Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ هما حسینی: به‌دنبال روز‌های مثبت این هفته، شاخص کل بورس تهران آخرین روز آبان‌ماه را نیز مثبت سپری کرد و این‌ بار با ثبت بیشترین درصد رشد از ۵ شهریورماه، از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی گذشت. به این ترتیب برای ۶ روز متوالی شاهد صعود نماگر اصلی سهام به میزان ۱۱ درصد بودیم تا ماه منفی بورس پایانی سبز را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا بورس سبز شد؟

هفته پایانی آبان‌ماه برای بورس تهران روز‌های خوبی بود، به‌طوری که شاخص بورس ۶ روز متوالی صعودی بوده و رشدی بیش از ۱۱ رصد داشت. این میزان رشد و همچنین توالی ۶روزه صعود برای بورس تهران در ماه‌های اخیر بی‌سابقه بود؛ از ۲۰ مردادماه تاکنون هیچ‌گاه شاخص سهام برای ۶ روز متوالی صعودی نبوده و در روز‌های صعودی خود نیز هیچ‌گاه رشد در این بازه را تجربه نکرده بود. حالا بسیاری از سهامداران امیدوار شده‌اند که شاید بعد از مدت‌ها دوباره این بازار رنگ رونق به خود ببیند.

کارشناسان بورسی سبزپوش شدن بازار بورس را در هفته پایانی آبان‌ماه ناشی از چند عامل می‌دانند. افزایش نرخ‌ها در بازار‌های جهانی (پس از انتشار خبر پیدایش واکسن کرونا)، کاهش نگرانی از افزایش نرخ سود بین بانکی در پی یادداشت روز سه‌شنبه رئیس کل بانک مرکزی، مصوبات جدید شورای عالی بورس و بازگشت معاملات روزانه به روال گذشته، بهبود عملکرد شرکت‌ها در پی انتشار گزارش‌های ماهانه و فصلی و جذابیت قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها، بازگشایی و بهبود نقدشوندگی در نماد‌های بزرگ متوقف شده و از همه مهم‌تر افزایش قابل توجه ارزش معاملات و ورود سرمایه‌های حقیقی به گردونه معاملات سهام از جمله مواردی است که به گمان کارشناسان باعث بازگشت اعتماد به سهام‌داران و صعودی شدن شاخص بورس شده است.

خرید چه سهامی در روزهای آینده توصیه می‌شود؟طی ۶۳ روز معاملاتی که شاخص کل بورس تهران در مسیر نزولی قرار گرفته بود، ۳۳ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد و بسیاری از سهامدارانی که با هزاران امید و تبلیغ دولت پا به عرصه بورس گذاشته بودند، با ضرر پول خود را از این بازار خارج کردند. اما تمام حجم پولی که در این مدت از بورس خارج شده بود، پول سهامداران خُرد نبود. بسیاری از سهامدران حقوقی نیز برخلاف توصیه‌های سیاست‌گذار اقدام به خروج از این بازار کرده بودند و حالا به نظر می‌رسد، این بازیگران دوباره بازگشته‌اند به طوری که طی روز‌های اخیر حجم خرید سهام جدید به ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید:حمله سایبری به گاز ایران/ عضو کمیسیون امنیت ملی: بررسی منشا حملات آغاز شده است

به گزارش رویداد‌۲۴ بررسی صنایع ۳۸گانه بورسی نشان می‌دهد، در این روز‌ها بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در گروه‌های کالامحور بازار رقم خورده است و در این میان بیشترین سهم را زیرمجموعه‌های گروه فرآورده‌های نفتی با خالص خرید حقیقی به میزان ۵۵۴ میلیارد تومان داشته است. بعد از آن گروه چندرشته‌ای صنعتی، فلزی‌ها، معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها بیشترین اقبال در خرید سهام را داشته‌اند.

در مقابل صنایع کوچک بورسی همچون انبوه‌سازی و سیمان در اولویت نخست سهامداران خرد جهت خروج قرار گرفتند. همین بررسی‌ها نشان می‌دهد، به سبب بهبود شرایط بازار جهانی و البته تثبیت نسبی دلار شاهد کوچ نقدینگی از گروه‌های کوچک به سمت بزرگان کالایی هستیم.

به همین دلیل هم است که کارشناسان بورسی به سهامداران تازه وارد و خرد بورس توصیه می‌کنند، بیشتر به سمت خرید سهام گروه کالایی صنایع بزرگ حرکت کنند و به این واسطه حاشیه امن خوبی برای سبد پرتفوی خود بسازند.بورس آذرماه را هم با صعود شروع می‌کند؟پیش‌بینی کارشناسان بورسی برای هفته جاری این است که احتمالا بورس همچنان به روند صعودی هفته گذشته خود ادامه خواهد داد. سیگنال‌های مختلفی برای بورس هفته آینده قابل مشاهده است.

مهم‌ترین سیگنال مثبت برای بورس دو هفته تعطیلی کشور برای مقابله با کروناست. در این بازه دو هفته، گرچه بازار‌های دیگری مانند طلا و ارز نصف و نیمه تعطیل هستند، اما بازار بورس طبق مصوبه ستاد ملی کرونا می‌تواند به کار خود ادامه دهد. این فرصت خوبی برای بازار بورس است تا بتواند از تعطیلی رقبای خود استفاده کند.

سیگنال‌های مثبت دیگر برای بازار بورس اخباری است که از سوی مجلسی‌ها در این مدت مخابره شده است. نمایندگان مجلس طی اظهارات خود از اجرای اقداماتی برای بهبود بازار سهام صحبت کرده‌اند. در همین راستا رییس مجلس به تعارض منافع اشاره کرده و گفته این مانع اصلی حل مشکلات بورس است. به نظر می‌رسد، منظور رییس مجلس از تعارض منافع، اختلافات میان دستگاه‌های اجرایی و دولتی در عرضه اولیه‌ها و عملکرد حقوقی‌ها در بورس است.

همچنین طی روز‌های اخیر شاهد افت قیمتی شدید در بازار طلا و دلار بوده‌ایم که شاید این هم سیگنال مثبتی برای بازار سهام محسوب شود و نقدینگی مردم سمت بازار سرمایه حرکت کند.

هرچند همچنان باید در انتظار روز‌های آتی معاملات و ثبات بیشتر در بازار سهام بود، اما توصیه کارشناسان به سهامداران این است که استمرار داشته باشند و به جای ناامیدشدن و خروج آنی از بازار سرمایه، سبد پرتفوی خود را طوری آرایش کنند که نوسان‌های بازار چه مثبت چه منفی ضعیف‌ترین ضربه را به آن‌ها بزند. همچنان پیکان توصیه‌ها به سمت خرید سهام صنایع بزرگ و مادر است و این روز‌ها شاید بورس کالا باید سهم بیشتری در سبد پرتفوی شما به خود اختصاص دهد.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سرمایه گذاری در بورس بورس چیست قیمت طلا امروز بورس یارانه نقدی بازار بورس بورس تهران خرید سهام برای بورس روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۶۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند

گروه اقتصاد و درآمد: امروز، سه شنبه، بازار سرمایه منفی بود، حدود 78 درصد نمادها در بازار سرمایه قرمز بودند و شاهص کل نیز با کاهش 4 هزارو 998 واحدی به سطح 2201908 واحدی رسید. تعداد نمادهای مثبت امروز 176 نماد و تعداد نمادهای منفی، 618 نماد بود. p به e بازار در محدوده عدد 7 قرار گرفت. در این شرایط و در حالی که قرار است فردا، چهارشنبه، مدت ایجاد محدودیت در دامنه نوسان پایان یابد، بسیاری از فعالان خواهان اجرای تدابیری برای حمایت از سرمایه هایشان در این بازار هستند.

امروز احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، در واکنش به وضعیت بازار سرمایه با تاکید بر اینکه رشد تاسیس صندوقهای سرمایه گذاری یکی از تدابیری بوده که در حوزه بازار سرمایه ایجاد شده، گفت امسال بازار سرمایه نقش مهمی در تامین مالی تولید دارد.

در این رابطه، حسن حسین نیا در گفتگو با جماران با بیان اینکه تعطیل کردن بازار در این شرایط پیام بدتری را به سهامداران، فعالان بازار سرمایه و کلیت اقتصاد بازار منتقل می کند، تصریح کرد: هرچند دخالت در مکانیسم بازار گزینه مطلوبی نیست، اما در شرایط فعلی یکی از راهکارهای خوبی که انتخاب شده، محدود شدن دامنه نوسان است تا از مقطع فعلی گذر کنیم و اثر روانی که در بازار ایجاد شده به تدریج با شفاف شدن مسائل برطرف شود.

 

با کاهش حاشیه ها ، وضعیت بازار بهبود می یابد

وی ادامه داد: معاملات امروز بازتاب فشار روانی بود که به فعالان بازار سرمایه از حیث اخبار و شایعات رسانه‌ای به ویژه رسانه‌های خارجی وارد می‌شود. بازار سهام به دلیل ذات خود زودتر با حالت بیش واکنشی به این مسائل نگاه می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد با کمتر شدن حاشیه‌ها و بازگشت شرایط به روزهای قبل می‌ توانیم روزهای بهتری را در بازار شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه انتظار می‌رود با توجه به اینکه بازار سرمایه نمایش شماتیک و در دسترس‌تری از وضعیت اقتصادی کشور است، مورد توجه بیشتر دولت قرار گیرد، گفت: دولت باید به وعده های خود برای حمایت از بازار سرمایه عمل کند تا با حمایت خود از طریق مکانیسم‌ ها و قوانین موجود و همچنین عدم تکرار اشتباهات سال گذشته، بتواند شرایط حمایتی از بازار را مهیا کند.

 

برای حمایت از بازار، اقدامات موثری صورت گیرد

حسین نیا به تزریق سرمایه در بازار بورس در روز گذشته با هدف حمایت از این بازار اشاره کرد و توضیح داد: بیشتر از اینکه بشود با تزریق نقدینگی، بازار سرمایه را دوباره از این فاز رکودی خود خارج کرد، می توان با قوانین حمایتی از بازار سرمایه در ذیل شعار سال که مشارکت مردم در تولید است اقداماتی را پیش برد که حمایت واقعی از صنایع صورت گیرد؛ از جمله اینکه صنایعی که در سال ۱۴۰۲ به نوعی مورد دست اندازی دولت قرار گرفتند و حاشیه سودشان کاهش یافت، خصوصا درباره صنایع پتروشیمی و پالایشی و همچنین حوزه معادن و صنعت بزرگ لیدری مانند صنعت خودروسازی که به واسطه تعداد سهامداران و مردمی که با آن در ارتباط هستند، ذینفعان زیادی دارد اهمیت دارد، بسیار مورد توجه قرار گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید اقدامات موثری برای خروج این صنایع از شرایط به وجود آمده انجام گیرد. این اقدامات قطعا می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد.

 

بازار افت خود را جبران می کند پرهیز از هیجان‌ها بهترین گزینه است

حسین نیا با اشاره به فضای هیجانی ایجاد شده در بازار سرمایه، به فعالان این بازار توصیه کرد: موارد نسبتا مشابهی را در مقاطع گذشته تجربه کرده‌ایم و دیده‌ایم بعد از برطرف شدن این تنش‌ها بازار بلافاصله افت خود را جبران کرده است. دوری و پرهیز از هیجان‌ها بهترین گزینه است و در عین حال بازی کردن بین بازارهای مختلف به دید نوسان گیری نمی‌ تواند بازدهی خاصی داشته باشد و حتی ممکن است منجر به چالش در مدیریت سرمایه شود.

 

سیاست کاهش دامنه نوسان یک درصدی، تا ایجاد ثبات در بازار ادامه یابد

همچنین سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت و گو با جماران، با بیان اینکه هنوز بازار شرایط عادی خود را پیدا نکرده اما با این حال تعطیلی بازار برای حمایت از آن در شرایط فعلی گزینه مطلوبی نیست و نباید مردم با سیاستهایی که اعمال می شود گرفتار شوند، خاطرنشان کرد: سیاست کاهش دامنه نوسان یک درصدی برای حفظ نقد شونگی بازار مناسب تر است و از بازار حمایت بیشتری می‌کند.

وی گفت: دامنه نوسان حداقلی باید تا زمانی که تنش های سیاسی رفع شوند، ادامه یابد. مشخص است که تنش‌های سیاسی دلیل این وضعیت فعلی بازار است و از نظر بنیادی تا زمانی که ثبات ایجاد شود، نمی‌ توان انتظار داشت فعالان بازار بتوانند فضای مناسب و پیش‌بینی‌پذیر فعالیت داشته باشند.

 

نقدشوندگی بازار حفظ شود

درخشانی اظهارداشت: اصلا توصیه نمی‌ کنم فردا دامنه نوسان باز شود؛ این شرایط باید حداقل یک هفته دیگر ادامه داشته باشد. حتی اگر این شرایط به ثبات برسد سیاست نوسان حداقلی باید یک هفته دیگر ادامه یابد. در واقع انتخاب بین تعطیلی بازار و ایجاد دامنه نوسان حداقلی، انتخاب بین بد و بدتر است و بهتر است در این شرایط اجازه دهیم نوسان بازار کم شود و در عین حال نقد شوندگی در بازار، با حداقل ضرر برقرار باشد.

وی گفت: نباید شرایط را تنها برای اینکه بازار افت نکند، قفل کنیم و ببندیم. امیدواریم بازار با حفظ دامنه نوسان یک درصدی و یا حتی نیم درصدی برای یک هفته دیگر فعالیت خود را ادامه دهد و این اطمینان را به بازار بدهند که تا یک هفته دیگر این شرایط را حفظ می‌کنند و متناسب با وضعیت، هفته به هفته این شرایط تمدید شود تا بازار بتواند تا حد زیادی به آرامش خود بازگردد.

         

دیگر خبرها

  • توصیه مهم یک کارشناس به سهامداران بورس
  • کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند
  • سهامداران برای خرید کدام نمادها صف کشیدند؟
  • سهامداران نگران نباشند/ بورس مقصد سرمایه‌ها می‌شود
  • بورس در روز پس از «وعده صادق» /امیدواری سهامداران در دقایق پایانی افزایش یافت
  • بورس ریخت؛ سهامداران همچنان ناامید هستند
  • فرار بزرگ سهامداران بورس
  • دامنه نوسان بورس یک درصد شد
  • دامنه نوسان بورس مثبت منفی یک درصد شد
  • تخلیه رشد بهاری بورس