Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@13:50:21 GMT

امید بر شادی مقدم است

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۳۳۹۵

امید بر شادی مقدم است

وجود شادی و نشاط در شرایط امروز جامعه ایران تاحدی دشوار به‌نظر می‌رسد، بخشی از آن به شرایط اقتصادی کنونی کشور برمی‌گردد و بخش زیادی از آن هم به علت ظهور ویروس منحوسی به‌نام کرونا است.

 در کشوری با حدود 24 میلیون خانوار، مرگ روزانه حدوداً 500 نفر و ابتلای بیش از 5000 نفر طی 24 ساعت، یعنی درگیری بخش زیادی از شهروندان با مرگ عزیزان شان یا درگیر شدن با بیماری یک یا چند نفر از اعضای خانواده! پس در چنین شرایطی کاملاً طبیعی است که غم، اندوه، نگرانی و تشویش افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
از آن طرف هم بحث تورم، عدم تطبیق هزینه و درآمد خانوار و اضطرابی که به‌دنبال این وضعیت ایجاد می‌شود، عمق این غم را عمیق‌تر می‌کند، در هر صورت ته نشست این دو پدیده می‌تواند تا سال‌های متمادی، افراد جامعه را دچاراضطراب و افسردگی کند. چه آنکه کاهش ارزش پول ملی و ایجاد شکاف اقتصادی و به تبع آن عدم تطبیق حقوق و درآمدها موجب شد مردم تا 9 برابر ضعیف شوند و متأسفانه راه حل مشخصی نیز برای جلوگیری از این وضعیت انجام نگرفت. همین یک عامل مهم، موجب ایجاد احساس نا امنی طولانی مدت در نظام فکری و اخلاقی جامعه می‌شود و قطعاً این تصویر در نوجوانانی که در این شرایط زندگی می‌کنند، بویژه آنهایی که در دهک پایین و ضعیف هستند و با مشکلاتی مثل مسکن، ابزار آموزشی، تغذیه و پوشاک دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است تا 5 دهه آینده نیز ادامه یابد. اگرچه بحران کرونا هم با شکل‌گیری وضعیت جدیدی از اضطراب‌ها بویژه برای خانواده فوتی‌ها، بیماران و کادر درمان، بر این تصویر غمبار اضافه کرد و نشان داد در زمان بروز بحران‌های عمیق، کار جدی از کسی بر نمی‌آید و گرفتاری‌ها تشدید می‌شود. در این شرایط، شخصاً معتقدم که برنامه‌ریزی برای شادی شهروندان محلی از اعراب ندارد و اساساً حتی نمی‌توان به نشاط اجتماعی فکر کرد. البته این به معنای نادیده گرفتن شادی نیست که باید باشد و اتفاقاً بسیار لازم است، حتی برای آن عده‌ای که از این وضعیت، آسیب کمتری دیده‌اند. اما بهتر است به جای واژه «شادی و نشاط » از «گفت‌و‌گوی امیدواری» صحبت کنیم که جایگاه بالاتری دارد. چراکه مردم برای دوام آوردن و ادامه دادن دراین شرایط ناامید کننده به امید و انرژی بیشتری نیاز دارند. نظام اجتماعی هم اکنون برگزاری جُنگ شادی را نمی‌پذیرد و اگربرای خلق شادی به سمت طنز برویم، از سوی بسیاری پس زده می‌شویم. چراکه خارج از موضوع است، اما امید آفرینی و تحرک می‌تواند سرمایه اجتماعی را تقویت کند. البته که مردم برای دوام آوردن در چنین شرایطی باید احساس کنند که جان شان ارزشمند است. معتقدم دولت می‌تواند با اجرای قرنطینه کامل، وضعیت تلخ امروز را به‌سمت امیدواری سوق دهد. حدوداً 24 میلیون خانوار در کشورمان زندگی می‌کنند که حدود 8 میلیون خانوار به نوعی تحت پوشش دولت هستند و ماهانه حقوق مشخصی دریافت می‌کنند. 8 میلیون نفر نیز خانوار روستایی هستند که درگیری جدی با معیشت روزانه ندارند و سبک زندگی متفاوتی را دنبال می‌کنند، از 8 میلیون خانوار باقیمانده نیز حدوداً یک میلیون خانوار نیازی به درآمدهای دولتی ندارند، بنابراین تنها 7 میلیون خانوار باقی می‌مانند که می‌توانند با کمک‌های دولتی در قرنطینه بمانند، بخشی از این کمک می‌تواند از محل صرفه‌جویی سازمانی و اداری تأمین شده و به این گروه‌ها منتقل شود. این کار شدنی است، ما باید آمار تلفات و مبتلایان را به هر نحوی کاهش دهیم، چراکه جدا از بحث قدرت جمعیت و نیاز کشور به جمعیت فعال، این وضعیت روحیه اجتماعی و امید آفرینی را نشانه رفته است که اگر آسیب ببیند، اثرات بلند مدت منفی برجای می‌گذارد.  

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیون خانوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۳۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید ابراهیمی بازیگر نقش شهید طهرانی مقدم شد

«بی‌پایان» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر با نمایش یکی از مهم‌ترین مقاطع زندگی شهید حسن طهرانی مقدم مقابل دوربین رفت.

در این اثر حمید ابراهیمی نقش شهید طهرانی مقدم را ایفا می‌کند.

«بی‌پایان» اقتباسی آزاد از یک ماجرای واقعی در رابطه با یکی از پروژه‌های مهم سرلشکر شهید حسن طهرانی مقدم است.

این فیلم داستانی روایتی متفاوت از پدر علم موشکی ایران است که در محدوده محل شهادت او فیلمبرداری می‌شود.

«بی‌پایان» تولید مرکز هنری رسانه‌ای مدار است که به‌زودی در اخبار تکمیلی عوامل آن معرفی خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت برق و آب مناطق سیل زده هرمزگان
  • مادر شهید علی محمدی مقدم آسمانی شد
  • آسمانی شدن مادر شهید علی محمدی مقدم در بشرویه 
  • شادی دانش آموزان ایلامی از تنبیه صهیونیست‌ها
  • جهان آبادی نماینده مجلس: پس از پاسخ ایران به اسرائیل موجی از شادی و امید در مردم زنده شد/ مردم ایران در ۸ سال دفاع مقدس نشان دادند که در دفاع مشکل ندارند/ ایران با کسی در منطقه شوخی ندارد
  • شادی و حمایت مردم جزیره قشم از عملیات وعده صادق
  • سرنوشت پدر موشکی ایران چه شد؟
  • شادی مردم از تحقق وعده صادق
  • شادی مردم اردبیل از تحقق وعده صادق
  • حمید ابراهیمی بازیگر نقش شهید طهرانی مقدم شد