Web Analytics Made Easy - Statcounter

طباطبایی نژاد با بیان اینکه سازمان گمرک جهت کنترل قیمت نهاده های دامی باید به سامانه بازارگاه متصل شود، گفت: این کار مانعی برای فعالیت دلالان در این بازارمی شود و این موضوع باید به سرعت محقق شود تا شاهد ساماندهی قیمت نهاده های دامی باشیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید صادق طباطبایی نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تا زمانی که ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص پیدا می‌کند، باید بر تکمیل سامانه بازارگاه تاکید کنیم، اظهار داشت: متاسفانه سازمان گمرک به سامانه بازارگاه متصل نیست و همین امر باعث شده نهاده‌های دامی که با ارز ترجیحی وارد کشور شده اند، تضمینی جهت فروش آن به دامداران و تولیدکنندگان با قیمت دولتی وجود نداشته باشد و به همین دلیل، وارد کنندگان نهاده‌های دامی به دلیل نبود سامانه بازارگاه، نهاده‌های دامی را با تعهد غیررسمی از گمرک در بازار دام و طیور عرضه می‌کنند و شاهد قیمت گذاری‌های کاذب هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تا زمانی که نظارت کافی بر روند توزیع نهاده‌های دامی با قیمت مصوب و دولتی صورت نگیرد، شاهد رفع مشکلات تولیدکنندگان و دامداران در جهت تامین نهاده‌های دامی نخواهیم بود و قیمت این نهاده‌ها در بازار با قیمت آزاد به فروش خواهد رسید و با افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان، شاهد افزایش قیمت گوشت، مرغ و ... در بازار خواهیم بود و در این میان، این مصرف کننده و تولیدکننده هستند که متضرر می‌شوند و در این میان، فقط سوداگران و دلالان به کسب سود کلان می‌پردازند.

*کنترل قیمت نهاده‌های دامی با اتصال گمرک به سامانه بازارگاه صورت می‌پذیرد

طباطبایی نژاد اتصال سازمان گمرک به سامانه بازارگاه را عامل اصلی برای مدیریت بازار نهاده‌های دامی دانست و گفت: در طول هفته‌های گذشته به منظور بررسی وضعیت واردات و توزیع نهاده‌های دامی، بازدیدی از بندر امام خمینی (ره) خوزستان داشتیم و به همراه مسئولان، از انبارنهاده‌ها و نحوه تخلیه وتوزیع آن بازدید نمودیم و از آنجایی که ارز کافی به وادات نهاده‌های دامی اختصاص پیدا کرده است، مشکلی در تامین ارز ترجیحی نهاده‌های دامی وجود ندارد فقط با راه اندازی سامانه بازارگاه می‌توان این نهاده‌های دامی را با قیمت مصوب در بازار دام و طیور با قیمت پایین عرضه کرد و از این طریق، مانعی برای فعالیت دلالان در این بازار شد و این موضوع باید به سرعت محقق شود تا شاهد ساماندهی قیمت نهاده‌های دامی باشیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه اجرای قانون تمرکز می‌تواند عاملی برای ساماندهی واردات نهاده‌های دامی و سایر محصولات مرتبط با حوزه کشاورزی باشد، گفت: ما معتقدیم که تخصیص ارز به واردات نهاده‌های دامی باید به جای وزارت صمت، به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود تا از این طریق بتوان این کالای‌های وارداتی را به دست مصرف کننده واقعی رساند و بر این روند، نظارت کافی صورت بگیرد.

*حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی و واریز آن به یارانه معیشتی مردم

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌های مختلف نهاده‌های دامی در بازار دام و طیور نشات گرفته از فعالیت دلالان و سوداگران است، تصریح کرد: وقتی ارز ترجیحی و دولتی برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص پیدا می‌کند، باید نظارت‌ها در نحوه توزیع و فروش آن هم ادامه یابد تا این نهاده‌های دامی با روش صحیح و اصولی به دست تولیدکننده و دامداران برسد و اگر نمی‌توان کنترلی بر این اوضاع داشت، می‌توان با حذف ارز ترجیحی در زمان واردات این نهاده‌های دامی، این ارز را می‌توان در مرحله دیگری اختصاص داد تا گوشت قرمز و یا مرغ و سایر محصولات، با قیمت ارزان به دست مصرف کننده برسد.

طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده روش دیگری برای کنترل بازار نهاده‌های دامی، حذف ارز ترجیحی واردات این محصول و واریز مبلغ آن به یارانه معیشتی مردم است و از این روش هم می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش داد تا بتوانند کالا‌های اساسی و مورد نیازشان را تهیه کنند و در صورت تحقق این امر، دلالان و مافیا دیگر نخواهند توانست با نهاده‌های دامی که با ارز دولتی وارد شده، فروش آزاد با سودکلان در بازار دام وطیور داشته باشند.

منبع: رادار اقتصادی 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اقتصادی کمیسیون کشاورزی مجلس قیمت نهاده های دامی واردات نهاده های دامی سامانه بازارگاه بازار دام طباطبایی نژاد ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۱۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران

علی محمد رمضانی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه ۹۱ درصد آب بندان های استان آبگیری شدند، اوضاع شالیکاری را دراستان نسبت به سال قبل مطلوب بیان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در کشت اول و رتون تولید برنج داشته باشیم.

وی با اظهار اینکه افزایش میزان تولید برنج امسال بین ۱۰ تا ۱۲ درصد پیش بینی می‌شود، از اجرای طرح افزایش عملکرد تولید در ۲۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان با کمک کشاورزان پیشرو خبر داد و گفت: این طرح در سال‌های قبل به صورت پایلوت توسط کشاورزان پیشرو در بهشهر، بابل، بابلسر و غیره اجرا شده است.

وی گفت: در قالب این طرح شاهد افزایش عملکرد ارقام محلی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم و ارقام پرمحصول تا ۱.۵ تن خواهیم بود.

رمضانی از کشاورزان خواست تا به سمت کشت اراقم پرمحصول کم آب طلب بروند و ادامه داد: در راستای اجرای طرح افزایش عملکرد تولید، نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و شالیزارها با نرخ دولتی تأمین می‌شود.

مدیر دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران سهم نهاده‌های کشاورزی را در هزینه‌های تولید پنج درصد بیان کرد.

مازندران ۲۱۳ هزار هکتار شالیزار دارد.

کد خبر 6085202

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • وزیر صمت: منتظر ابلاغ آیین نامه واردات خودرو هستیم
  • با تشکیل سپند شاهد پیشرفت فناوری‌های نو و بدیع در نیروهای مسلح خواهیم بود
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • بازار گوشت قرمز در مسیر نجومی شدن / قیمت جدید مرغ اعلام شد
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • ۷.۵میلیارد دلاری که بازار را تنظیم نکرد
  • ۹۵ هزارتن نهاده دامی در اختیار جامعه عشایر قرار گرفت