Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@20:49:22 GMT

روزشمار وقایع آبان ۹۸؛ از اعتراضات مردمی تا حملات تروریستی

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۶۷۲۹

روزشمار وقایع آبان ۹۸؛ از اعتراضات مردمی تا حملات تروریستی

‍‍‍‍‍‍

به گزارش فارس، حوادث آبان ۱۳۹۸ یکی از تلخ‌ترین اتفاقات پس از انقلاب بود که جرقه آن با اعلام افزایش قیمت بنزین زده شد، برای چند روز شهرهای مختلفی را دچار ناآرامی کرد و در نهایت جان ده‌ها هموطن را گرفت و هزاران میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرد. اعتراضاتی که هرچند در ساعات ابتدایی با آرامش و حتی با محافظت نیروی انتظامی پیش می‌رفت، اما ناگهان با ورود رسانه‌های بیگانه و میدان‌داری جریان‌های ضدانقلاب، تغییر مسیر داد و با حمله به مراکز حساس اقتصادی و امنیتی شعله‌ور شد و آتش آن دامان بسیاری را گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا از جمعه ۲۴ آبان کلید خورد. روزی که دولت به طور ناگهانی خبر از افزایش قیمت بنزین به دو نرخ جدید داد: بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومانی. زمزمه گرانی بنزین البته از ماه‌ها قبل بر سر زبان‌ها افتاده بود و تقریبا هیچ کارشناسی در مورد لزوم اصلاح قیمت بنزین شک نداشت. اما دولت مدام هرگونه تصمیم در این‌باره را تکذیب می‌کرد. ساعات پایانی روز ۲۳ آبان بود که کم‌کم زمزمه تغییر بنزین در میان جامعه مطرح شد. عده‌ای به پمپ‌بنزین‌ها هجوم بردند و صف‌های طولانی در بعضی از شهرها ایجاد شد. از ساعت صفر ۲۴ آبان، خبر گران شدن بنزین به طور رسمی اعلام شد؛ تصمیمی که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گرفته شده بود.

صبح جمعه، در شهرهای مختلف کشور، اعتراضات پراکنده‌ای صورت گرفت. مردم نگران تبعات این تصمیم ناگهانی بودند. در بعضی شهرها، عده‌ای با خاموش کردن اتومبیل خود اقدام به بستن جاده‌ها کردند. تجمع‌هایی هم در چند شهر برگزار شد و شعارهای تندی هم علیه این تصمیم و حتی علیه مسئولان نظام داده می‌شد. به نظر می‌رسید با مدیریت پلیس، همه چیز در یک روال آرام و منطقی پیش می‌رود.

مردم معترض با سر دادن شعارهایی علیه گرانی بنزین، اعلام کردند که قصد آشوب ندارند

اما بلافاصله رسانه‌های ضدانقلاب وارد معرکه شدند و اخبار و شایعاتی را در زمینه اعتراضات خشونت‌آمیز در شهرهای مختلف مطرح کردند. تصاویر اتفاقات مختلفی همچون تصادف یک تانکر سوخت، به‌عنوان حمله مردم به تانکر سوخت و آتش زدن آن منتشر شد. همزمان عده‌ای هم به‌صورت سازماندهی شده سعی کردند اعتراضات مردمی را به هر شکل ممکن به رفتارهای تند و آشوبگرانه تبدیل کنند.

از عصر جمعه، به‌تدریج ورق برگشت. چند پمپ‌بنزین به آتش کشیده شد و به ساختمان بانک‌ها حمله شد. بدترین اتفاق اما در سیرجان افتاد. جایی که عده‌ای آشوب‌طلب سعی کردند با حمله به مخازن نفت، آنجا را منفجر کنند. یک نفر در جریان این حمله به دست نیروی انتظامی کشته شد. به نظر می‌رسید ضدانقلاب خیلی زود به اولین هدفش رسیده بود: کشته سازی در همان روز اول.

شنبه ۲۵ آبان با برف آغاز شد و کندی ترددها. همزمان در شهرهای مختلف و از جمله تهران، عده‌ای با بستن خیابان‌ها و اتوبان‌ها سعی در ایجاد ترافیک مصنوعی کردند. اما موضوع به همین‌جا ختم نشد. کامیون بار آجر هم در محل تخلیه شد و به تدریج اعتراضات مردمی در چند شهر به آشوب خیابانی تبدیل شد. اغتشاشگران به این هم راضی نبودند؛ آتش زدن بانک و پمپ‌بنزین تبدیل شد به حمله مسلحانه به مردم و مراکز نظامی و امنیتی.

نیروی انتظامی تمام تلاش خود را برای کاهش درگیری‌ها به کار گرفت

ضدانقلاب هم به‌طور یکپارچه به حمایت از آشوبگران برخاسته بود. سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، سلطنت‌طلب‌ها و سایر اپوزیسیون خارج از کشور، حمایت خود را از آشوب‌ها اعلام کردند و رسما خواستار رفتارهای خشونت‌آمیز شدند. رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی، آمدنیوز، رادیوفردا و... نیز تمام‌قد به حمایت از اغتشاشات می‌پرداختند.

کم‌کم پای بعضی سیاسیون داخلی هم به اعتراضات باز شد. عده‌ای از مسئولان سعی کردند ضمن اعلام مخالفت با تغییر قیمت بنزین، حساب خود را از بقیه جدا کنند؛ حتی بعضی از نمایندگان زمزمه استیضاح رئیس‌جمهور را سر دادند.

روز یکشنبه اما با خبر سخنان مقام معظم رهبری آغاز شد. ایشان حمایت خود را از تصمیم مشترک سران ۳ قوه که بر اساس نظرات کارشناسی گرفته شده اعلام کردند و البته از مسئولان خواستند که به نگرانی‌های مردم توجه کنند و مانع مشکلات و عوارض این تصمیم و بالاخص گرانی بشوند. آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین از مردم خواستند که مثل همیشه صف خود را از اشرار جدا کنند تا مشکل ناامنی هم به سایر مشکلات افزوده نشود.

مردم معترض، مخالفت خود را با هرگونه رفتار هنجارشکنانه اعلام کردند

 

اما این بار به نظر می‌رسید که آشوب‌ها کاملا آگاهانه هدایت می‌شود و عده‌ای قصد ندارند بگذارند اعتراضات مردمی فروکش کند. ماشین‌هایی بدون پلاک و یا با پلاک مخدوش شده و افرادی با لباس‌های هم‌شکل، هدایت اعتراضات مردمی به سمت انجام رفتارهای تند را بر عهده داشتند. پیش از هر آشوب، دوربین‌های مداربسته موجود در منطقه تخریب می‌شد و برای حمله به مراکز دولتی، سلاح‌های مختلف سرد و گرم به‌وفور در اختیار  آشوبگران قرار می‌گرفت.

استفاده اغتشاشگران از سلاح‌هایی همچون تیربار در ماهشهر و آرپی‌جی در اسلامشهر نشان می‌داد که برنامه‌ریزی برای چنین خشونت‌هایی از قبل انجام شده است. در منطقه دربند تهران ۴ خمپاره عملیاتی کشف شد.

حمله به مراکز نظامی و غارت اسلحه جنگی در اولویت آشوبگران قرار گرفته بود. اماکن مذهبی، فروشگاه‌ها، ساختمان‌های دولتی، مترو، خودروهای عمومی، بانک‌ها و حتی منازل مسکونی و مردم عادی نیز از تعرض اغتشاشگران در امان نماندند.

بسیاری از اماکن عمومی و خصوصی مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفت

در کمتر از یک هفته، حدود ۱۰۰۰ شعبه بانک، ۵۰۰ مرکز دولتی، ۳۰۰۰ دستگاه خودپرداز، ۱۲۰ پمپ بنزین، ۱۰۰۰ مغازه، ۲۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای، ۵۰ مرکز نظامی و ۱۰۰۰ خودروی شخصی و عمومی در حدود ۱۸۰ شهر مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفت. طبق برآوردها حدقل ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شد و حدود ۲۳۰ نفر در این اتفاقات جان خود را از دست دادند که یک‌پنجم آنها از نیروهای نظامی بودند و ۷۰۰۰ نفر نیز مجروح شدند که ۵۰۰۰ نفر از آنها نیروی انتظامی و امنیتی بودند. اینها فقط خسارات مستقیم این اغتشاش و ناامنی برای ایران بود.

در ادامه این گزارش، مروری کرده‌ایم بر مهمترین اتفاقات آن روزها...

 

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸

اعلام خبر افزایش قیمت بنزین در ساعت صفر این روز؛ بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد؛ صبح جمعه در شهرهای مختلف، از جمله شهرهای بزرگی مثل تهران، کرج، مشهد، شیراز، اهواز، زاهدان و بندرعباس تجمعات اعتراضاتی پراکنده‌ای صورت گرفت. اعتراضات مردم در شهرهای دیگر همچون برازجان، هشتگرد، شوشتر، اندیمشک، خرمشهر، ماهشهر، سیرجان، دزفول، بهبهان، سیرجان، بابل، بروجن و... نیز برگزار شد. عده‌ای از معترضان با خاموش کردن خودروی خود بعضی از خیابان‌ها را بستند و شعارهایی درباره گرانی بنزین و همچنین علیه مسئولان داده شد. تصاویر اعتراضات بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد و توسط رسانه‌های ضدانقلاب ضریب می‌گرفت. در شبکه‌های اجتماعی اخبار و تصاویر متعددی از آتش زدن پمپ‌های بنزین در شهرهای مختلف منتشر شد؛ مرودشت، سیرجان، شیراز، بندرعباس، اراک و... البته بسیاری از این اخبار جعلی بودند. آتش گرفتن پمپ‌بنزین در شهرهایی مثل اراک و بندرعباس تکذیب شد اما سرعت بررسی و تکذیب‌ها به سرعت تولید این اخبار نمی‌رسید. در بروجن یک تانکر بنزین بر اثر تصادف آتش گرفت که در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان حمله معترضان به تانکر سوخت منتشر شد. رئیس جمهور با تشریح دلایل گران شدن بنزین، گفت که درامد حاصله از گرانی بنزین، بین سه‌چهارم از مردم که درآمد کمتری دارند توزیع خواهد شد. آیت الله امامی‌کاشانی، در نماز جمعه تهران، گرانی بنزین را یک تصمیم جمعی میان قوا خواند که باید به نحوه اجرای آن توجه کرد و مانع گرانفروشی شد. از عصر جمعه، به‌تدریج اعتراض‌ها شدیدتر شد و از تجمعات آرام فاصله گرفت. گزارش‌هایی از آتش زدن بانک‌ها و حمله به ساختمان‌های دولتی در مشهد، بهبهان، شیراز، امیدیه و... منتشر شد. در بعضی شهرها همچون امیدیه، معالی آباد شیراز، قلعه‌حسن‌خان تهران به نیروی انتظامی حمله شد و خودروی پلیس به آتش کشیده شد. در سیرجان کرمان عده‌ای به  مخازن اصلی نفت در این شهر حمله کردند تا آن را به آتش بکشند. در این ماجرا، یک نفر توسط نیروهای انتظامی کشته شد و بلافاصله تصاویر آن به‌صورت گسترده در رسانه‌های ضدانقلاب منتشر شد.


بقایای پمپ بنزین های آتش زده شده در روز اول اعتراضات

 

 

بستن جاده ها توسط عده ای از معترضین

صادق زیباکلام:‌ «علی‌رغم همه انتقادات و مشکلات پیش‌روی، بالاخص برای کم‌درآمدها، تردیدی بخودتان راه ندهید که این تصمیم، تصمیم درستی بود و خیلی زودتر از این‌ها می‌بایستی اتخاذ می‌شد.»


صادق زیباکلام: علی رغم همه مشکلات، این تصمیم درستی بود.

 

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸

اعتراضات و درگیری‌ها در شهرها گسترش پیدا کرد و در اصفهان و کرمان چند پمپ بنزین به آتش کشیده شد مریم رجوی سرکرده گروهک منافقین برای حمایت از آشوبگران فراخوان داد در بهبهان تعدادی از مراکز خدمت رسانی و بانک به آتش کشیده شد  عده ای در کرج، به یک مرکز پلیس راهنمایی رانندگی حمله کردند. آشوبگران پمپ بنزین طالقانی در کرج را به آتش کشیدند. پایگاه بسیج امام علی شهرک اندیشه  توسط عده ای به آتش کشیده شد. در نیشابور عده ای معترض اتوبان آزادگان را آشوبگران بسته اند و چند ماشین نیروی انتظامی را به آتش کشیدند. معترضان در کازرون،  مسیر کازرون -شیراز (دشت برم) را مسدود کردند. در شیراز از چهار راه وکیل اقا تا خیابان مصوری تا کنون ۱۰ بانک توسط آشوبگران به آتش کشیده شد. به آتش کشیدن اتوبوس نیروهای یگان ویژه توسط آشوبگران  منجر به انسداد خیابان پاسداران شد. بانک مسکن و شهرداری شهرستان بهارستان توسط آشوبگران  آتش زده شد.  ساختمان فرمانداری قلعه حسن‌خان و چند بانک توسط آشوبگران به آتش کشیده شد. کیوسک و موتور سیکلت پلیس در چهار راه تختی  اصفهان توسط آشوبگران به آتش کشیده شد. عده‌ای از اراذل اوباش حوزه علمیه «زینبیه» اصفهان را آتش زدند. کانکس ناجا در اسلامشهر توسط آشوبگران به آتش کشیده شد. در تهرانپارس، آشوبگران در میدان پروین، یک بانک را آتش زدند. در میدان ولیعصر آشوبگران دوربین‌ها را از کار انداختند و پمب بنزین کاشانی را آتش زدند. در سلطان آباد، آشوبگران شهرداری این شهر و یک بانک دولتی را به آتش کشیده و جاده ساوه – سلطان آباد را بستند.


آتش زدن بانک ها توسط آشوبگران در شهر های مختلف

در خیابان کاشانی شهر ملارد یک شعبه از بانک ملت به آتش کشیده شد. در مشهد عده ای از معترضین با خاموش کردن خودروهایشان بزرگراه وکیل آباد را مسدود کردند. در شیراز، آشوبگران پاسگاه گلدشت معالی آباد را به آتش کشیده و با خالی کردن یک کامیون سیمان در اتوبان منتهی به این شهر، آن را مسدود کردند. پلیس هرمزگان اعلام کرد که تصویر منتشر شده از آتش زدن یک پمپ بنزین در بندرعباس، جعلی بوده و متعلق به آتش سوزی یک پمپ بنزین در ایالت میسوری آمریکا در سال ۲۰۱۴ است. عامل انتشار این خبر جعلی دستگیر شده است. مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تهیه یک طرح دو فوریتی برای مخالفت با گران شدن بنزین در صحن علنی مجلس خبر داد. با تصویب شورای امنیت کشور (شاک) از بامداد روز ۲۶ ام آبان اینترنت در بعضی شهرها محدود شد. در تهران، چند اتومبیل با پلاک مخدوش شده، اقدام به مسدود کردن اتوبان امام علی کردند. همچنین یک کامیون نخاله ساختمانی در اتوبان تخلیه شد.


مسدود کردن اتوبان با اتومبیل برای عصبانی کردن مردم


خالی کردن نخاله ساختمانی در اتوبان برای ایجاد مشکل در رفت و آمد خودرو های مردم

 

در اهواز افراد نقاب‌دار با حمله به اماکن عمومی، به چند بانک آسیب‌هایی وارد کردند. در خرمشهر نیز تجمعات به آشوب کشیده شد و برخی از خودروهای پارک شده در مرکز شهر مورد تعرض افراد آشوبگر قرار گرفت. حسن روحانی از قوه قضائیه خواست که اگر کسی با خودروی خود اقدام به ایجاد راه‌بندان کرد، با او برخورد شود. علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت افزایش قیمت بنزین بدون مشورت با خانه ملت انجام گرفته و زمینه‌سازی کافی برای افکار عمومی صورت نگرفته است و به جای آثار مثبت، پیامد منفی خواهد داشت. مریم رجوی، رئیس سازمان منافقین ضمن حمایت از آشوبگران، خواستار حمایت بین المللی از آشوب ها در داخل ایران شد. کانال‌های ضدانقلاب با انتشار مطالب متعدد سعی در کنترل مسیر آشوب ها، به خیابان کشاندن درگیری ها، تشویق مردم به خشونت و حتی آموزش آشوبگران برای مقابله با نیروهای انتظامی داشتند.


آموزش کانال های ضد انقلاب برای ایجاد اغتشاش

 

رضا پهلوی هم به جمع حامیان اغتشاش پیوست.


حمایت رضا پهلوی از آشوب‌ها

 

گزارش لحظه به لحظه BBC در خلال آشوب های آبان و تلاش برای حضور و تجمیع مردم در مکان هایی مشخص.

پوشش لحظه به لحظه BBC از آشوب ها

 

دخالت علنی مایک پمپئو ، وزیر خارجه آمریکا در امور داخلی ایران و حمایت مستقیم از آشوب در داخل ایران.


دخالت پمپئو در امور داخلی ایران و حمایت از اغتشاش ها

 

 

یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸

حمله به حوزه علمیه در کازرون و به آتش کشیدن مدرسه علمیه مکتب الصادق(ع) در صالحیه

جاده تهران به شهریار توسط  معترضان بسته شد. در رباط کریم، آشوبگران  تعدادی بانک را  به آتش کشیدند. آشوبگران  به شهرداری صالحیه حمله کردند و بانک کوثر پرند را آتش زدند. در شیراز دو پایگاه بسیج در خیابان خیام به آتش کشیده شد. آشوبگران  جاده‌های محمد آباد در کرج و جاده اصلی رباط کریم را با آتش زدن لاستیک مسدود کرده و یک پاسگاه نیروی انتظامی را در منطقه ورامین به آتش کشیدند. در بوشهر عده‌ای با روشن کردن لاستیک  برخی خیابان‌ها را بسته اند. در کازرون علاوه بر حوزه علمیه، حدود ۱۰ بانک به آتش کشیده شد. دادستان عمومی و انقلاب یزد با بیان اینکه ۴۰ نفر از آشوبگران در این شهر  دستگیر شده اند گفت اغلب دستگیرشدگان غیربومی هستند. نماینده مردم سیرجان در مجلس گفت که در حال حاضر آرامش در این شهر برقرار است.

 

در آبان ۹۸ پلیس حفظ امنیت معترضان در مقابل اغتشاشگران را بر عهده گرفت

اولین برآوردها از تخریب‌های اعتراضات بنزینی اعلام شد: از میان ۱۰۸۰ شهر، تجمعات در حدود ۱۰۰ نقطه کشور در جمع های ۵۰ تا حداکثر ۱۵۰۰ نفره صورت گرفته. تعداد کل معترضان از شب جمعه تاکنون مجموعا ۸۷۴۰۰ نفر برآورد شده که از این میزان حدود ۸۲۲۰۰ نفر مرد و ۵۲۰۰ نفر آن‌ها زن بوده اند. رئیس قوه قضائیه گفت: دادستان‌ها ضمن حفظ حقوق شهروندی مردم، در برابر هرگونه تعرض و اقدامات خرابکارانه اشرار، وابستگان به جریانات ضدانقلاب و نفوذی‌ها اقدام قانونی به عمل آورند. او همچنین سازمان بازرسی را موظف کرد تا  اجرای کامل تعهدات دولت از جمله پرداخت به‌موقع یارانه‌ها را پیگیری کند. سرگرد "ایرج جواهری" از ماموران کلانتری ۲۴ الهیه در ناآرامی‌های کرمانشاه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


تشییع پیکر شهید ایرج جواهری

 

حدود ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس برای استیضاح رئیس جمهور امضا جمع کردند. همزمان ذوالنور نیز به جمع آوری امضاء برای استیضاح علی لاریجانی پرداخت. مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج فقه خود ضمن اشاره به حوادثی که در پی افزایش قیمت بنزین رخ داده، فرمودند که چون این تصمیم، خروجی جلسه سران قوا است و پشتوانه کارشناسی هم دارد از آن حمایت می‌کنند. ایشان از مسئولان خواستند که تمام تلاش خود را برای کم کردن تبعات منفی این تصمیم به کار بگیرند. (خلاصه از سخنرانی: ۱۳۹۸/۸/۲۶)

درس خارج فقه مقام معظم رهبری ، ۲۶ آبان ۹۸

رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرد (پیش از ظهر روز یکشنبه) ۲۰ درصد از مغازه‌های بازار شامل بازار طلافروشان و پارچه‌فروشان به دلیل تهدید اغتشاشگران بسته بود. ۷۷ چهره اصلاح‌طلب با امضای بیانیه‌ای، ضمن حمله به حافظان نظم و امنیت کشور، خواستار برخورد با نیروهای انتظامی و امنیتی شدند. فرح پهلوی در بیانه ای ضمن حمایت از آشوبگران، از شعار های سلطنت طلبانه حمایت و از کسانی که آنان را به کار می‌برند، تشکر کرد. امیرحسین اعتمادی رئیس گروهک ضدانقلاب «فرشگرد» وابسته به رضاپهلوی، در بی‌بی‌سی رضا پهلوی را «فرمانده عملیات اغتشاش و نافرمانی» در ایران معرفی کرد! سفیر آمریکا در آلمان گفت ما توانایی رفع فیلترینگ اینترنت درون ایران را داریم اما خود و دولت آمریکا را حامی آشوبگران در داخل ایران می‌دانیم.


اظهارات سفیر آمریکا در آلمان


 

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸

حدود 200 آشوبگر به پتروشیمی ماهشهر حمله ور شدند که برخی از آنها مسلح بودند. جاده ترانزیتی شهرک طالقانی ماهشهر به شرکت های  پتروشیمی مسدود شد. عده‌ای در  شیراز جاده قبل از شهرک صنعتی را بستند. دفتر امام جمعه در شهرک صدرای شیراز  به آتش کشیده شد. اغتشاشگران در کازرون علاوه بر آتش زدن ۳ خودرو و ۶ موتور سیکلت، ساختمان  حوزه علمیه را نیز به آتش کشیدند. در فردیس کرج پایگاه بسیج  و بانک سپه به آتش کشیده شد. در اصفهان جاده اصفهان-فولادشهر، اتوبان خرازی توسط آشوبگران بسته شد. یکی از ادارات مخابرات شمال اصفهان، چند بانک و چند پمپ بنزین نیز به آتش کشیده شد. با دستگیری  تعدادی از لیدر های آشوب، آرامش به شیراز بازگشت.

 

عده‌ای نقاب‌دار سعی می‌کردند مردم را به تخریب هرچه بیشتر اماکن عمومی ترغیب کنند

سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸

در اسلامشهرآشوبگران دست به سلاح برده و به مردم و نیروهای نظامی تیراندازی کردند. آشوبگران در نقاط مختلف کرمانشاه دهها بانک را به آتش کشیدند و به سه کلانتری حمله کردند. سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد ،استفان دوجاریک گفت: دبیرکل با نگرانی، شرایط پیش آمده در ایران را به ویژه درگیری به‌وجود آمده را دنبال می‌کند. سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی  گفت: «اصلاح قیمت بنزین فی‌نفسه یک گام بلند به سمت عدالت اجتماعی است.»  همچنین خاطر نشان کرد که این طرح ناقص است و باید اصلاح قیمت‌ها سایر حامل‌های انرژی از جمله گاز را نیز در بر بگیرد.


سعید لیلاز از اصلاح قیمت بنزین حمایت کرد

 

برایان هوک، رئیس سابق گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از مطالبات ملت ایران حمایت می‌کنیم زیرا ایران اموالش را در راستای ایجاد بی ثباتی در کشورهای دیگر خرج می کند و ما از آنها می خوهیم که این اموال در راستای بهبود اوضاع معیشتی مردم خرج کنند. مسیح مهاجری: اگر تصمیم دولت سازندگی درمورد افزایش سالانه ۱۰ درصدی قیمت سوخت ادامه می‌یافت، بنزین اکنون حدود ۲ هزار تومان بود در این صورت، امروز نیازی به تصمیم غیرکارشناسی نبود. یک منبع آگاه امنیتی در استان تهران گفت: شب گذشته سراسر تهران آرام بود و هیچ مشکل امنیتی وجود نداشت. تنها در دو یا سه نقطه تهران مانند فلکه دوم صادقیه ما شاهد تجمع عده‌ای بودیم که با هوشیاری مردم و نیروهای امنیتی اتفاق خاصی روی نداد. ربیعی، سخنگوی دولت گفت: اصلاح قیمت بنزین پیوست‌هایی داشت تا قیمت در روستاها افزایش نیابد. همچنین اینترنت استان‌ها به تدریج وصل می‌شود .نگرانی مردم را درک می‌کنیم اما نگرانی بزرگ‌تر حفظ آرامش در کشور است. سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران از دستگیری برخی اخلالگران در تهران خبر داد. علی لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی: نظارت بر بازار و قیمت‌ کالاها در سطح سران قوا پیگیری می‌شود. سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری تعدادی از افرادی که برای شبکه‌های خارجی فیلم تهیه و منتشر می‌کردند خبر داد. آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات: به صلاحدید مراجع امنیتی، اینترنت در این چند روز با محدودیت‌ مواجه شد که این امر خسارات زیادی برای استارتاپ‌ها و اس ام ای ها به دنبال داشت. اگر شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های آن نبود، امروز شاهد حضور ۲.۵ میلیون فعال حمل و نقل اینترنتی در میان معترضان بودیم. سخنگوی قوه قضائیه گفت: تاکید شده در اسرع وقت در مورد بازداشتی‌ها غربالگری صورت بگیرد که اگر کسی کم تقصیر و بی‌تقصیر است اسباب آزادی آنها فراهم شود. افراد مسلح و آشوبگران در خیابان های ماهشهر اقدام به تیراندازی کور کردند. ارتش طی بیانیه‌ای اعلام کرد برای صیانت از مردم و حفظ دستاوردهای نظام در مقابل هرگونه تعدی و تجاوز دشمنان ایستاده ایم. برخی نقاط اصفهان از جمله  ملک شهر، زینبیه، قائمیه، میدان آزادی، چهار راه تختی، خیابان کاوه و پل چمران ، شاهد تخریب اموال عمومی بود.


تخریب اموال عمومی در اصفهان

دادستان کرمانشاه: اکثر لیدرهای ناآرامی های ‌کرمانشاه ‌‌دستگیر شدند. سالک، نماینده مجلس شورای اسلامی: لبنان و عراق مقدمه اتفاقات ایران بود. فرمانده انتظامی البرز : اغتشاشگرانی که اقدام به تخریب اموال عمومی و شخصی کرده بودند دستگیر شدند. احمد توکلی: اگر اعتراض سازنده مرسوم نباشد، مردم به سمت اعتراض مخرب کشیده می‌شوند. محمد حسینی فرماندار جم: اعتراضات و اغتشاشات موجب بسته شدن مسیر اصلی ارتباط و همچنین مسیر تردد تانکرهای آب به شهرک های مسکونی جم به مدت دو روز شد.

 

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸

طبق اخبار تا امروز ۸۰ فروشگاه زنجیره‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند. برخی از آنها ابتدا غارت و سپس به آتش کشیده شدند. خسارت واردشده به این فروشگاه ها ۱۷۰ میلیارد تومان است . اغلب این فروشگاه‌ها در شهر‌های اطراف تهران قرار دارند. چند فروشگاه زنجیره‌ای هم در اصفهان، سرآسیاب البرز، بعثت سنندج و دولت آباد کرمانشاه تخریب و به آتش کشیده شده اند.


تخریب و غارت فروشگاه ها

 

طبق اخبار منتشر شده، تاکنون در کل کشور حدود هزار نفر بازداشت شده‌اند و فقط در یک استان، بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ به آتش کشیده شده و یا به غارت رفته است. آیت‌الله جنتی رئیس شورای نگهبان اظهار داشت : دشمن از قبل، طراحی کرده بود خباثت‌های خود را اجرایی کند. با هوشیاری مردم صف معترضین از آشوب‌گران طی چند روز جدا شد و دشمن ناکام ماند. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی: تاثیر مستقیم سهمیه بندی بنزین بر تورم حدود ۲.۵ درصد و با تاثیر غیرمستقیم آن جمعا حدود ۴ درصد در یک سال است. این طرح هیچ تاثیری بر نرخ ارز نداشته و بر این بازار کنترل کامل داریم. روحانی گفت باید دربرابر کسانی که علیه امنیت کشور اقدام می‌کنند قاطع باشیم. طبق اعلام مترو، در ناآرامی های اخیر ۱۰ میلیارد تومان خسارت به مترو وارد شد. در واکنش به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ایران، سفیر سوئیس در ایران - به عنوان حافظ منافع آمریکا - احضار شد. آیت الله نوری همدانی: بی شک کسانی که حسینیه، مسجد و قرآن‌ها را آتش می زنند از مردم نیستند. خوشبختانه مردم آگاه ایران صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و اجازه موج سواری به دشمن ندادند. آیت‌الله علوی گرگانی: استکبار منتظر کوچک‌ترین جرقه برای فتنه‌انگیزی در کشورمان است. در آشوب‌های اخیر کشورهای خارجی خوشحالی کردند. باید مراقب باشیم سوژه به دست دشمن ندهیم. شهردار شیراز: در منطقه ۴ شهرداری شیراز متاسفانه حتی یک ایستگاه اتوبوس سالم هم نداریم. حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان: دولت آل‌سعود بلافاصله پس از شروع آشوب‌ها تمامی رسانه‌های فارسی زبان و عربی زبان و حتی انگلیسی زبان خود را برای حمایت از خشونت و آشوب در ایران به راه انداخت. رئیس حوزه‌های علمیه استان فارس اعلام کرد: به چهار مدرسه علمیه در استان فارس در جریان ناآرامی‌های اخیر حمله شد و تعدادی از خودرو های طلاب را به آتش کشیدند. اکبر گنجی از روشنفکران اصلاح طلب مقیم آمریکا در مقاله‌ای نوشت: «نیروهایی که توسط مجاهدین خلق سازماندهی شده اند، قطعاً در حرکت مردمی اخیر حضور داشته اند.»


اکبر گنجی و اعتراض به سازمان منافقین برای به خشونت کشیدن اعتراضات مردمی

 

عطاءالله مهاجرانی ناآرامی های آبان ۹۸ را به «اپوزیسیون منحوس برانداز» نسبت داد و نوشت که آنها به همراه پمپئو وزیر خارجه آمریکا «مثل ٧٨ و ٨٨ و ٩٦، این جمع شلخته چارلنگى مات و مبهوت خواهد ماند.»


عطاءا... مهاجرانی اپوزسیون را عامل آشوب‌ها دانست

 

محمد رضا جلایی پور در کانال تلگرامی اش خاطر نشان کرد: واقعی‌تر شدن قیمت بنزین ضروری است اما چون بدون پیوست رسانه‌ای، زمان‌بندی مناسب، آماده‌سازی افکار عمومی و مکمل‌های ضروری صورت گرفته، قابل نقد است. برایان هوک  نماینده سابق ویژه آمریکا در امور ایران درباره قطع شدن دسترسی به اینترنت در ایران گفت: رفع فیلترینگ برای ما کار پیچیده ای است. تعدادی از لیدرهای بازداشت شده که در هدایت و خرابکاری اشرار در استان البرز نقش موثری داشته‌اند، تابعیت آلمان، ترکیه و افغانستان داشته و تجهیزات ویژه خرابکاری از آن‌ها کشف و ضبط شده است.

 

پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸

اینترنت در بسیاری از نقاط کشور وصل شد. در شهرهای پاکدشت، رباط‌کریم، و اسلامشهر راهپیمایی‌هایی در حمایت از نظام اسلامی برگزار شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی با احتساب آسیب دیدن ۹۰۰شعبه در جریان ناآرامی‌های اخیر دست‌کم ۴.۲درصد از کل شعب فعال از چرخه خدمات‌رسانی خارج شده‌اند. علی مطهری با ضعیف خواندن عملکرد وزیر کشور در اجرای تصمیم مدیریت مصرف سوخت گفت: ممکن است او را استیضاح کنیم. سخنگوی دولت گفت: از یکشنبه کسانی که در خیابان ماندند هدفشان اغتشاشگری بود  آنها می‌خواستند بحران اجتماعی ایجاد کنند. به ما گفتند برخی اجازه تغییر شیفت در عسلویه را نمی‌دهند و به برخی لوله‌ها دینامیت بسته بودند. آقای جهرمی گفت عده‌ای می‌خواستند خط تلفن اصفهان را قطع کنند. برخی مسیر ورود کالا را بسته بودند و این شواهد نشان می‌دهد ما با جریانی مواجه بودیم که بی‌شرمانه می ‌خواستند کشور را با بحران مواجه کنند. «دنیل مک‌آدامز» مدیرعامل اندیشکده آمریکایی «ران پال » در گفتگو با آر.تی گفته بود:  «فکر می‌کنم این نوع از ناآرامی بیشتر حاصل عملکرد مرکز مأموریت ایران [در سیا] است که توسط دولت [دونالد] ترامپ راه‌اندازی شده است. اگر به یاد داشته باشید، پارسال "مایکل دی‌آندریا" مسئول این کار شد. او یک افسر سیا است که به آیت‌الله مایک معروف است.» مردم شهرهای مختلف در محکومیت آشوبگران به راهپیمایی پرداختند که پس از آن، اغلب شهرها به شرایط عادی بازگشت


تجمع مردم در محکومیت اغتشاش ها در شهر های مختلف

 

همزمان با پایان آشوب‌ها و اغتشاشات، برخی هنرمندان سینما و موسیقی بیانیه‌ای در صفحات خود در فضای مجازی با هشتگ #صدای_آبان_98 منتشر کردند و به برخوردهای انجام‌شده در اغتشاشات روزهای گذشته اعتراض کردند. رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، فرهاد توحیدی، مجتبا میرتهماسب، حسین علیزاده، کیهان کلهُر، لی‌لی گلستان، بهمن فرمان‌آرا، داریوش مهرجویی، رضا دُرمیشیان، جعفر پناهی، مصطفا آل‌احمد، محمد رسول‌اف، حسین سناپور، ارشد طهماسبی، امیر اثباتی، فاطمه معتمدآریا، نغمه ثمینی، محسن امیریوسفی، مجید برزگر، منیژه حکمت، نگار اسکندرفر، امیرشهاب رضویان، جابر قاسمعلی، کتایون شهابی، تهمینه میلانی، محمد رضایی‌راد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، مصطفا خرقه‌پوش، مهتاب نصیرپور، محمد رحمانیان، فیروزه صابر، حبیب رضایی، محمدرضا موئینی، میثم موئینی وجمال رحمتی این بیانیه را امضا کردند.


پست های منتشر شده برخی سلبریتی ها

 

در مقابل برخی از بازیگران و هنرمندان همچون کامبیز دیرباز، پرستو گلستانی، کارن همایونفر و... بیانیه مورد نظر را مورد نقد قرار دادند و از امضا و انتشار آن در فضای مجازی سر باز زدند. کارن همایونفر، آهنگساز برجسته کشور که دریافت ۳ سیمرغ بلورین جشنواره فجر و ۵ تندیس زرین جشن سینمای ایران را در کارنامه هنری خود دارد، از جمله افرادی بود که به این بیانیه واکنش تندی نشان داد و از همکاران هنری خود اعم از کارگردانان و سلبریتی‌ها انتقاد کرد. چند ساعت پس از انتشار پست انتقادی این آهنگساز، این پست از صفحه اینستاگرام ریپورت و حذف شد.


اعتراض کارن همایونفر نسبت به اقدام سلبریتی ها

 

فرمان عفو رهبری - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی طی گزارشی به رهبر انقلاب در خصوص آشوب‌های آبان ۹۸، پیشنهاد کرد: بر اساس چارچوبهای قانونی موجود شهروندان عادی که بدون داشتن هیچگونه نقشی در اعتراضات و اغتشاشهای اخیر و در میانه درگیریها جان باخته اند در «حکم شهید» محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند‌. همچنین درخصوص قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی به هر نحو جان خود را از دست داده‌اند موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده‌های آنان صورت گیرد. در مورد آن دسته از قربانیان حوادث اخیر نیز که به صورت مسلحانه و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شده اند پیشنهاد شد پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده‌های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده جدا شود و خانواده‌های آنان متناسبا مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به گزارش ارائه شده، ضمن موافقت با پیشنهادهای مطرح شده مقرر فرمودند: «هرچه سریعتر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رافت اسلامی نزدیکتر است عمل شود.»

منبع: الف

کلیدواژه: افزایش قیمت بنزین حمایت از آشوبگران اصلاح قیمت بنزین آتش کشیدند شهرهای مختلف اعتراضات مردمی نیروی انتظامی میلیارد تومان اعتراضات مردم اعلام کردند گرانی بنزین آتش زدند حوزه علمیه حمله کردند فروشگاه ها مسدود کردن آشوب ها صورت گرفت پمپ بنزین قرار گرفت آبان ۱۳۹۸ خیابان ها عده ای آیت الله منتشر شد آبان ۹۸ شده اند بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۶۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس، کانون مردمی‌سازی سلامت است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن رضانیا در جلسه‌ی کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان گفت: راهبرد دشمن ایجاد یأس و ناامیدی در اقشار مختلف مردم شریف است و تلاش می‌کند مردم را از حاکمیت جدا کند.

وی افزود: دغدغه و اراده دولت مردمی و انقلابی ایران قوی کاهش فقر است و تبیین اقدامات در جهت فقرزدایی تلاش همگان را می‌طلبد.

رضانیا اضافه کرد: رشته‌ی تحصیلی بهداشت محیط در دانشگاه فرهنگیان اضافه شده و جذب مراقبین بهداشت و سلامت نیز در آموزش‌وپرورش انجام شده است.

کد خبر 6085921

دیگر خبرها

  • پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است
  • بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در فرانسه در ارتباط با وقایع بخش کنسولی
  • گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم
  • ابعاد بی‌سابقه اعتراضات در آمریکا علیه حملات صهیونیست‌ها به غزه
  • مدارس، کانون مردمی‌سازی سلامت است
  • علنی‌شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند
  • اظهارات علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودرو‌های شاسی بلند، اعتراضات سال ۱۴۰۱ و ...
  • اظهارات جنجالی علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودروهای شاسی بلند، اعتراضات سال 1401 و ...
  • جزئیات علنی شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند
  • ببینید | غافلگیری جالب میلاد کی‌مرام در اکران مردمی یک فیلم مقابل چشم مردم!