Web Analytics Made Easy - Statcounter

عشایر استان اصفهان 200 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند؛ مهمترین ویژگی و توانمدی های جامعه عشایر استان، بر ساختاری اجتماعی ایلاتی مبتنی است که یک جامعه کم هزینه و پر سود است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ عشایر به دلیل سبک زندگی متفاوتی که از سبک زندگی شهری در دنیا شناخته می شوند؛ جوامع عشایری سبک زندگی مستقل و متکی به خود  را دارند و طبیعت نقش مهمی در زندگی آن ها ایفا می کند و زندگی خود را از راه دامداری می گذرانند و در تغییر فصل ها، از نقطه ای به نقطه ای دیگر جا به جا می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان اصفهان به دلیل طبیعت و منابع طبیعی منحصر به فردی که دارد جمعیت قابل توجهی از عشایر را به خود اختصاص داده است و این قشر نقش مهمی را در اقتصاد استان اصفهان ایفا می کنند؛ عشایر استان اصفهان جدای از نقش های کنونی خود، سهم بسیار زیادی در دفاع مقدس داشتد و 200 شهید را برای دفاع انقلاب اسلامی تقدیم کردند.

در این زمینه با سرهنگ بشیر کیانی ‌نژاد، مسئول بسیج عشایر استان اصفهان به گفت و گو پرداختیم.

صاحب نیوز: جمعیت عشایر استان اصفهان چقدر است؟

سرهنگ کیانی ‌نژاد: 14 هزار و 805 خانوار عشایر استان هستند که جمعیت81 هزار و 584 نفری را شامل می شوند و در شهرستان های فریدونشهر، چادگان، سمیرم، شهرضا، دهاقان و جرقویه اصفهان حضور دارند.

عشایر در اصفهان دو نوع کوچ رو و نیمه کوچ رو زندگی می کنند؛ جمعیت عشایر کوچ رو 9 هزار و 605 خانوار و 52 هزار و 984 نفر و متشکل از قوم بختیاری، قشقایی و عرب جرقویه هستند؛ همچنین نیمه کوچ رو پنج هزار و 200 خانوار و 28 هزار و 600 نفر هستند.

در خصوص فعالیت ها و ویژگی های عشایر اصفهان بیشتر توضیح دهید.

عشایر استان اصفهان 200 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند؛ مهمترین ویژگی و توانمدی های جامعه عشایر استان، بر ساختاری اجتماعی ایلاتی مبتنی است که یک جامعه کم هزینه و پر سود است؛ عشایر اصفهان با یک میلیون و 200 رأس دام در دو میلیون هتکار فعالیت می کنند، جامعه عشایر که یک درصد جمعیت استان اصفهان را تشکیل می دهند 25 درصد گوشت قرمز و حدود 100 هزار تن گوشت و پنج هزار و 500 تن انواع محصولات لبنی تولید می کنند.

عشایر استان 15 هزار و 400 هکتار زمین کشاورزی در اختیار دارند که 95 هزار تن تولیدات باغی دارند که یک سوم آن مربوط به عشایر قشقایی سمیرم است و همچنین تولید 20 تن عسل، تولید 24 هزار و 500 متربع صنایع دستی در 800 قطعه مختلف گلیم، جاجیم و قالی، تولید 770 تن پشم از دیگر ظرفیت های مهم عشایر اصفهان است.

هر خانواده عشایر به طور متوسط چهار متر مربع صنایع دستی در کشور تولید می کند که 50 درصد آن را برای خود و 50 درصد آن روانه بازار کار می شود و به همین دلیل شعار ما «هر سیاه چادر عشایری، یک کارگاه اقتصاد مقاومتی» است.

متأسفانه به دلیل برخی از مشکلات از این میزان تولید پشم به طور مناسب استفاده  و بهره برداری نمی شود.

شاخصه توسعه انسانی نظیر بهداشت، آموزش و پرورش، در جامعه روستایی بیش از 85 درصد و در جامعه شهری بیش از 90، اما در جامعه عشایر حدود 52 درصد است؛ تلاش می کنیم که با همکاری و کمک دیگر دستگاه ها و نهادها، قرارگاه های محرومیت زدایی را تشکیل دهیم و این شاخص توسعه انسانی را افزایش دهیم.

شعار ما برای فعالیت های جهادی برای جامعه عشایر این است که به ازای 200 شهیدی که تقدیم انقلاب اسلامی کردند، 200 خدمت محرومیت زدایی انجام دهیم.

به فعالیت های محرومیت زدایی اشاره کردید، بیشتر در این زمینه بگویید.

خدمات بر چهار نوع آموزشی، محرومیت زدایی، فرهنگی، اقتصادی تقسیم می شود؛ خدمات آموزشی به دلیل اینکه صنایع دستی بتواند وارد جامعه بازار جهانی بشوند و ارز آوری خوب داشته باشد، کلاس های آموزشی را برگزار کردیم که هدف تولید محصولات بومی متاطبق با فرهنگ، آداب و رسوم عشایر است؛ تاکنون 100 کارآموز موفق از این کلاس ها آموز دیدند و در جامعه عشایر فعالیت می کنند تا صنعت صنایع دستی مطابق با روز وارد بازار شود.

استعداد های نخبه در دانش آموزان عشایر شناسایی سعی می کنیم که مشکلات آن ها را رفع کنیم که سال گذشته 250 جلد انواع کتب کمک آموزشی را در بین دانش آموزان کنکوری توزیع کردیم.

هر روستایی در کشور یک خانه بهداشت دارد و متأسفانه عشایر در زمینه بهداشت مشکل دارد به همین دلیل طرح خانه های بهداشت سیار با همان پتانسیل های خانه بهداشت برای جامعه عشایر را پیشنهاد دادیم.

ما به کمک خیران و بسیج سازندگی در 50 روستای عشایری 85 طرح محرمیت زدایی انجام داده ایم که این فعالیت ها شامل ساخت مسجد و مدرسه و خانه عالم، آب رسانی شرب، انقال کانال آب و ساخت 250 سرویس بهداشتی می شود؛ این فعالیت های جهادی در پشتکوه و پیشگو فریدونشهر، پادنای سمیرم انجام شده است.

شیوع ویروس کرونا بر تمام اقشار جامعه تأثیرگذاشته است، شما در این زمینه و کمک به عشایر چه فعالیت هایی انجام دادید؟

با توجه به اینکه کرونا بر جامعه زحمتکش عشایر هم تأثیرگذاشته است ما کمک های مومنانه را در دستور کار خود قرار دادیم؛ بسته های معیشتی به ارزش شش میلیاد و 450 میلیون ریال و 21 تن برنج همچنین 20 هزار ماسک و سه هزار بسته بهداشتی توزیع شده است.

نکته آخر

تلاش می کنیم که جشنواره های فرهنگی و هنری مطابق با آداب و رسوم جامعه عشایری برگزار کنیم و سبک زندگی اسلامی مطابق با آیین عشایری ترویج دهیم؛ در مناطق مختلف عشایری به طور متوسط سالی یک جشنواره برگزار می کنیم که استقبال خوبی از آن می شود و تلاش می کنیم که فرهنگ عشایری، بازی های بومی و محلی را ترویج دهیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عشایر استان اصفهان تلاش می کنیم انقلاب اسلامی محرومیت زدایی جامعه عشایر صنایع دستی فعالیت ها سبک زندگی کوچ رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۳۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل اصغری فرماندار بیله سوار گفت: نمایش نمادین کوچ عشایر، زندگی روزمره عشایری، مراسم عروسی عشایری، برپایی آلاچیق اقوام مختلف و برگزاری مسابقات متنوع و ورزش‌های بومی از جمله برنامه‌هایی است که برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • لزوم توسعه تعاونی‌ها و ترویج فرهنگ کار در ایلام
  • برگزاری بازی های بومی محلی در روستای آرتون طالقان
  • فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است