Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@07:27:55 GMT

حق اعتراض را به رسمیت نشناخته ایم

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۲۰۲۰

حق اعتراض را به رسمیت نشناخته ایم

بخش گفتگویی برنامه سعادت آباد رادیو تهران در خصوص مطالبه گری از منظر دستگاه قضایی و جامعه شناسی با حضور رضا مسعودی فر قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضاییه و حسین ایمانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش برنا، متاسفانه ما مردم را از از جریان قدرت و تصمیم گیری حذف کرده‌ایم و اشتباهاتی که انجام شده است به تدریج بین مردم و مقامات فاصله ایجاد شده  که منجر به کاهش اعتماد فیمابین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در دنیای امروز که در کشورهای پیشرفته و دموکراتیک یا مردم سالاری مسئله مطالبات و یا حتی اعتراضات فرق گذاشته می شود به نظر من مشکل اساسی جامعه ما این است که ما حق اعتراض را به رسمیت نشناخته ایم.  که به نظر می رسد در این زمینه  ضعف قانونی داریم و همین گونه شاهد هستیم که اعتراضات بسیار ساده ای که در کشور رخ می‌دهد تبدیل به اعتراضات خشن می‌شود که رنگ و بوی سیاسی امنیتی به خود می‌گیرند.  من فکر می کنم هم نهاد هم فرهنگ یک نوع کنش ورزی سیاسی که باید در این حوزه ها به خوبی  عمل کند یا نداریم و یا یک شکل تقلیدی و نمایشی از آنها را داریم.

بخش گفتگویی برنامه سعادت آباد رادیو تهران در خصوص مطالبه گری از منظر دستگاه قضایی و جامعه شناسی با حضور رضا مسعودی فر قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضاییه و حسین ایمانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار شد.

مسعودی فر در ابتدای این گفتگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته اعتراضات مردمی منجر به تحرکات اجتماعی مثبت می‌شود اما در جامعه و کشور ما موجب تزلزل می شود؟ گفت: همه اعتقاد داریم که بحث مطالبه‌گری یکی از عوامل ضروری برای رشد و شکوفایی هر جامعه می تواند باشد و در تحقق حکمرانی خوب و نهادینه سازی فرهنگ و احترام به قانون به نظر می رسد که این موضوع یکی از عوامل موثر در این حوزه است و اینکه چرا در بعضی از کشورها موجب یکسری تحولات مثبت می شود و در یک سری از کشورها برعکس ممکن است منجر به آشوب و تخریب و خسارت به زیرساخت های مختلف و خسارت به اموال عمومی شود شاید در نحوه و نوع اعمال این مطالبه گری بتوانیم پاسخ این سوال را پیدا کنیم  به هر حال ما یک سری راه ها و شیوه های مطالبه گری اجتماعی داریم که نیاز به هیچ ترتیبات و نیاز به هیچ ساز و کار مشخصی نیست.

 وی ادامه داد: رسانه خود می تواند یکی از این شیوه های مطالبه گری از مسئولین در سطح جامعه باشد و یا دیگر تریبون هایی که در در سطح جامعه وجود دارد قلم و مکاتبه یکی دیگر از شیوه‌های مطالبه گری است. اینها یکسری از شیوه های عمومی مطالبه گری اجتماعی است و از سوی دیگر یک سری دستگاه ها هم وظیفه دارند که هم خودشان نظارت و مطالبه گری را انجام دهند و هم در قبال مطالبه گری هایی که از سوی شهروندان اتفاق می افتد را پیگیری کنند. متاسفانه حس مسئولیت و پاسخگویی که مدیران باید داشته باشند بعضاً و شاید عموماً ندارند و پاسخگویی که باید در قبال مطالبات شهروندان اتفاق نمی افتد. هم در آموزه های دینی ما وجود دارد و هم الزام های قانونی و مکرر و متعدد داریم که باید مسئولین پاسخگوی مطالبات باشند اما زمانی که من مسئول در قبال شنیدن تذکرات که از راه های مختلف  گفته و شنیده می شود بی توجه باشم و پاسخگو نباشم و احساس مسئولیت نداشته باشم خود یکی از عواملی خواهد شد که نمی‌توان از این گونه ابزارها به نحو مطلوب استفاده کرد و دوم اینکه کسی که مطالبه گری می کند باید آشنا به حقوق و مسئولیت های خود باید باشد که البته این آموزش ها وظیفه حاکمیت میباشد. و حوزه آموزش که دارای وظایفی هستند می بایستی حتما این آموزش ها را در سال‌های گذشته انجام می دادند

 وی خاطر نشان کرد: مطالبه‌ای که مطرح است و انتظار آحاد مردم بر آن است باید مشخص شود که منشاء این مطالبات چیست؟ آیا الزام قانونی بوده که به موقع انجام نشده است که عموما چنین مسائلی را شامل می شود. در چنین اعتراضات و تجمعاتی که به علت کوتاهی و نقض قانون است چاره‌ای نداریم جز متوسل شدن به ضمانت هایی که قانون برای ما پیش‌بینی کرده است. بخشی از اعتراضات به علت این است که قوانین به درستی اجرا نمی شود که در اینجا باید مجلس به عنوان ناظر بر قوانین وارد شود همچنین سازمان های دیگر مانند سازمان بازرسی کل کشور باید به این مقوله ورود کنند و سوم این که مدعی العموم و داد ستان ها این وظیفه را بر عهده دارند که در عمل بخش‌هایی انجام شده اما در آن حدی که انتظار جامعه است متاسفانه عمل نشده است.

وی تاکید کرد: اینکه اعتراض و مطالبه گری از سوی مردم انجام شود بدون شک جزو حقوق شهروندان و مردم است و حتماً باید به این احترام گذاشته شود اما جایی که بنابه دخالت‌های افراد سودجو و بنا به دخالت عوامل خارجی  این اعتراض از حالت مسالمت‌آمیز خارج می شود و تبدیل به یک سری رفتارهای مجرمانه می‌گردد  موجب برخوردهای قهری می شود.

ایمانی دیگر مهمان این برنامه در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: در دنیای امروز که در کشورهای پیشرفته و دموکراتیک یا مردم سالاری مسئله مطالبات و یا حتی اعتراضات فرق گذاشته می شود به نظر من مشکل اساسی جامعه ما این است که ما حق اعتراض را به رسمیت نشناخته ایم.  که به نظر می رسد در این زمینه  ضعف قانونی داریم و همین گونه شاهد هستیم که اعتراضات بسیار ساده ای که در کشور رخ می‌دهد تبدیل به اعتراضات خشن می‌شود که رنگ و بوی سیاسی امنیتی به خود می‌گیرند.  من فکر می کنم هم نهاد هم فرهنگ یک نوع کنش ورزی سیاسی که باید در این حوزه ها به خوبی  عمل کند یا نداریم و یا یک شکل تقلیدی و نمایشی از آنها را داریم.

 این استاده دانشگاه ادامه داد به عنوان مثال نهادی داریم به عنوان دادستان شهر که از مطالبات عمومی حمایت می کند که این را در کشور نداریم به نظر می‌رسد یک سری ساز و کارهایی وجود دارد که به آنها باید تن میدادیم که این چنین نشده است.

 مسعودی فر در ادامه این بحث یادآوری کرد: قوه قضائیه در حقیقت آخرین مرجع در اتفاقات است در واقع دادستان‌ها به موارد مختلف ورود کرده و می کنند اما شاید کافی نبوده باشد.موضوعات مختلفی که مطرح می شود همچون بحث آبان ماه و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص پیگیری موضوع، تا منجر به حصول نتیجه نشود قابل اعلام و انتشار نیست. قوانین لازم برای برخورد با وضعیت های موجود در قوه قضاییه وجود دارد اما ساز و کارهای لازم را ایجاد نکرده ایم به طور مثال از یک طرف قانون اجازه می‌دهد تا راهپیمایی های مسالمت آمیز انجام شود که وظیفه ایجاد این ساز و کارهای قانونی با دستگاه اجرایی است. و در واقع اعتراضات قانونی که حق شهروندان است باید در چارچوب قانون اتفاق بیفتد.

ایمانی در پایان این گفتگو تاکید کرد: متاسفانه ما مردم را از از جریان قدرت و تصمیم گیری حذف کرده‌ایم و اشتباهاتی که انجام شده است به تدریج بین مردم و مقامات فاصله ایجاد شده  که منجر به کاهش اعتماد فیمابین شده است  و قوه قضائیه به تنهایی نمی تواند به شکل مطلوب کاری از پیش ببرد. و این خود مستلزم این است که مردم مشارکت بیشتری داشته باشند و بر اساس گزارش های تهیه شده در وزارت کشور که نشان می دهد اعتماد مردم نسبت به مسئولین پایین است  و تا این فاصله رفع نشود و اعتماد برنگردد مشکلات نه تنها حل نخواهد شد بلکه متاسفانه بیشتر خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مطالبه گری نظر می رسد مسعودی فر یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۲۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب استان اصفهان نخستین مطالبه مردم و علما است

استاندار اصفهان صبح سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه با آیت الله مرتضی مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری دیدار و برنامه‌ها و اقدامات مدیریت استان در حوزه‌های مختلف را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، آیت الله مرتضی مقتدایی در دیدار با استاندار اصفهان اظهار کرد: خدمات انجام شده در استان اصفهان مشهود است و امیدواریم این اقدامات مورد عنایت حضرت ولیعصر (عج) نیز قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ضروری است مردم نیز از اقدامات انجام شده مطلع شوند و در جریان روند خدمت‌رسانی قرار بگیرند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص تأمین آب استان، گفت: این مورد مکرراً توسط مردم مطالبه می‌شود و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مشخص و کاربردی این مسئله اساسی استان به بهترین نحو به ثمر برسد.

وی همچنین از دیدارهای بدون واسطه استاندار اصفهان و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان با آحاد مردم در جریان سفرهای شهرستانی و تلاش جهت رفع مسائل مردم تقدیر و قدردانی کرد.

تأمین آب نخستین مطالبه مردم و علما در اصفهان

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در این دیدار عنوان کرد: در دیدار با علما و بزرگان استان، همه بزرگواران مطالبه پروژه‌های تأمین آب را دارند و ما نیز بر این باور هستیم که تأمین آب استان اولویت نخست است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: البته سایر مشکلات استان را زمین نگذاشته‌ایم و در تلاش هستیم تا با نگاهی جامع زمینه‌های رفع چالش‌ها و توسعه همه‌جانبه استان اصفهان را رقم بزنیم.

برگزاری مستمر قرارگاه آب اصفهان

مرتضوی ضمن اشاره به تشکیل قرارگاه آب در استان، بیان کرد: به صورت هفتگی دو روز در هفته جلسات مستمر قرارگاه آب استان را تشکیل می‌دهیم و تأمین آب استان را در سطح ملی مکرراً پیگیری کرده‌ایم.

وی گفت: سال‌ها است که آب‌هایی از استان خارج می‌شود اما آبی جایگزین آن نشده است از این رو تقویت آبخوان و حوضه آبریز را در دستور کار قرار داده‌ایم.

استاندار اصفهان اجرایی شدن پروژه‌های بلاتکلیف استان در حوزه تأمین آب را قدم بعدی مدیریت استان در تأمین آب دانست و اظهار کرد: در این بخش هم اینک اغلب پروژه‌های متوقف شده، فعال شده است.

وی با اشاره به خروج بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از جنوب استان و لزوم بهره‌مندی از این آب به عنوان یک منبع درون استانی، گفت: مطالعات گسترده‌ای در این خصوص انجام شد و با تأیید ریاست جمهوری پروژه‌ای را برای بهره گیری از منابع درون استان شروع کردیم و در تلاش هستیم که تا پایان سال به نتیجه برسانیم.

استاندار اصفهان با اشاره به تأمین آب استان از دریای جنوب، گفت: قریب به دو دهه، بحث انتقال آب از دریای جنوب به استان اصفهان مطرح بود، از اواخر مردادماه ۱۴۰۱ مراحل اجرایی پروژه شروع و در سال نخست از فاصله یکهزار کیلومتری موفق شدیم ۵۰۰ کیلومتر از مسیر را اجرا کنیم.

مرتضوی گفت: در نظر داریم در سال جاری و سال آینده اجرای خط را به اتمام برسانیم و در مجموع طبق برنامه‌ریزی‌ها اجرای این پروژه در سه سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

وی یادآور شد: این پروژه با بالاترین سرعت در حال اجرا است و در روند اجرا در کشور بی‌نظیر است.

وی با اشاره به مشکل آلودگی هوا به عنوان دومین چالش کلان استان، بیان کرد: انجام فیلتراسیون، استانداردسازی و جابه‌جایی برخی واحدهای صنعتی، گسترش حمل‌ونقل عمومی و استانداردسازی سوخت مصرفی خودروها از جمله اقداماتی است که در حوزه آلودگی هوا در حال انجام است.

مرتضوی همچنین به دیدارهای مردمی، برگزاری سفرهای شهرستانی، برگزاری متفاوت شورای‌های اداری استان و حضور مستمر مدیران استان در مرکز سامد و پاسخگویی به مسائل مردم اشاره و اقدامات انجام شده را تشریح کرد.

کد خبر 747213

دیگر خبرها

  • بیایید با هم صحبت کنیم!
  • اعتراضات سراسری دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا (فیلم)
  • چرایی اعتراض به اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا؛ ظلم را ببین!
  • وزیر خارجه ایرلند: ۱۰۰ درصد مردم غزه در معرض گرسنگی و قحطی هستند
  • احداث آرامستان مطالبه مردم شهریار
  • تأمین آب استان اصفهان نخستین مطالبه مردم و علما است
  • گوگل در دفاع از رژیم صهیونیستی ۲۰ کارمند دیگر خود را اخراج کرد
  • بسته ماندن غرفه رژیم صهیونیستی به علت اعتراض ها در ونیز
  • بسته ماندن غرفه رژیم صهیونیستی به خاطر اعتراض ها در ونیز