Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان سرپرست جهادکشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه در برنامه خود استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان بخش خصوصی در تولید بذر را مدنظر داریم، گفت: امسال علیرغم خسارت‌هایی که به محصول برنج استان وارد شد ۲۰۰۰ تن بذر گواهی شده تولید کردیم.

مسعود الماسی در جلسه شورای کشاورزی شهرستان بندرانزلی که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های عمده‌ای که در حوزه کشاورزی وظیفه داریم پیگیر باشیم توجه به امور زیربنایی است، اظهار کرد: زهکشی مناسب که آب را از عرصه زمین های کشاورزی تخلیه کند در ضرورت برنامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مطالعات زهکشی در کل استان پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: توجه به این مسئله بسیار مهم است، زیرا غیر از برنج محصول دیگری در سطح استان به صورت جدی نداریم و کشاورزان کمتر به سمت کشت ثانویه می‌روند که در شهرستان انزلی شرایط تالاب این مسئله را دامن زده است.

الماسی تاکید کرد: هم اکنون در سطح استان ۱۱۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ثانویه داریم که ۷۰ هزار هکتار راتون و ۴۰ هزار هکتار انواع سبزیجات برگی، علوفه‌ای و دانه‌های روغنی هستند.

سرپرست جهادکشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه حرکت هایی که در حوزه کشاورزی انزلی اتفاق افتاده ارزشمند هستند، افزود: از پنج مجتمع گلخانه‌ای استان یکی در انزلی است و به عنوان مرکز و قطب تولید محصول گلخانه ای می توان روی آن حساب کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه نزدیک مرزهای کشورهای همسایه هستیم، اگر این استمرار رخ دهد می توان گفت یکی از محصولاتی که به سبد صادراتی استان اضافه خواهد شد، محصولات گلخانه ای باشد.

الماسی گفت: در حوزه شالیزاری امسال شاهد رویدادهای ناخوشایند و بارش در فصل برداشت بودیم که اثرات سنگین در حوزه برنجکاری استان و نگرانی کشاورزان را به دنبال داشت که از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه اعتباری در نظر گرفتیم تا بخشی از خسارت کشاورزان را جبران کنیم و باید پروژه‌هایی را دنبال کنیم که اتفاقات ناگوار پیشگیری کند.

سرپرست جهادکشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه در برنامه خود استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان بخش خصوصی در تولید بذر را مدنظر داریم، تصریح کرد: امسال علیرغم خسارت‌هایی که به محصول برنج استان وارد شد، ۲۰۰۰ تن بذر گواهی شده توانستیم تولید کنیم و  باید بتوانیم دانشی که در خدمت کشاورزی قرار بگیرد باعث بهبود در ساختار کشاورزی منطقه شهرستان شود.

عوامل بروز تعارضات اجتماعی در آب بندان ها

وحید خرمی، مدیرعامل آب منطقه ای گیلان نیز، با اشاره به محدودیت های اعتباری، گفت: از نظر اعتباری، محدودیت بیشتر در زمینه تخصیص است، ولی با همه مشکلات، هر سال با کشاورزان دست در دست هم داده و سعی می‌کنیم فعالیت این حوزه را به سرانجام برسانیم.

وی درخصوص اجاره آب بندان ها، با بیان اینکه حق انتفاع را کانون کارشناسان تعیین می‌کند، تصریح کرد: هدف از این کار تعیین یک مسئول برای آب بندان و تلاش در زمینه جلوگیری از تصرف و خشک شدن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان تاکید کرد: هرچند با حضور کارشناسان و برآورد محصول آب بندان در صورت کمتر بودن از آنچه پیش بینی می شد، قطعا اجاره بهای کمتری در نظر می‌گیرند.

خرمی، درخصوص تعارضات اجتماعی که گاها در آب بندان ها شاهد هستیم، گفت: این مشکلات از اجاره پنج ساله آب بندان هاست؛ این در حالی است که وقتی شورا عوض شد همه برنامه‌ها عوض شده و دچار مشکل می شویم.

وی تصریح کرد: آب بندان هایی که قابل واگذاری هستند به گونه ای اطلاع رسانی شود که در شهرستان مورد تصمیم‌گیری برای واگذاری و اجاره قرار بگیرد و اگر متقاضی بیشتر از یک نفر باشد وظیفه ماست به مزایده بگذاریم. هر چند توصیه می‌کنیم که در اجاره آب بندان به فرد انتخابی از محل باشد تا در دور بعدی شورا به مشکل برنخوریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به بدهی یک و نیم میلیاردی در انزلی به شرکت توزیع برق که در قالب برق‌رسانی اضطراری به چاه های کشاورزی انجام گرفته، تاکید کرد: در تلاشیم تا این بدهی را هر چه زودتر بپردازیم.

مجتبی شاه نظری، مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه هفت میلیارد تومان اعتبار از منابع ملی و استانی برای آب بندان ها تامین شده است، گفت: دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این اعتبار برای اجرای پروژه های شهرستان انزلی هستند که امسال هم در همین راستا برنامه داریم.

وی با اشاره به اینکه تامین آب در حوزه فعالیت آب منطقه‌ای است، عنوان کرد: در بحث انتقال آب با لوله تا سر مزارع کشاورزی مشکلی نداریم و از لحاظ حفر چاه و ایستگاه پمپاژ، جهاد کشاورزی انتقال آب را در دستور کار قرار داده است و این آمادگی را داریم که در خدمت کشاورزان باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بذر برنج کشت گلخانه ای آب منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۳۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه استفاده از دانش‌‌بنیان در تولیدات دامی همدان ضرورت دارد، گفت: امسال صنایع کوچک روستایی در استان توسعه می‌یابد. - اخبار استانها -

رضا بهراملو در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار‌ داشت: استفاده از علوم کاربردی و پژوهش‌های تحقیقاتی بر پایه دانش‌بنیان و استفاده از آنها در زمینه‌های اصلاح دام، افزایش تولید دام و غیره می‌تواند یکی از عوامل مهم در جهش تولید در استان همدان باشد.

وی با اشاره به گستردگی جهاد کشاورزی و مسئولیت آن در تولیدات موادغذایی که دام، محصولات زراعی و باغی، مراتع، تولید گوشت و غیره را شامل می شود، افزود: در استان همدان باید از عدد تکراری تولید سالانه محصولات کشاورزی فاصله بگیریم و به تولید 5 میلیون تن محصول سالم و با کیفیت دست یابیم.

رئیس جهاد‌کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه توسعه صنایع کوچک روستایی نیز از برنامه‌های دیگر امسال است بیان کرد: در این حوزه استقبال همه جانبه وجود دارد و باید عملیاتی شود به نحوی که روستاهای استان مولد و صنایع کوچک روستایی راه‌اندازی شود.

بهراملو تاکید کرد: با این طرح راه‌اندازی دامداری‌های کوچک روستایی 50 راسی، کشت گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی با بعد خانگی، تولید نان کامل، گلخانه‌های کوچک مقیاس 300 مترمربعی و ایجاد صنایع لبنی روستایی با مشارکت مردم، روستاییان و کشاورزان در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه هدف جهاد کشاورزی افزایش سرمایه دامی برای وابسته نبودن به دیگر کشورها است، تاکید کرد: در تلاش هستیم با برنامه ریزی و همراهی بانک‌ها مشکلات مربوط به ارائه تسهیلات کم بهره به دامداران را مرتفع و با سوق دادن دانش‌بنیان‌ها به سمت فعالیت در حوزه دامداری کیفیت تولیدات دامی استان را افزایش دهیم.

رئیس جهاد‌ کشاورزی استان همدان همچنین با بیان اینکه بیش از 960 واحد دامداری سنگین در استان همدان فعال هستند که 378 مورد آنها شیری و مابقی آن گوشتی است، گفت: استان همدان نیز با برخورداری از آب و هوا، مراتع و چراگاه‌ها و شرایط جغرافیایی مطلوب، دارای زمینه‌های بسیار مناسبی برای فعالیت در این زمینه است که همت علاقمندان در کنار حمایت و همکاری مسئولان را می‌طلبد.

بهراملو در پایان تاکید کرد: استفاده از روش‌های نوین پرورش دام، اصلاح نژاد، بهبود تغذیه دام‌ها و ثبت مشخصات در رکوردگیری گاوهای شیری به منظور شناسایی دام‌های برتر از نظر ژنتیکی، از جمله اقدامات سودآور در عرصه دامپروری است که می‌توان با پرداختن به آن اقتصاد این بخش را تقویت و درآمدزایی روستاییان را افزایش داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان