند که عقبه دشمن را انهدام کنند که پس از انجام ماموریت جنگنده ایشان مورد هدف پدافند هوایی دشمن قرار می گیرد و در روز 27 آبان ماه 59به شهادت می رسند که هیچ اثری نه از ایشان و نه از جنگنده پیدا نمی شود تا اینکه سال 1370بعد از جنگ تیم های تفحص وارد کار می شوند و بررسی می کنند و شهادت شهید امید بخش  و حسینی محرز می شود که همچنان ایشان جاوید الاثر هستند.

پیشکسوت دوران دفاع مقدس درادامه گفت:به هرحال در سال 95بود که مردم گچساران و استان با این شهید هم آشنا می شوند ،حتی جناب نیک بخش حبیبی رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش به همراه چند تن از خلبانان نیروی هوایی به شهرستان گچساران عزیمت می کنند که در نهایت فرودگاه گچساران مزین به نام شهید امیدبخش می شود و مدتی بعد هم در آیینی باشکوه یادمان شهید امید بخش هم در مقابل همان فرودگاه رونمایی می شود.

 

خلبان خلیلی افزود:بنابراین امسال چهلمین سالروز شهادت ابراهیم امید بخش است ، در اوایل جنگ بخشی از سرزمین خوزستان به اشغال نیروهای بعثی عراق درآمده بود این موارد نیز بارها توسط بسیاری از خلبان مطرح می شد که تلخ ترین خاطره آنها این بود که مناطقی که در خرمشهر و دیگر مناطق همچون تاسیسات ،جاده ها و...وجود داشت به جهت اینکه دست دشمن نیافتند را بمباران می کردیم .

تلخ ترین خاطرات

 

وی اظهارکرد:شهید امید بخش و دیگر خلبانان منطقه جنوب بسیار ابراز ناراحتی می کردند چرا که مجبور بودی در پاره ای از عملیات ها برای جلوگیری از پیشروی دشمن تیر به قلب خودت بزنی و خانه خودت را بمباران کنی و این خاطرات تلخ بوده که از خلبانان شهید امیدبخش و شهیدیاسینی و دیگر دوستان که نقل کرده بودند،شنیده بودم.

خلبان خلیلی تصریح کرد:شهید امید بخش نمونه بارز یک جوان ولایتمدار بود که به مردم و کشورش عشق می ورزید که با پیروزی انقلاب ادای دین می کند و به آموزش خلبانان جوان همت می گمارد ،ابراهیم روح بزرگی داشت که قطعا اگر به شهادت هم نمی رسید یکی از فرماندهان بزرگ نیروی هوایی می شد.

پیشکسوت دوران دفاع مقدس درادامه بیان کرد:در دوران جنگ ما با نام دوگنبدان و گچساران زندگی می کردیم در حالی که سال ها بعد از دوران دفاع مقدس در یادواره شهید امید بخش در آبانماه سال96 به این شهر آمدم و تا آن موقع گچساران را فقط از آسمان و در ماموریت های هوایی مشاهده کرده بودم ، چرا که دردوران دفاع مقدس بارها بر فرار تاسیسات نفتی این شهرستان گشت هوایی می زدم.

 

تاسیسات حیاتی نفت گچساران

خلبان خلیلی در پایان گفت:به هرحال مناطق نفتی گچساران همچون گوره و بی بی حکیمه و... نام هایی هستند که هیچگاه از یاد ما خلبانان نخواهد رفت و چرا که صدام و رژیم بعث عراق هم دنبال این بود که تاسیسات نفتی گچساران را مورد هدف قرار دهد تا به تولید نفت،صادرات و اقتصاد کشورمان ضربه بزند که با رشادت ها و جانفشانی های خلبانان نیروی هوایی بارها دشمن مایوس شد.

نامگذاری فرودگاه نفت گچساران بنام شهید

براین اساس ،در20بهمن ماه 95فرودگاه نفت گچساران با حضور جمعی از تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نام شهید امیر سرلشکر،خلبان شهید جاوید الاثر "ابراهیم امید بخش" نامگذاری شد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پیشکسوت دوران دفاع مقدس دوران دفاع مقدس ابراهیم امید بخش شهید امید بخش جاوید الاثر نیروی هوایی خلبان خلیلی جنگ تحمیلی آبان ماه ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۸۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادر شهید ابراهیم ملک محمدی دعوت حق را لبیک گفت

عسگری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری گفت: سیده زهرا حسینی مادر شهید ابراهیم ملک محمدی پس از تحمل سال‌ها فراق دارفانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

وی افزود: پاسدار وظیفه شهید ابراهیم ملک محمدی ۲ آذر ۱۳۴۵ در فرادنبه متولد شد. دوران کودکی، ابتدایی و راهنمایی در روستای قدیم فرادنبه گذراند.

بیشتر بخوانید

پیکر رزمنده دوران دفاع مقدس فردا تشییع و خاکسپاری می‌شود

دانش آموز سال سوم رشته علوم تجربی بود که به جبهه اعزام شد و۲۵ اسفند ۱۳۶۶براثر اصابت ترکش به پا‌ها در عملیات والفجر ده در منطقه غرب استان کرمانشاه، استان سلیمانیه عراق، حوالی دربندیخان، ارتفاعات صعب العبور شاخ شاخ شمیران به شهادت رسید.

مزار این شهید والامقام در گلزار شهدای شهر فرادنبه قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • شب خاطره خلبانان هوانیروز در حوزه هنری می شود
  • تشییع و خاکسپاری مادر شهید در فرادنبه
  • مادر شهید ابراهیم ملک محمدی دعوت حق را لبیک گفت
  • آسمانی شدن مادر شهید در فرادنبه
  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • امروز نیروی هوایی ارتش، نیرویی آماده و با اقتدار برای حفاظت از کیان کشور است
  • بیش از 130 اجلاس نماز در ارتش برگزار شده است
  • خاطره پرواز منوچهر محققی در عملیات مروارید
  • روایتی از زندگی نخستین شهید ترور پس از انقلاب