از توصیهها برای بازگشایی مساجد در مصر تا فراخوان استعدادها برای بازسازی مسجد موصل
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۱۴۹۱
اجرای طرح توسعه مسجد «چشام» انگلیس در آینده نزدیک، توصیه وزیر اوقاف مصر برای بازگشایی مساجد و دعوت یونسکو از استعدادهای سراسر جهان برای طراحی بازسازی مسجد موصل ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۸ آبان ماه است.
به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۸ آبان ماه:
دعوت یونسکو از استعدادهای سراسر جهان برای طراحی بازسازی مسجد موصل
به نقل از «devdiscourse»، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) از همه استعدادها در سراسر جهان دعوت کرد تا برای شرکت در یک مسابقه بین المللی منحصر به فرد معماری برای بازسازی مسجد النوری در شهر موصل عراقشرکت کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کمپین جهانی از معماران ، مهندسان و دانشجویان از سراسر جهان دعوت می کند تا پیشنهاد طراحی مجتمع مسجد النور را ارائه دهند.
این در حالی است که تشویق مردم عراق برای شرکت در تاریخ سازی و بازسازی جایی که در آن زندگی می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
یونسکو اعلام کرد که پیوستن به طرح «احیای روح موصل» فرصتی بی نظیر برای تغییر زندگی مردم موصل و کمک به آنها در بازسازی شهرشان پس از اشغال داعش است.
این مسابقه خواستار طراحی مفهومی است که شامل حفاظت از سازه های ایستاده نمازخانه و ادغام آن در ساختمان های جدید و همچنین بازسازی برخی از بناهای تاریخی و ادغام آنها در طرح های جدید از جمله طراحی محوطه کل مکان این پروژه با ایجاد فضاهای جدید اختصاص یافته به جامعه برای آموزش ، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی است.
ببازستزی
این رقابت از روز 16 نوامبر آغاز شده است و تا 26 مارس 2021 ادامه دارد و برنده آن در بهار آینده اعلام خواهد شد.
هیئت داوران بین المللی متشکل از 9 عضو و 2 عضو علی البدل طراح برنده و چهار نایب قهرمان را انتخاب می کنند.
گزارش کمیسیون سلطنتی نیوزیلند در مورد حمله به مساجد کریستچرچ
به نقل از « scoop»، کمیسیون سلطنتی نیوزیلند مراحل تحقیق خود را در مورد حملات تروریستی به مساجد کریستچرچ به پایان رسانده و اکنون متمرکز بر تهیه گزارش در این زمینه است.
این گزارش قرار است بر اساس همه مصاحبه ها ، جلسات ، شواهد و تجزیه و تحلیل های انجام گرفته در این زمینه کامل و به اطلاع عموم برسد.
کمیسیون ها و دبیرخانه های مربوط به تحقیق در این زمینه از زمان تاسیس در روز هشتم آوریل سال 2019 میلادی نزدیک به 400 جلسه و مصاحبه برگزار کرده و انجام داده است.
«سر ویلیام یانگ» رئیس این کمیته در این باره می گوید: ما می خواهیم از همه کسانی که در طول تحقیق با کمیسیون سلطنتی ارتباط برقرار کرده و اطلاعات حیاتی در اختیار ما قرار دارند،تشکر کنیم.
وی افزود: بسیاری از مصاحبه شوندگان برای حضور فراخوانده شدند و شواهد خود را بر اساس سوگندی که ادا کردند،ارائه دادند.
یانگ همچنین گفت:ما از مصاحبه ها برای کشف مسائل مربوطه ، آزمایش شواهد یا مطرح کردن پرسش های مستقیم برای استخراج اطلاعات و پاسخ ها استفاده کردیم.
کمیسر « Jacqui Caine » نیز در این باره می گوید: گزارش ما بر اساس ماه ها جمع آوری شواهد ، گفتگو با اعضای جامعه و تجزیه و تحلیل مطالب تنظیم و ارائه خواهد شد.
وزیر اوقاف مصر: اگر می خواهید درهای مساجد باز بماند پروتکل ها را رعایت کنید
به نقل از «اخبار الیوم»، دکتر «محمد مختار جمعه» وزیر اوقاف مصر نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد با توجه به موج دوم کرونا در تعدادی از کشورها، هشدار داد.
وی افزود: در صورتی می خواهید مساجد به صورت مستمر باز باشد باید به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند بود.
وزارت اوقاف مصر در ادامه تعدادی ضوابط را به تمامی مدیریت های مساجد ارسال کرد که شامل این موارد است و در زیر می آید:
وضوخانه ها نباید بازگشایی شوند.
ورود افراد بدون ماسک به مساجد ممنوع است.
اگر همه نمازگزاران ماسک نزده باشند، درهای آن مسجد باز نمی شود.
باید فاصله گذاری یک و نیم متری در هنگام نماز رعایت شود.
امام و مسئول مساجد باید تا پایان نماز خضور داشته باشند.
نمازگزاران سجاده شخصی به همراه خود بیاورند.
مقام ها در برخی مساجد نیز تعطیل خواهند بود.
خطبه جمعه بیش از ده دقیقه طول نکشد.
هیچ گونه درس و سخنرانی ای در مساجد بعد از اتمام نماز برگزار نشود.
تهویه مسجد روشن و دایم کار کند.
کتابخانه مساجد نیز بسته باشد.
مساجد باید به طور مننظم ضدعفونی شوند.
طرح توسعه مسجد «چشام» انگلیس به زودی کلید می خورد
به نقل از « asianimage»، طرح توسعه مسجد«چشام» در «باکینگهام شر» بریتانیا قرار است به زودی آغاز شود و برای این هدف بیش از 1.5 میلیون پوند باید هزینه شود.
در کمپینی که برای جمع آوری پول برای توسعه این مسجد راه اندازی شده تا کنون 22 هزار پوند جمع آوری شده است.
متولیان مسجد اعلام کردند که قرار است یک مرکز آموزشی،یک سالن ورزشی و یک سالن اجتماعات به این مسجد اضافه شود.
برگزارکنندگان این مسجد در صفحه جمع آوری کمک های مالی گفته اند که این پول برای تأمین اعتبار تعدادی از پروژه های جدید استفاده خواهد شد.
از جمله این پروژه های جدید می توان به یک مرکز آموزشی ، یک مرکز زنان ، یک کتابخانه ، یک سالن اجتماعات ، یک سالن بدنسازی ، پارکینگ و مراکز درمانی و امکانات پشتیبانی بهداشت روان اشاره کرد.
مسجد «چشام» که در شهر «چشام » در «باکینگهام شر» انگلیس قرار دارد در بازه زمانی سال های 2004 و 2005 میلادی ساخته شد.
ساختمان این مسجد برای اولین بار در «چشام» در سال 1970 میلادی بنا شد اما در سال 1979 میلادی این مسجد به دو خانه تبدیل شده با پلاک های 161 و 163 در خیابان «بلینگدون» منتقل شد تا به اکثریت خانواده های مسلمان در چشام نزدیک تر باشد.
هدف از فعالیت هایی که در مسجد چشام انجام می شود پیشبرد ایمان اسلامی از طریق ارائه طیف گسترده ای از خدمات معنوی ، آموزشی و اجتماعی غنی شده با ارزش های اسلامی است.
چشم انداز این مسجد تبدیل شدن به یک مرکز تعالی برای یادگیری و تمرین های اسلامی و فراهم آوردن چراغ راه برای کمک به مسلمانان و سایر جوامع ایمانی است که مایل به کسب دانش و درک عمیق تر از اسلام هستند .
پایان پیام/9
منبع: شبستان
کلیدواژه: بسته خبری مساجد جهان فعالیت های مسجدی بازسازی مسجد سراسر جهان اوقاف مصر جمع آوری یک سالن یک مرکز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۱۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمیدهد
عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «مسجد بهعنوانیکنهاد» در روزنامه اعتماد نوشت: اعلام اینکه شهرداری قصد دارد در پارک قیطریه مسجد بسازد، در حالی که نمازخانهای هم دارد، و در اطراف آنجا نیز چند مسجد محلی وجود دارد موجب تعجب و اعتراض عمومی شد و برخی این اعتراضات را منتسب کردند به مخالفت با اقدامات دینی!! در حالی که توجه ندارند، اینها ظاهرش دینی است و باطن و نتیجه آن دینزدایی از جامعه است. این یادداشت درصدد پرداختن به مساله مسجد و نمازخانه و تفاوت این دو و تأکید بر نهادمند بودن مسجد است. به نظر میرسد که هنوز برخی افراد توجه لازم را به تفاوت میان مسجد و نمازخانه نکردهاند. نمازخانه محلی غیر رسمی و بدون آداب معینی برای آسایش نمازگزاران است. محلی که بهطور معمول کوچک است، نه وجود پیشنماز برای آن ضروری است و نه لزوما نماز را در رأس ساعت مقرر میخوانند. نه حتی برای مکان آن خطبه خاص فقهی خوانده میشود. به راحتی تغییر کاربری داده میشود و در اغلب موارد نیز میتواند موقتی باشد. مخروبه شدن آن یا تعداد اندک نمازگزاران نیز مسالهای نیست. از ظهر تا آخر شب هر کس که فرصت نمازگزاردن دارد از آن استفاده میکند و صرفا برای نماز خواندن و اغلب به صورت فرادا است. در حالی که مسجد به کلی متفاوت است. مسجد بیش از اینکه محلی انحصاری برای نماز خواندن باشد، یک نهاد مهم شهری و روستایی است، به همین علت است که حتی در محلههای روستایی و شهری اصرار میشود که هر کدام مسجد خود را داشته باشند. مسجد را هر جایی نمیسازند. مسجد با وجود روحانی و پیشنماز و حتی متولی و خادم و هیأت امنای آن شناخته میشود. کارکرد آن در رسیدگی به امور دینی و غیر دینی مردم و جمع شدن اهل محل یا شهر در آنجا جزو جداییناپذیر از کارکرد عبادی و مذهبی آن است. مسجد جزیی از یک محله یا روستا است. بهطور معمول با همیاری افراد محل و خیرین ساخته میشود. مخروبه شدن مسجد اعم از فضای مادی و ساختمان آن یا فضای عبادی و نمازگزاران یا فضای اجتماعی و عمومی آن، حامل پیام منفی مهمی است. آبادی مسجد به آبادی همه این اجزا مربوط میشود و بهطور کلی رونق آن نشانه رونق دینداری است. یکی از بزرگترین خطاهایی که پس از انقلاب صورت گرفت تحتالحمایگی قرار دادن مساجد از سوی دولت و ساختار رسمی بود. اعم از کمکهای مالی یا تخفیفها، ارایه امتیازات اداری و اقتصادی و رایگان کردن آب و برق و گاز و غیره یا نصب ائمه جماعت از سوی صاحبان قدرت و حذف امامان جماعت نامقبول از سوی آنان. اخیرا نیز توافقنامه کمک مالی ۸ میلیارد تومانی افشا شده که میان شهرداری تهران با مدیریت یک مسجد برای ساختن محل اجتماعات!! منعقد شده که طبعا از این نوع پرداختهای شهرداری زیاد است. با مجموعه این کارها، همزمان هم نهاد محلی و مدنی مسجد را از ریل استقلال خارج کردند و هم روحانیت و امام جماعت آن را وابسته به حکومت کردند. با ورود نیروهای شبه نظامی و فعالیتهای دولتی و حکومتی در مساجد، آنها را از کارکرد واقعی خود خارج کرد و میان مسجد و روحانی آن با مردم و جامعه به مرور زمان فاصله انداخت و به جایی رسیدهایم که طبق گزارش رسمی رصد فرهنگی کشور، از کل ۵۸ هزار باب مسجد شیعی حدود ۳۴ هزار باب (۵۴٪) فاقد امام جماعت هستند، و در ۱۶ درصد از مساجد نماز جماعت اصلا برگزار نمیشود و در ۱۳درصد نیز فقط در برخی ایام سال نماز جماعت برگزار میشود. کارکردهای غیر عبادی مسجد را اگر از آن بگیرند، این نهاد دچار اختلال میشود و کارکرد عبادی خود را نیز کمکم از دست میدهد. بنابراین مسجد را فقط براساس کارکرد عبادت بنا نمیکنند. به علت همین ویژگیهای نهادی است که آمار شاید دقیقی از مساجد کشور داریم، ولی هیچ آماری از نمازخانهها نداریم، چون در قالب نهادی شناخته نمیشوند. کارکردهای مسجد آن اندازه مهم است که اگر در برابر کارکردهای سایر نهادهای جامعه قرار گیرد ضربهپذیر خواهد شد. اگر احداث مسجد به عنوان روشی برای مقابله با نهادهای دیگر در پیش گرفته شود، در نهایت به مسجد به منزله یک نهاد لطمه وارد خواهد شد. (یک نمونه آن مسجدی است که جنب تئاتر شهر و برای به حاشیه راندن آن ساخته شد) . ساخت مسجد در بوستان فاقد کارکرد واقعی مسجد است و در حد نمازخانه باید باشد. اصولا آنجا مردمی ساکن نیستند که مسجد لازم داشته باشند حتی اگر نمازگزار هم باشند. مردم به دلیل دیگری به پارک میروند. مثل اینکه در ورزشگاه آزادی هم مسجد ساخته شود. هدف اصلی این کار تغییر کارکرد نهاد پارک یا بوستان است و این موجب ضربه خوردن به نهاد مسجد خواهد شد. چندی پیش اواخر ماه رمضان، رفتم پارک محل، ظهر بود و صدای اذان آمد، رفتم ببینم وضع مسجد پارک چگونه است. دو نفر پشت امام جماعت در حال نماز بودند، یک کودک هم تکبیر میگفت. امام جماعت که ظاهرا با شهرداری طرف قرارداد بود، سپس یک جوان که ظاهرا خادم مسجد بود و یک پیرمرد جمع نمازگزاران بودند (تصویر موجود است)، در حالی که میدیدم که در همان لحظه در پارک افراد زیادی بودند که بهصورت متعارف اهل نماز بودند. از نگهبان پرسیدم غروب چقدر هستند؟ گفت این روزها که افطاری مختصری میدهند قدری بیشتر است. این آباد کردن مساجد نیست. هنگامی که یک نهاد را جلوی نهادهای دیگر یا رقیب آنها قرار میدهید، بیش از آنکه به نهادهای دیگر لطمه بزند، خودش لطمه میخورد. نهادهای جامعه با یکدیگر سر جنگ ندارند. پس از انقلاب تعداد مساجد ۳ برابر شده است. قطعا بخشی از این کار به علت حمایتهای رسمی بوده و اتفاقا همین حمایتهای رسمی نهاد مسجد را تضعیف نموده است. شواهد پژوهشی و عینی فراوانی نشان میدهد که ساخت این تعداد مساجد تاثیری بر تقویت دینداری نگذاشته است. در حالی که مساجد زیادی ساخته شده، ولی تعداد مسجدروها زیاد نشده، و حتی بر اساس نتایج پیمایش رسمی که اخیراً منتشر شده، دینداری نیز کاهش یافته است. مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن اعتبار نهاد دین را افزایش نمیدهد. نهادهای اجتماعی مکمل و نه در تقابل با یکدیگرند. پس این پرسش پیش میآید که چرا این سیاست غیرموثر به ویژه با آمدن دولت و شهرداری جدید اجرایی و مخالفت با آن به مخالفت با دین تعبیر میشود؟ این سوال مهمی است که در یادداشتی مستقل باید به آن پرداخت اما در پایان این یادداشت خوب است به این نکته طرفداران این سیاست پرداخت که میگویند مخالفان با این سیاست با تقویت دین مخالفند. در پاسخ باید گفت؛ اگر کسانی با دین مخالف باشند، بهطور طبیعی باید از این سیاستها دفاع یا حداقل در برابر آن سکوت کنند زیرا به تجربه دریافتهاند که اجرای این سیاستها همان هدف آنان؛ یعنی ضعیف کردن دین را محقق میکند. پس اغلب منتقدان چنین سیاستهایی، در درجه اول نگران سرنوشت نهاد دین و کارکردهای اجتماعی آن هستند. این مطلب را برای مردم و افکار عمومی و مسوولان خیرخواه باید نوشت و الا آنان که دنبال این طرحها هستند بهتر از هر کس میدانند که دغدغههای خودشان چیزهای دیگری است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اصرار بر حرمتشکنی مسجد؟ 8 دلیل در مخالفت با ساخت مسجد در پارک قیطریه کنایه حناچی به زاکانی: آنها با ساخت مسجد میخواهند بگویند ما آدمهای معتقدی هستیم