Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@13:12:10 GMT

طرحی برای ترافیک

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۸۶۹۹

طرحی برای ترافیک

خبرگزاری آریا - اولین محدوده طرح ترافیک در میدان ارگ و در سال 1244 شمسی اعمال شد و اعلام شد که حیوانات چهارپا اجازه ورود به منطقه مرکزی تهران ندارند.
در مرات‌البلدان ذیل وقایع سال 1282 قمری - برابر با 1244 شمسی- خبری به این مضمون آمده:« چهارپایان باربر برای جلوگیری از ازدحام زیادی در روز اجازه ندارند به محوطه میدان ارگ و باغ گلشن وارد شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
این خبر کوتاه اولین برنامه طرح ترافیک تهران را به رخ می‌کشد. طرحی که باعث می‌شد عبور و مرور در مرکز تهران کمی قانون‌مند شود. سیروس سعدوندیان در کتاب نخستین‌های تهران درباره چگونگی این طرح نوشته است:« یک سال پیش از اجرای این طرح زمانی که بنای میدان توپخانه جدید و در میدان ارگ سلطنتی توپ‌ها و توپ‌چیان میدان ارگ را به آن محل انتقال دادند و در وسط میدان ارگ استخری هشت ضلعی بنا کرده، در اطراف آن راه سنگفرش کالسکه‌رو ساختند و مابقی میدان را به فضای سبز اختصاص دادند. »
از آن‌جایی که عبور و مرور حیوانات چهارپا و باربر باعث اختلال در میدان و حرکت کالسکه‌ها می‌شد و برخی از این چهارپایان به فضای سبز نیز آسیب می‌زدند،تصمیم گرفته شد تا رفت و آمد باربرها با محدودیت باشد و از سمت میدان ارگ این رفت و آمد نباشد تا ضمن این که فضای ارگ را مرتب نگه‌ می‌داشتند رفت و آمد را کنترل کنند.
اعتمادالسلطنه در مرات‌البلدان نوشت:« بعد از وضع میدان ارگ و طرح حوضی وسیع در آن و غرس دو باغ در دو طرف حوض و نصب ستون‌های سنگی به فاصله چهار ذرع جلو باغ‌ها و محجر چوبی در فواصل ستون‌ها، محض این که ساخت چنین میدانی از آمد شد دواب که حمل اجناس می‌کنند مصون باشد، حکم شد در جانب شرقی ارگ همایون دروازه‌ای از خارج صحرا به شهر فرار دهند و خندق شرقی شهر را انباشته، با سطح زمین برابر کنند و خیابانی عریض تا دهنه بازار تشکیل دهند و این اوقات این جمله به صورت اتمام یافته است.»
همزمان با اعلام محدوده ویژه ترافیکی نخستین مجوزهای ترافیکی نیز ارائه شد. مجوزی در دست است که نشان می‌دهد که برای رفت و آمد یک الاغ مجوز عبور در منطقه ممنوعه صادر شده ساست.
اما این طرح ترافیک در سالهای بعد کلا منتفی شد و تهران بزرگ و بزرگتر شد و ماشین‌ها به خیابان‌ها آمدند و خیابان‌های تهران در حصار ماشین‌ها کوچکتر و کوچکتر شدند و آن‌چه تهران را به آن می‌شناختند ترافیک همیشگی و آلودگی مداوومش بود. برای همین هم در شهریور 1358 بود که نخستین بخش از طرحی که بعدها به طرح ترافیک معروف شد در بخش مرکزی تهران اجرا شد.در مرحله اول این طرح به منظور تسهیل حرکت اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی جمعا 30280 متر مسیر ویژه اتوبوس با عرض 5.5 الی 6.5 متر در یک سمت بعضی از خیابان های اصلی طراحی و از هفته دوم شهریور ماه 1358 به محله اجرا گذاشته شد.
این طرح هرچند کمی وضعیت ترافیک تهران در مرکز شهر را بهتر کرد اما باز هم ترافیک نفس مرکز شهر را گرفته بود.پس از اول آبان 1358 طرح جدیدی اجرا شد. این مرحله از طرح به منظور به بهبود نسبی ترافیک با ایجاد محدوده ای در مرکز شهر - از شمال خیابان طالقانی از غرب تا خیابان حافظ، از جنوب تا خیابان مولوی و از شرق تا خیابان مصطفی خمینی با محدودیت همراه بود.در اسفند ماه سال 1360 به مدت زمان محدودیت ورود وسایل نقلیه به مرکز شهر 2 ساعت افزوده شد. در سال 62 علاوه بر افزایش کارکنان اجرایی طرح، اقدامات بازدارنده دیگری از قبیل زنجیرگذاری در مدخل برخی از ورودی های فرعی انجام شد.
در اواخر دهه هشتاد طرح جدیدی افزوده شد و محدوده ترافیکی گسترده‌تر شد. در این بخش طرح ترافیک ماشین‌ها با محدودیت شماره زوج و فرد رو به رو بودند.
طرح ترافیک اصلی تهران امسال 40 ساله می‌شود. اما این طرح روزگاری از ممنوعیت حیوانات آغاز شد و به زوج و فرد کردن خیابان‌ها رسید و هنوز ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طرح ترافیک میدان ارگ خیابان ها رفت و آمد مرکز شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۸۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا قطعی برق در پلدشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی اعلام کرد :روز چهارشنبه مورخ ۰۵/ ۰۲/ ۱۴۰۳ به علت تعمیرات، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ جریان برق مسیر میدان معلم از نمایندگی سایپا تا میدان امام حسین (بلوار بسیج) و خیابان سربازان گمنام خیابان پاسداران و کوچه‌های فرعی به مدت دوساعت قطع خواهد شد.

دیگر خبرها

  • میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • جزئیات طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • جزئیات تغییرات طرح ترافیک جدید در پایتخت/ طرح «زوج و فرد» حذف می شود؟
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت؟
  • زوج و فرد از طرح ترافیک پایتخت حذف شد
  • حذف زوج و فرد در طرح جدید ترافیک پایتخت
  • زمان اجرای تغییرات در طرح ترافیک تهران
  • فردا قطعی برق در پلدشت