Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@09:45:54 GMT

هزارتوی کفن و دفن اموات کرونایی در شیراز

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۰۱۲۱

هزارتوی کفن و دفن اموات کرونایی در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در شهر شیراز با جمعیتی حدود دو میلیون نفر و همچنین ارجاع اموات کرونایی سایر شهرستان های استان فارس و حتی استان های کشور به این کلانشهر سبب شده تغسیل، کفن و دفن اموات کرونایی به معضلی در شیراز بدل شده و در این بحبوحه، دلالی قبر نیز بر سایر مشکلات و موضوعات افزوده شود.

آرامستان بهشت احمدی شیراز با مساحت ۴۶۶ هکتار، دومین قبرستان بزرگ کشور به حساب می آید که تا سالیان سال خیال مردم و مسئولان بابت فضا برای دفن اموات را آسوده می‌کند اما فاصله این آرامستان از شهر محل بحث بوده و بسیاری دفن میت خود را در آرامستان قدیمی شیراز، دارالرحمه که در وسط شهر قرار دارد، ترجیح می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین سبب گفته می شود درحالیکه مسئولان مکرر از تکمیل ظرفیت دارالرحمه شیراز سخن به زبان می آورند اما با پرداخت مبلغی قابل توجه می توان قبری را حتی برای میت کرونایی دست و پا کرد.

تصویب طرح تدفین اموات کرونایی در بهشت احمدی شیراز

به منظور رسیدگی به این موضوع، غالب وقت یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز به موضوع تدفین اموات کرونایی در شیراز اختصاص یافت.

در این جلسه طرح دوفوریتی ایجاد مدیریت واحد جهت سامان‌دهی تغسیل، تکفین و تدفین کلیه درگذشتگان ناشی از ابتلا به کروناویروس در آرامستان بهشت احمدی در قطعه‌ای خاص با ۹ تبصره مصوب شد.

سعید نظری در این جلسه پیرامون این موضوع عنوان کرد: اختصاص مکانی خاص برای دفن اموات مبتلا به کرونا  ضمن حفظ پیشگری از آلودگی محیط زیست از دلالی قبرهایی که امروز در دارالرحمه بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان معامله می ‌شود هم جلوگیری می‌کند.

کفن، دفن و قبر رایگان در بهشت احمدی شیراز

رئیس سازمان آرامستان‌های شیراز پیرامون فرآیند دفن اموات کرونایی به خبرنگار فارس گفت: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بیمارستان‌ها رابطین ما آمار فوتی‌های بیماران کرونایی را به ما اعلام کرده که با استفاده از آمبولانس‌های شرکت بخش خصوصی مجهز به همه امکانات و وسایل لازم، اموات به غسالخانه دارالرحمه منتقل می‌شوند.

وی افزود: شهرداری شیراز در دارالرحمه یک غسالخانه مجهز و مخصوص اموات کرونایی احداث کرده که نیروهای ما به تفکیک خواهر و برادر در حال انجام وظیفه می‌باشند و در مواقعی که آمار بالا برود، نیروهای جهادی به کمک ما می‌شتابند که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

علی پارسازاد عنوان کرد: اموات کرونایی پس از شست‌وشوی مخصوص که همراه با رعایت کامل نکات بهداشتی و شیوه‌نامه‌های ابلاغی انجام می‌شود، آماده انتقال به آرامستان‌ها می‌گردند.

پارسازاد پیرامون هزینه‌های کفن و دفن اموات خاطرنشان کرد: برای همه اموات، کرونایی و غیرکرونایی، هیچ هزینه‌ای در بهشت احمدی دریافت نشده و حتی سنگ قبر نیز به صورت رایگان در اختیار خانواده متوفی قرار داده می‌شود که این اتفاق به منظور تشویق مردم برای دفن اموات خود در آرامستان بهشت احمدی است.

وی اضافه کرد: تنها هزینه مربوط به انتقال و جابجایی اموات بوده که آن نیز مرتبط با بخش خصوصی و طبق نرخ‌نامه صورت می‌گیرد و ارتباطی با شهرداری شیراز ندارد.

قبر برای پدر و مادر شهید در دارالرحمه رایگان است

مدیر دارالرحمه شیراز نیز با بیان اینکه تا مدتی قبل هیچگونه منعی برای دفن  اموات کرونایی در این قبرستان نبود و هرکسی می توانست نسبت به دفن متوفی خود اقدام نماید، به خبرنگار فارس گفت: طی مصوبه ای تنها پدر و مادر شهید و جانباز و کسانی که دارای قبر در دارالرحمه هستند، می توانند در این قبرستان دفن شوند.

وی درخصوص هزینه های کفن و دفن اموات در دارالرحمه شیراز عنوان کرد: پس از دفن اموات در آرامستان دارالرحمه شیراز باید هزینه های کفن و دفن اموات پرداخت شده که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول وان و دو میلیون دیگر نیز هزینه سای کارهای کفن و دفن اموات می باشد.

علی انصاری افزود: اجباری برای پرداخت هزینه قبر در دارالرحمه شیراز برای پدر و مادر شهید و جانباز نیست و هرکسی هرچقدر بخواهد کمک می کند.

وی درمورد قبر اموات کرونایی توضیح داد: برای دفن هر میت کرونایی باید سه و نیم تا چهار متر زمین گود شده و قبری سه طبقه ایجاد می شود که یک نفر بیشتر در آن دفن نمی شود و البته اگر روزی نیاز باشد می توانند از طبقات دیگر این قبر جهت خاکسپاری استفاده نمایند.

دلالان قبر و دریافت هزینه های کلان

مدیر دارالرحمه شیراز درخصوص دریافت رقم های کلان برای گرفتن قبر در این آرامستان گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و اگر چنین بوده، خانواده متوفی مدارک را برای من بیاورند تا رسیدگی نمایم.

وی اضافه کرد: البته این اتفاق ممکن است از سوی دلالان رقم خورده باشد و همچنان نیز اتفاق بیفتد اما از سوی مجموعه دارالرحمه چنین رقم هایی دریافت نمی شود.

انصاری تصریح کرد: ما در این مکان عروسی نداریم، بلکه با مردمی که داغدار و عزادار هستند، سروکله می زنیم که کاری بسیار سخت و دشوار است.

دفن اموات در خیابان های دارالرحمه

وی با بیان اینکه بهتر است مردم اموات خود را به قبرستان بزرگ شیراز، بهشت احمدی ببرند، اذعان داشت: آرامستان دارالرحمه شیراز به سال ۱۳۴۶ باز می گردد که برای شهر ۳۵۰ هزار نفری احداث شده بوده و گنجایش اموات یک شهر دو میلیون نفری را ندارد.

وی با ذکر اینکه روزانه درحدود ۷۰ تا ۸۰ متوفی در دارالرحمه داریم که از این تعداد قریب به ۳۰ فوتی مبتلا به کرونا است، اظهار کرد: هیچ فضایی برای دفن اموات کرونایی در دارالرحمه شیراز در نظر گرفته نشده و با تکمیل ظرفیت این قبرستان، خیابان های کم تردد را به قبر تبدیل می کنیم.

انصاری درخصوص غسالخانه اموات کرونایی نیز گفت: غسالخانه اموات کرونایی، غسالخانه قدیمی و متروکه دارالرحمه شیراز بوده که در بحران و باتوجه به شرایط، مجدد به کارگیری شده و شهرداری شیراز کار تجهیز آن را انجام داده است.

وی با اشاره به تغسیل و تکفین روزانه حدود ۳۰ متوفی کرونایی در غسالخانه دارالرحمه شیراز گلایه کرد: چرا باید بار غسل و کفن اموات کرونایی سایر شهرهای استان و حتی کشور همچون جهرم، لار و بوشهر باید بردوش غسالخانه دارالرحمه شیراز باشد؟ 

بریده شدن دست دلالان قبر با دفن اموات در بهشت احمدی/ تبدیل خیابان به قبر اشکال شرعی دارد

سخنگوی شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس پیرامون دفن اموات کرونایی اظهار داشت: مقرر شده است به صورت ساماندهی شده و منظم در یک قطعه از بهشت احمدی اموات کرونایی دفن شوند.

سعید نظری درخصوص دفن اموات کرونایی در دارالرحمه شیراز گفت: اگر خانواده ای در دارالرحمه دارای قبر بوده و یا پدر و مادر شهید و جانباز باشند، دفن اموات آنها که بر اثر ویروس کرونا نیز فوت شده اند،  میسر است.

وی افزود: قبور دارالرحمه برای تدفین اموات کرونایی باید بتوان عمق دو متری را از آن گرفت  که در غیر این صورت و بطور مثال قبر طبقه دو امکان دفن اموات کرونایی نیست و مرکز بهداشت مانع این اتفاق می شود.

وی خاطرنشان کرد: عدم دفن اموات کرونایی در آرامستان دارالرحمه شیراز مصوب شورای تامین استان فارس است.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه آرامستان دارالرحمه زیر نظر مجموعه شهرداری نیست و به صورت هیئت امنایی اداره می شود، تصریح کرد: غسل و کفن اموات به صورت رایگان توسط شهرداری انجام می شود اما در دارالرحمه باید هزینه دفن پرداخت شود.

وی با اقرار به وجود دلالان قبر در دارالرحمه شیراز بیان کرد: دلال قبر وجود دارد و انکار پذیر نیست که به همین دلیل ما در شورای شهر مصوب کردیم اموات کرونایی به صورت کامل رایگان در آرامستان بهشت احمدی دفن شوند.

سخنگوی شورای شهر شیراز افزود: در بهشت احمدی که زیر نظر شهرداری شیراز است، هیچ هزینه ای بابت تغسیل، تکفین و تدفین اموات، چه کرونایی چه غیرکرونایی گرفته نمی شود.

وی تصریح کرد: با دفن اموات در بهشت احمدی علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان قبر، مشکلات بهداشتی دفن اموات در محیط شهر را نیز نخواهیم داشت.

نظری درخصوص رقم های جابجاشده برای یک قبر در دارالرحمه عنوان کرد: دلالان قبر در دارالرحمه ارقام مختلفی را برای فروش یک قبر حتی تا ۷۰ میلیون تومان دریافت می کنند.

وی درپاسخ به تبدیل خیابان های دارالرحمه به قبر گفت: خیابان های دارالرحمه موقوفه می باشد و از نظر شرعی دفن اموات در آن درست نبوده و گناه دارد البته علیرغمی که گفته می شود ظرفیت دارالرحمه تکمیل است اما همچنان می توان به صورت محدود امواتی همچون پدر و مادر شهدا و ایثارگران را در آنجا دفن کرد.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: شیراز دفن اموات کرونایی ویروس کرونا تغسیل آرامستان دارالرحمه بهشت احمدی دفن اموات کرونایی آرامستان بهشت احمدی آرامستان دارالرحمه کفن و دفن اموات دارالرحمه شیراز شورای شهر شیراز پدر و مادر شهید برای دفن اموات شهرداری شیراز بهشت احمدی دفن اموات تدفین اموات دلالان قبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۰۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ چهار شنبه ۸ فروردین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ،برای اطلاع از تاخیر یا تغییر برنامه پروازی شیراز به سایت فرودگاه به نشانی https://shiraz.airport.ir مراجعه کنید.

دیگر خبرها

  • آرامگاه سعدی در یک روز بارانی بهار شیراز
  • آرامگاه سعدی
  • پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ چهار شنبه ۸ فروردین
  • ۱۰۰ هزار قرص نان صلواتی در شیراز توزیع شد
  • مرگ ۶ نفر بر اثر غرق شدن در باتلاق
  • تصاویر| باران بهاری در شیراز
  • گردشگری زیر باران بهاری شیراز
  • (تصاویر) باران بهاری در شیراز
  • بارش باران بهاری در باغ ارم شیراز
  • رودخانه شیراز طغیان کرد + فیلم | حجم عظیم آب را ببینید