Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هفته‌ای که گذشت بسیاری، هفته کتاب و کتاب‌خوانی را مبارک دانسته و بر اهمیت آن تاکید کردند و شاید به جمله‌ی مقام معظم رهبری رسیدند که فرمودند:« هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد.»

اما با گرانی های موجود، شاید به نظر عده‌ای، همه چیز جای کتاب را می‌گیرد و دیگر بودجه‌ای ته جیب برای خرید کتاب نیست، اما اگر سراغ کتاب‌های صوتی و دیجیتال برویم نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد؟
باید پرسید که هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد؟ یا هیچ چیزای بوی کتاب را؟ قضیه‌ی‌ کتاب شده است مانند کبابی که فقیری از کنارش می‌گذرد و با بوی آن، خود را سیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزینه‌های روبه رشد کتاب، آمار کم کتابخوانی در کشورمان را از بد به بدتر تغییر داده و در جامعه‌ای که مردم نتوانند کتاب بخوانند، آگاهی‌هایشان و باورهایشان تزریقی است نه آموختنی.

در این خصوص احمد رضاییان،مسؤول پاتوق کتاب امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در اصفهان، در خصوص تاثیر گرانی‌ها و تورم در حوزه کتاب اظهار کرد: تأثیرگذاری این مطلب که حتمی است؛ ولی مسأله آن است که از سال ۹۴ به بعد،  تشدید تحریم‌ها و واردات کاغذ، ناشران را مجبور به افزایش قیمت کرد، تا سال ۹۶ شاید قیمت‌ها معقول بود؛ ولی اکنون قیمت‌ها افزایش ۷ الی ۸ برابری داشته‌اند.

گرانی در حوزه کتاب، حدود 30 درصد مشتریان را کاهش داده است

مسؤول پاتوق کتاب اصفهان افزود: افزایش قیمت کتاب روی مخاطب و میزان رجوع به کتاب ، اثر می‌گذارد و ازنظر مشتری‌های ما نزدیک به ۳۰ درصد باعث کاهش مشتری کتاب می‌شود.

وی در ادامه گفت: گرانی بیشتر شامل حوزه کاغذ می‌شود؛ حتی زمانی قرار بود کاغذ دولتی بدهند، هم‌چنین هر کتاب فارغ از هزینه‌های کتاب، هزینه‌های صحافی، رفت و آمد، چاپ، زینک، چسب و کارگر را نیز شامل می‌شود که مجموعاً هزینه پشت جلد کتاب را می‌سازد.

کاغذهای دولتی گرفتار رانت شدند

رضاییان در خصوص انواع کاغذ بیان کرد: انواع کاغذها، شامل کاغذهای A4 سفید، کاهی و بالک می‌شود؛ کاغذ A4 سفید را  بر اساس اینکه ناشران چه میزان کمک‌های دولتی دریافت می‌کنند و چه قدر کتاب در بازار عرضه می‌کنند، سهمیه‌بندی کردند؛ ولی گرفتار رانت شد و به‌ جایی نرسید.

مسؤول پاتوق کتاب اصفهان در خصوص کمک‌های دولتی به حوزه کتاب توضیح داد: بیشتر کمک‌ها، در حوزه توزیع کتاب نیست، قول دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر در حوزه تولید کتاب، یعنی به ناشران  است.

وی ادامه داد: دغدغه‌ای که یک کتاب‌فروش در این سال‌ها داشته بیمه‌اش بوده، اگر بخواهیم بحث کمک‌های خوب دولتی را در یک بعد در نظر بگیریم، جشنواره ۲۰ درصد تخفیف است که به هر شخص، کد ملی تعلق می‌گیرد و در دو فصل پاییز و زمستان  برگزار می‌شود و کمک بزرگی به خرید کتاب برای مشتری می‌کند.

فضای مجازی ویترین مجازی کتاب برای کتاب‌فروشی‌ها ایجاد کرده است

رضاییان در رابطه با تأثیر کرونا بر کتاب خواندن اظهار کرد: از الطاف خفیه الهی تأثیر خوب کرونا بر کتاب‌خوانی مردم بوده است، درست است که فروش حضوری ما به‌خصوص در اسفند و فروردین کاهش شدیدی داشته یعنی ۲۰ درصد خرید حضوری و ۸۰ درصد خرید غیرحضوری داشتیم؛ در مرداد و شهریور این نسبت به تعادل قبلی خود بازگشت، فضای مجازی باعث شده است کتاب‌فروشی‌ها یک ویترین مجازی نیز داشته باشند؛ البته برای مخاطبی که عادت به لمس کتاب و گردش در کتاب‌فروشی دارد، یک ضرر است.

کارهای تألیفی فروش بیشتری نسبت به کارهای ترجمه‌ای دارد

مسوول پاتوق کتاب اصفهان در پاسخ به این سؤال که فروش کتاب‌های چند ماه اخیر، بیشتر از کتب تألیفی بوده یا کتاب‌های ترجمه‌ای، گفت: کتاب‌های پرفروش، در چند ماه اخیر بیشتر آثار تألیفی است؛ از این باب که ما به نوعی فروشگاه جبهه انقلاب حساب می‌شویم و اغلب کارهای تألیفی که ناشران خود ما می‌زنند فروش دارد، مگر اینکه کار ترجمه‌ای را  تبلیغ کنیم، مثل کاری که نشر مهرستان اصفهان، به نام ارمغان شکست چاپ کردند؛ که البته کتاب خوب و مؤثری در حوزه خانواده و کارهای تربیتی است، وقتی این کتاب را تبلیغ کنیم به فروش می‌رسد ولی به‌طورکلی فروش ما کتاب‌های تالیفی‌مان است .

وی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر، کتابی از ناشران و نویسندگان اصفهانی، در رده کتاب‌های پرفروش پاتوق کتاب قرار نگرفته، توضیح داد:  از نویسندگانی که در اصفهان باشند کار خانم شبنم غفارحسینی که برهه‌ای فروش خوبی پیدا کرد و کتاب‌های آقای دانشگر، به‌خصوص تولد در لس‌آنجلس و ادواردوی ایشان به‌طور متوسط فروش خوبی دارد؛ ولی هیچ‌وقت جز پرفروش‌های ماهیانه نبوده است،  ناشران اصفهان در حوزه دفاع مقدس مثل ستارگان و ... نیز، شاید آثار به‌روزی نداشته باشند و  کارهایشان را تبلیغ نمی‌کنند.

رضاییان افزود: نشر پرفروش در چند ماه اخیر نشر آرما، کار پسااسلامیسم آقای میلاد دخانچی بوده که  فروش خوبی را تجربه کرد؛ البته باید در بازه چندماهه به آن نگاه کرد و نشر مهرستان کار ارمغان شکست و دوره چهارجلدی ویژه کودک، ماجراهای من و بقیه که این را خیلی تبلیغ می‌کنیم که جز معدود کارهای استاندارد حوزه کودک و نوجوان تالیفی‌مان است.

مسوول پاتوق کتاب اصفهان با اشاره به کتاب‌های صوتی بیان کرد: کتاب صوتی اگر با اجازه ناشر باشد، ضرر ندارد و ناشر درصدی از کتاب را نیز می‌خواهد؛ کتاب صوتی اگر زیرزمینی تولید شود مانند چاپ کتاب‌های زیرزمینی،برای صنعت کتاب فاجعه است.

کتاب صوتی و الکترونیکی باعث کاهش اتلاف وقت مردم در مترو و اتوبوس است

وی افزود:  اما کتاب صوتی و کتاب الکترونیکی اگر باعث شود مردم بتوانند لحظات باطل خود را مثل مترو و اتوبوس با آن‌ها پر کنند، خوشحال‌کننده است و پیوند اهل کتاب با کتاب به هر طریقی دوست‌داشتنی است، درست است اوج لذت، لمس کاغذ کتاب است؛  ولی اینکه از کتاب به هر بهانه‌ای دور نشویم کتاب صوتی و الکترونیکی قابل تقدیر است.

رضاییان در پایان گفت: مشتری حتی اگر کتاب را نخرد برای ما خوشحال‌کننده است و لذت هم‌نشینی با کتاب در وجود ایرانیان است، نگذاریم که این لذت خشک شود؛ چون تنها میراث یادگاری ما میراث مکتوب است و اگر کتاب‌ها را نداشته باشیم، چیزی برای آیندگان نخواهیم داشت.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدباقر قالیباف کتاب خوب پاتوق کتاب مافیا کاغذ کتاب و کتاب خوانی کاغذ دولتی پاتوق کتاب اصفهان چند ماه اخیر کتاب فروشی کتاب صوتی کتاب فروش کتاب ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۶۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویترین تسنیم شماره ۶۵۱ / شریک شرقی ۱۰ میلیاردی

ظرفیت‌های بالای همکاری در حوزه‌های مهم انرژی، کشاورزی، کریدورهای حمل ونقل و امکان رشد مبادلات تجاری به سالانه ۱۰ میلیارد دلار، ایران و پاکستان را به دو شریک مهم استراتژیک تبدیل کرده و سفر اخیر رئیس جمهور از این رو بسیار مهم و موثر است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

هر روز بخشی از مهمترین اخبار و گزارش‌های تسنیم را در ویترین تسنیم ببینید:

1- پاکستان، شریک استراتژیک/ فرصت 10 میلیارد دلاری برای ایران 

2- سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد! 

3-معامله انجام شد؛ استقلال و پرسپولیس رسماً فروخته شدند 

4-علنی‌شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • هشدارِ امپراطوری ناصرخسرو مجازی در حوزه دارو
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • هشدار به داوطلبان کنکور؛ شیادان در فضای مجازی در کمین هستند
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی دستگیر شد
  • دستگیری فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی
  • دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
  • بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۱ / شریک شرقی ۱۰ میلیاردی