Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@12:40:36 GMT

تعطیلی دو هفته‌ای تهران با بورس چه می کند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۰۱۵۱

به گزارش بورس تابناک، «مجتبی معتمدنیا»اظهار داشت: در چند هفته گذشته شاهد ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد بودیم که  افت شاخص به این کانال به دلیل همزمانی آن با وقوع  ریسک‌های متعدد باعث تهدید معاملات بورس شده بود.

وی ادامه داد: نخستین ریسک تهدیدکننده معاملات بازار، انتخابات آمریکا بود که به تبع آن با قطعیت انتخاب بایدن، نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان رسید در حالی که انتظار بازار سرمایه با انتخاب وی رقم ٢٠ هزار تومان بود، به طور طبیعی ارتباطی که بین دلار مورد انتظار و قیمت دلار واقعی است باعث جذابیت خرید سهام در بازار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتمدنیا عامل دیگری که باعث تهدید معاملات بازار شد را بحث اوراق با درآمد ثابت و نرخ بهره بانکی عنوان کرد و گفت: تکذیب ریاست بانک مرکزی درباره تغییر سود بانکی و تثبیت نرخ سود ٢٠ درصد برای مراودات بین بانکی تا حدود زیادی باعث کمرنگ شدن این ریسک در بازار شد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در شرایطی که کلیه بازارها در انتظار افت قیمت دلار هستند و انتظار فعالین اقتصادی روبرو شدن تولید کشور با رکود است، منطقی ترین اقدام کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی است تا از این طریق جذابیت فعالیت های  اقتصادی برای اصناف و فعالان اقتصادی افزایش یابد.

وی اظهار داشت: ریسک دیگری که در چند وقت اخیر بازار را متلاطم و در برخی اوقات باعث ایجاد تهدید در سازو کار معاملات بازار شد، بحث عرضه سهام عدالت در بازار سرمایه بود.

معتمدنیا گفت: با وجود اینکه اعلام شده بود قرار نیست سهام عدالت به صورت خرد عرضه شود و بعد از به پایان رسیدن زمان معاملات بازار، سهام عدالت به صورت عمده برای برخی از حقوقی ها عرضه می‌شود اما برخی از حقوقی ها  با حرکت غیرحرفه‌ای و فقط به قصد کسب منافع کوتاه مدت و با دور زدن قوانین، سهامی که روز قبل خریداری شده بود را روز بعد به صورت خرد در بازار عرضه می‌کردند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: پیامد این اقدام افزایش حجم عرضه و نگرانی سهامداران حقیقی از افزایش عرضه در بازار از سوی حقوقی ها  بود که تصمیم به موقع سازمان بورس جهت متوقف کردن معاملات سهام عدالت چنین ریسکی را در بازار از بین برد.

وی افزود: با توجه به انجام چنین اقداماتی از سوی مسوولان، همه ریسک‌های اصلی تهدیدکننده بازار از بین رفته و معاملات بورس به روند صعودی خود بازگشت، همچنین ریزشی که گاهیحاصل هیجان فروش بود با روند مثبت خنثی گردید.

اقداماتی که بورس را مثبت کرد

معتمدنیا خاطرنشان کرد: در کنار عوامل اعلام شده تصمیمی که سازمان بورس در پیش گرفت و شاهد انعکاس  مثبت آن در بازار بودیم، تصویب شورای عالی بورس برای افزایش سقف صندوق‌ های سرمایه‌گذاری با در آمد ثابت از ۳۰ به ۵۰ هزار میلیارد تومان بود که به طور طبیعی این اتفاق می تواند سرمایه گذاری در حوزه بازار سرمایه را توسط این صندوق ها افزایش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اتفاق مثبت دیگری که در بازار در دستور کار قرار گرفت، بازگشایی کلیه نمادهای متوقف توسط سازمان بورس بود که ریسک حاصل از بازگشایی این نمادها به طور کامل در بازار مرتفع شد و بازار به ثبات نسبی قابل توجهی رسید.

وی اظهار داشت: در کنار همه این عوامل، به طور طبیعی تعطیلی دو هفته ای باعث غیرفعال یا نیمه فعال شدن کسب و کارها خواهد شد که به نظر می رسد با چنین اقدامی کلیه پول های سرگردان در حوزه کسب و کار برای کسب سود کوتاه مدت وارد بازار سرمایه می شوند که این موضوع می تواند زمینه ساز ایجاد هیجان مثبت و افزایش سطح تقاضا در بازار شود.

معتمدنیا با بیان اینکه دولت در نظر دارد بازار همچنان وضعیت باثبات و روبه رشدی را داشته باشد، گفت: در صورت موافقت شورای نگهبان با فروش سهام دولتی به میزان ٣٠ هزار میلیارد تومان جهت تامین مالی طرح معیشت می توان شاهد انگیزه بیشتر دولت جهت  بهبود وضعیت معاملات در بورس بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه نسبت به کلیه بازارهای سرمایه‌گذاری از جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، خرید سهام در وضعیت فعلی با ریسک کمتری در میان مدت همراه خواهد بود و سود منطقی نسبت به باقی بازارها را برای سهامدار به ارمغان خواهد آورد.

وی افزود: به نظر می رسد جذابیتی که اکنون در بازار ایجاد شده است می تواند مستمر باشد به شرط آنکه حقوقی‌ها عملکرد بهتری را نسبت به گذشته در پیش گیرند،  در عرضه‌ها منطقی تر برخورد شود و به قصد خروج فوری و ایجاد هیجان وارد بازار نشوند تا معاملات بورس با شرایط فعلی خود را وفق دهد.

به گزارش ایرنا، کاهش سرعت در خروج نقدینگی از بازار و جذابیت قیمت سهام بعد از حدود سه ماه اصلاح، موقعیت مناسبی را برای سرمایه گذاری دوباره در این بازار و ورود نقدینگی هایی که اکنون در اختیار سهامداران قرار گرفته ایجاد کرده است، این موضوع نیازمند بازگشت اعتماد به سهامداران است که از نظر کارشناسان بازار بهتر است این اعتمادسازی از طریق مسوولان صورت گیرد.

در چند وقت اخیر اکثر کارشناسان و سهامداران حاضر در بازار پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت بازار داشتند که در نهایت در ادامه معاملات هفته گذشته، معاون شرکت بورس تهران از از ابلاغ دو تصمیم جدید در بازار مبنی بر فراهم شدن امکان انجام معاملات و خرید و فروش سهام به صورت روزانه و نیز کاهش زمان پیش گشایش بازار به ۱۵ دقیقه خبر داد که این موضوع توانست تا حدودی امید دوباره را به این بازار بازگرداند.

 

منبع: ایرنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 هفته بسیج طرح معیشتی مجلس محدودیت های کرونایی افت شاخص انتخابات آمریکا بازار سرمایه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 هفته بسیج طرح معیشتی مجلس محدودیت های کرونایی کارشناس بازار سرمایه معاملات بازار سرمایه گذاری سهام عدالت بازار شد حقوقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳

احتمال دارد بازار فردا متعادل به سمت منفی باشد. احتمال کاهش ارزش و حجم معاملات نیز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار فردا آخرین روز کاری هفته جاری است، دو روز کاری ابتدایی بازار مثبت بود و پرتقاضا روز اول با رشد ۴۰ هزار واحدی همراه بودیم، روز دوم با رشد ۱۷ هزار واحد و امروز نیز کمی بازار عقب نشست شاهد کاهش افت ۴ هزار ۱۷۵ واحدی بودیم.

ارزش معاملات نیز برابر با ۵ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان بود، فردا آخرین روز کاری هفته است و بسیاری از مردم هم در تعطیلات هستند، احتمال دارد بازار فردا متعادل به سمت منفی باشد. احتمال کاهش ارزش و حجم معاملات نیز وجود دارد.

کد خبر 739455

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل/ حقیقی‌ها نقدینگی تزریق بازار سهام کردند
  • رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • بورس امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار