Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-قرار است امروز طی مراسمی از اولین شناسنامه ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردا خارجی رونمایی شود.

 امروز ۲۸ آبان ۱۳۹۹؛ قرار است طی مراسمی از اولین شناسنامه ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردا خارجی رونمایی شود. البته این شناسنامه‌ها برای خانوده شهدای سلامت هستند و هر دو فرزندی که قرار است در این مراسم شناسنامه دریافت کنند، مادرشان عضو شهدای سلامت هستند و اخیرا آن‌ها را در راه سلامت از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هر هفته خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه این هفته اولین شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی صادر شد، گفت: این اتفاق خوب و مبارک را به همه زنان سرزمین‌مان تبریک می‌گویم؛ متاسفانه تا پیش از این فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی از تمامی حقوق اجتماعی خود از جمله داشتن شناسنامه، حق تحصیل و سایر حقوق اولیه خود محروم بودند. بر اساس برآورد‌ها بیش از ۱۵۰ هزار زن ایرانی با اتباع افغانستانی ساکن ایران ازدواج کرده اند و حدود ۵۰۰ هزار فرزند حاصل ا ین ازدواج‌ها است. از آنجایی که قانون درباره هویت این افراد بعد از ۱۸ سالگی سکوت کرده بود، لذا این کودکان با مشکل هویت رسمی مواجه بودند.
چکش‌کاری دولت و مجلس برای صدور شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی

سال ۱۳۹۴ موضوع اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی در مجلس نهم مطرح شد، اما راه به جایی نبرد. با این حال اردیبهشت سال ۹۸، مجلس ایران کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را با ۱۸۸ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب کرده بود.

اما در خرداد سال ۹۸ شورای نگهبان به‌طور مشروط با این لایحه موافقت کرد. دلیل ایراد شورای نگهبان نادیده گرفتن سوابق افرادی بود که می‌توانند مشکل امنیتی ایجاد کنند.

این ایراد باعث شد تا مجلس مهر ماه سال گذشته مصوبه جدیدی را تصویب کند که در آن علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نیز مرجع صدور گواهی امنیتی شوند.

بالاخره پس از سال‌ها رفت و آمد این قانون میان ارکان قانون‌گذاری، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در سیزدهم خرداد ۹۹ آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای اجرا به وزارت‌خانه‌های کشور، اطلاعات و امور خارجه و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

این در حالی است که هیئت دولت ۳۱ اردیبهشت امسال در اجرای قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرده بود.

بر اساس آیین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، هر زن ایرانی که با مرد غیر ایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد می‌تواند برای فرزندش تقاضای تابعیت کند و البته هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی متولد شده و ۱۸ سال تمام داشته باشد نیز خود می‌تواند این تقاضا را ارائه کند.

معصومه ابتکار ۲۴ آبان ماه امسال در صفحه شخصی خود در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تلاش‌ها به حاصل نشست و قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اجرایی و اولین شناسنامه فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی صادر شد. این مطالبه مادران ایرانی با تلاش‌های مجلس دهم و دولت دوازدهم محقق شد.

همه آنچه فرزندان مادران ایرانی باید برای دریافت شناسنامه بدانند
مشمولان دریافت شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی چند نفر هستند؟

به گفته محمد تقی هاشمی، سرپرست اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی مهرماه سال گذشته بیان کرد که با اجرایی شدن لایحه شناسنامه دار شدن فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع خارجی ۵۰ هزار نفر از فرزند این مادران در استان شناسنامه ایرانی می‌گیرند.

همچنین علی ربیعی نیز در توئیتی در ۲۲ تیر سال گذشته نوشته بود که با تصویب لایحه حمایت از کودکان مادر ایرانی، ۱۵۰ هزار کودک می‌توانند مدارک هویتی کسب کنند.

این درحالی است که منصور حاجی مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران امروز ۲۷ آبان ماه طی گفت‌وگویی اعلام کرد که در تهران ۱۸ هزار خانوار متقاضی دریافت شناسنامه شدند؛ البته پیش بینی می‌کنیم که بین ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر فقط در تهران طی چندماهه آینده متقاضی صدور شناسنامه داشته باشیم.
نحوه دریافت شناسنامه ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی

بر اساس قوانین موجود، متقاصیان دریافت شناسنامه باید ابتدا در سایتی ثبت نام کنند و سپس در دفاتر خدماتی مانند دفاتر پیشخوان دولت که به ارائه خدمات به اتباع خارجی می‌پردازند مراجعه کرده و فرم‌های مربوط را پر می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی مادران ایرانی شناسنامه ایرانی دریافت شناسنامه اولین شناسنامه فرزندان مادر اعطای تابعیت مادر ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۸۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد 111 درصدی درآمد دولت از محل جرائم و خسارات در بودجه / درآمد ناشی از جرایم رانندگی در صدر/ 1403 برای چه مواردی باید جریمه بپردازید؟

گروه اقتصاد و درآمد : بر اساس جزئیات منتشر شده از جداول قانون بودجه، دولت برای سال 1403، درآمدهای مربوط به جرائم و خسارات را 111 درصد افزایش داده است.

 

به گزارش جماران، درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات در بودجه 1403، حدود 26 تریلیون تومان برآورد شده که بیش از دو برابر سال گذشته ارزیابی شده است. بر این اساس درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی با رقم 6 تریلیون تومان در صدر درآمدهای ناشی از جرایم قرار دارد. پیش از این نیز رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرده بود نرخ جرایم رانندگی به طور متوسط پنج برابر افزایش یافته است.

 

همچنین درآمدهای حاصل از جریمه ها و دیگر وجوه ناشی از اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر نیز 90 میلیارد تومان تخمین زده شده. همچنین درآمد ناشی از اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز 3 تریلیون و 800 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

 

درآمدهای حاصل از جرایم و مجازات قانون کار، جرایم و خسارات محیط زیستی، تخلفات صنفی، جرایم و فروش صیدآلات و چوب آلات و ادوات و مواد بازداشتی، درآمد حاصل از جرایم انصراف تحصیلی، درآمدهای حاصل از مجازات ورود و اقامت غیرمجاز اتباع خارجی – علاوه بر جرایم ذکر شده در بند 3 ماده 15 قانون ورود اتباع خارجی و به استثنای کسانی که به تشخیص مراجع ذی ربط بیش از مدت روادید صادره عذر موجه دارند، درآمد حاصل از اجرای تبصره 5 قانون اصلاح تعزیرات حکومتی مصوب 19/711373 مجمع تشخیص مصلحت نظام، درآمد حاصل از جرایم و خسارات ناشی از اجرای قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها، درآمد حاصل از خسارات ناشی از اجرای طرح های عمرانی و معادن دولتی عرصه های منابع طبیعی ، درآمد حاصل از خسارات ناشی از اکتشاف و بهره برداری از معادن بخش خصوصی، اجرای قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا، درآمد حاصل از افزایش بهای تعرفه هر متر مکعب فروش آب شرب شهری برای مشترکان پرمصرف، آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، درآمد حاصل از اجرای قانون هوای پاک، درآمد حاصل از اجرای وصول جریمه ها و خسارات قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالابها،  درآمد حاصل از جرایم ماده 21 قانون پسماند، درآمد حاصل از وصول جریمه ها و خسارات مربوط به آلودگی خاک ، درآمد حاصل از صدور یا تمدید مجوزها یا اخذ جرایم موضوع قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگری و همچنین درآمد حاصل از سود سرمایه گذاری ها و دارایی های بنیاد شهید و امور ایثارگران مواردی است که دولت از محل آن، درآمدهایی برای بودجه 1403 کشور در نظر گرفته است.

 

البته در این ردیفها، ردیفی نیز با عنوان «درآمد حاصل از سایر جرایم و خسارات» در نظر گرفته شده که بدون تشریح جزئیات آن، رقمی بالغ بر 6 تریلیون و 785میلیون تومان به در آمد حاصل از آن اختصاص یافته است که نشان می دهد برخی محل های درآمدی ناشی از جرایم و خسارات در جداول بودجه ذکر نشده اند.

گفتنی است که دولت هیچ جریمه ای را برای موضوع ناشی از مصرف گاز و فرآورده های نفتی مازاد بر الگوی مصرف که موضوع ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی بوده، در نظر نگرفته است.

         

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان اعضای صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران
  • دریافت مجوز استخدام ۳۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران
  • وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده
  • درج نام مادران در کارت‌های ملی فرزندان‌ به کجا رسید؟
  • ۳۰ فروردین مهلت آخر ثبت‌نام بیمه رایگان ویژه آینده زنان خانه‌دار
  • قانون جدیدی که دانش‌آموزان باید ان را بدانند
  • ۳۰ فروردین، آخرین مهلت ثبت نام بیمه زنان روستایی وعشایر
  • رشد 111 درصدی درآمد دولت از محل جرائم و خسارات در بودجه / درآمد ناشی از جرایم رانندگی در صدر/ 1403 برای چه مواردی باید جریمه بپردازید؟
  • ۷۵ درصد نوزادان زنجان در سال گذشته از مادران زیر ۳۵ سال به دنیا آمدند
  • باقری: صهیونیست‌ها بدانند در صورت خطای مجدد، در کمتر از چند ثانیه پاسخ سهمگینتری دریافت خواهند کرد