Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال‌هاست «احیای زاینده‌رود» به وعده رأی‌آوری برای از میدان خارج کردن رقبای انتخاباتی کاندیداها تبدیل شده است.

مسأله مهم اما عمل به این وعده و تحقق بخشیدن این شعار جذاب تغییردهنده نتیجه انتخابات‌ها است، گرچه اجبار منتخبان مردم برای عمل به شعارها و یا مجازات آن‌ها به دلیل عدم اجرای این وعده‌ها از نظر «قانونی» امکان‌پذیر نیست و گویا قانون پیش‌بینی خاصی برای این مطلب نداشته است اما وظیفه شرعی و انسانی هر شخص، عمل به وعده‌هایش است، به ویژه اگر آن وعده خطاب به میلیون‌ها انسانِ خواستار حق طبیعی و شرعی خود باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از شعارهای شنیده شده انتخابات‌های یک دهه گذشته، احیا و زنده کردن زاینده‌رود و تبدیل دوباره آن به یک رودخانه دائمی است اما امروز در آبان‌ماه ۹۹ با گذشت سال‌ها از این شعار و در حالی که به آخرین ماه‌های دوران مسؤولیت تعدادی از آن افراد رسیده‌ایم، نه تنها به تماشای خشک شدن رودخانه برای چندمین بار نشسته‌ایم، بلکه شاهد بروز انواع مشکلات زیست محیطی برای اصفهان و حتی استان‌های اطراف نیز هستیم.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در این باره اظهار داشت: وعده‌های رئیس جمهور از قبیل «امروز نوبت زاینده‌رود است» و یا «زاینده‌رود همیشه باید جاری باشد» به معنای واقعی عملی نشد.

دولت اقداماتی برای احیای زاینده‌رود انجام داد

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز می‌بینیم که زاینده‌رود همیشه جاری نیست، اما اینکه دولت اقدامی در این زمینه نداشته است هم نادرست است، شورای عالی آب در دولت یازدهم جلساتی را به زاینده‌رود اختصاص داد و مصوباتی داشت و کارگروه هماهنگی زاینده‌رود تشکیل شد.

وی تصریح کرد: در دولت دوازدهم نیز بعد از استعفایی که نمایندگان استان اصفهان در مجلس دهم داشتند، بالاخره ستاد احیای زاینده‌رود تشکیل شد و در جلسه چهلم شورای عالی آب نیز بحث انتقال آب به فلات مرکزی همان طرح بهشت‌آباد مصوب شد که البته هنوز برای اجرا مسائلی دارد و همچنین با پیگیری نمایندگان مجلس دهم، در بودجه سال ۹۹ سامانه دوم ردیف پیدا کرد.

فولادگر با بیان اینکه اقدام دیگری که صورت گرفت، بحث تونل سوم بود افزود: پروژه سد تونل متوقف بود و پروژه خود تونل طولانی شده بود که با پیگیری اعضای بنیاد نصف جهان، نمایندگان، همکاری مسؤولان استان و فولاد مبارکه بالاخره پروژه سد تونل سوم فعال شد و یکی دو سالی هم اعتباراتش در مجلس اضافه شد.

وعده رئیس جمهور عملی نشد

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تقریبا در این سه محور سد تونل سوم، سامانه دوم و بهشت‌آباد، اقداماتی انجام و ستاد احیای زاینده‌رود هم تشکیل شد و نمی‌توان گفت که هیچ اقدامی انجام نشده است اما این که وعده‌ها هم عملی شده باشد، اینطور نیست.

وی در ادامه افزود: هنوز رودخانه زاینده‌رود را فصلی می‌بینیم و هنوز پروژه انتقال آب به فلات مرکزی دچار مشکلات اجرایی است که البته پیگیری‌هایی می‌شود؛ جلساتی در بنیاد نصف جهان با همکاری مسؤولان استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم و در حال پیگیری هستیم اما هنوز بسیاری از مطالبات که همگی در چارچوب قانون هستند محقق نشده است.

فولادگر عنوان کرد: مسأله محیط زیست تونل سوم و سد تونل سوم حل شده است اما بهشت‌آباد در حال پیگیری است؛ یک سری مشکلاتی با استان‌های مجاور هم وجود دارد، ما معتقد نیستیم که همواره در حال تنش باشیم و  این مسائل باید حل شود؛ همیشه در بحث پروژه‌های انتقال آب می‌خواستیم که عادلانه رفتار شود و حقوق بالادست و پایین دست رعایت شود.

نماینده مردم اصفهان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بحثی به عنوان رژیم حقوقی زاینده‌رود داریم که در شورای عالی آب تصویب شده است با اینکه مصوباتش خیلی مطلوب نیست اما همان هم به عنوان مبنا قبول داریم.

وی اظهار داشت: ستاد احیا زاینده‌رود تشکیل شده است البته هیچوقت نمایندگان مجلس را در اینگونه جلسات دعوت نمی‌کنند اما انتظار داشتیم که این ستاد فعال‌تر باشد و پیشرفتی داشته باشد.

فولادگر خاطرنشان کرد: باید با مسؤولان استان‌های مجاور هم از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس، مسؤولان استانی، ائمه جمعه، نهادهای مردمی استفاده کرد و خود دولت هم باید مصوبات حاکمیتی خود را اجرایی کند.

ماجرای استعفای دسته جمعی نمایندگان استان اصفهان چه بود؟

آذرماه ۹۷ بود که جمعی از نمایندگان استان اصفهان مجلس دهم در اعتراض به بی‌توجهی به وضعیت زاینده‌رود و حذف بودجه مرتبط با تأمین آب شرب استان استعفا دادند.

در آن زمان تعدادی از نمایندگان استان یکی از دلایل این استعفای دسته‌جمعی را عملی نشدن وعده‌های انتخاباتی روحانی دانستند که نه‌تنها به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکرده بلکه ردیف بودجه اختصاص داده شده به تأمین آب استان اصفهان را نیز در بودجه حذف کرده اند.

گرچه آن زمان برخی رسانه‌ها این اقدام نمایندگان استان اصفهان را نمایشی خطاب کردند اما در ادامه این حرکت بود که رئیس‌جمهور دستور بررسی تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود را به جهانگیری ابلاغ کرد، ستاد احیایی که تا امروز با گذشت دو سال از ابلاغ دستور آن، دستاورد خاصی نداشته و حتی گلایه نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در مجلس یازدهم را نیز به دلیل عدم حضور نمایندگان اصفهان در همان جلسه برگزار شده را هم به دنبال داشته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و یکی از نمایندگان امضاکننده نامه به رییس‌جمهور و استعفای دسته‌جمعی در سال ۹۷، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: رییس‌جمهور هم در سفری که به اصفهان داشتند و هم در دوران انتخابات ریاست‌جمهوریِ هر دو دوره وعده‌هایی با عنوان نخواهیم گذاشت زاینده‌رود خشک شود، دادند.

رئیس جمهور هیچ قدمی برای اجرای قول و قرارهای خود برنداشته است

وی بیان داشت: در زمانی که نمایندگان استان اصفهان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی اعتراض جدی به این مسأله داشتند و یک هفته از رفتن به جلسات علنی مجلس خودداری کردند تا به آن‌ها توجه شود و اهمیت موضوع را درک کنند، رییس‌جمهور هم دستور کتبی و هم پیغام شفاهی دادند اما تا امروز هیچ قدم عملی برای اجرا قول و قرارهایی که داشتند برداشته نشده است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: ستاد احیای زاینده‌رود هیچ‌گاه تشکیل نشد، عملاً اقدامی صورت نگرفت و ما در حال حاضر مواجه هستیم که رودخانه خشک است.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار گفت: زمین‌شناسان بیان می‌کنند که علت اصلی فرونشست دشت اصفهان و دشت بزرگ برخوار خشک شدن زاینده‌رود است که هرساله ۱۴ سانتیمتر نشست می‌کند و این نشست ضررهای جبران ناپذیری به زمین و تأسیسات و ساختمان‌ها وارد می‌کند.

وی افزود: از طرفی شاهد هستیم که مسیرهای انتقال آب به استان هم دچار مخاطره شده است و آن طور که باید دولت ورودی در دفاع و اعلام نظرات کارشناسی که حق اصفهان است، ندارد و همچنین برای موضوع بهشت‌آباد نیز همتی ندارد، درحالیکه شاهد بودیم که برای انتقال آب از دریا به استان‌های کرمان و یزد کار جدی را به سرانجام رساندند اما در آن پروژه هم اقدامی برای اصفهان اعلام نشد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: این مسأله هشداری برای مسؤولان استان از جمله خود نمایندگان مجلس و دلسوزان اصفهان است که با جدیت و وحدت بیشتری به کار ادامه دهند؛ نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی باید پیگیری خود را بیشتر از گذشته داشته باشند.

 

 

شش سال از آن فریادهای شادی و امید مردم در پاسخ به وعده‌های پرشور رئیس‌جمهور که می‌گفت زاینده‌رود فقط مظهر تمدن اصفهانی‌ها نیست بلکه مظهر تمدن تمام ایرانی‌هاست، می‌گذرد اما امروز چشمان غم‌زده همان مردم به بستر خشک زاینده‌رود و پل‌هایی که ترک‌های تنشان روز به روز در نبود آب بیشتر می‌شود، خیره است.

مردمانی که زمانی برای وعده «بعد از دریاچه ارومیه، این بار نوبت زاینده‌رود است» کف می‌زدند، شاید هیچگاه تصور نمی‌کردند که سه سال بعد و کمتر از یک سال مانده به پایان دوره ریاست‌جمهوری، برای وضعیت بحرانی و تأمین آب شرب خود، به بستن زاینده‌رود تن دهند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ج۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: وعده انتخاباتی روحانی خشک شدن زاینده رود نمایندگان استان اصفهان ستاد احیای زاینده رود مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس اصفهان در مجلس مسؤولان استان رئیس جمهور بهشت آباد انتقال آب تشکیل شد تونل سوم وعده ها سد تونل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۶۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) در جلسه‌‌ای اخیری که داشت درباره نحوه ورود به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران به جمع بندی رسید.

بر پایه این خبر، از بین 32 نفری که به دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران راه‌ یافته‌اند، 13 نفر در لیست اولیه شانا حضور داشتند؛ شورای ائتلاف تصمیم گرفته است برای دور دوم، یک لیست 16 نفره برای تهران ارائه کند.

برابر پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، برخی کاندیدا رایزنی‌های با شورای ائتلاف داشتند تا به عنوان سه عضو جدید به لیست شورای ائتلاف اضافه شوند که گفته می‌شود تاکنون درباره دو نفر آنها تصمیم نهایی گرفته شده است. لیست 16 نفره شورای ائتلاف که 13 نفر آن مشخص است اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، 16 نماینده دیگر تهران مشخص خواهد شد.

دیگر خبرها

  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • 200 روز از جنگ غزه گذشت و اسرائیل به اهدافش نرسید
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم
  • مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان در حال برگزاری است
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است
  • (ویدئو) مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟!
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)
  • تعمیر شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان