Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@09:59:18 GMT

«کرونا» تا سه روز بر روی خیار باقی می ماند

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۰۵۶۴

«کرونا» تا سه روز بر روی خیار باقی می ماند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، تحقیقات محققان دانشگاه اتاوا کانادا بر روی بقا کروناویروس بر روی سطوح بیجان نشان می‌دهد که این ویروس‌ها می‌توانند به مدت چندین ساعت تا چند روز قابلیت بیماری زایی داشته باشند.

تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد بقا ویروسی بر روی محصولات تازه که معمولاً خام مصرف شده یا تحت حداقل میزان حرارت قرار می‌گیرند، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطالعه، محققان مدت دوام کروناویروس را بر روی محصولات تازه خام مصرف شده نظیر سیب، گوجه فرنگی و خیار بررسی کردند.

محققان متوجه شدند بیماری زایی ویروس بعد از تلقیح به سیب و گوجه فرنگی تا چند ساعت باقی می‌ماند و ویروس با گذشت ۲۴ ساعت دیگر هیچ قدرت بیماری زایی ندارد. درحالیکه این ویروس بر روی خیار تا ۷۲ ساعت قابلیت بیماری زایی دارد.

این مشاهدات احتمال انتقال کروناویروس را از طریق مواد غذایی افزایش می‌دهد.

در حال حاضر مشخص شده است که حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد بیماران کرونایی دارای علائم گوارشی نظیر حالت تهوع، اسهال، استفراغ و درد شکمی هستند. در چندین مطالعه، کروناویروس در مدفوع بالغ بر ۵۰ درصد افراد تشخیص داده شده است که نشاندهنده تکثیر کروناویروس در روده‌های انسان است.

مطالعه قبلی نشان داده بود که کروناویروس بالغ بر ۷ روز بر روی سطوح پلاستیکی و فلزی باقی می‌ماند. همچنین طبق یک گزارش دیگر این ویروس بر روی سطوحی نظیر شیشه و پی‌وی‌سی در دمای محیط به مدت ۵ روز باقی می‌ماند درحالیکه بر روی سطوح مسی به سرعت غیرفعال می‌شود.

هچنین در یک مطالعه دیگر تأیید شده که نابودی کامل کروناویروس بر روی کاهو در دمای ۴ درجه سانتیگراد ۴ روز بطول می‌انجامد.

این ویروس در دمای محیط تا ۲ روز بر روی ماهی سالمون باقی می‌ماند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کروناویروس خیار کرونا ویروس بر روی باقی می ماند بیماری زایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۰۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی باید از خوردن خیار پرهیز کنند؟

این میوه منبع خوبی برای تامین آب بدن است و از آنجا که کالری، چربی، کلسترول و سدیم کمی دارد، برای بدن بسیار مفید است.

فواید خیار چیست؟

به گزارش ایسنا، مزایای این میوه از آب‌رسانی تا کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و همچنین سلامت پوست را شامل می‌شود.

آب‌رسانی

خیار با داشتن ۹۶ درصد آب در آب‌رسانی به بدن رقیب کاهو محسوب می‌شود. بنابراین، منبع بسیار خوبی برای آب‌رسانی است.

دریافت آب کافی برای سلامت شما حیاتی است، چون آب:

- دمای بدن را تنظیم می‌کند

- مفاصل را نرم نگه می‌دارد

- از عفونت جلوگیری می‌کند

- مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند

- به حفظ عملکرد درست اندام‌ها کمک می‌کند

- به خواب بهتر کمک می‌کند

- حافظه و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد

سلامت استخوان

محتوای زیاد ویتامین K در خیار این میوه را منبعی عالی برای سلامت استخوان‌ها می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح پایین این ویتامین در بدن با میزان زیاد شکستگی استخوان ارتباط دارد.

کاهش خطر سرطان

خیار حاوی پلی‌فنول‌هایی به نام «لیگنان» است. پلی‌فنول ترکیبی گیاهی است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. این ترکیبات گیاهی برای سلامت بدن مزیت‌های بسیاری دارند از جمله در کاهش خطر برخی از سرطان‌ها موثرند.

متخصصان دریافته‌اند که مصرف لیگنان در افراد یائسه مبتلا به سرطان پستان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را در این افراد کاهش چشمگیری می‌دهد.

همچنین برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف لیگنان با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دیگری مانند سرطان مری، سرطان معده و سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سلامت قلبی-عروقی

خیار حاوی فلاونوئید‌ها یا مواد مغذی گیاهی است که برای سلامت قلب مفیدند. متخصصان دریافته‌اند که فلاونوئید‌ها به دلیل داشتن خواص زیر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند:

- آنتی‌آتروژنیک (جلوگیری از تشکیل پلاک در عروق)

- ضد ترومبوز (جلوگیری از لخته شدن خون)

- آنتی‌اکسیدان (جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد)

کنترل قند خون

طبق یافته‌های پزشکی، خیار دارای خاصیت آنتی‌هایپرگلیسمی است، به این معنی که میزان گلوکز در خون را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به دیابت در تنظیم انسولین و عملکرد قند خون مشکل دارند. خیار یکی از مکمل‌های رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت است که به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

ضد التهاب

خیار و پوست آن به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، معمولا به‌صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود.

از برش‌های خیار برای کاهش پف چشم و تسکین آفتاب‌سوختگی نیز استفاده می‌شود، زیرا این میوه تحریک ناشی از آفتاب‌سوختگی را آرام و پوست را خنک می‌کند و موجب کاهش تورم می‌شود.

ارزش غذایی خیار

با وجود آنکه خیار عمدتا از آب تشکیل شده، اما مواد مغذی زیادی نیز دارد و البته کالری آن نیز بسیار کم است.

هر خیار حاوی ۴۵ کیلوکالری، ۲ گرم پروتئین، ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۱.۵ گرم فیبر، ۴۸ میلی‌گرم کلسیم، ۳۹ میلی‌گرم منیزیم، ۷۲ میلی‌گرم فسفر، ۴۴۲ میلی‌گرم پتاسیم، ۸ میلی‌گرم ویتامین ث، ۴۹ میکروگرم ویتامین K و ۵ گرم قند است.

چه کسانی باید از خوردن خیار پرهیز کنند؟

خوردن خیار فواید بسیاری دارد، اما برخی‌ها ممکن است به دلایل مختلف نتوانند خیار بخورند:

- مشکلات گوارشی

مصرف خیار در برخی از افراد موجب حالت گازدار شدن معده یا سوءهاضمه می‌شود. اگر سندرم روده تحریک‌پذیر یا بیماری گوارشی دیگر دارید، در مصرف خیار احتیاط کنید.

- اختلال لخته شدن خون

اگر اختلال انعقاد خون دارید یا از دارو‌های رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید در خوردن خیار زیاده‌روی نکنید، زیرا غذا‌های سرشار از ویتامین K ممکن است با رقیق‌کننده‌های خون تداخل اثر داشته باشند.

- آلرژی

اگر تب یونجه یا رینیت آلرژیک دارید، ممکن است مستعد ابتلا به سندرم آلرژی دهانی بر اثر خوردن خیار باشید. سندرم آلرژی دهانی نوعی حساسیت غذایی است که با واکنش به خوردن برخی مواد غذایی مانند میوه‌ها و دانه‌ها و سبزیجات ایجاد می‌شود و اغلب با التهاب مخاط بینی همراه است.

به هر ترتیب، خواص این میوه سرشار از آب کم نیست. با خوردن روزانه خیار می‌توانید به بدن آب‌رسانی کنید و همچنین برخی ویتامین‌های مورد نیاز را به بدن برسانید. اما در صورت احتمال بروز مشکلات گوارشی یا آلرژی و حساسیت غذایی بهتر است در مصرف خیار احتیاط کنید.

دیگر خبرها

  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • رژیم فستینگ ۸-۱۶ چه خطراتی دارد؟
  • خوردن این میوه سلامت استخوان‌ها را تضمین می‌کند
  • هوش مصنوعی بیماری‌های ریه را شناسایی می‌کند/ ردیابی کرونا به روش تشخیص چهره
  • فواید خیار / این افراد «خیار» نخورند!
  • چه کسانی باید از خوردن خیار پرهیز کنند؟